Gå til innhold

Pijus treningslogg - Rehabilitering og en ny personligrekord

Anbefalte innlegg

Grippers skal jo logisk sett føre til hypertrofi i underarmene, som vel Pijus som kroppsbygger ønsker. Som kampsportutøver bør du jo være ganske sterk i grepet Balto, hva kan du vise til?

Ønsker du nå å vite hvordan du får bedre grep? Vel, som folk flest må du trene opp grepet likeså oss andre for å få en sterkere klype. I jiu jitsu kommer den ganske naturlig ettersom at vi bruke klypa mye, men en annen sak er grippers, så setter du gripperen (relativt lett i deres tilfelle) ytterst på tommelen og alle fingrene og klemmer sammen for å få et bedre grep i fingrene (men ikke for mye av gangen, da det sliter veldig på de relativt skjøre leddene i fingrene i starten, dvs. MYE stølhet). En annen ting er å bruke hendene i større grad enn på PC'en og til å holde ting med, skaffe seg tennisballer og klemme disse slik at du presser ut luften osv.

Er ikke så vanskelig å bli sterk i klypa, men det tar sin tid å ta igjen en gammel håndtverker for eksempel.

Håper det var til hjelp :)

Det BØR man være etter 1.5 år hvis ikke er man tilbakestående...

Helt riktig.

Sånn er det i kampsport også. Du beveger deg over fra nybegynnerfasen til de viderekommende på 3 mnd, og til de avanserte i en siste pulje etter ca. 6 mnd.

I styrke så er det relativt annerledes, her lærer du ikke tre teknikker per trening som skal sitte inne til neste, her har du relativt lite du trener og der igjen relativt lett å lære seg en god teknikk.

Edit: Skal for øvrig nevnes at det er nye teknikker ca. hvert 15 minutt og at en jiu jitsu trening i snitt varer i ca. 2 timer, så det er nok å henge med på. Og på samme måte som i styrke, så kan det gå relativt feil i en selvforsvarssituasjon likeså feil teknikk i benkpress om du ikke har teknikken inne.

## dobbelpost slått sammen av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+4123456

Grippers skal jo logisk sett føre til hypertrofi i underarmene, som vel Pijus som kroppsbygger ønsker. Som kampsportutøver bør du jo være ganske sterk i grepet Balto, hva kan du vise til?

Ønsker du nå å vite hvordan du får bedre grep? Vel, som folk flest må du trene opp grepet likeså oss andre for å få en sterkere klype. I jiu jitsu kommer den ganske naturlig ettersom at vi bruke klypa mye, men en annen sak er grippers, så setter du gripperen (relativt lett i deres tilfelle) ytterst på tommelen og alle fingrene og klemmer sammen for å få et bedre grep i fingrene (men ikke for mye av gangen, da det sliter veldig på de relativt skjøre leddene i fingrene i starten, dvs. MYE stølhet). En annen ting er å bruke hendene i større grad enn på PC'en og til å holde ting med, skaffe seg tennisballer og klemme disse slik at du presser ut luften osv.

Er ikke så vanskelig å bli sterk i klypa, men det tar sin tid å ta igjen en gammel håndtverker for eksempel.

Trener en del med grippers allerede og tar coc #1.5 greit med høyre og nesten med venstre, med høyre er jeg kanskje kapabel for 2eren, men det var det at kampsportsutøvere er kjent for å ha sterkt grep, men tipsene dine var ellers fine og informative, er jo mange som følger tråden her, så her kan de lære litt. :thumbup:

Har du prøvd/greid Coc #2 Balto? Isåfall, hvordan var den i forhold til # 1.5 Vurderer gå til innkjøp av 2eren, men nekter å gjøre det før jeg vet at jeg kommer til å greie å lukke den(litt pga ego) :!:

Endret av Slettet+4123456
Lenke til kommentar

Tja, det er på en måte ikke så mange tips å gi. Når du trener kampsport så trener du greper og generelt hele kroppen samtidig, uten grippers osv. men instruktør sier nå at grippers er flott for de som ikke er sterke i klypa. Håndleddsfellninger krever et solidt grep om du ikke har mye å bevege deg på. Så det er alfa omega.

Lenke til kommentar

Trener en del med grippers allerede og tar coc #1.5 greit med høyre og nesten med venstre, med høyre er jeg kanskje kapabel for 2eren, men det var det at kampsportsutøvere er kjent for å ha sterkt grep, men tipsene dine var ellers fine og informative, er jo mange som følger tråden her, så her kan de lære litt. :thumbup:

Har du prøvd/greid Coc #2 Balto? Isåfall, hvordan var den i forhold til # 1.5 Vurderer gå til innkjøp av 2eren, men nekter å gjøre det før jeg vet at jeg kommer til å greie å lukke den(litt pga ego) :!:

Forskjellen på #1.5 og #2 er omtrent som forskjellen på #1 og #1.5

Lenke til kommentar

Hva er man i dine øyne når man har trent i 5-7 år da?

Ikke noe mer erfaren, det vil si at du har lenger fartstid på samme måte som du har svart belte i jiu jitsu etter 15 år med hard trening, likeså du har samme svarte beltet etter 37 år, men av høyere rang internt etter dan.

Styrke kan dog ikke sammenlignes. Det er ingenting annet enn rutine og særdeles lett å gjøre riktig, likeså feil. Det gjelder å være flittig fra starten for å gjøre ting ordentlig.

Jeg vil påstå at det er mye mer rutine, og at man med større styrke og treningsgrunnlag må ta hensyn til en rekke faktorer som for eksempel at man tåler større mengde, må ha større mengde for å øke, ikke kan trene like mye med høye belastninger prosentvis(90% av 200 kg er en større påkjenning enn 90% av 100 kg samt at den sterkere personen høyst sannsynlig rekrutterer fler muskelfibere) etc.

Lenke til kommentar

Jeg bruker for øvrig ikke CoC grippers, men relativt dyre grippers som blir hardere og hardere over tid ettersom du bruker dem. Veldig gode, kjøpte de for ca. 400 kr på XXL. Skal se om jeg finner merket på de, men de er spesielt ment for fingrene, ikke til å trene armen. Da ville jeg brukt COC, og hva du selv trener er ditt eget valg, men jeg ville lagt det opp til at du tar f.eks. 3x15 (15 rep x 3 set) og tøyer godt og holder på slik til du klarer 3x20, og når du kjenner at dette er lett så går du opp et hakk og trener 3x10 (10 rep og 3 set) til du klarer 3x20 igjen også gå på høyere.

Men det er relativt tyngre mellom de forskjellige gradene, har trent litt med grippers og tennisball på jiu jitsuen, så har jo prøvd ut mye forskjellig. Har nok greid det meste av grippers, men skal sant sies at jeg ikke er så sterk i hele håndleddet som i fingrene (som jeg bruker til låsning, kontrollgrep og kast), har ikke fokusert så veldig på håndleddet enda. Men det kan jo være en idé å begynne med dette også.

Lenke til kommentar

For all del, så diskuterer vi jo tema i treningsloggen som omhandler noe som er viktig, og det er å trene riktig og ha godt grep i det man gjør. Ting som kalk/flytende kalk kan brukes, men det å ha et godt grep er i utgangspunktet svært viktig om man skal trene tungt og ikke få skadet til senere. Blir balanseforskjell i ryggen (føler jeg) når man løfter meg mixed grep.

Og når man løfter med reimer blir det ufattelig slitasje på håndledd.

Endret av Balto
Lenke til kommentar

Uke7 - MadCow 5x5 - Mandag

Knebøy:

58kg - 5 reps L

73kg - 5 reps L

88kg - 5 reps L

102kg - 5 reps L

116kg - 5 reps M/T

Benkpress:

43kg - 5 reps L

54kg - 5 reps L

65kg - 5 reps L

75kg - 5 reps L/M

86kg - 5 reps T

2x5 Chin ups - 5kg

2x5 Chin ups - 7kg

----------------------------------

Komentar:

Dette var en fin treningsøkt. Jævlig tungt på benk men jeg overlever. Skal få den opp til 90kilo!! For å nevne noe. Var en kamerat av meg som maksa 105kg i benk for et par uker siden. Så trente han med 90kilo, og tok seg en uke fri. Når han plutselig kom tilbake 1 uke seinere, så slet han med 86kilo.. Hvordan det skjedde for bli et mysterie.

Var ikke neo vondt å ha stangen på ryggen på knebøyen og fikk et par dyktige folk til å se på tenkikken. De to siste repitisjonene slet jeg med, ikke på grunn av det var så tungt, men på grunn av at mistet fokus. Lente meg litt framover på de siste, men skal se hvordan det går neste trening.

Lenke til kommentar

Off topic og Korte og unødvendige innlegg som ikke hører hjemme i tråden er slettet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne retningslinjene §1. i retningslinjene.

dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Ifølge Mark Rippetoe er du en advanced utøver når du på 80 kgs kroppsvekt løfter 120, 160, 200 i benk mark bøy :) Men da er det snakk om advanced i forhold til hvilken programmering du burde bruke.

Lenke til kommentar

For min del går det å vere viderekomen i trening meir på teknisk utførelse, men sjølvsagt burde enn og ha høge tal å vise til.

Syns Mehdi sin "definisjon" på "sterk" er fin: 1xkroppsvekt i benk, 1,5xkroppsvekt i knebøy, 2xkroppsvekt i markløft. Desse gjelder vel når du er på 5x5-programmet viss eg ikkje hugser feil.

For min egen del føler eg meg meir og meir viderekomen for kver trening, ettersom spesielt knebøy-teknikk har begynt å bli verkeleg bra, og er bevisst på alt eg skal gjere. Så etterkvert ville det vere mulig for meg å løfte diverse olympiske øvelser (har prøvd en del vendinger før) med god teknikk, uten at eg ligger på dei tala dokke viser til.

Lenke til kommentar

Ifølge Mark Rippetoe er du en advanced utøver når du på 80 kgs kroppsvekt løfter 120, 160, 200 i benk mark bøy :) Men da er det snakk om advanced i forhold til hvilken programmering du burde bruke.

Sier vel litt om Rippetoe og ikke avanserte byggere. Ta ting med en klype salt.

LITT kildekritikk og kanskje FLERE kilder ville gjort seg. Virker jo som om Rippetoe kan si at om fargen på pisset ditt er gult så er du en uerfaren sjåfør med for lave kalsiumnivåer og at fjortisene i tråden vil høre på det. Spør en lege for det medisinske og fysiotarapauter, personlige trenere og fysiologer for spørsmål om kroppen og muskler. Det hjelper ikke å høre på en haug med tull fra en erfaren styrkeløfter.

Jeg tror med det Rippetoe sier at en kvinne aldri kunne blitt en erfaren løfter.

Lenke til kommentar

Hør nå her Balto. Det er du som burde forklare deg. Hvis du kommer på helsestasjonen og sier at at du har vondt i ryggen fordi du har løftet noe tungt så vil 9/10 tilfelle si at du må ta det med ro et par uker og ta masse smertestillende. Spør du om hvordan du skal ned i vekt så vil 8/10 si at du må kutte ned på fettintakket og opp med karbohydratet.

Vet du hvorfor en fyr som Mark Rippetoe virker fornuftig? Jo, fordi han forklarer hver forbanna liten ting. Han hadde skrevet rundt 40 sider om knebøy (fule store A4 sider). Kunne du klart det? Nei..

7/10 personligetrener vet ikke hva de snakker om. 3/10 leser seg opp og intereserer seg for temaet.

Medhi, som er eiren av Stronglifts.com (du sier vel ikke at han også snakker tull) har tatt mye av arbeidet til Mark Rippetoe. Og mange av teknikkene og indre tanker er noe lunde skrevet av fra bøkene til Rippetoe. Og ikke bare det. Mark Rippetoe har ogspå en av verdens sterkeste skadefrie undommer og han har 16 åringer som knebøyer 180kilo og benker godt over 120 kilo. Så vil jeg spørre deg, gjør du det?

Blandt annet så coacher Rippetoe mange kvinnelige styrkeløftere. Så et siste spørsmål du som snakker om å forklare seg og kildehenvisninger. Forklar meg nå hvofror vi ikke skal tro på det Mark Rippetoe sier.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Uke7 - MadCow 5x5 - Ondag

Knebøy:

57kg - 5 reps L

71kg - 5 reps L

85kg - 5 reps M

Press:

35kg - 5 reps L

42kg - 5 reps L

49kg - 5 reps M

Markløft:

84kg - 5 reps L

101kg - 5 reps L

117kg - 5 reps M

132kg - 5 reps T

----------------------------------

Komentar:

Var ganske trøt i beina så knebøyen ble ganske tungt. Så jeg bestemte meg for å kun ta 4 sett. Pressen var noe lettere på ryggen idag, forsetter med 3 sett der.

Markløften var også ganske tung idag (mye lettere forrige trening) men kom gjennom den. Kommer til å øke med 2kilo hver trening framover på mark.

Så må jeg fortelle noe som skjedde etter trening :p Så etter trening gikk jeg til bussen, plutselig på veien møtte jeg på en gjeng med 15-17 år'ige jenter. Og plutselig tar de tak i bagen og drar litt i den. Og begynner å komentere om hvor kjekk og fin jeg er, så litt i samtalen spør de om mobil nummeret. Den var litt ny for meg, vanligvis er det jeg som spør.. Men idag var det vist snudd litt om.

Lenke til kommentar

Hvis du kommer på helsestasjonen og sier at at du har vondt i ryggen fordi du har løftet noe tungt så vil 9/10 tilfelle si at du må ta det med ro et par uker og ta masse smertestillende.

Kilder?

Spør du om hvordan du skal ned i vekt så vil 8/10 si at du må kutte ned på fettintakket og opp med karbohydratet.

Kilder?

Han hadde skrevet rundt 40 sider om knebøy (fule store A4 sider). Kunne du klart det? Nei..

Skulle gjerne skrevet 40 sider om knebøy jeg, men det betyr ikke nødig at det er korrekt :) Vil gjerne også se disse førti renskrevne sidene om knebøy, ønsker å lese han sin mening rundt knebøy. På samme måte har jeg skrevet 22 sider om konflikten i Arktis som jeg fikk toppkarakter på, men betyr det at jeg ikke skrev bullshit? Skrev bullshit med kildehenvisning, fra fagfolk, som tydligvis stemte. Men det satt en haug med kilder fra knarkere som var paranoide og mente at det kom til å bli en tredje verdenskrig om ressursene på Arktis.

7/10 personligetrener vet ikke hva de snakker om. 3/10 leser seg opp og intereserer seg for temaet.

Kilder?

Så vil jeg spørre deg, gjør du det?

Om jeg gjør hva? Benker og tar x kg i knebøy som nevnt over?

Forklar meg nå hvofror vi ikke skal tro på det Mark Rippetoe sier.

Nå har det seg slik at du slenger ut påstander hele tiden om Rippetoe. Først og fremst har jeg aldri sett en eneste kildehenvisning til det han sier. Du har enda ikke klart å finne en eneste kilde på en eneste påstand du har sagt hittil, ei heller klarer du å holde deg moden og til tema. Jeg synes du virkelig bør ta et tak nedentil nå og finne frem ALLE kildene og brenne meg levende, for det du gjør nå er å drite deg ut om du ikke finner ei einaste kilde. Der igjen kommer kildekritikk. Én kilde er ikke godt nok. 2-3 solide kilder fra fagfolk er det jeg ser etter. Det er nå din tur til å sette ord på det du sier. Her jeg står høres du ut som en unge som bare skriker ut alle påstander du klarer og setter Rippetoe bak. Er veldig spent på denne statistikken din.

Det virker ikke som om du har inneforstått at det krever utdanning for å bli personlig trener også.

Endret av Balto
Lenke til kommentar

Sier bare en ting - Strong Enough og Starting Strength. Det er kildene mine, les i vei! Det som er ennå mer morsomere er at Mark Rippetoe har også begynt en plass og i bøkene hans så nevner han flere folk han har tatt fra innformasjon. Sier du at Mark snakker bullshit, wow.. da må jeg virkelig si at er en sær person. Du er klar over at når du sier at noen folk som har drevet på med dette i flere år snakker bullshit at du represintere høyere verdi og mener at det du sier er korrekt og det han sier ikke er korrekt. Jeg tror ikke det er så veldig mange som er enig med deg.

Du burde ikke utalle deg om kilder i det heletatt, fordi det er egentlig du som kommer med påstander hele tiden. For å oppsumre, se på de gamle postene. Du nevnete ikke en kilde som omhandlet noe som helst med begrepet fagfolk. Men greit, noen mennesker er vanskelig og klarer ikke å se at de lager feil selv.

Det med x/x er allmenn fakta for de som trener. Og ermm, hvor er kildene dine?

Skal jeg være ærlig så tåler jeg egentlig ikke å bli slått av en person som tror at synthol er anabole steorider og milltær press er med beina fra hverandre. Hvor mange bøker har du lest om temaet kosthold og trening? Hva refirer du til? Personlige erfaringer?

Du gir et inntrykk for en personligshetsoforstyrelse som er noe aka manipulasjon. Alle tar feil, du tar riktig.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

La meg også fortelle meg hvem du egentlig harsker opp med. Du harsker ikke opp med meg, fordi tar bare opp det Rippetoe og mange andre dyktige folk inennfor styrketrening sier.

Mark Rippetoe jobbet allerede i fitness i 1978 (var du født da?) han har også eiet mange treningssentre og Crossfit sente, hvor kjente de var vet jeg ikke. Han har også vært USA Weiglifting Senior Coach, CrossFit Coach og USA Track and Field Level 1 Coach.

Så har vi også sammerbeidspartneren til Rippetoe. Lon Kilgore som er en profestor innenfor kinesiolgy på Midwestern State Unversity der han lærer bort sport pyskolgi og anatomi.

Ja, egentlig. Det sier det meste av disse to folkene. Men jeg kan greit spørre om kilde for hver påstand du kommer med, blir kanskje litt mange, men folk lærer ikke før de får samme lekse tilbake.

Bruk gripper så blir du sterkere i klypa fremfor å bruke reimer på alt mulig og mixed grep. Det sliter på ryggen og leder ofte i prolaps (kjenner en del folk som har fått det pga. dette).

Prolaps ja? KILDE? (og btw.. spurte om dette før, men fikk vist nok ingen)

Den er brukt av mange, effektiv og det var bare et tips om du vil kunne yte noen ekstra kilo mot et mye bedre grep i mitt tilfelle og tydligvis andres.

Hvordan kan du si at et tommeløs grep kan gjøre at du kan utye mer? Vil gjerne ha kilde på hva som skjer når du bruker et slikt, og ned til anatomi nivå.

Fordelene er at du får fordelt vekta med og blir mer stabil i håndflaten, får bedre kontakt og kan dermed løfte mer.

Kilde? Går vist ikke an å stole på deg.

Jeg så også en benker som benket litt over 210 kg forrige trening på SATS som benket med samme grep som jeg bruker.

Gjerne bilde. For all del så kan det bare være for å backe opp påstandene dine. Men man kan vist ikke stole på styrkeløftere, de har jo ingen peiling eller hva?

Jeg sier ikke at min er bedre enn din, men at den er veldig god om du vil løfte litt ekstra, ja.

Løfte ekstra ja? Vil også gjerne ha kilde på denne?

Ser du? Ikke så behagelig nei? Og jeg skulle gjerne ha blad flere og flere sider tilbake og funnet fram ting. Men blir vel et stort press ovenfor deg, blir vel mange påstander som du må du finne kilde til.

Det er mange folk jeg stoler på her på forumet og vet hva de snakker om. Men det er også mange som er på villveier når det gjelder noen ting.

Gjør oss en tjeneste, ikke bare meg, men også andre som titter inn om denne tråden. Les før du svarer.

Endret av Pijus
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du har enda ikke svart for en eneste påstand. Du kommer med flere nye som du ei heller legger til kilder på. Da spør jeg meg selv; Er det verdt bryet?

Den dagen du klarer å samle opp kilder, den dagen skal jeg svippe opp mine. Du ga meg én link. Jeg sa at jeg ville ha 2-3 solide kilder fra fagfolk, og jeg får påstand på påstand, bullshit på bullshit og useriøsitet med mine metoder i mot en selv. Du klarer faen ikke å svare for en eneste av de påstandene dine.

I tillegg så nevner du at jeg skriver at alt Rippetoe skriver er bullshit? Jeg har aldri nevnt at alt han skriver er bullshit. Sa flere ganger at han ikke er noen guru.

Svar for noen av påstandene dine. Skal ha konkrete sitater med kilder som tilsier det du skriver, ikke lese meg ihjel for å bla opp dine tilfeldige statistikker og påstander.

Prolaps ja? KILDE? (og btw.. spurte om dette før, men fikk vist nok ingen)

Dette husker jeg for øvrig, så denne skal jeg svare på, dog jeg ikke finner noen kilder på nettet, men jeg har tre bekjente som slet med prolaps. De er erfarne, så de har trent ei stønn, dog mixed grep i chins og markløft gjorde at den ene delen av ryggen ble belastet mer enn den andre og etter lang tid falt leddet ut av stilling som da er kalt prolaps. Den andre benket uten å løfte ryggen ordentlig, tredjemann fikk prolaps ved å bruke mixed grep med å trene triceps i kabel, mixed grep på stang, men som sagt, blant annet i andre sammenhenger også. De trente mixed grep fordi grepsstyrken var dårlig og de kompanserte det med å trene annenhver side osv.

Endret av Balto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...