Gå til innhold

Pijus treningslogg - Rehabilitering og en ny personligrekord

Anbefalte innlegg

En annen ting med å ikke holde tommelen rundt stanga i benk er at det blir en veldig feil vinkel på håndleddet. Istedenfor å ha et strakt håndledd (med tommel rundt), så må man bøye håndleddet helt tilbake for å hvile stangen. Oppskrift for håndleddsmerter det der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Markløft er det viktig at du har full kontakt med stangen, hvis ikke glipper du stangen og ryggen klarer ikke å løfte vekten. Alt du ikke klare å få hendene på, klarer ikke ryggen å løfte. Et slikt grep dere beskriver sier jo det meste, på tunge vekter glipper du vekten. Det er jo derfor vi har tommelen (med også andre grunner), fordi vi skal klare å ta tak i ting.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

En annen ting med å ikke holde tommelen rundt stanga i benk er at det blir en veldig feil vinkel på håndleddet. Istedenfor å ha et strakt håndledd (med tommel rundt), så må man bøye håndleddet helt tilbake for å hvile stangen. Oppskrift for håndleddsmerter det der.

Ha løfta på den måten i et år nå og kjenner ingen smerter i handledd... :ph34r:

Lenke til kommentar

På grunn av at skader ikke har skjedd deg så betyr det ikke at det du gjør er riktig.

Her er hva Mark Rippetoe sier om saken. "Maybe the biggest, dumbest, most common problem involving the hands is the use of the thumbless grip."

Det andre er at man skal bruke en grep uten tommel på knebøy, fordi der beveger ikke stangen seg. Men på øvelser som stangen beveger seg på (benkpress og markløft) SKAL man bruke tomlende rundt, ikke bare for sikkerhet, men også for riktig utførelse av øvelsen. Hva om jeg sier: "Det hendene ikke han klemme, kan ikke skuldrene drive." Så.. Hvor bra er dette tommeløse greppet?

Men vennligst ikke ta det ordrett. Mange som kan benke helt uten problemer med et grep uten tommler og mange store løft har blitt gjort på denne måten. Men først sikkerheten ikke sant? Du vil da ikke glippe en 120kilos stang rett i trynet eller halsen?

Lenke til kommentar

Jeg ser den med sikkerhet, men for MIN del har det tommeløse grepet funket meget bra.

I f.eks. benk får jeg engasjert triceps og brystmusklene i en helt annen grad enn når jeg holder rundt stanga.

Det blir feil av deg å si at man ikke gjør øvelsen riktig når mine personlige erfaringer tilsier noe helt annet.

På Markløft holder jeg rundt stanga da, klarer ikke holde 120 kilo med bare 4 fingre :p

Lenke til kommentar

Jeg ser den med sikkerhet, men for MIN del har det tommeløse grepet funket meget bra.

I f.eks. benk får jeg engasjert triceps og brystmusklene i en helt annen grad enn når jeg holder rundt stanga.

Det blir feil av deg å si at man ikke gjør øvelsen riktig når mine personlige erfaringer tilsier noe helt annet.

På Markløft holder jeg rundt stanga da, klarer ikke holde 120 kilo med bare 4 fingre :p

Alle mennesker er forskjellig. Du kan ta knebøy med krum rygg uten skade i flere år, helt til den enne dagen. Det jeg mener er at det er ingen fordeler med å holde stangen slik, alt blir aktivert og tanke på sikkerheten med tomlende rundt.

Om det funker bedre for deg å holde slik, flott. Men det er IKKE riktig.

Lenke til kommentar

På grunn av at skader ikke har skjedd deg så betyr det ikke at det du gjør er riktig.

Her er hva Mark Rippetoe sier om saken. "Maybe the biggest, dumbest, most common problem involving the hands is the use of the thumbless grip."

Det andre er at man skal bruke en grep uten tommel på knebøy, fordi der beveger ikke stangen seg. Men på øvelser som stangen beveger seg på (benkpress og markløft) SKAL man bruke tomlende rundt, ikke bare for sikkerhet, men også for riktig utførelse av øvelsen. Hva om jeg sier: "Det hendene ikke han klemme, kan ikke skuldrene drive." Så.. Hvor bra er dette tommeløse greppet?

Men vennligst ikke ta det ordrett. Mange som kan benke helt uten problemer med et grep uten tommler og mange store løft har blitt gjort på denne måten. Men først sikkerheten ikke sant? Du vil da ikke glippe en 120kilos stang rett i trynet eller halsen?

Snakker ikke om å bruke det grepet i ALLE ØVELSER. Såpass må du klare å tenke deg til selv også. Knebøy har jo ingenting med armene å gjøre, men i f.eks. militærpress og benkpress gjør det seg veldig godt! Sikkerheten er god så fremt du ikke er tilbakestående med muskelrykninger.

Denne personen du snakker om er ingen guru, og ikke nødig alt han sier er guds ord og grønne enger, det er fakisk mulig at selv den meste tilbakestående kan ha riktig, likeså den smarteste kan ta feil.

Lenke til kommentar

Alle mennesker er forskjellig. Du kan ta knebøy med krum rygg uten skade i flere år, helt til den enne dagen. Det jeg mener er at det er ingen fordeler med å holde stangen slik, alt blir aktivert og tanke på sikkerheten med tomlende rundt.

Om det funker bedre for deg å holde slik, flott. Men det er IKKE riktig.

Du kan ikke si at én metode er bedre enn en annen. Det sier litt om deg selv, ikke metoden.

Den er brukt av mange, effektiv og det var bare et tips om du vil kunne yte noen ekstra kilo mot et mye bedre grep i mitt tilfelle og tydligvis andres.

Lenke til kommentar

Det går ikke an å diskutere med deg.

Har jeg sagt alle øvelser? Først sier noen at man skal holde slik på benkpress og før man vet ordet av det skal man plutselig holde slik på mark og milltær press. Hvis du mener at du har rett og Mark Rippetoe har feil er du virkelig naiv, veldig.. Han er eldre enn deg, skrevet bøker og er en av verdens fremste coacher innenfor styrketrening med over 30 års erfaring. DET ER INGEN FORDELER MED ET SLIKT GREP. INGEN! Hjernen spiller bare et spill med deg. Og hvor dumt er det å anbefale et slikt grep til folk, det sier noe om deg det. Men vent, du har sagt mer enn nok om hvordan du er og hvordan du diskuterer. Idioter drar folk ned på dems nivå for å slå dem.

Les mellom linjene og stopp å lek idiot. Det hendene ikke kan klemme, kan ikke skuldrene drive. Der har vi et poeng på hvorfor et slikt grep bare er dumt.

Det hendene ikke kan ta tak i, kan ikkke ryggen løfte. Ennå et poeng hvorfor du ikke skal bruke et slikt grep på markløft.

Og jo, jeg kan si at en methode er bedre enn annen hvis det handler om samme øvelse.

Og btw.. Er ikke det kilder du vil ha? Jeg trekker ikke ting ut av ræven. Alt det jeg sier, det jeg er sikker på er henten fra bøker og andre steder. Hadde dette vært noe jeg hadde trodd eller ikke helt viste, så hadde jeg skrevet det. Mens du kommer med ingen kilder (iallefall ingen kilder som er seriøse) og baserer alt på egen erfaring og sier at folk skal gjøre det og det.

Og hvor mye løfter du i benk og på hvilken måte gjør det grepet deg til å løfte mer?

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Du sporer av tema ved å rakke ned på meg som person, ikke diskutere grepet. Fordelene er at du får fordelt vekta med og blir mer stabil i håndflaten, får bedre kontakt og kan dermed løfte mer. Jeg fikk tipset først av en 68 år gammel ex-politimann som har trent siden han var 15 år. Det er 53 års erfaring med styrketrening. Jeg så også en benker som benket litt over 210 kg forrige trening på SATS som benket med samme grep som jeg bruker.

Jeg sier ikke at min er bedre enn din, men at den er veldig god om du vil løfte litt ekstra, ja.

Men først og fremst vil jeg nevne; Du vet ikke hvor gammel jeg er, så om jeg er eldre eller yngre enn guruen du snakker om er urelevant.

Lenke til kommentar

Du sporer av tema ved å rakke ned på meg som person, ikke diskutere grepet. Fordelene er at du får fordelt vekta med og blir mer stabil i håndflaten, får bedre kontakt og kan dermed løfte mer. Jeg fikk tipset først av en 68 år gammel ex-politimann som har trent siden han var 15 år. Det er 53 års erfaring med styrketrening. Jeg så også en benker som benket litt over 210 kg forrige trening på SATS som benket med samme grep som jeg bruker.

Jeg sier ikke at min er bedre enn din, men at den er veldig god om du vil løfte litt ekstra, ja.

Men først og fremst vil jeg nevne; Du vet ikke hvor gammel jeg er, så om jeg er eldre eller yngre enn guruen du snakker om er urelevant.

Vel da beklager jeg. Du får gjøre ditt og jeg får gjøre mitt. Dette blir vel mer et spørsmål om komfort og personlig mening.

Lenke til kommentar

Balto...har sett du har skrevet i andre tråder (rundt 15-16 år hvis jeg husker riktig)...og husker også hvor bastant du var ang steroider...uten å fiske opp en eneste kilde for det du påsto.

Jeg slenger ikke bare ut mening om at det å ikke holde tommelen rundt stanga er dumt, det er fra erfaringer jeg har etter 10 år+ med styrketrening. En treningskompis (som jeg ikke trener så veldig ofte med) løftet uten tommelgrep og sleit veldig med håndledda..LENGE ! så ba jeg'n prøve med å holde rundt stanga og etter det har han ikke merket noenting. At det kan fungere for noen, absolutt, men det er ikke en bra posisjon for håndleddet. At du tror du løfter mer med å ikke holde tommelen rundt er vel på det beste kun synsing. Prøv å hold benkpress grep og vri håndleddet opp og ned, skjer det noe forskjell med musklene i tri og lats ? nei, akkurat.

og jeg ville heller stolt på Rippetoe en hvem som helst jeg hadde møtt på det lokalet gymmet, for å si det sånn...

Lenke til kommentar

Jeg kan avslutte denne diskusjonen med det samme...

Det ene grepet funker for noen mens det ikke funker for andre... OK?

SÅ... Vince del Monte HAN HER KAREN skrev noe smart på nettsida si... "Who would you trust? The guy looking like jabba the hut (Han sikta da til Dr. Phils treningstips) telling you how to lift or me looking like me telling you how to lift?"

Rippetoe ser ikke akkurat bra ut... :thumbup:

Lenke til kommentar

Så du vil nå plutselig høre på kroppsbyggere hvordan de trener?

Mark Rippetoe er godt over 40 år. Vil nok tro at han ikke trenger aktivt lenger. Han har 25 år med trening (treningssenter,personligtrener++) og 10 år bak seg med styrkeløft. Han har vært på USA toppen og coached styrkeløftere der i flere år og nå jobber han aktivt med å coache. For 10 år siden så så han helt sikkert bra ut, men som jeg skrev i en annen tråd. Det er erafringen og kunnskapen som teller.

Leser du det han skriver, ja om du har lest om han så ser du at han vet hva han snakker om. Ikke bare skriver han, men han går in-deep på hver eneste ting han kommer md.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...