Gå til innhold

Pijus treningslogg - Rehabilitering og en ny personligrekord

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uke5 - MadCow 5x5 - Mandag

Knebøy:

57kg - 5 reps L

71kg - 5 reps L

85kg - 5 reps L

100kg - 5 reps L

114kg - 5 reps M/T

Benkpress:

42kg - 5 reps L

53kg - 5 reps L

63kg - 5 reps L

74kg - 5 reps L/M

84kg - 5 reps M/T

Chin Ups:

2x5 5kg

----------------------------------

Komentar:

Dette var bra, Pijus back on track! :)

Nå er jeg klar for å øke på knebøyen igjen :new_woot: og skulderen føltes bra så benkpress var intet problem.

Idag hadde vi dugnad på håndballen (rett etter styrketreningen) og vi peste og gravde og kostet, helt kjørt i ryggen :!: Men alt kan fikses med litt tøying og massjeruller!

Lenke til kommentar

Uke5 - MadCow 5x5 - Torsdag

Knebøy:

60kg - 5 reps L

75kg - 5 reps L

90kg - 5 reps M

90kg - 5 reps M

Press:

34kg - 5 reps L

40kg - 5 reps L

47kg - 5 reps L

54kg - 5 reps T

Markløft:

80kg - 5 reps L

96kg - 5 reps L

112kg - 5 reps L

128kg - 5 reps M/T

Komentar:

Ouach.. Denne var hard mot ryggen. Men velykket økt! Var deillig å begynne på'n igjen med press over hode, dumt at jeg kjente litt i skuldrene. Det andre er at jeg også har problemer med å holde igjen ryggen når jeg presser opp, så kroppen prøver automatisk å få presset til et benkpress ved å bøye ryggen. Så derfor fikk jeg låne et sikkelig belte som fikk rettet opp i det problemet.

Fikk også prøvdt ut flytende kalk på marken, nå sklir den ikke ut av hendene, deillig!

Lenke til kommentar

Uke6 - MadCow 5x5 - Mandag

Knebøy:

57kg - 5 reps L

71kg - 5 reps L

85kg - 5 reps L

100kg - 5 reps L/M

116kg - 3 reps M/T

Benkpress:

42kg - 5 reps L

53kg - 5 reps L

63kg - 5 reps L

74kg - 5 reps M/T

86kg - 3 reps T

63kg - 8 reps M

Komentar:

Knebøyen var helt ok, ikke lett men heller ikke alt for tung. Men hadde problemer med ryggen som gjor øvelsen vond.

Benken var veldig tung. Det kan være at jeg begynte å stresse og miste fokusen på siste settet. Jeg hadde en som sikkret meg som hadde trynet godt ned på mitt og skulle ha hendene nærmt stangen. Jeg er da vandt med at ingen skal se ned på meg og heller ikke å ha hendene med benken, noe som var veldig forstyrende. Noe som førte til at jeg også mistet fokusen og begynte og puste helt feil, vanligvis pleier jeg å holde pusten eller puste litt random på benk, men denne gangen begynte jeg å puste som jeg gjor på knebøyen som var veldig stressende.

Men jeg klarte alle 3 repitisjonene :)

Lenke til kommentar

Husk at siden du er så ung har du veldig mye å tape på å fortsette å gjøre en øvelse som gjør vondt til det kanskje blir mer permanent og vil hindre deg i lengre tid, men til gjengjeld nesten ingenting å tape på å gjøre alt for å finne årsaken til smerten og korrigere dette, selv om det i verste fall kan innebære drastiske tiltak som å kutte ned på volumet til øvelsen, eller finne substitutter.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Kloke ord og helt korrekt. Om smerten er der til neste trening så skal jeg se hva jeg får gjort.

Men nå føler jeg også vet hvorfor smerten oppstår når jeg får stangen på ryggen. Enten er det fordi jeg ikke er stramm nok i magen og ryggen eller feil plassering av stangen. Skal trene igjen på torsdag og da skal jeg få se hva jeg får gjort :)

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Stangplassering skal ikkje ha så mykje å seie for ditt problem. At det for noken er vondt å ha low-bar er sant, men heller ikkje det gjer det drittvondt i heile ryggen.

Prøv å klem så hardt du kan på stanga, og prøv å få et så smalt grep som mulig. Så blir skulderblada pressa sammen automatisk

Lenke til kommentar

Trening de neste ukene vil kanskje være litt rott. Skal på en 3-5 dagers festival med famillie og venner og deretter kanskje på en båtfeire i noen dager og det dume er at treningssentert kun er åpnet mandag-torsdag :(

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Uke6 - MadCow 5x5 - Torsdag

Knebøy:

61kg - 5 reps L

77kg - 5 reps L

92kg - 5 reps L

92kg - 5 reps L

Milltær Press:

34kg - 5 reps L

41kg - 5 reps L

48kg - 5 reps L

55kg - 5 reps T

Markløft:

82kg - 5 reps L

98kg - 5 reps L

115kg - 5 reps L/M

130kg - 5 reps M

Komentar:

Jeg kjente ikke noe i ryggen på knebøyen idag. Presset inn magen og gjorde ryggen sikkelig stram, fine greier :)

Våres treningssenter er delt inn i to "treningssentre", et for unge folk (under 17) og et for 17+. Så de drev på å pusset opp det treningssenteret for 17+ og alle de som drev på å trente oppe kom ned til oss. Aldri vært så mange folk der nede før!

Så ble det tid for markløften og siste settet gikk mye enklere enn jeg hadde forventet. Kanskje på grunn av at jeg hadde en dritt heit chick som sjekket teknikken min :whistle:

Milltær pressen gikk ikke helt slik jeg hadde forventet. Siste settet var jævla skarp mot ryggen, jeg hadde belte på meg som skulle gjøre slik at jeg ikke bøyde ryggen alt for langt innover, men det gjor jeg vist. Må se hva jeg må gjøre med pressen... :(

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Misunner markløften din.. Får du ikke vondt av holde så mye? Får dere lov til å bruke kalk?

Jeg har klart 110kgx5, men det gjør så jævlig vondt samt at jeg mister grepet for hver eneste repetisjon. Bruker av og til hansker, men det blir mye vanskeligere å få godt nok grep.

Noen tips?

Endret av Megablaster
Lenke til kommentar

Vet ikke, men de har ikke sagt noe imot det. Dette produktet bruker jeg - Flytende kalk. En liten sprut på hendene, smør inn og klar til bruk :)

Vondt hvor? Eneste plassen jeg kjenner litt ubehag (når jeg er ferdig) er nedre del av ryggen, men det pleier å gå vekk etter 20-30 sekunder. Det du må først skjønne er hvordan kroppen og markløft fungerer sammen. Om du ikke får godt nok grep/eller grepet svikter så er det INGEN sjangs for at du klarer å markløfte den vekten. Fordi grepet sender et siganl til hjernen om at du ikke er klar til å løfte. Alt kroppen ikke kan få hende på, kan den ikke løfte, noe aka Mark Rippetoe. Du må ha fysisk kontakt med stangen, altså ingenting i mellom hånden og stangen. Hansker er kanskje det værste du kan bruke når du skal markløfte, fordi du får ikk overført kraften like godt.

Noe annet jeg kan anbefale om du sliter med grepet er mixed grep (Alternate Grip - en arm overhånds grep og en annen underarms grep) og reimer, men det kan skape like mange problemer som det løser.

alternate%20grip.jpg

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

En annen måte å legge meg kraft i løft på er å la tommelen ligge med pekefingerer, dvs. ikke gripe om baren. Fungerte fint for meg, gikk opp 2,5 kg i samtlige øvelser og 5 kg mindre medvekter i chins når jeg fikk innøvd teknikk. Har sett mangen benkpressere som bruker dette også, som meg selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

En annen måte å legge meg kraft i løft på er å la tommelen ligge med pekefingerer, dvs. ikke gripe om baren. Fungerte fint for meg, gikk opp 2,5 kg i samtlige øvelser og 5 kg mindre medvekter i chins når jeg fikk innøvd teknikk. Har sett mangen benkpressere som bruker dette også, som meg selv.

+1 her...

Jeg merket at jeg brukte mye krefter på å holde rundt stanga om tommelen lå rundt stanga istede for å ligge med langfingeren. Jeg kjente at øvelsen tok bedre der jeg ville ha den til å ta etter at jeg begynte å la tommelen ligge MED langfingeren.

Det gjelder også for militærpress for min del, litt risky men det hjelper.

Lenke til kommentar

Jeg merket at jeg brukte mye krefter på å holde rundt stanga om tommelen lå rundt stanga istede for å ligge med langfingeren. Jeg kjente at øvelsen tok bedre der jeg ville ha den til å ta etter at jeg begynte å la tommelen ligge MED langfingeren.

Det gjelder også for militærpress for min del, litt risky men det hjelper.

Her gjelder det å innøve teknikk igjen! Blir litt annerledes, men det gjør også at håndflaten får bedre kontakt overflaten som resulterer i bedre kraft. Flott at det fungerte for deg! Så får vi håpe det fungerer like bra, kanskje enda bedre enn det det gjorde for meg!

Lenke til kommentar

Å ikke gripe om stangen med tommelen når man utfører benkpress er i beste fall idioti. Det er en grunn til at dette har blitt betegnet som "suicide grip".

Vel, det er jo ikke akkurat noe en nybegynner bør prøve på da...

Men med det grepet har ihvertfall jeg bedre kontroll på stanga de gangene jeg gjør benkpress.

Da blir også brystmuskulatur og støttemuskulatur engasjert i en helt annen og større grad enn om jeg skulle grepet rundt stanga MED tommelen...

Lenke til kommentar

Glad eg såg det tipset her, prøvde det på militærpress i dag og det funka jo herlig! Funka på markløft og, men blei litt slepphendt på arbeidssettet, så alternerte grepet.

Grepsstyrke tar jo egentlig litt tid å bygge opp, kjem vel mykje av seg sjølv så lenge eg fortsetter å markløfte tungt.

Lenke til kommentar

Å ikke holde rundt stangen er bare helt idioti på benk. Ikke bare er det svært farlig, men det gjør også at mye av kraften forsvinner (hvis dere har lyst å vite mer om det så er det bare å spørre). Det er når du holder med hele hånden, du kan klemme hardt og gi alt av kraft. På knebøy derimot kan det være en bra ting, fordi da får du albuen i en mer vennelig posisjon og det sies at du får bedre kontroll over stangen. Jeg derimot liker å holde stramt og godt på ting. Hvordan dette grepet fungerer på andre øvelser som markløft og milltær press vet jeg ikke, har ikke funnet noe informasjon om det. Har ikke sett noen som holder slik i eliteklassen i markløft, men en enkel grunn fordi det ikke er like bra!

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...