Gå til innhold

Pijus treningslogg - Rehabilitering og en ny personligrekord


Anbefalte innlegg

Kilder på hva?

 

Mark Rippetoe forklarer veldig bra hva press er og hvilken press vi har, og eller synes jeg at Mehdi forklarer bra hva de forskjellige pressene går ut på -> http://stronglifts.com/overhead-press-variations-which-one-you-should-do/

 

Greit. Jeg skal skrive "Press" neste gang, fy faen.. orker virkelig ikke å være mer med i diskusjoen. Jeg refirerer akkurat det samme som Rippetoe og Mehdi sier, sier du imot, sier du imot dem.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter et lite søk på militærpress/military press finner jeg dette;

 

http://www.5min.com/Video/How-To-Gain-Strength-Military-Press-6184798

 

 

http://video.google.com/videoplay?docid=2879648589831586071#

 

I mitt neste søk på shoulder press, så finner jeg sittende mennesker som uttøver de forskjellige øvelsene, dog militærpress også kan utføres sittende.

 

At en øvelse kan få flere navn er riktig, men at man kan skal si hva som er riktig og galt i forhold til hvilken øvelse det er, blir feil.

 

http://www.answers.com/topic/military-press-1 - Her står det at synonymet til militærpress er press, for øvrig.

Endret av Balto
Lenke til kommentar

Haha.. Dette er det morsomste. Jaha.. Og hvem skal jeg tro på, Mark Rippetoe og Medhi.. Eller diverse sider der hvem som helst kan skrive hva som helst. Nå sier du imot Mark Ripptoe, som har skrevet diverse bøker som antomy og utførelse av øvelser fra punkt til prikke og som har jobbet over 30 år med styrketrening. Noe mer du skal si?

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Oi.. Bare for å oppdatere.. Sixpacken begynner å komme fram, kunne se alle 6 rutene veldig klart med riktig lys og posering i speilet. Dette ser ikke lyst ut, der målet var langt vekke fra sixpack. Må sjekke vekten imorgen :S

 

Fy faen, ligger nå på ca 3000-4000kcal om dagen. Mer mat for svarte faen!

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Picture or it didn't happend! :ph34r:

 

Du vil ha bilde ja ^^. Skal se hva jeg får til på fredag, vel og merke så er jeg ikke en person som liker å ta bilder egentlig, men vi får se. Jeg er veldig sikker på at jeg har gått ned i fettprosent, eller da er det bare øyet som streiker. Men det spiller da liten rolle så lenge jeg er fornøyd med hvordan jeg ser ut. Veide 75-76kg for et par uker siden, noe jeg er veldig fornøyd med (175cm overbakken). Mange på lik alder som meg pleier å veie under høyden dems, og for et år siden veide jeg 50-55kg fordelt over 165cm (vil jeg tippe)

 

Trente ikke idag, var så fordømt sliten, sovet 7 timer og idrettsdag. Blandt annet så slitter jeg med den fordømte skulderen og moderat smerter i ryggen, noe jeg vet vil gå vekk hvis jeg tar meg en liten pause. Så derfor har jeg skaffet meg et par bøker om prestasjonsfremmende- og skadeforebyggende trening. Så driver jeg og leser Starting Strength, noe som har kommet godt til nytte. Vanskelig å lese, men lært mye og funnet en liten feil i teknikken i knebøy. Nå som jeg har tenkt å prøve ut/begynne på håndball måtte jeg skru opp matinntaket med 1000kcal og på andre dager med 1500kcal. Noe som tilsvarer bøttevis med mat (sorry mammsen og pappsen som må betale dette da). Må også sette større fokus på søvn og hvile. Så slitter jeg også litt med leddmobilitet (hofte) og muskelaktivering, men heldigvis hadde jeg kjøpt boken Optimal Oppvarming av Eirik Sandvik for et par månder siden.

 

Og så er det en liten oppdatering fra livet mitt. Sliter med nyre problemer grunnet for høyt kreatinin nivå i blodet. For de som ikke vet hva kreatinin er, så er det avfallstoffet til kreatin. Noe som har stor hensikt i muskler og ATP-energi. Dette vil jeg tippe skyldes på grunn av tung trening. Jeg skal til legen på mandag for å sjekke det igjen, skriver han ut noen fordømte medisiner, så skal han dra seg til helvette (liker ikke piller, kremmer eller forbanna new-world shit)

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Nei, bruker ikke kreatin.

 

Er det snakk om nyreproblemer eller bare høyere kreatininnivåer?

Legen maser om at jeg har nyreproblemer, men når jeg tok et nøyere blikk på hva det handlet om, så var det kreatinin nivåer i blodet. De var vist alt for høye. Så sies det også at kreatininivået har noe forbunet med nedsatt nyrefunksjon seinere i livet. Skal jeg være ærlig så bryr jeg meg ikke så veldig mye, la legen gjøre masse tester på meg og trekke konklusjoner, men for all del så kan jeg være død imorgen etter å ha falt ned trappen, eller som noen sa; trakket på en såpe i dusjen.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Man får høyere kreatininnivåer av kreatin, mye kjøtt i kosten, mye muskelmasse, men i og med at du ikke er en svær bodybuilder enda og ikke bruker kreatin, så bør du hvertfall høre på det legen har å si. Satser på at det ordner seg! God bedring! :)

Takk :)

Men så trenger du heller ikke å være stor muskelbult for å ha høye kratinnivåer. Slikt jeg har skjønt det så har det veldig mye hvordan kroppen er bygget, noen personer har naturlig høyere kreatin nivåer i blodet og bare spyr ut avfallstoffet. Hvor mye kjøtt er mye? Spiser rundt 300-700g om dagen. Kjøtt på skolen, kjøtt til lunsj og kjøtt til middag, og avogtil blir det også kjøtt til frokost. Det første legen spurte var om jeg brukte kosstilskudd og om jeg trente og hva jeg trente og om jeg spiste mye kjøtt, skal ta nye blodprøver igjen på mandag, og da skal jeg holde meg borte fra kjøtt og løfting i hele 3 dager!

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Joda. Men det er mange delte menninger om hva som er milltær press og hva som egentlig er press. Noen mener at milltær press er beina fra hverandre, mens andre sier at milltær press er beina sammen. Milltær press med beina sammen ble jo først tatt i bruk i milltæret for å presse gæverene overhode på soldatene, beina sammen gjor det tyngre.

 

Så.. derfor skriver jeg kun Overhode Press.

 

Poenget mitt var ikke utøvelsen av løftet, men at "Overhode press" ikke klinger bra på norsk.

Endret av benchmeister
Lenke til kommentar

"militærpress" høres mye tøffere ut og man er mye kulere om man tar "militærpress" i gymmen... :p

 

Navnet på øvelsen er som tidligere nevnt fra militæret og AG-gym for de som vet hva det er ;) 1 meter med metalldritt som skal løftes og pekes og slenges over alt...

 

670085.jpeg

 

Militærpress kan tas med beina sammen (tyngre), beina fra hverandre (lettere) eller sittende på kne (terror fra befal)...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...