Gå til innhold

Pijus treningslogg - Rehabilitering og en ny personligrekord


Anbefalte innlegg

 

Negativitet til Sheiko

Her også

Fagerli også

Mengde i seg selv er riktignok en nødvendighet, men et poeng som jeg snakket om i artikkelserien er at for mye er faktisk verre enn for lite - det vil potensielt hemme muskelvekst via inflammasjon, øke skaderisiko, og sørge for at du ikke er restituert til å komme tilbake sterkere neste gang. Uansett hvordan man snur og vender på det er også en belastningsprogresjon første-pri - uten den kan du øke og øke på mengden så mye du bare vil uten å komme noen vei.

Og her ser du også hvorfor jeg ikke er en tilhenger av statiske programmer som Dietmar og Sheiko...for det er da DU som må tilpasse deg progresjon, treningsmengde og øvelsesutvalg og ikke omvendt. Hadde du fått personlig program fra Dietmar eller Boris selv, så hadde det høyst sannsynlig sett helt annerledes ut fordi det ville vært tilpasset dine styrker og svakheter.

Det er helt motsatt av det nye man holder på med nå, Auto-regulering av treningsmengde.

 

 

Med den fremgangen du har Pijus så er du på samme nivå som denne karen.

Han er bare 22 år, men du begynnte før han.

Endret av War
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Negativitet til Sheiko

Her også

Fagerli også

Mengde i seg selv er riktignok en nødvendighet, men et poeng som jeg snakket om i artikkelserien er at for mye er faktisk verre enn for lite - det vil potensielt hemme muskelvekst via inflammasjon, øke skaderisiko, og sørge for at du ikke er restituert til å komme tilbake sterkere neste gang. Uansett hvordan man snur og vender på det er også en belastningsprogresjon første-pri - uten den kan du øke og øke på mengden så mye du bare vil uten å komme noen vei.

Og her ser du også hvorfor jeg ikke er en tilhenger av statiske programmer som Dietmar og Sheiko...for det er da DU som må tilpasse deg progresjon, treningsmengde og øvelsesutvalg og ikke omvendt. Hadde du fått personlig program fra Dietmar eller Boris selv, så hadde det høyst sannsynlig sett helt annerledes ut fordi det ville vært tilpasset dine styrker og svakheter.

Det er helt motsatt av det nye man holder på med nå, Auto-regulering av treningsmengde.

 

 

Med den fremgangen du har Pijus så er du på samme nivå som denne karen.

Han er bare 22 år, men du begynnte før han.

 

Nå finner man da utrolig mye positivt om programmet på Verdens veven og.

 

Bra løftet Pijus!

Lenke til kommentar

Jeg bare lurer på noe. Jeg følger et 5-3-1 program, men problemmet er at jeg synes at jeg løfter alt for lett i forhold til maskløft. Liksom, hver eneste trening klarer jeg flere enn 8-10 reps når jeg egentlig skulle klart 3-5. Joda, styrken har økt siden jeg begynte, men jeg lurer på om kanskje MadCow 5x5 hadde vært bedre?

 

Så litt over programmet, og der begynner du mye tyngre enn 5-3-1 programmet og økningen er over en 12 ukers periode er faktisk mye høyere.

 

Så jeg bare lurer på hva dere synes om saken, burde jeg skifte over program og trene tyngre eller bare fortsette med dette programmet jeg holder på med nå til det sier stopp? Grunnen til at jeg har heller lyst å begynne med et 5x5 program enn 5-3-1 er at jeg har hørt ekstremt mye positivit om det. Jeg har selv en veileder som har økt så mye som 30kg i maksløft på knebøy på 12 uker.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Jeg bare lurer på noe. Jeg følger et 5-3-1 program, men problemmet er at jeg synes at jeg løfter alt for lett i forhold til maskløft. Liksom, hver eneste trening klarer jeg flere enn 8-10 reps når jeg egentlig skulle klart 3-5. Joda, styrken har økt siden jeg begynte, men jeg lurer på om kanskje MadCow 5x5 hadde vært bedre?

 

Så litt over programmet, og der begynner du mye tyngre enn 5-3-1 programmet og økningen er over en 12 ukers periode er faktisk mye høyere.

 

Så jeg bare lurer på hva dere synes om saken, burde jeg skifte over program og trene tyngre eller bare fortsette med dette programmet jeg holder på med nå til det sier stopp? Grunnen til at jeg har heller lyst å begynne med et 5x5 program enn 5-3-1 er at jeg har hørt ekstremt mye positivit om det. Jeg har selv en veileder som har økt så mye som 30kg i maksløft på knebøy på 12 uker.

 

Spørs hvor mye han løftet før han begynte på programmet. Hvis han f.eks ikke hadde trent noe spesiel bøy før og kjørte 12 uker med Stronglifts 5x5 så kan man lett gå opp så mye.

 

Jeg hadde uten tvil kjørt en runde med beginner programmet til Stronglifts 5x5. Det begynner veldig lett, men du kommer til å få kjørt deg skikkelig de siste 4-6 ukene.

Lenke til kommentar

Det er en 39 år gammel mann, han tok rundt 100kg 5 ganger på knebøy før han begynte, etter 15 uker tok han 130kg 5 ganger.

 

Han som anbefalte programet til han var en efaren styrkeløfter som konkurerer i styrkeløft (husker nå ikke navnet) han har dog kjørt programmet inn og ut i snart 2 år, og sier det er det beste programmet han har prøvd.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Da har jeg bestemt meg, begynner på MadCow 5x5 neste uke med disse 1RM-5RM:

 

Benkpress: 80kg 3RM

Markløft: 140kg 1RM

Knebøy: 120kg 1RM

Milltær Press: 60kg 1RM

Stang Roing: 65kg 5RM (70kg 5RM egentlig, men hadde problemer med siste rep grunnet masse mas fra side kameraten)

 

Tar meg denne uken fri.....

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Uke0 - MadCow 5x5

 

Knebøy:

Worksett

50kg - 5 reps

62kg - 5 reps

78kg - 5 reps

87kg - 5 reps

99kg - 5 reps

 

Benkpress:

35kg - 5 reps

43kg - 5 reps

52kg - 5 reps

61kg - 5 reps

70kg - 5 reps

 

Stang roing:

30kg - 5 reps

38kg - 5 reps

45kg - 5 reps

53kg - 5 reps

60kg - 5 reps

 

Assistance Exercises

2x8-8 Hypers - 5kg

1x8 Hypers - 6kg

----------------------------------

Komentar:

Skulle teste ut hvordan det nye treningssprogrammet var, kom meg igjennom alt ganske fint.

Lenke til kommentar

Det er en 39 år gammel mann, han tok rundt 100kg 5 ganger på knebøy før han begynte, etter 15 uker tok han 130kg 5 ganger.

 

Han som anbefalte programet til han var en efaren styrkeløfter som konkurerer i styrkeløft (husker nå ikke navnet) han har dog kjørt programmet inn og ut i snart 2 år, og sier det er det beste programmet han har prøvd.

Det er ikke noe magisk med verken madcow, bill starrs, stronglifts osv, men alle bygger på gode prinsipper om baseøvelser, hyppig stimulering av hver muskelgruppe, høut antall totale reps pr muskelgruppe pr uke osv. Det finnes mange gode 5x5-programmer og du vil nok øke bra med de fleste av dem :)

Lenke til kommentar

Har lest gjennom heile tråden for andre gang :p

 

Berre lurer på,kva slags kosttilskudd tar du?

 

Ikke noe særlig. Tar egentlig ikke noe tilskudd. Joda, seff så har jeg en 5kgs tønne med gainer stående på rommet som jeg bruker i nødstilfeller.

 

Ellers går det på det meste av mat. Spiser rundt 500-700g kjøtt hverdag, 10 egg, 1-2 liter melk, 100-200g fisk (tunfisk, torsk*) hverdag :whistle:

 

Det er en 39 år gammel mann, han tok rundt 100kg 5 ganger på knebøy før han begynte, etter 15 uker tok han 130kg 5 ganger.

 

Han som anbefalte programet til han var en efaren styrkeløfter som konkurerer i styrkeløft (husker nå ikke navnet) han har dog kjørt programmet inn og ut i snart 2 år, og sier det er det beste programmet han har prøvd.

Det er ikke noe magisk med verken madcow, bill starrs, stronglifts osv, men alle bygger på gode prinsipper om baseøvelser, hyppig stimulering av hver muskelgruppe, høut antall totale reps pr muskelgruppe pr uke osv. Det finnes mange gode 5x5-programmer og du vil nok øke bra med de fleste av dem :)

 

Vet. Det bygger på det samme egentlig. Det bare fasinerer meg, 5x5 har liksom blitt et vanlig ord for meg her om dagen. "You wanna get strong and muscular?, 5x5!

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Uke1 - MadCow 5x5 - Onsdag

 

Knebøy:

50kg - 5 reps

62kg - 5 reps

74kg - 5 reps

74kg - 5 reps

 

Milltær Press:

30kg - 5 reps

36kg - 5 reps

42kg - 5 reps

49kg - 5 reps

 

Markløft:

72kg - 5 reps

86kg - 5 reps

101kg - 5 reps

115kg - 5 reps (å fyttifaen, glemte salaten før trening = ekstra tung)

 

Assistance Exercises

Ikke tid

----------------------------------

Komentar:

Fin økt, alt ble tatt under 1 time. Lett knebøy, deillig. Markløft ikke deillig, siste settet var tungt. Men jeg lever fortsatt. :ermm:

Glad jeg bare har en markløft trening i uken, og jeg tror jeg skjønner hvorfor :!:

Lenke til kommentar

Uke1 - MadCow 5x5 - Fredag

 

Knebøy:

50kg - 5 reps

62kg - 5 reps

74kg - 5 reps

87kg - 5 reps

102kg - 3 reps

74kg - 8 reps

 

Benkpress:

35kg - 5 reps

43kg - 5 reps

52kg - 5 reps

61kg - 5 reps

71kg - 3 reps

52kg - 8 reps

 

Stang roing:

30kg - 5 reps

38kg - 5 reps

45kg - 5 reps

53kg - 5 reps

62kg - 3 reps

45kg - 8 reps

 

Assistance Exercises

Dips

Step Ups

Kondisjon 20 min

----------------------------------

Komentar:

Ok økt.

Lenke til kommentar

Heia folkens. Skal bare gi litt hvordan formen er for tiden. Altså, i vinterferien klarte jeg å skade skulderen min jævlig etter jeg stod på slalom. Klarer så vidt å ta opp venstre armen i været uten å få smerter i skulderen, får se hvordan benkpressen går imorgen. Ellers så skal jeg begynne å trene 4 dager i uken :) På torsdag skal jeg ta for meg de svake punktene i kroppen, som er legger, mage, forarmer, nakke og kondisjon. På torsdag skal jeg også eksprimentere på forskjellige ting, som lav/høy reps og sånt.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

da burde du lett droppe den benkinga....akkurat ferdig med en 2 ukers sykemelding selv etter senebetennelse i skuldra...det må bare få totalt ro ellers blir det bare værre. Nå er det ikke sikkert det er det du har, men jeg ville vært ekstremt forsiktig hvertfall. Dra til lege og få det undersøkt hvis det ikke går kjapt over.

Lenke til kommentar

Uke2 - MadCow 5x5 - Mandag

 

Knebøy:

51kg - 5 reps

64kg - 5 reps

76kg - 5 reps

89kg - 5 reps

102kg - 5 reps

 

Benkpress:

36kg - 5 reps

45kg - 5 reps

53kg - 5 reps

62kg - 5 reps

71kg - 5 reps

 

Stang roing:

31kg - 5 reps

39kg - 5 reps

46kg - 5 reps

54kg - 5 reps

62kg - 5 reps

 

Assistance Exercises

2 sett Hypers

4 sett situps

----------------------------------

Komentar:

Benken og knebøyen tung siste settet. Ellers ok økt :)

Lenke til kommentar

Uke2 - MadCow 5x5 - Onsdag

 

Knebøy:

51kg - 5 reps

64kg - 5 reps

76kg - 5 reps

76kg - 5 reps

 

Milltæpress:

34kg - 5 reps

38kg - 5 reps

44kg - 5 reps

50kg - 5 reps Medium

 

Markløft:

74kg - 5 reps

88kg - 5 reps

103kg - 5 reps

118g - 5 reps TUNGT

 

Assistance Exercises

3x7-6-5 Chin Ups

4x15 90kg Legger | 2x15 100kg Legger (30 sec pause mellom hvertsett)

----------------------------------

Komentar:

Markløft jævla tungt.. Stress, ork og skuff..

Lenke til kommentar

Uke2 - MadCow 5x5 - Onsdag

 

Knebøy:

51kg - 5 reps

64kg - 5 reps

76kg - 5 reps

76kg - 5 reps

 

Milltæpress:

34kg - 5 reps

38kg - 5 reps

44kg - 5 reps

50kg - 5 reps Medium

 

Markløft:

74kg - 5 reps

88kg - 5 reps

103kg - 5 reps

118g - 5 reps TUNGT

 

Assistance Exercises

3x7-6-5 Chin Ups

4x15 90kg Legger | 2x15 100kg Legger (30 sec pause mellom hvertsett)

----------------------------------

Komentar:

Markløft jævla tungt.. Stress, ork og skuff..

Har mine tvil på at det kan være sååå tungt :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...