Gå til innhold

Pijus treningslogg - Rehabilitering og en ny personligrekord


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på om jeg tester ut alle 1RM på alle øvelsene neste uke, vet at mange folk er imot testing av 1RM (war) uke for uke men syntes at markløft var RIMELIG lett, og det blir litt kjedelig hvis jeg ikke får noe utfordring.

 

Blir testing av:

90kg i benkpress (2-4 tommler fra brystet, my style)

140kg i markløft fokusert på riktig teknikk, hvis det går så prøver jeg 150-160kg.

130kg på knebøy.

 

---

Så begynner jeg med det nye programmet. Alle 1RM skal seff filmes.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Jeg vet %100 hvordan jeg skal utføre en markløft. Gå ned, se rett fram (litt gradvis opp) og brystet opp. Eneste egentlig å tenke på, også er det bare å dra. Alt kommer automatisk inn. Men problemet er kanskje at jeg "strekker" ut beina før jeg løfter. Så løftet blir med ryggen. JEG HAR IKKE FÅTT EN ENESTE SKADE I RYGGEN AV Å LØFTE SLIKT. Det vil se litt mer ut som strake markløft.

 

Blir vel 5 min oppvarming foran speilet (lærer fort) også maksløft.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Du går bort til stangen (ikke drar den mot deg) fotlengden kan du besteme selv, sumo eller vanlig. Jeg kjører vanlig med skulderbredt fotlengde, fingrene kanskje nær føttene. Så går du ned i sitteposjon, ser rett fram/skrå opp og skyver brystet opp. Når du skyver brystet opp vil ryggen automatisk bli rett og beina vil være i riktig posjon. Så tenker du "DETTE SKAL JEG KLARE!!". Før du bare tenker å reise deg opp med å skyve ræven opp først så etterfulgt med ryggen. Akkurat som knebøy når du skal opp, hip drive :)

 

Når du er oppe så skal beina være helt strake for å få et godkjent løft derfor pleier mange å "gå bakkover med ryggen" for å få beina helt rett ut. Så når du skal ned så skyver du rumpen ut og ruller stangen forsiktig nedover lårene eller slipper vekten (etter behag og form).

 

Det er en markløft. Teknikken er lært av en styrkeløfter.

 

Edit:

Lurer på om jeg skal teste ut maksløftet på mandag. Da har jeg en styrkeløfter som kan se på den.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Ok, det ser bra ut. Hugs å tenk på armane som skal vere heilt strake. Og vektstanga skal ligge på midten av fotsålen din før du går ned, og når leggen treffer stanga er du komt i riktig posisjon der. Så er det ned med hofta, opp med brystet, og løft.

 

Kan vere lurt å få sett på først av ein styrkeløfter, ja. Prøv det før du makser, du kan risikere å miste ein del trening pga skade viss ikkje.

Lenke til kommentar

Er ikke automatikk i at en styrkeløfter viser deg det som er riktig teknikk med tanke på ryggen. MANGE styrkeløftere som løfter med ryggen og det har jeg sett både på trening og konkurranse.

 

sjekk ut denne pluss et par andre Rippetoe videoer som ligger på sida der. Følg det slavisk så får du skikkelig mark-teknikk.

 

Som iverha2 sier, det er ikke bare å sette seg ned i posisjon... stanga halveis over foten, ta tak på utsida beina og sett deg ned til leggene treffer stanga, og opp med kassa...da får du riktig utgangsposisjon og bruk beina ! ...ingen vits å svaie med ryggen på toppen heller, hofta skal skyves fram når du runder knærne og når den er låst ut er løftet ferdig.

 

Lærer du og terper riktig teknikk så kommer du til å løfte mye mer med en gang uansett. Press med beina i bunn av løftet og bruk hofta, ikke korsryggen.

Lenke til kommentar
Jeg vet %100 hvordan jeg skal utføre en markløft. Gå ned, se rett fram (litt gradvis opp) og brystet opp. Eneste egentlig å tenke på, også er det bare å dra. Alt kommer automatisk inn. Men problemet er kanskje at jeg "strekker" ut beina før jeg løfter. Så løftet blir med ryggen. JEG HAR IKKE FÅTT EN ENESTE SKADE I RYGGEN AV Å LØFTE SLIKT. Det vil se litt mer ut som strake markløft.

 

Blir vel 5 min oppvarming foran speilet (lærer fort) også maksløft.

Kven som har sagt at skader kjem med ein gong? Generelt sett vil skader bygge seg opp over tid, du har ikkje trent lenge nok til aa kunne bekrefte at teknikken din er god nok.

 

Du går bort til stangen (ikke drar den mot deg) fotlengden kan du besteme selv, sumo eller vanlig. Jeg kjører vanlig med skulderbredt fotlengde, fingrene kanskje nær føttene. Så går du ned i sitteposjon, ser rett fram/skrå opp og skyver brystet opp. Når du skyver brystet opp vil ryggen automatisk bli rett og beina vil være i riktig posjon. Så tenker du "DETTE SKAL JEG KLARE!!". Før du bare tenker å reise deg opp med å skyve ræven opp først så etterfulgt med ryggen. Akkurat som knebøy når du skal opp, hip drive :)

 

Når du er oppe så skal beina være helt strake for å få et godkjent løft derfor pleier mange å "gå bakkover med ryggen" for å få beina helt rett ut. Så når du skal ned så skyver du rumpen ut og ruller stangen forsiktig nedover lårene eller slipper vekten (etter behag og form).

 

Det er en markløft. Teknikken er lært av en styrkeløfter.

 

Edit:

Lurer på om jeg skal teste ut maksløftet på mandag. Da har jeg en styrkeløfter som kan se på den.

Anbefalar litt smalare enn skulderbredde paa beina, dermed faar du hendene tettere og loftebana blir kortare.

Du skal ikkje starte i sitteposisjon, rompa skal litt lengre opp.

Naar du blir flinkare med ryggen kan du byrje aa sjaa skraatt nedover, paa den maaten belastar du nakken i mindre grad.

Brystet opp og fram, armane pressa bak, samme som paa benkpress.

Ein fordel aa gaa ned som om du hadde stanga i hendene naar du skal begynne.

Rompe/bein og rygg skal hevest synkront, viktig at den hevinga av rumpa du gjer skjer fqr du byrjar paa sjqlve lqftet.

Trekk godt med luft inn i magen (til forskjell fra f.eks. benkpress der du trekker lufta til brystet.

Stramm rumpa naar du er paa toppen av lqftet.

Ikkje gaa unormalt langt bak med ryggen paa topp.

 

(Engelsk tastatur)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...