Gå til innhold

Pijus treningslogg - Rehabilitering og en ny personligrekord


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tredje treningsøkt Uke 1

 

Trening:

2x5 Markløft - 100kg

2x5 Pull ups - 5kg (tungt)

2x12 Shrugs - 40kg (Lett)

2x7 Stangroing - 50kg

------------------------------------------------------------

Komentar:

Litt sløv trening. Jeg har et problem på markøft, grepet svikter under markløften :( Lurer på om jeg skal kjøpe pulver eller spray som styrkere grepet. Neste trening prøver jeg sikkerhets grep.

Kommentarer ønskes :)

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4123456
Tredje treningsøkt Uke 1

 

Trening:

2x5 Markløft - 100kg

2x5 Pull ups - 5kg (tungt)

2x12 Shrugs - 40kg (Lett)

2x7 Stangroing - 50kg

------------------------------------------------------------

Komentar:

Litt sløv trening. Jeg har et problem på markøft, grepet svikter under markløften :( Lurer på om jeg skal kjøpe pulver eller spray som styrkere grepet. Neste trening prøver jeg sikkerhets grep.

Kommentarer ønskes :)

 

Grippers? Tommellås?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4123456
Har tenkt å et nytt grep. Jeg klarer liksom å dra opp, men jævla dritt at stangen liksom ruller ut av hendene mine.

 

http://www.webefit.com/articles_100_199/AR...mg/HookGrip.jpg

 

Kan vel kanskje være litt vondt, men verdt å forsøke. Kan forøvrig tipse deg om captain of crush har funket kjempebra for meg hva gjelder å få opp grepsstyrken, heavygrips er også en mulighet.

Endret av Slettet+4123456
Lenke til kommentar

Andre treningsøkt Uke 2

 

Trening:

1x2 Dips - 40kg

1x4 Benkpress - 72kg

1x5 Skrå benk - 60kg

2x5 Dips - 22kg

3x5 Skulder press - 44kg

2x7 Skull Crusher - 31

------------------------------------------------------------

Komentar:

Har lagt til noen videoer.

 

Kommentarer ønskes :)

 

Dips:

(Jeg kom ikke lengre ned, tror at det er langt nok ned)

 

Og for an fyren som ville ha litt stønning og små skriking (Skull Crusher)

http://www.youtube.com/watch?v=tkitVS0Xi_Q

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Do you see where I'm going with this?

In order for the muscles to continually increase in size and strength, they must be presented with greater and greater amounts of stress each workout. As I said before, muscular hypertrophy is centered around the body's natural reaction of adapting to the environment. Therefore, in order for the body to become larger and stronger you must continually and systematically increase the amount of weight you lift or the amount of repetitions you perform each week. In doing this the body will continue to adapt and grow to the ever increasing stress.

 

Dette gjør du jo hvis du trener 5x5 og, enten med økning hver økt eller økning hver uke. :) Og det med å begynne med lave vekter, begynner du på 40kg i bøy tar det 1-2 mnd så er du oppe på skikkelige vekter igjen. Du er jo 14 år, om du bruker 1-2mnd på litt lettere vekter gjør nok ingenting. :)

Lenke til kommentar

Tredje treningsøkt Uke 2

 

Trening:

5x5 Markløft - 100kg

2x5 Chins - 0kg (Tungt)

2x5 Stang roing - 52kg

2x12 Shrugs - 52kg (lett)

2x5 Biceps Curls - Ezbar + 2 tiere (26kg i think)

------------------------------------------------------------

Komentar:

En kamerat av meg tok et fjortis bilde når jeg tok markløft, får se om jeg får det inn. Men ellers en grei økt, markløften var lettere (brukte også sikkerthetsgrep). Noen venner og jeg snakket litt om trening og reps antall osv, og plutselig braser inn en fysoterapaut. Og plutselig sier hun at alt vi tror er feil, at 5x5 for styrke og muskelmasse er myte og at vi burde kjøre rundt 15-20reps, 3 sett på lette vekter for å bygge muskler, ikke nok med det. Hun sa at muskelen endrer fasong når man trener med 15+ reps, noe jeg ikke har så veldig stor tro på. Muskler kan bli mindre, bli større eller være samme størrelsen, fasong er genetisk bestemt og kan gjøres lite med. Hun skulle også "hjelpe" meg med markløft teknikken der hun selv viste hvordan en markløft skal taes. Og FY FAEN, hun klarte jo ikke det engang. Hun sa at ryggen skal bare ned noen par cm før den skal opp igjen, og det er en markløft.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner jo at hun skal holde oss skadefri (går på sånn ungdoms treningssenter). Ble nesten før jeg sa "Jasså, ser at du har gått på allmens fysoterapaut skole". Men det hadde vært kanskje kjipt å få av en 14 åring. Spurte om hun hadde lest Mark Rippetoe "Starting Strenght", men neida. Hun hadde ikke hørt om navnet engang

 

Det som plager meg mest er at hun sa at 5x5 trening er en myte som mange ungdommer faller inn i, altså de trener med tunge vektre for å få muskler og styrke. Var nesten før jeg skulle gi hun et kurs på hvorfor muskler i det heletatt vokser.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Siden jeg er fysio selv kan du jo spørre fysion du snakka med om hun har hørt om Helgerud og Hoffs anbefalinger om 4x4 for styrke? Eller Mathias Wernboms store studie om styrketrening hvor alt av forskning de siste 50 årene er sammenfatter og konklusjonen er at 3-5 repetisjoner er best for å øke styrken. Du lærer svært lite styrketreningsteori på fysioutdanninga, du blir riktignok god til å analysere bevegelser, rehabilitere skader etc, men du lærer så og si ingenting om maksimal styrketrening, trening for hypertrofi etc.

Lenke til kommentar

Hadde bein økt idag, men klarte å skade ryggen under knebøyen. Tok 98kg, 2 settet datt jeg sammen og klarte å bøye ryggen.

 

Får se hvordan ryggen blir til fredag.

 

bilde00.jpg

 

Fun pic ;)

 

Jeg har planner om å sjekke ut optimal oppvarming for å oppvarme sikkelig.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...