Gå til innhold

Pijus treningslogg - Rehabilitering og en ny personligrekord


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Failure er en dårlig idè, forskning viser at fremgangen din over tid vil våære bedre om du trener uten failure. Skaderisikoen ved failure er også høyere siden teknikken sjelden er god når du sliter med vektene.

 

Tung mark og tung bøy på samme dag går sjelden bra, jeg ville nok ha kjørt bøyen lettere på dagen med markløft selv om mr.stronglifts sier noe annet ;)

 

Kutt f.eks 20% i vektene i bøy på dagen du kjører mark, kjør de andre dagen som vanlig, men om du nærmer deg failure her og bør du følge deloadreglene.

Lenke til kommentar

Iden min er å kjøre 5-7 reps til failure, det tyngste jeg klarer på 5-7.

 

Har du kilder på forskingen? Jeg har lest og jeg vet at failure trening i en lengre tid er ikke så bra for kroppen, etter 8 uker tar man en uke så kroppen kan hente seg inn igjen. Ikke bare blir leddene, musklene ødelagt av failiure, men immune forsvaret blir også sveket av det. Så 8 uker med failure, 1 uke fri og deretter 8 uker igjen med failure. Får vel gå på en kraftig vitamin dose, lol :p

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Her har du en artikkel med flere kilder Om styrke er målet så er failure en dum vei å gå, om du vil ha større utholdenhet, greie flere reps på en viss vekt så kan du gjøre det i perioder. På sikt bør du ikke trene failure. Du kan jo høre med Eirik på forumet hva han tenker, men jeg tipper han gir et temmelig likt svar som det jeg gir deg. Dog er dette ditt valg og du må få prøve å feile så mye du vil for min del ;)
Lenke til kommentar

Jeg prøver og failer..

 

Hvorfor jeg vil trene failure? Ja.. Vel, jeg husker første gangen jeg tok knebøy, det var 20kg. GANSKE tungt, og jeg var stiv i flere dager. Og når jeg kjører failure så oppnår jeg samme effekten. Noen av øvelsene i Stronglifts går oppså på å trene med failure.

 

Og man skal vel være stiv og støl og kjenne at du har trent etter trening, RIGHT?

 

Det jeg kan si er at man kan ikke stole på alt som står på nettet. Masse som står på iform.no er vel sendt inn av random personer, som alle mener hvert sitt. (? rett?)

 

Hvis du går inn i et treningsstudio, og spør hver enkelt om hva som er best, vil du få forskjellige svar fra alle av dem. Treningsmagasiner basrer jo seg på flere sett og dusin reps, noe ungfolk faller inn. Og det er jo ikke rart at de slutter med trening etter noen månder.

 

Du må vite grunngrisippet på hvorfor musklene blir større, tenke selv. Tro meg, jeg var usikker før. Jeg gikk og leste på forskjellige sider, fikk forskjellige meninger. Men hvorfor la jeg ikke på meg vekt? Når jeg begynte å tenke selv, da begynte jeg plutselig å legge på meg.

 

Masse av det som står på iform.no er bare tull og våss, har dere sett Bygg større biceps på 14 uker? Eller Store armer på 10 minutter?

 

JEG LER.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Når du gjør noe du ikke er vant til så blir du som regel stiv, det kan hende du kjørte ei ny øvelse, pressa deg endel hardere enn vanlig, ikke hadde trent på ei stund etc, MEN stivhet\støhet er en elendig indikator på styrkeøkning, muskelvekst etc. For å ta meg selv om eksempel, jeg persa nettopp med 5 kg i benken etter et 12 ukers program, jeg ble ikke stiv etter ei eneste økt. I vår kjørte jeg et program hvor jeg stadig vekk ble stiv etter benktreningene, jeg økte ikke en kilo i maks, faktisk så gikk jeg ned 2,5 kg i maks. Var stivhet\stølhet en god indikator for fremgang? Nope...

 

Forrige uke trente jeg litt flere sett sumomark enn jeg pleier og jeg trente bulgarske utfall og ble grisestiv, grunnen? Ikke fordi jeg fikk noen magisk fremgang akkurat den økta, MEN jeg gjorde noe kroppen ikke var vant til.

Lenke til kommentar

Som jeg sier, forskjellige menninger.. Jeg vet ikke om stivhet er bra, men når jeg virkelig presser meg ut så blir jeg kanskje stiv dagen etter.

Trening er ikke komplisert, ikke i det heletatt.. Folk skal ha det til å være komplisert.. Ikke noe vits i med sånne fancy utrykk som dropp-sett eller ultimate strenght gain eller noe sånt.

 

Dere må bare skjønne hva som gjør at musklene vokser, ikke 10 reps med 10kg.. Men 5 reps med 40kg. Som dere sier, så kan failure trening være dumt, men jeg skal prøve.

 

Hva er det bodybuildere gjor? Tar de opp en lett vekt og kjører 10 reps? Som jay cutler sa, for å bygge muskler skal du kjøre så tungt som du klare.

 

Bare tar et avsnitt av en bok;

 

Envision a building. A 7.0 earthquake hits and the building is severely damaged. Workers rush to the scene to repair the damage that has been done and to protect the building against a possible future earthquake. Sure enough, a 7.5 earthquake hits and the building is once again broken down. The workers return and repair the building once more. Only this time they rebuild it even larger and stronger to protect against any possible future earthquakes. Now an 8.0 earthquake hits…

 

Do you see where I'm going with this?

In order for the muscles to continually increase in size and strength, they must be presented with greater and greater amounts of stress each workout. As I said before, muscular hypertrophy is centered around the body's natural reaction of adapting to the environment. Therefore, in order for the body to become larger and stronger you must continually and systematically increase the amount of weight you lift or the amount of repetitions you perform each week. In doing this the body will continue to adapt and grow to the ever increasing stress.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Nei, trening er ikke komplisert, progresjon og variasjon er egentlig de viktigste parameterene.

 

Ift Jay Cutler, mannen er proppa av AAS, når du bruker AAS tåler du failuretrening langt bedre, du restituerer deg raskere osv. Om du bruker eller ikke bryr meg lite, men er du ren så er failuretrening en dårligere ide enn om du bruker.

 

Jeg trente hele tiden til failure før, når har jeg slutta og gjett hva? Jeg tar 25 kg mer i maks i benk, tar dobbelt så mange chins osv. Om du ser på landslaget i vektløfting og styrkeløft og ser hvordan de trener så har de en ting felles: De kjører omtrent aldri til failure...

 

Men gjør som du vil, du har fått mine råd og om du vil feile slik jeg gjorde så be my guest ;) De første ukene vil du nok øke mer med failure men etter det går det som regel ikke så mye oppover.

Endret av Delavar
Lenke til kommentar

Trente hver muskel en dag i uka ja. I feks benkpress økte jeg noen uker, så stagnerte jeg noen uker, så gikk det nedover og jeg gav opp. Spiste og sov bra, følte me klar til øktene. Jeg kasta bort flere måneder trening på den måten, men meg om det ;) om du kjører failure så går det nok bedre med ei økt enn 2 økter, men husk at de aller fleste øker mest når de stimulerer hver muskel 2-3 ganger i uka. Hadde jeg vært deg hadde jeg kjørt feks teknisk failure, dvs første rep hvor teknikken ikke er 100% blir siste rep i det settet.

Lenke til kommentar

Nye målinger:

Biceps høyre: 33cm | Biceps venstre: 33,5

Forearm høyre: 25,5 | Forearm venstre: 26

Skuldre: 50cm (måldt fra skuldre til skuldre)

Bryst: 92cm

Lår høyre: 50,5cm | Venstre: 50

Legger: 38cm | Venstre: 40

Arm høyre: 32,5 | Venstre: 33 (måldt under triceps)

 

Forbedringer:

Forearm har vokst med 0,5 cm.

Omkretsen rundt aremene har vokst med 1cm.

 

Fått et nytt kallenavn av mor, tjukken...

Lenke til kommentar

Første treningsøkt Uke 1

 

Trening:

3x5 Knebøy - 92kg

2x5 Lunges - 40kg

2x12 Calf Raises - 100kg

------------------------------------------------------------

Komentar:

Bra økt, fikk kjørt meg ut på knebøy. Lunges har jeg nettopp begynt med så er litt usikker på denne øvelsen, 40kg var nokså tungt.

 

Kommentarer ønskes :)

Lenke til kommentar

Andre treningsøkt Uke 1

 

Trening:

2x5 Benkpress - 70kg

2x5 Skrå manual press - 20kg på hver hånd (lett)

2x5 Dips - 21kg

2x5 Overhead press - 45kg (Prøvde også ut sittende overhead press med manualer, 15kg på hver hånd)

1x10 Dumbell Side laterals - 8kg

2x5 Ez bar skull chrushers - 29kg

------------------------------------------------------------

Komentar:

Konge økt! Fikk presset meg helt ut, ble litt skrik på dips og skull cruchers men men :p

Ellers en god økt. Jeg vurderer å bytte om Skrå manual press til skrå benk med hantel, ellers må jeg få nye vekter.

Kommentarer ønskes :)

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...