Gå til innhold

Pijus treningslogg - Rehabilitering og en ny personligrekord


Anbefalte innlegg

Hvorfor trener han ikke lengre? Fordi det er kjedelig? Kom igjen...

 

http://www.scoobysworkshop.com/

 

I rest my case...

 

Hvor mange trenere er det som trener selv? Fotballtrenere, håndballtrenere, styrkeløft trenere? Jeg har ikke sett mange.

 

Så litt på websiden hans. Les 6 pack abs artikelene hans.

 

You cant lose weight eating one or two meals a day, it puts your body in starvation mode and lowers your metabolism. You need 6 meals a day

must have no more than 20% of the calories from fat (only good fats like flax, avocados, olives, nuts)

 

People often ask if they can skip the cardio if they have really, really good nutrition - NO! You need to do your daily cardio!

 

Myth 2 - you can get abs in just 8 minutes a day

Whole eggs (whites plus yokes) are not recommended for bodybuilders because of the very high fat content (58% fat by calories)

Og hvorfor skal ikke kroppsbyggere spise fett sier du? Fordi det gjør deg feit?..

 

Siden er grei den, men synes mye var uppdatert. Både med fett og six pack.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jessufader da gutt, les hele innleggene mine før du svarer i harnisk pga at egoet ditt er såra...

 

Jeg skrev tidligere i en annen tråd som DU har svart i at på deff så bør karbo være vektet likt fett fordi omspaltingen av fett på en deff gjør deg slapp...

 

I tillegg siterer du der Scooby har argumentert mot fett som om det skal være negativt mens du mener det er positivt? DET må du nesten forklare litt nærmere...

 

Ikke for å synke noen nivåer, men du kan mye om og har gode kunnskaper hva BYGGING angår, men på området "DEFF" bør du lese deg seriøst opp...

Lenke til kommentar

Jessufader da gutt, les hele innleggene mine før du svarer i harnisk pga at egoet ditt er såra...

 

Jeg skrev tidligere i en annen tråd som DU har svart i at på deff så bør karbo være vektet likt fett fordi omspaltingen av fett på en deff gjør deg slapp...

 

I tillegg siterer du der Scooby har argumentert mot fett som om det skal være negativt mens du mener det er positivt? DET må du nesten forklare litt nærmere...

 

Ikke for å synke noen nivåer, men du kan mye om og har gode kunnskaper hva BYGGING angår, men på området "DEFF" bør du lese deg seriøst opp...

 

LOL

Hva er egentlig poenget ditt? Du skriver så uklart at det er umulig å finne noen fornuft i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jessufader da gutt, les hele innleggene mine før du svarer i harnisk pga at egoet ditt er såra...

 

Jeg skrev tidligere i en annen tråd som DU har svart i at på deff så bør karbo være vektet likt fett fordi omspaltingen av fett på en deff gjør deg slapp...

 

I tillegg siterer du der Scooby har argumentert mot fett som om det skal være negativt mens du mener det er positivt? DET må du nesten forklare litt nærmere...

 

Ikke for å synke noen nivåer, men du kan mye om og har gode kunnskaper hva BYGGING angår, men på området "DEFF" bør du lese deg seriøst opp...

 

Jeg vet hva deff angår.

 

La oss gjøre det litt enklere. Vi har to typer deff'r (vi bare sier det)

 

1) Lavkarbo deff

2) Høykarbo deff

 

Forskjellen mellom disse to er fettvskarb. Altså, lavkarbo deff sikter mot 30-100g om dagen med karbohydrater, %30 protein og %60-70 fett. Et høykarb kosthold som baserer seg på karbohydrater har noe aka denne fordelingen %20 fett, %30protein og %50 karbohydrater.

Jeg stiller meg natural til begge disse to methodene og argumentere for og mot. For å gå ned i vekt så er det kaloriene som gjelder, ikk fett, ikke protein og heller ikke karbohydrater. Men kalorier.

 

Lavkarbo deff:

Hvorfor velge en lavkarbo deff. For det første så manipulerer du forbrenningssytemet ditt i kroppen, til å heller brenne fett som hovedenergi. Fett som du kanskje vet er sein energi og går gjennom kroppen seint, så et kosthold som er dominert på fett vil jeg nok tro gjør deg mindre sulten.

 

Høykarbo deff:

Hvorfor velge en høykarbo deff. På en høykarb bruker du karbohydrater som energi (sukker). All karbohydrater blir omdanet til glukose fordi det er den eneste kroppen kan bruke er glukose. Karbohydrater kan både være sein energi og rask energi. Bedre sein enn rask på deff, mindre sulten. Det eneste dume når det kommer til deff er at du forbrenner ekstremt med muskler når du er forbrenner sukker. Med engang kroppen er tom for glykogen (som du vil etter en løpetur og ikke spier) så vil kroppen forbrenne muskler og fett som energi. Fordellingen er noe slik %40 fett og %60 protein. Men det vil IKKE skje under lavkarbo, så lenge du har litt fett på magen.

----

 

Så har vi folk som sier at man jogge/løpe under en deff for å forbrenne fett. Noe jeg ikke hadde anbefalt av mange grunner generelt. Den enne grunnen er fordi det er så mye muskelsvinn når du gjør det hvis du ikke fyller på med karbohydrater hele tiden (høykarbo) som vil si at man ikke vil forbrenne noe som helst fordi man må fylle på med energi, som vil erstatte kaloriene du har forbrent. Under en lavkarbo vil du forbrenne mindre muskler men ikke null muskler og mer fett fordi da har kroppen energi tilengelig hele tiden, men det er fortsatt ikke optimalt hvis du har tenkt å løpe flere timer i uken.

 

Så hva er formelelen? Etter å ha tenkt litt og diskutert det med noen på treningssentret kom vi fram til dette;

 

1) Kaloriunderskudd og høyt proteinntak - Uansett hva du velger av lav/høy karb så er det kaloriunderskudd som teller. Så lenge du ikke gir kroppen nok energi vil den forbrenne fra kroppen. For å være på den sikre siden anbefales også et høyt proteininntakt for å vedlikeholde og beholde mest muskler.

 

2) TREN TUNG STYRKETRENING - For å minimalisere tapet av muskler anbefles tung styrketrening. Dette vil sende opp et signal til hjernen om at den må beholde musklene for å komme gjennom de dagelige aktivitetene. Altså, mindre muskler tapt.

 

3) Prooofit.. - Ikke noe mer egentlig enn det.

 

Did i prove my point?

 

Edit:

Poenget mitt. Det finnes uendelige måter å nå målet på, en vei er kanskje kjapere enn den andre, men komfort og personlig mening spiller inn. Scooby er en fyr som ikke følger med i tiden som ennå tror at mettet fett og for mye fett er farlig for oss.

Endret av Pijus
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jessufader da gutt, les hele innleggene mine før du svarer i harnisk pga at egoet ditt er såra...

 

Jeg skrev tidligere i en annen tråd som DU har svart i at på deff så bør karbo være vektet likt fett fordi omspaltingen av fett på en deff gjør deg slapp...

 

I tillegg siterer du der Scooby har argumentert mot fett som om det skal være negativt mens du mener det er positivt? DET må du nesten forklare litt nærmere...

 

Ikke for å synke noen nivåer, men du kan mye om og har gode kunnskaper hva BYGGING angår, men på området "DEFF" bør du lese deg seriøst opp...

 

LOL

Hva er egentlig poenget ditt? Du skriver så uklart at det er umulig å finne noen fornuft i det.

Som om du er noe klarere? Tenker på "den store treningsmåten"...

 

Ta nå du å tren kun benkpress som alle andre fjortiser synes er så kult... Har INGEN som helst fysisk egenskap annen enn å kunne løfte mye i akkurat benken, hadde vært artig å se deg i fysisk arbeide... :thumbdown:

Lenke til kommentar

Pijus.

 

Bra skrevet, men det er enda ikke så enkelt.

Hva spiser man på morgenen og hva spiser man på kvelden?

 

Om man trener tunge løft som f.eks. 5x5 på deff eller høyrep har ikke noe å si, hjernen vil allikevel stimulere til muskelvekst. I kcal-underskudd vil det ikke være overskytende energi til dette så da vil fett på kroppen bli brukt som kompensasjon men muskelvekst vil ikke tilta siden kroppen ikke klarer å hente nok energi ut av fettlagrene på kroppen.

 

Høy/lav karbo deff.

 

Som nevnt vil en lavkarbodeff gjøre til at man følser seg slapp pgs fettomgjøringen til glukose som krever mye av kroppen.

 

En balansert deff er derfor (etter min egen erfaring, og de jeg kjenner) den beste hvis man vil unngå å føle ubehag...

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Jessufader da gutt, les hele innleggene mine før du svarer i harnisk pga at egoet ditt er såra...

 

Jeg skrev tidligere i en annen tråd som DU har svart i at på deff så bør karbo være vektet likt fett fordi omspaltingen av fett på en deff gjør deg slapp...

 

I tillegg siterer du der Scooby har argumentert mot fett som om det skal være negativt mens du mener det er positivt? DET må du nesten forklare litt nærmere...

 

Ikke for å synke noen nivåer, men du kan mye om og har gode kunnskaper hva BYGGING angår, men på området "DEFF" bør du lese deg seriøst opp...

 

LOL

Hva er egentlig poenget ditt? Du skriver så uklart at det er umulig å finne noen fornuft i det.

Som om du er noe klarere? Tenker på "den store treningsmåten"...

 

Ta nå du å tren kun benkpress som alle andre fjortiser synes er så kult... Har INGEN som helst fysisk egenskap annen enn å kunne løfte mye i akkurat benken, hadde vært artig å se deg i fysisk arbeide... :thumbdown:

 

Hva har det med saken å gjøre at han trener kun benkpress? Latterlig.. :!:

Lenke til kommentar

Det har seg med å gå litt utenfor tema i denne tråden ser det ut som. Spesiellt dette med personangrep i den senere tid. Kanskje det trengs å bli ryddet opp i tråden? Uansett så prøver utvilsomt doofen og balto og være vanskelige. Skjerp dere, dette er bare tåpelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jessufader da gutt, les hele innleggene mine før du svarer i harnisk pga at egoet ditt er såra...

 

Jeg skrev tidligere i en annen tråd som DU har svart i at på deff så bør karbo være vektet likt fett fordi omspaltingen av fett på en deff gjør deg slapp...

 

I tillegg siterer du der Scooby har argumentert mot fett som om det skal være negativt mens du mener det er positivt? DET må du nesten forklare litt nærmere...

 

Ikke for å synke noen nivåer, men du kan mye om og har gode kunnskaper hva BYGGING angår, men på området "DEFF" bør du lese deg seriøst opp...

 

LOL

Hva er egentlig poenget ditt? Du skriver så uklart at det er umulig å finne noen fornuft i det.

Som om du er noe klarere? Tenker på "den store treningsmåten"...

 

Ta nå du å tren kun benkpress som alle andre fjortiser synes er så kult... Har INGEN som helst fysisk egenskap annen enn å kunne løfte mye i akkurat benken, hadde vært artig å se deg i fysisk arbeide... :thumbdown:

 

Hva har det med saken å gjøre at han trener kun benkpress? Latterlig.. :!:

Ensidighet er latterlig ja... :thumbup:

Lenke til kommentar

Det har seg med å gå litt utenfor tema i denne tråden ser det ut som. Spesiellt dette med personangrep i den senere tid. Kanskje det trengs å bli ryddet opp i tråden? Uansett så prøver utvilsomt doofen og balto og være vanskelige. Skjerp dere, dette er bare tåpelig.

Jeg prøver ikke å være vanskelig, jeg synes at Pijus har en god måte å forklare seg selv på. Noe vanskelig for å godta andres synspunkter kanskje, men han er kunnskapsrik. Noe jeg har påpeket flere ganger?

 

Og hva benchmeister angår, som man roper i skogen får man svar... Balto får svare for seg selv, vær så vennlig å IKKE sammenligne meg med andres synspunkter jeg har mine egne...

Lenke til kommentar

Pijus.

 

Bra skrevet, men det er enda ikke så enkelt.

Hva spiser man på morgenen og hva spiser man på kvelden?

 

Om man trener tunge løft som f.eks. 5x5 på deff eller høyrep har ikke noe å si, hjernen vil allikevel stimulere til muskelvekst. I kcal-underskudd vil det ikke være overskytende energi til dette så da vil fett på kroppen bli brukt som kompensasjon men muskelvekst vil ikke tilta siden kroppen ikke klarer å hente nok energi ut av fettlagrene på kroppen.

 

Høy/lav karbo deff.

 

Som nevnt vil en lavkarbodeff gjøre til at man følser seg slapp pgs fettomgjøringen til glukose som krever mye av kroppen.

 

En balansert deff er derfor (etter min egen erfaring, og de jeg kjenner) den beste hvis man vil unngå å føle ubehag...

 

Selføleglig er det ikke så enkelt, ingenting her i livet er enkelt. Vi mennesker er vandt til å lage ting komplisert.

 

Men som Dr Mauro Di Pasquale sier, om 30g ikke funker for deg, øker du heller til en større mengde. Alle mennesker er forskjellig, finnes ikke noe fasit svar.

 

Jeg vil uansett si at det er kaloriene som må være hovedfokus. Høykarb har både fordeler og ulemper. Samme har lavkarbo.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4123456

Stund siden jeg har lest her nå, men angående diskusjonen som var om tommel meg her og tommel meg der føler jeg for å slenge ut denne:http://www.youtube.com/watch?v=OOBKGesyFwk

 

At Tate er kunnskapsrik er vel ingen som helst tvil om. Jeg prioriterer kondis like mye(eller mer) som styrke så er kanskje litt utenfor mitt kunnskapsområde her, men kan komme med en oppsummering.

 

Her er altså en styrkeløfter som slik jeg forstår det løftet i et forbund hvor man har doble drakter, kjører kvartbøy, benker på tærne og boler. Denne styrkeløfteren mener at man KUN kan kjøre uten tommel om man er en avansert utøver, og det er det nok ingen i denne tråden som er, og muligens bare trådstarter som kanskje vil bli det en dag.

 

Når jeg snakker om grep, hvordan er grepsstyrken din for tiden Pijus? Dere kroppsbyggere(stigmatisering er gøy:)) har jo en tendens til å bruke reimer på alt fra chins til vriene syltetøyglass.

Endret av Slettet+4123456
Lenke til kommentar

Vel.. 130kg i markløft 5 ganger (mixed grep) og 13 pull ups. Eneste jeg kan si om grepstyrken.

 

De 3-4 første settene på markløft bruker jeg vanlig grep for å få maks grep styrke, mens det siste bruker jeg mixed grep.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4123456

Vel.. 130kg i markløft 5 ganger (mixed grep) og 13 pull ups. Eneste jeg kan si om grepstyrken.

 

De 3-4 første settene på markløft bruker jeg vanlig grep for å få maks grep styrke, mens det siste bruker jeg mixed grep.

 

Hmm, dro selv 120kg(maksen) med tommellås, veier 75kg om det betyr noe, men ville nok også greid det med overhåndsgrep, dog trener jeg 3-4 ganger i uken med coc. Forresten fant jeg denne. Sitat: "Ikke tren med mixed grep, det raserer ryggen".

Endret av Slettet+4123456
Lenke til kommentar

Denne styrkeløfteren mener at man KUN kan kjøre uten tommel om man er en avansert utøver, og det er det nok ingen i denne tråden som er, og muligens bare trådstarter som kanskje vil bli det en dag.

Svært lite gjennomtenkt påstand. Han sier selv; "It is not for beginners, but for advanced lifters." Dvs. folk med litt kjøtt på kølla. Jeg selv har trent fotball i 7 år som yngre, kickboxing i ett år, hjemmestyrke i to år, jiu jitsu i 11 mnd, krav maga i 4 mnd og styrke på senter i halvannet år. Jeg ser på meg selv som erfaren nok til å bruke dette grepet, det han snakker om, er at nybegynnere ofte har dårlig stabilitet og balanse, noe som er forståelig, og derfor ikke noe for de, men så lenge de øver inn teknikken vil du kunne yte mer muskler på armene i forhold til bryst som han også sier i videoen. Som sagt; Lite gjennomtenkt påstand.

 

Når jeg snakker om grep, hvordan er grepsstyrken din for tiden Pijus? Dere kroppsbyggere(stigmatisering er gøy:)) har jo en tendens til å bruke reimer på alt fra chins til vriene syltetøyglass.

[/Quote]

Bruk gripper så blir du sterkere i klypa fremfor å bruke reimer på alt mulig og mixed grep. Det sliter på ryggen og leder ofte i prolaps (kjenner en del folk som har fått det pga. dette).

Endret av Balto
Lenke til kommentar

Bruk gripper så blir du sterkere i klypa fremfor å bruke reimer på alt mulig og mixed grep. Det sliter på ryggen og leder ofte i prolaps (kjenner en del folk som har fått det pga. dette).

 

Det vil jeg gjerne ha dokumasjon på. Ja, du kan utvilke prolaps ved å løfte feil, men grepet har ikke mye å si og eneste jeg har fått med meg kan være dårlig er at det ikke utvilket grepstyrken like godt og den enne skulderen får seg kjørt hardt ut.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4123456

Denne styrkeløfteren mener at man KUN kan kjøre uten tommel om man er en avansert utøver, og det er det nok ingen i denne tråden som er, og muligens bare trådstarter som kanskje vil bli det en dag.

Svært lite gjennomtenkt påstand. Han sier selv; "It is not for beginners, but for advanced lifters." Dvs. folk med litt kjøtt på kølla. Jeg selv har trent fotball i 7 år som yngre, kickboxing i ett år, hjemmestyrke i to år, jiu jitsu i 11 mnd, krav maga i 4 mnd og styrke på senter i halvannet år. Jeg ser på meg selv som erfaren nok til å bruke dette grepet, det han snakker om, er at nybegynnere ofte har dårlig stabilitet og balanse, noe som er forståelig, og derfor ikke noe for de, men så lenge de øver inn teknikken vil du kunne yte mer muskler på armene i forhold til bryst som han også sier i videoen. Som sagt; Lite gjennomtenkt påstand.

 

Tar forbehold her om at det han mener med "avansert" kan være annerledes enn den norske, men om den er noenlunde lik så har jeg mitt på det tørre, for da snakker han om nivået som ligger over viderekommen, og der tviler jeg på at du er selv om du har trent styrke i en eller annen form i 2,5 år.

Når jeg snakker om grep, hvordan er grepsstyrken din for tiden Pijus? Dere kroppsbyggere(stigmatisering er gøy:)) har jo en tendens til å bruke reimer på alt fra chins til vriene syltetøyglass.

[/Quote]

Bruk gripper så blir du sterkere i klypa fremfor å bruke reimer på alt mulig og mixed grep. Det sliter på ryggen og leder ofte i prolaps (kjenner en del folk som har fått det pga. dette).

 

Olaf Dahl som jeg linket til har opplevd at det sliter på ryggen hans, ellers har jeg hørt at det legger unødvendig mye trykk på den ene bicepsen, som setter denne i fare for å ryke. Hva gjelder påstanden om at det fører til prolaps er jeg(som Pijus) interessert i dokumentasjon.

 

Grippers skal jo logisk sett føre til hypertrofi i underarmene, som vel Pijus som kroppsbygger ønsker. Som kampsportutøver bør du jo være ganske sterk i grepet Balto, hva kan du vise til?

Lenke til kommentar

Denne styrkeløfteren mener at man KUN kan kjøre uten tommel om man er en avansert utøver, og det er det nok ingen i denne tråden som er, og muligens bare trådstarter som kanskje vil bli det en dag.

Svært lite gjennomtenkt påstand. Han sier selv; "It is not for beginners, but for advanced lifters." Dvs. folk med litt kjøtt på kølla. Jeg selv har trent fotball i 7 år som yngre, kickboxing i ett år, hjemmestyrke i to år, jiu jitsu i 11 mnd, krav maga i 4 mnd og styrke på senter i halvannet år. Jeg ser på meg selv som erfaren nok til å bruke dette grepet, det han snakker om, er at nybegynnere ofte har dårlig stabilitet og balanse, noe som er forståelig, og derfor ikke noe for de, men så lenge de øver inn teknikken vil du kunne yte mer muskler på armene i forhold til bryst som han også sier i videoen. Som sagt; Lite gjennomtenkt påstand.

 

Når jeg snakker om grep, hvordan er grepsstyrken din for tiden Pijus? Dere kroppsbyggere(stigmatisering er gøy:)) har jo en tendens til å bruke reimer på alt fra chins til vriene syltetøyglass.

[/Quote]

Bruk gripper så blir du sterkere i klypa fremfor å bruke reimer på alt mulig og mixed grep. Det sliter på ryggen og leder ofte i prolaps (kjenner en del folk som har fått det pga. dette).

 

Så du mener at du er en "advanced lifter" etter 1.5 år med trening? :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...