Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vil slå meg konkurs. Hvem bør jeg kontakte?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Når forbrukerrådet sjekket landets kommunale gjeldsrådgivere, så var ikke resultatet særlig bra.

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2009/...ert_etter_fylke

Er ikke helt sikker på namsmannens rolle, leste at det normalt var lensmannen og ser ikke for meg at han kan hjelpe med det jeg trenger hjelp til.

Gjeldsrådgivingen er vel også nært knyttet opp mot nav og sosialkontoret, og de tar seg vel mer av det praktiske og ikke forhandlinger mot de vi skylder....?

Er ihvertfall slik jeg har oppfattet det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Skjedd litt siden sist.

Var litt i kontakt med gjeldsofferalliansen, og fikk veldig svevende svar som ikke hjalp.

Da jeg også fikk et kjempeuseriøst svar så meldte jeg oss ut på flekken.

Det var vel et av de mest useriøse svarene jeg noen gang har fått så den saken var enkel.

Klikket meg så inn på kommunens sider for å søke etter gjeldsrådgiver og namsmann.

Ingen av dem var oppført, men jeg sendte en mail til kommunen som ble videresendt til gjeldsrådgiveren.

Gjeldsrådgiveren var som ventet NAV, og derfra har jeg ikke hørt mer.

Opplyser nå alle som kommer med krav om at vi har gått inn på gjeldsordning og at vi avventer svar fra gjeldsrådgiver, alle har satt sine krav på hold i påvente av dette så sånn sett var dette effektivt.

Så vi får se hvor dette ender.

Stusser egentlig bare over begrepet rådgiver, da det vi trenger er en gjeldsordning og noen som kan kontakte de vi skylder og få dem med på en slik ordning.

Håper gjeldsrådgiveren kan ta den biten også.

Lenke til kommentar

Hei Ankh :)

Jeg har vært rådgiver for noe personer og møtt opp, både i banker, skatte-etater og forliksrådet, samt hos noen andre kreditører for å rydde opp i personlige og bedriftsrelaterte saker og uføre.

Noen viktige punkter:

- Hva gjelden består av og hvor mye.

- Hvem er kreditører, de offenlige og/eller private.

- Inntekter og utgifter, ikke minst de fremtidige.

- Noen i familien det må tas særlig hensyn til som du har ansvaret for. dvs forsørgerplikt.

- Realiserbar aktiva i ditt navn.

- Ditt eget ønske for å bli kvitt med problemet.

Nå har vi mange dyktige folk her i forumet som kan hjelpe til men grunnet sakens karakterer og offentlighet er det lite tilrådelig for å ta opp saken med mer inngående fakta i denne tråden.

I alle fall vil jeg fraråde deg til å bruke veldig mye penger på frittstående rådgivere, bedre å forfordele de med kreditører. Hjemmekommunen din har plikt til å hjelpe deg med rådgiving ang. gjeldsproblemer men ofte er kompetansen og viljen veldig liten.

Vi kan jo håpe på at noen av våre driftige juss-studenter vil ta kontakt med deg på pm..

Lykke til :)

Mvh

Jarmo

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Takker for gode svar.

Begrepsmessig så brukes ting litt om hverandre på ulike sider, så det er vanskelig å se hva som er forskjellen til tider.

Disse bruker ihvertfall begrepet gjeldsrådgiver:

http://www.harlem.no/thom_iframe.html

klikker man seg inn på ulike kommuner, brukes også gjeldsrådgiver begrepet.

http://www.arendal.kommune.no/austagder/ar...FA?OpenDocument

Jeg vet ikke hva som er forskjellen på det og en økonomisk rådgiver?

Vi har heller ikke fått gjeld på grunn av personlige problemer, spilling, rus eller slike ting.

Har bare vært maks uheldige med husbygging, nav, flytting, perioder med ledighet osv så vi har pådratt oss gjeld fordi vi har gjeld rett og slett.

Vi har søkt hjelp mange titalls ganger, både hos kreditorer, banker (overføre klattgjeld til banklån over f.eks 10-15 år), ulike gjeldsforhandlere, luksusfellen osv osv men har fått avslag på alt i hele perioden det var mulig å gjøre noe med.

Så økonomiene har blitt et sort hull man kan dytte penger inn i uten at gjelden synker.

Har supert budsjett, og på øret oversikt over hvem vi skylder hva men det hjelper ikke så lenge utgiftene er mangedoblet av inntektene.

Lenke til kommentar

Jepp, høres ut som om det dere trenger bare er en person som kan "fronte" saken deres mot kreditorene. Når det gjelder økonomisk rådgivere i kommunen tror jeg ikke de kan hjelpe dere å få samlet lån, der er det vel Bank2 og alle sparebankene som er flinke. Nordea, Postbanken, DnbNor og lignende tror jeg ikke er deres beste alternativ (TROR jeg), men hvis deres hovedbankforbindelse er i en av de bankene er det nok verdt et forsøk.

Det dere må gjøre er å samle smågjeld, helst rulle det inn i huslån hvis det ikke er overbelånt, og samtidig over sikt selge huset og kjøpe et mindre/mindre dyrt et.

Nå er jo boligmarkedet på vei oppover, så med litt flaks kan dette problemet være over allerede om et par år, alt etter hvor mye gjeld dere har i forhold til boligens verdi.

Men vit dette: hvis dere går inn i gjeldsordning vil huset deres og bilene antageligvis bli tvangssolgt for å dekke lån. Dette er ikke en ordning som bare sletter gjelden deres gratis, det er en absolutt SISTE utvei. Og den kan bare brukes en gang i livet.

Og hvorfor det heter gjeldsrådgiver vet jeg ikke, kanskje det er fordi de aller fleste henvendelser gjelder gjeld. Her i Oslo har bydelene en egen avdeling som heter økonomisk rådgivning, og de tar seg av alt fra budsjett til innvandrerfamilier til gjeldsordning til aksjespekulanter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...