Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vil slå meg konkurs. Hvem bør jeg kontakte?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Har pådratt meg for mye gjeld og kommet i en situasjon hvor den er ubetjenelig.

Ser for meg at den eneste løsningen er å slå oss personlig konkurs, men det er så mange firma som driver i bransjen og mange av dem er langt fra seriøse.

Er det noen sjekkpunkter for å finne ut hvem som er bra og dårlige?

Ser også at jeg kan velge mellom advokater og ulike private aktører.

Advokatene er vel mest seriøse, men de tar stort sett 1500-2000 i timen, penger jeg ikke har.

Vet ikke hvor høyt et normalt honorar blir på en grei sak, men skjønner ikke hvordan de som ikke har noe kan betale slike summer.

De private aktørene forhandler ofte frem en månedssum som skal betales og i den ligger også honorar til dem.

Da blir det lettere å betale for tjenesten, men det er veldig mange useriøse der ute.

Gjeldsofferalliansen har lagt ut noen få verstinger, men har inntrykk av at det er bare en brøkdel av de useriøse.

Noen tips om hva vi bør velge, noen tips om gode aktører og hvis vi velger en advokat, hvordan dekker vi så honoraret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ikke noe mester på området , men slik jeg leser innleget er det du/dere som privatpersoner som har opparbeid dere en dårlig økonomi. (Hvis det er firma er det anneledes).

Da vil jeg anbefale å ta kontakt med gjeldsrådgiver i kommunen du bor (Norske kommuner er pålagt å tilby gjeldsrådgivning til innbyggerne.) Her legger du frem alle faktiske forhold (All gjeld og inntekt.) så får du råd og veiledning om hva du bør gjøre videre. Normalt forhandles det frem en "Frivillig Gjeldsordning" på noen år, der du betaler en hvis sum pr mnd, og kreditorene fryser rente på kravene.

Dette er en gratis tjeneste for deg som bruker, og jeg har forstått det slik at disse gjør en god jobb.

Utfra oppslag i media er ikke private aktører bestandig beste utvei.

Alterativt bestill deg en time hos namsmannen som også kan gi en del råd og veiledning.

Er det et firma regner jeg med regnskapsføreren kan gi råd og veiledning om veien videre.

Lenke til kommentar

Nå er ikke "personlig konkurs" en lett utvei fra et økonomisk uføre. På ingen som helst måte. Du blir ikke bare automatisk kvitt alle problemene dine. Du skaper sannsynligvis noen ganske store nye i samme farta. Tenk om det var så enkelt at man bare lar være å betale huslånet i 1 år, slår seg personlig konkurs og får slettet all gjelda si instantly?

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om et firma (AS, etc), så er konkurs en "kurant" løsning.

Hvis det er snakk om _personlig_ konkurs, som du skriver, så er det overhodet ikke å anbefale. Mulig jeg tar feil, men tror du vil slite sterkt med å få noen som helst kreditter etterpå. F.eks. telefonabonnement, lån er vel bare å glemme, osv. Se for deg røde lamper flashe kraftig når noen gjør en kredittsjekk på en person som er slått personlig konkurs..

Få heller i stand en gjeldsordning. Da må du leve stramt i 5 år, så er gjelden borte. Kommunen hjelper deg med dette.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Så vidt jeg har skjønt så er gjeldsordning et resultat av at man har slått seg konkurs???

Er ihvertfall det det har stått når jeg har lest om det.

Jeg så en undersøkelse av kommunenes gjeldsrådgivere, og de fleste hadde ganske dårlig tilbud...sendte stort sett folk videre til nav og det hjelper lite.

Har tatt kontakt med gjeldsofferalliansen, så de kan hjelpe litt.

Planen er jo å gå inn på en slik 5-års gjeldsordning hvor vi får litt å leve for (sannsynligvis mye mer enn vi lever for i dag) og resten går til gjeld og så starter vi gjeldfri om 5 år.

Såvidt jeg vet så slettes all kredittinfo etter 3 år, så i prinsippet burde vi startet anonymt med blanke ark etter 5 år.

Har ingen betalingsanmerkninger, og vi har jo allerede de mobilabb og lignende vi trenger.

Har heller ingen kausjonister, så dette går kun utover oss og våre kreditorer.

Gjelder ikke firma, nei...kun pådratt gjeld over mange år fra diverse rettsaker, arb.ledighet, diverse utgifter, feil valg av banker, flytteutgifter osv.

Nok er nok, og den eneste muligheten vi har er å få en gjeldsordning som jeg har skjønt man må slå seg konkurs for å få.

Nav kan ikke hjelpe i denne saken, det har vi forsøkt, så vi må velge mellom advokat elelr privat selskap.

Advokat er dyrt, men seriøst og ryddig.

Privat er "billig" ved at betalingen for tjenesten deles opp i månedlige avdrag.

Dessverre er det mange useriøse blandt de private, så feil valg der kan bli ille.

Gjeldsofferalliansen har svartelistet noen verstinger, men det er bare en bitteliten brøkdel av de tusener som driver i bransjen.

Usikker på hvordan en advokat blir betalt.

Når han skal gjøre en jobb for en som ikke har penger og krever f.eks 2000,- i timen, da blir det fort penger ut av det.

En ukes jobb kommer fort på 80-100000 inkludert utgifter i saken, og da må man jo ha en nedbetalingsordning.

Den veien har jeg gått før.

Private tar fort 200000 men deler opp beløpet (ofte innbakt i det månedlige avdraget i gjeldsordningen).

Dermed blir vi igjen tilsynelatende tvunget til å ta det dyreste alternativet alt i alt.

Når det gjelder det beløpet vi får å leve for, så bestemmes det av namsmannen? eller kommunen? og de 10 kommunene med lavest sats gir oss allikevel nesten dobbelt så mye å leve for som vi lever for i dag.

Så for oss er det bare positive sider med dette.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg har skjønt så er gjeldsordning et resultat av at man har slått seg konkurs???

Nei, det kan jeg ikke tro er riktig. Har du en link?

http://www.konkursradet.no/art/?id=117 sier:

Ordningen innebærer at det settes opp en plan for skyldnerens utgifter og inntekter de neste fem årene. Dersom han lever nøkternt og følger den oppsatte planen, slettes mye av gjelden ved utløpet av femårs-perioden. Ved en konkurs blir ikke gjelden slettet. En gjeldsordning vil derfor være en bedre løsning for skyldneren.

Har du sett på Luksusfellen? Der klarer de ofte å få istand avtaler med alle kreditorer. Når det ikke nytter så prøver man å få til en organisert gjeldsordning. Det krever en god del innsats! Men du må ikke tro at en personlig konkurs er noe bedre: Du vil sannsynligvis slite resten av livet etterpå.

Lenke til kommentar
Du tror vel ikke seriøst at du mister all gjelden din etter 3 år bare fordi du går inn i en betalingsplan?

Da ville jo alle gjort det istedet for å betale 25 år på huslånet sitt.

Det gjelder ikke boliglån; normalt vil man måtte selge boligen. Dersom det koster mindre å betjene boliggjelden man har enn å leie, så vil det være naturlig å få beholde boligen (og betale ned som normalt). Annen gjeld vil normalt bli slettet (med div unntak).

Før man får gjeldsordning må man prøve å komme frem til en annen løsning med kreditorene sine. Det er like greit å begynne med en gang.

Lenke til kommentar

Nei, det kan jeg ikke tro er riktig. Har du en link?

http://www.konkursradet.no/art/?id=117 sier:

Ordningen innebærer at det settes opp en plan for skyldnerens utgifter og inntekter de neste fem årene. Dersom han lever nøkternt og følger den oppsatte planen, slettes mye av gjelden ved utløpet av femårs-perioden. Ved en konkurs blir ikke gjelden slettet. En gjeldsordning vil derfor være en bedre løsning for skyldneren.

Har du sett på Luksusfellen? Der klarer de ofte å få istand avtaler med alle kreditorer. Når det ikke nytter så prøver man å få til en organisert gjeldsordning. Det krever en god del innsats! Men du må ikke tro at en personlig konkurs er noe bedre: Du vil sannsynligvis slite resten av livet etterpå.

Ofte vil kreditorene være interessert i en frivillig ordning, da de gjerne får mer penger ut av det enn å slå deg konkurs. De får også større sikkerhet for at ikke kreditorene forskjellsbehandles.

Du bør kontakte namsmannen, jf. linken fra klilleng, og be om råd. Det er ikke sikkert gjeldsordning er for dere, men det kan godt hende.

For all del - ikke bruk 200 000 for hjelp fra en tilfeldig privat rådgiver til å inngå avtale med de andre kreditorene. Det er en absurd høy sum for en slik tjeneste.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

OK. Har kontaktet gjeldsofferalliansen, får ta det derfra.

Må nok inn på en gjeldsordning hvor gjelden slettes etter 5 år.

Noen som vet hvordan man rent praktisk betaler en advokat som tar 1500-2000 kroner timen for jobben når man er totalt blakk, kan man normalt dele opp betalingen?

Tidligere når jeg har brukt advokat har jeg fordelt batalingen over f.eks ett halvt år, men da har det bare vært snakk om 30-40000, ikke 80-100000 som jeg tenker det blir nå.

Ser flere konkrete tilfeller hvor private selskap krever f.eks 150000 for jobben.

Ikke så billige dem heller.

Lenke til kommentar

Det er på ingen måte fornuftig, når man allerede sitter med gjeld langt over ørene, å bruke 100k til på å rydde opp i det.

Problemet her er at dere må få oversikt og deretter kontakte kreditorene og få til en avtale. Dette bør dere klare selv. Ja, man kan betale noen for å gjøre det, men det er bortkastede penger fra ende til annen.

Oversikt over gjeld pluss budsjett ordner dere selv. Kontakt med kreditorer og få til en avtale kan dere også gjøre selv, men dere kan også få hjelp av kommunen til dette. I værste fall kan dere betale noen for å gjøre dette, men det er på ingen måte fornuftig.

Lenke til kommentar
OK. Har kontaktet gjeldsofferalliansen, får ta det derfra.

Må nok inn på en gjeldsordning hvor gjelden slettes etter 5 år.

Noen som vet hvordan man rent praktisk betaler en advokat som tar 1500-2000 kroner timen for jobben når man er totalt blakk, kan man normalt dele opp betalingen?

Tidligere når jeg har brukt advokat har jeg fordelt batalingen over f.eks ett halvt år, men da har det bare vært snakk om 30-40000, ikke 80-100000 som jeg tenker det blir nå.

Ser flere konkrete tilfeller hvor private selskap krever f.eks 150000 for jobben.

Ikke så billige dem heller.

Jeg er enig med nomore i forrige post.

Når det gjelder spørsmålet ditt, Ankh: Det er ikke noe fasit på hvordan en advokat gjør dette. Det må avtales spesifikt. De fleste advokater som har nok å gjøre, fakturerer tjenestene sine fortløpende, gjerne hver måned. Det kan godt være at du finner advokater som vil godta en avbetalingsplan. Jeg tror ikke firmaet jeg jobber i, inngår slike avtaler, men vi retter oss heller ikke mot privatpersoner.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har forlengst fått prøvd å få til en avtale med de ulike kreditorene, men får bare avslag.

Trenger derfor noen med litt tyngde bak som kan få til avtaler, og gjøre det praktiske.

Er vel litt jus oppi dette også, og frykter at kreditorene skal komme med useriøse krav som jeg ikke kjenenr rettighetene mine i forhold til.

Har også forsøkt å få gjelden omgjort til vanlig banklån med f.eks 25 års nedbetaling, men har også fått avslag på slike innspill.

Hjelper lite hvor villig man er til å ordne opp når alle forslag til en løsning blir avvist.

Vil ikke oppleve slike ting som dette:

http://www.gjeld.org/gjeldsradgivere/gjeldfinans

tilsvarende koster f.eks denne advokaten 1500, andre tar 2000, i timen.

http://www.cureadvokat.no/honorar.html

Det blir jo endel timer for å rydde opp og ser for meg en ukes (30-40 timers) jobb og da blir jo honoraret i seg selv

45-60000, og så kommer det alltid ulike avgifter i tillegg.

Får man en gjeldsorning får man jo ikke så mye å leve av, så å skulle betale en advokat så mange lapper blir vanskelig med mindre man f.eks kan ta opp et lån på f.eks 100000 over mange år som brukes til å betale for, ironisk nok, å bli kvitt andre lån.

Dette selskapet har jo en kreativ løsning:

http://www.gjeld.org/gjeldsradgivere/gjeldsmeglingbank2

Har man 2 mill i gjeld og de fikser alt skal de så ha 50000+20% totalt 450000 som man skal låne i bank2 til skyhøy rente.

Man pådrar seg altså gjeld av å forsøke å fjerne gjeld.

Lenke til kommentar

Vil tro at dere kan ha rettigheter i forhold til fri rettshjelp. Dette er noe enhver jurist kan bistå med å forsøke å ordne.

Kjenner ikke til behandlingstid på slike saker, men vil tro at det ikke er alt for langdratt system.

Ring ett par jurister for å høre hva de mener om deres situasjon.

Lenke til kommentar

Du går gjennom dette på HELT feil måte. Kontakt finansrådgiver i kommunen eller bydelen. Det er en gratis tjeneste, og de står på din side på samme måte som en advokat vil. Det er steg 1. Steg 2 kan du snakke med finansrådgiver om.

Og disse private firmaene er noen sleipe drittsekker som tjener penger på dette, så hvis du tenker over det skjønner du raskt at det ikke er smart. Hvordan skal de tjene penger med mindre det er du som må betale de pengene?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Vet jeg kan dra til namsmannen med problemet, men har hørt at de gjør en veldig dårlig jobb.

Mange sier bare at man kan høre med nav om de kan hjelpe.

Skal snakke med namsmannen på mandag, og ta en tlf til gjeldsofferalliansen

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du forstår: den personen du ifølge rutinene skal ta kontakt med ER finansrådgiveren. Du må gjennom ham for å komme til namsmannen. Namsmannen vil ikke ta imot en forespørsel om gjeldsordning uten at du har vært igjennom en lang prosess som finansrådgiveren kan guide deg gjennom.

Lenke til kommentar
Har forlengst fått prøvd å få til en avtale med de ulike kreditorene, men får bare avslag.

Trenger derfor noen med litt tyngde bak som kan få til avtaler, og gjøre det praktiske.

Er vel litt jus oppi dette også, og frykter at kreditorene skal komme med useriøse krav som jeg ikke kjenenr rettighetene mine i forhold til.

Har også forsøkt å få gjelden omgjort til vanlig banklån med f.eks 25 års nedbetaling, men har også fått avslag på slike innspill.

Hjelper lite hvor villig man er til å ordne opp når alle forslag til en løsning blir avvist.

Vil ikke oppleve slike ting som dette:

http://www.gjeld.org/gjeldsradgivere/gjeldfinans

tilsvarende koster f.eks denne advokaten 1500, andre tar 2000, i timen.

http://www.cureadvokat.no/honorar.html

Det blir jo endel timer for å rydde opp og ser for meg en ukes (30-40 timers) jobb og da blir jo honoraret i seg selv

45-60000, og så kommer det alltid ulike avgifter i tillegg.

Får man en gjeldsorning får man jo ikke så mye å leve av, så å skulle betale en advokat så mange lapper blir vanskelig med mindre man f.eks kan ta opp et lån på f.eks 100000 over mange år som brukes til å betale for, ironisk nok, å bli kvitt andre lån.

Dette selskapet har jo en kreativ løsning:

http://www.gjeld.org/gjeldsradgivere/gjeldsmeglingbank2

Har man 2 mill i gjeld og de fikser alt skal de så ha 50000+20% totalt 450000 som man skal låne i bank2 til skyhøy rente.

Man pådrar seg altså gjeld av å forsøke å fjerne gjeld.

Ser ut som cureadvokat samarbeider med Gjeldsmegling AS, som du linker til nederst. Jeg forstår det for øvrig slik at det er 20 % av gjelden som reduseres, som kreves i vederlag. Ikke at det gjør saken noe bedre. For advokater er vederlag beregnet på denne måten i strid med reglene for god advokatskikk. Disse reglene gjelder ikke for andre.

Som andre her har skrevet, er kommunene forpliktet til å ha gjeldsrådgivere. Jeg har hørt at det varierer veldig hvor gode disse er - men noen av dem er flinke. Det kan derfor være verdt å undersøke om din kommune har en flink rådgiver. En telefon til Gjeldsofferalliansen høres uansett ut som en god idé. Antagelig kjenner de markedet og kan anbefale en flink rådgiver eller advokat. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...