Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Kjøp av racer til nybegynner

kyrresu

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal gå til innkjøp av en racer for mosjon, komme ned i vekt, og etterhvert kunne ta en kamerat på ordet om å sykle Lillehammer - Oslo (1-2 års prosjekt).

Siden jeg er nybegynner trenger jeg ikke noe fancy, og har heller ikke råd til det helt store siden jeg er student. Jeg har sett på et par interessante sykler.

Trek 1.2 http://www.joergensencykler.dk/product_inf...products_id=405

m/ Shimano Sora 9 speed

Ramme: Alpha White Aluminium

Forgaffel: Bontrager Approved, carbon

Hjulsæt: Alloy hubs, Bontrager Approved alloy rims

Farve: hvid

fåes også med triple

str.: 43cm, 50cm, 52cm, 54cm, 56cm, 58cm, 60cm, 62cm

På www.chainreactioncycles.com har jeg sett at de har noen (vanvittige?) tilbud. Er Vitus et bra merke?

Jeg kan også se at DBS har noen sykler til rundt 5000 kr.

Er det sånn at alle sykler i 5000 kr-klassen er omtrent like gode alle sammen, siden de ofte har det samme utstyret fra Shimano?

I tillegg til sykkel kommer pedaler, sko, hjelm, sykkelhansker og sykkelbukse.

Er det noen draw-backs å kjøpe en pedal som både har en flat side og en side for feste til sko?

Ved kjøp av hjelm: Er det vekta det går på når prisen stiger, eller er det komfort og støt-absorbering også?

Det var de første raske spørsmålene. Ville vært fint om noen kunne opplyse meg litt. På forhånd takk!

kyrresu

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Når du bare skal sykle nybegynner så er det ikke så mye og henge seg opp i alt dette med gir og brems og vekt og sånt. Men kan vær een fordel at det går fremover :)

Den trek sykkelen ser ut som en fin start til en billig penge. Og husk at etterhvert som du blir sprekere og kanskje har lyst på noe mer så kan du oppgradere f.eks gir eller ramme. Det blir jo som en stasjonær data.

Hjelm prisene går nok ikke direkte kun på vekt, men design og "kvalitet", kanskje kan det være at du kan skru og stille mer på ting med den. Dette er sånt som er lett og se på i butikken, samme gjelder med sykkelsko. Så finner du lett noe du liker og kan trives med.

Pedaler så ville jeg bare anbefalt sykkelsko pedaler på begge sider. Veit ikke om det kanskje følger med pedaler ?

Jeg ville absolutt sagt at en DBS kan være like bra som en Giant i samme prisklasse. Det som spiller inn er materiale, gir og brems. En sykkel f.eks i karbon er mye bedre en, en i stål. Hvor krabon er superlett. Shimano ultegra er bedre en feks shimano diora. Samme med brems. Det beste shimano merket er Dura-Ace. Dette er i racer gir.

Når du skal ha klær så er det hansker, bukse og skjorte. Bukse og skjorte selges som regel i sett. Da kan du f.eks velge drakta til lance eller kanskje sykkelklubben eller en helt random ac/dc drakt. Som regel er alle drakter i samme kvalitet bare forskjellig design / farger og logoer. Så trenger du jo også briller.

En annen ting som jeg kan anbefale og ha med på tur er "energi drikk", pulver som du blander ut med vann bare :)

Lenke til kommentar

takk for raskt og godt svar!

Hvor mye kan jeg regne med å legge ut for det som kommer utover sykkelen?

pedaler: 400 ?

hjelm: 700?

sko: 500?

bukse: 400?

Jeg tror jeg går for den Trek'en, tror det holder for en stund.

Vil du / dere anbefale å melde seg inn i en sykkelklubb og være med på et mosjonslag, eller starte for seg selv, og så bli med?

Lenke til kommentar
takk for raskt og godt svar!

Hvor mye kan jeg regne med å legge ut for det som kommer utover sykkelen?

pedaler: 400 ?

hjelm: 700?

sko: 500?

bukse: 400?

Jeg tror jeg går for den Trek'en, tror det holder for en stund.

Vil du / dere anbefale å melde seg inn i en sykkelklubb og være med på et mosjonslag, eller starte for seg selv, og så bli med?

Hvis du melder deg inn i en klubb kan det være gode rabatter på både sykkel og utstyr(varierer stort)

Så det kan være lurt å sjekke litt rundt først.

Dessuten lærer man mye om teknikk(kadens,rundtråkk,sittestilling) og så er det jo hyggelig med selskap :D

Kjøper du det utstyret du nevner på nett kan du slippe unna med halv pris.(jeg kjøpte pedaler,sko,bukse og hjelm for 900kr fra cyclecomponents.com).

Du burde kjøpe både en "bib shorts" og en lang "sykkeltights",blir varmt om sommeren med bukse...

La meg legge til: Sykkelcomputer/pulsmåler,flaskeholder, noen ekstra slanger,drikkeflasker, m.mere :tease: ..

Det som er bakdelen med kombipedaler er at det knotete å komme inn i,de er tunge og jeg hater dem..

Kjøp rene klikkpedaler er mitt råd.

Hjelmene blir dyrere pga av vekt,design etc...

Endret av sykkeliten
Lenke til kommentar

Kjøp ordentlige klikkpedaler, ikke kombinert, det er mitt råd. Den sykkelen du hadde tenkt å kjøpe så god ut.

Forresten, jeg flytter til lillehammer til høsten, og hadde faktisk også tenkt å prøve meg på lillehammer-oslo =)

Hva hjelm angår tror jeg det er best og bare ta noe ganske billig.

Lenke til kommentar

Pris varierer fra klubb til klubb.

De fleste klubber har eget opplegg med konkuranser og fellestreninger, samt hygge kvelder. Arrangementer og rabbater.

Det beste er at du da har noen og sykle sammen med som kan gi deg tips og råd. For noen kan det være motivasjon samtidig som du møter nye folk. Du får egen klubb drakt og blir kjent med folka som jobber i sykkel butikkene som etter hvert omtrent kommer til og kaste ting etter deg xD

Å sykkle alene tror jeg kan bli ganske kjedelig, mye trivveligere med andre folk som kanskje kan gi deg litt konkuranse. Kan være folk i en klubb som er suppe trege og andre som er proffe eller andre som bare sykkler.

Lenke til kommentar

Nå har jeg kommet over noen flere tilbud.

www.hermansen-cykler.dk/ - velg 'udsalg -> racer cykel'

Smertegrensen min går egentlig på 5000 DKK, men kan kanskje strekke meg til 6000 DKK.

Hos den sykkelforhandleren har de noen tilbud altså, og det er

Felt

Model Team Issue

Stel: Superlight 7005 Alu

Forgaffel: Carbon

Gear: Shimano Tiagra/Sora

Kranksæt: Fsa compact 53/34

Pris Før: 6499,- Nu Kun 4999,-

Nishiki

Model Criterium

Stel: Superlight TB 7005 aluminium

Gearskifter: Shimano 2200 2 x 8 speed

Gearskifter bag: Shimano 2200 8 speed

Hjul:Linus Next

Dæk: Panaracer 700 X 23C

Kranksæt: FSA VERO 50/34 T compact

Forgaffel: Lite race Carbon

styr: Lite sport alu

vægt: 9,7 kilo - størrelse medium

Farve: Glass red

Pris Før: 5499,- Nu Kun 4699,-

Principia RSL 2008

Ramme PMA Alloy Tubing,

Principia Full Monocoque Carbon forgaffel,

Shimano Sora 9-speed geargruppe

med compact kranksæt, Principia SL hjulsæt,

Principia sadel og FSA styr

samt frempind og sadelpind.

Farve Lite Blue

Pris Før 6999,- Nu Kun 5499,- Spar 1500,-

Principia RSL 2009

Ramme PMA Alloy Tubing

Gaffel Principia Full Carbon

Forskifter Shimano Sora

Bagskifter Shimano Sora

Skiftegreb Shimano Sora

Bremser Shimano Sora

Kranksæt Shimano Sora 50/34

Krankboks Mega Exo

Kassette Shimano HG50 9 Speed 12-25

Kæde Shimano HG53

Hjulsæt Principia SL

Dæk Panaracer Stadius Elite

Styrfittings Principia 1/8” - 1/4” by FSA

Frempind FSA OS-190LX

Styr FSA Vero Compact 31.6mm.

Sadel Principia

Sadelpind FSA SL-280

Farve Rød

Pris Før 7999,- Nu Kun 5999,- Spar 2000,-

Hvordan kan disse måle seg mot Trek 1.2 ?

Denne siste butikken her er den lokale butikken min i Århus.

Er det noe å hoppe på et av de tilbudene, er de evt noe bedre/dårligere enn en Trek 1.2 til 5000 DKK?

kyrresu

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...