Erik B. Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Hei. For noen uker siden bestilte jeg et kamera, det kostet i norske kroner ca. 300kr. Med frakt ble det 513kr. Jeg syntes det var ganske dyrt, men det fikk gå. Noen dager senere kom DHL med pakken, det sto ingenting på siden hvor jeg kjøpte kamera om at pakken ville sendes via DHL. Jeg trodde jeg skulle hente pakken på postkontoret når den ankom. Noen dager senere etter at jeg fikk pakken kommer det en faktura fra DHL på 225kr, merket med "FAKTURA FLY". Kan dette stemme? Kostet frakten for dette kamera virkelig ca. 500 kroner? Pakken ble forresten sendt fra Australia. Jeg skal ringe DHL i morgen, kundeservicen stengte kl. 15. Takker for hjelp. Lenke til kommentar
Atald Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Det kan nok dessverre stemme, med frakt, toll, moms, og gebyr for dette fra fraktselskapet. Lenke til kommentar
Erik B. Skrevet 27. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2009 Men burde ikke alle avgifter blitt opplyst da jeg kjøpte produktet? Trodde ikke det var lovlig å komme med utgifter som man ikke blir gjort klar over på forhånd? =/ Lenke til kommentar
mg_martin Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Står det DDP (delivery duty paid) på faktura (proforma invoice)?? i såfall skal ikke du få noen regning fra DHL. Er litt usikker på det du mener her, men jeg tolker det slik at når du kjøpte kameraet betalte du frakt samtidig. Da skal du jo ikke betale frakt 2 ganger. Denne andre regningen det er snakk om her er nok antageligvis moms og fortollingsgebyr. Lenke til kommentar
Erik B. Skrevet 27. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2009 På vedlegget med PROFORMA INVOICE står det Incoterm: DDU Var det det du mente? Ja synes det er litt rart å få frakt gebyr to ganger. Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 DDU betyr Delivery Duty Unpaid.. Lenke til kommentar
riroil Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Men burde ikke alle avgifter blitt opplyst da jeg kjøpte produktet? Trodde ikke det var lovlig å komme med utgifter som man ikke blir gjort klar over på forhånd? =/ Norsk lov gjelder jo ikke i Australia. Dette er vanlig praksis at fraktselskapet legger ut for moms og eventuelt andre utgifter. Og de tar gebyr for å ha gjort det. Lenke til kommentar
covah Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Siden kameraet kostet over 200 kr, har du måttet betale moms av pris+frakt, samt et fortollingsgebyr. Momsen er noe DHL har lagt ut for deg, og dette tar de et gebyr for. At du ikke kjenner til lover og regler for import, er ditt problem, ikke DHL's. Lenke til kommentar
Erik B. Skrevet 27. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2009 Okei takk da vet jeg det. Har aldri sagt det er noe problem, var bare nysgjerrig på dette. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Det kan vel bare anbefales at de som tror de kjøper noe billig fra utlandet setter seg inn i hvilke utgifter som kan påregnes i frakt, moms og gebyrer samt at de får dårligere garanti. Som regel lønner det seg å kjøpe slikt her hjemme. Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Det kan vel bare anbefales at de som tror de kjøper noe billig fra utlandet setter seg inn i hvilke utgifter som kan påregnes i frakt, moms og gebyrer samt at de får dårligere garanti. Som regel lønner det seg å kjøpe slikt her hjemme. Samt hva som trekkes fra av TAX hos enkelte butikker, men ikke hos andre. Eksempelvis oppgir både Amazon.co.uk og Play.com priser inkl. TAX. Amazon trekker fra TAX og legger til frakt for sendinger til Norge. Play sender såkalt frakrfritt, men trekker ikke fra TAX. Resultatet er at om prisene ellers er like kommer Play best ut på de lavere beløpene, mens Amazon kommer best ut om du nærmer deg 200. Amerikanske nettbutikker belaster ikke TAX, da dette er lokale (stat og county) skatter, men har til gjengjeld høyere frakt enn om du kjøper fra Europa. Sam Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 (endret) Samt hva som trekkes fra av TAX hos enkelte butikker, men ikke hos andre.Eksempelvis oppgir både Amazon.co.uk og Play.com priser inkl. TAX. Amazon trekker fra TAX og legger til frakt for sendinger til Norge. Play sender såkalt frakrfritt, men trekker ikke fra TAX. Sam Grunnen til at Play ikke trekker fra VAT er at det ikke er noe å trekke fra. De ligger på Jersey, som i motsetning til resten av Storbritannia (som de jo er en del av) har 0% VAT, og det er dermed ikke noe VAT inkludert i de oppgitte prisene. En bieffekt av dette er at også engelskmenn som handler fra Play må betale engelsk VAT på alt over £18 (en grense som faktisk er bemerkelsesverdig lik vår "forhatte" mva-grense på 200NOK), samt at britiske DVD-selgere skriker opp om konkurransevridning til fordel for utenlandske butikker, noe som også er hovedargumentet for å ikke heve den norske grensa (og det er faktisk et godt argument) Endret 28. juli 2009 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Takk for opplysende innlegg. (men disse fakta endrer ikke mine betraktninger) Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 På vedlegget med PROFORMA INVOICE står det Incoterm: DDU Var det det du mente? Ja synes det er litt rart å få frakt gebyr to ganger. Denne kan kanskje være nyttig ved internasjonale kjøp: http://www.innovasjonnorge.no/Handelstekni...e%20gr%F8nn.pdf Incoterms er et (av mange) alternative sett med standardvilkår for kjøp og levering. Disse brukes mye ved kjøp over landegrenser, slik at partene vet hva man har å forholde seg til uten å løpe altfor stor risiko mht. motpartens lands lover. Hvis ikke jeg husker helt feil, er det et par småting som ikke er helt treffende i selve plansjen, men vil tro den gjør nytten som veiledning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå