Shruggie Skrevet 27. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 27. juli 2009 Jeg er egentlig ikke så interessert i kritikk hverken på stil eller utførelse her, det jeg lurer på er hvordan jeg kan forbedre resultatet når man tar bilder i dårlige lysforhold uten stativ og med bevegelige modeller - uten å kunne bruke blitz. Som dere ser bruker jeg D40 med kitobjektivet på max brennvidde, så det sier seg jo selv at lysforholdene gjør jobben vanskelig, men hvilke trekk kan jeg gjøre for å få et bedre resultat? Kameraet sto på P med auto-ISO, så den hoppet jo umiddelbart opp til 1600 (max). Jeg klarte også å holde kameraet rimelig stille, så det som er av motion blur er noe jeg ikke kan unngå. Jeg tok imidlertid bildet i RAW, så det er godt mulig jeg kan trikse litt i Aperture eller Photoshop Elements for å gjøre bildet bedre nå. Noen som har noen tips til funksjoner jeg burde lese om, evt. guider jeg kan følge? Jeg har også allerede planer om å kjøpe et fastobjektiv, men lommeboken er litt slank, så inntil videre blir det kit for meg Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 27. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 27. juli 2009 (endret) Først og fremst, hva motivet angår: Sentimentalitetsanfall avsluttes om 3, 2, 1 ... Så var det dette med lite lys. Kitzoom, D40 og lite lys er en uheldig kombinasjon, men den er ganske spennende, i mangel av et bedre ord. Har vært i den selv utallige ganger ^^' Det er ingen grunn til å være redd for å presse ting litt når det gjelder ISO. Støy synes mye bedre om bildet er mørkt, så et undereksponert bilde på ISO 800 kan se mer støyete ut enn et riktig eksponert på 1600. D40 har også "HI1," som egentlig er 3200. Den vil du for det meste unngå, men under greie forhold lar det seg faktisk bruke. du vil nok bruke et støyfjerningsprogram etterpå, som Neat Image e.l. Med kitzoomen, som har variabel maksimal brennvidde, er det best å holde seg i den vide enden, om det passer. Forskjellen på 3.5 og 5.6 er jo stor. Det forsåvidt den mellom 18 og 55 mm også, så det er jo ofte det ikke vil være praktisk å zoome ut, men det er greit å huske på. Det er også mye lettere å håndholde stabilt ved med vidvinkler, siden det skal større utslag til før ustabilitet synes på bilder. Tommelfingerregelen på 135-formatet er at grensa for lengste håndholdbare lukkertid er omtrent 1/f - altså, ved 50mm kan man gå ned til 1/50, 1/200 ved 200mm, etc. På kameraer med D40s sensorstørrelse, med cropfaktor 1.5, blir formelen 1/(f*1.5), altså 1/75 ved 50mm, 1/300 ved 200mm, etc. Denne regelen kan være grei å huske, men jeg personlig forholder meg ikke så mye til den, siden man med god håndholdingsteknikk kan bruke betraktelig tregere lukkertider enn den hevder. Håndholdingsteknikker er jo et kapittel for seg. Akam hadde en artikkel om dette for en stund tilbake, og på Youtube er det en del fotografer som viser videoer av anbefalte metoder. Med store kamerahus er Joe McNally's "Da Grip" suveren, men det er litt vanskelig å utføre med lille D40. Den innebygde blitsen vil man jo helst ikke bruke, men om man må, kan man forbedre lyskvaliteten dramatisk ved å lage en diffuser til den - det er så enkelt som å feste et ark matpapir foran, så lyset spres over en større flate. Du kan sikkert også sprette lyset mot taket om du lager en reflektor av papp og sølvfolie eller noe - eller gir blitsen vribart hode v.h.a. en hammer eller denslags - men det anbefales ikke! Å skyte i RAW er også smart. Du kan presse opp eksponeringen et par trinn, selv om det kan medføre en del støy. Kurver er også et veldig nyttig verktøy. Det beste, men også mest innlysende tipset for innendørsfotografering, er forøvrig å skyte ved et vindu. Vinduer er ekstremt nyttige. EDIT: Et alternativ til å bruke P, er å enten bruke A med største blenderåpning valgt. Auto-ISO er sikkert ikke dumt, den pleier å gjøre relativt smarte valg. Endret 27. juli 2009 av C₈H₁₀N₄O₂ Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 27. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 27. juli 2009 Jeg tok imidlertid bildet i RAW, så det er godt mulig jeg kan trikse litt i Aperture eller Photoshop Elements for å gjøre bildet bedre nå. Noen som har noen tips til funksjoner jeg burde lese om, evt. guider jeg kan følge?Mulig du kan oppnå litt forbedring med forsiktig bruk av unsharp mask, men mtp. hvor lang lukkertid det er tatt med så tror jeg egentlig det bildet er omtrent så optimalt som du kan få det. Vet ikke om det er så veldig mye å gjøre med holdeteknikken på så lange lukkertider. Jeg vil påstå jeg har ganske bra holdeteknikk, og jeg tror ikke jeg hadde klart å få det såpass stødig Så å få ned lukkertiden er nok det viktigste. Kortere brennvidde (og dermed større blenderåpning) samt høyere ISO er nok trikset. Eventuelt bruk et bord/fotskammel/krakk/whatever som improvisert stativ. Det funker faktisk ikke så verst. Og i motsetning til krapylet til foreldrene mine ser det ut til at de nurkene der holder seg noenlunde rolige. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 27. juli 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. juli 2009 Flott! Takk skal dere ha. Lukkertid er noe jeg må se nærmere på. For tiden kjører jeg P mer eller mindre som om det var auto, siden jeg aldri forandrer noe med mindre jeg ser det blir galt. Det er kanskje mer et luksusproblem enn et faktisk problem, men det gjør jo at jeg lærer mindre enn jeg kunne gjort hvis jeg ble tvunget til å ta en avgjørelse på lukkertid, blender und so weiter... Bare et sidespørsmål. Hvis jeg tok samme bilde med et 50mm fastobjektiv med f/1.4, hvilken lukkertid kunne jeg brukt for å få noe lignende? Altså 1600iso med forholdsvis greit støy. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 27. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 27. juli 2009 (endret) f/1,4 er fire stopp over f/5,6, så med samme ISO-verdi kan du klare deg med 1/16 av lukkertiden. (Fire stopp er da 2^4=16 ganger så mye lys, hvis sammenhengen hørtes litt merkelig ut) EDIT: Fire stopp, ikke tre. Jeg hoppet over f/2 i rekka av en eller annen grunn Endret 27. juli 2009 av Sutekh Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 27. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 27. juli 2009 (endret) 1.4 er fem trinn lysere enn 5.6, ergo kunne du gått fem trinn opp på lukkertida, til 1/125. Eller til ASA-800 og 1/60. Eller noe sånt. EDIT: eller var det fire trinn. Meh. Det tøffe regnestykket over er sikkert riktigere enn mine uttalelser uansett EDIT 2: Ja, det var litt rot fra undertegnedes side der. Endret 27. juli 2009 av C₈H₁₀N₄O₂ Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 27. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 27. juli 2009 Blir det ikke fire stopp, da? f/5,6 -> 1/4 sek f/4 -> 1/8 sek f/2,8 -> 1/16 sek f/2 -> 1/32 sek f/1,4 -> 1/64 sek (som kameraet runder av til 1/60) Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 27. juli 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. juli 2009 Wow, det er stor forskjell... Spørs om ikke jeg skal sette det objektivet litt høyere på ønskelista med tanke på at jeg skal bo sammen med og passe på valpen i to uker i september Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 27. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 27. juli 2009 Blir det ikke fire stopp, da? f/5,6 -> 1/4 sek f/4 -> 1/8 sek f/2,8 -> 1/16 sek f/2 -> 1/32 sek f/1,4 -> 1/64 sek (som kameraet runder av til 1/60) Joda, det var bare jeg som kødda. Ufrivillig, riktignok. Men likefullt kødding. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå