Gå til innhold

Kjøpe mitt første speilreflekskamera - hva er bra start mhht objektiver?

Anbefalte innlegg

Hadde egentlig planer om å kjøpe meg Canon EOS500D, men utifra tester jeg har sett har jeg funnet ut at jeg trolig klarer meg like godt med EOS450D siden jeg likevel ikke skal bruke

kameraet til annet enn fotografering (ikke filming altså).

Canon velger jeg av den enkle grunn at jeg alltid har hatt Canon digitalkamera og tror det

kanskje da er enklere og sette seg inn ett kamera av samme merke side jeg er nybegynner på speilreflekskamera.

Men det jeg lurer på er, hvilket/hvilke objektiver anbefaler dere at jeg kjøper for å ha en grei start?!?

Har fotografert mye, men har altså null erfaring med denne type kamera....

På forhånd takk for hjelpen...

Endret av s10ne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke sikkert det lønner seg å kjøpe kit-objektivet. Selv har jeg brenneviddene 28-300 mm og 10 - 20mm. Jeg gikk lenge med bare 28-300mm'ern som funker fint i de fleste tilfeller. Du må nesten presisere litt tydeligere hva du har tenkt til å fotografere, før noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar

Hei!

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Beklager sent svar men har vært på ferie :)

Jeg er kun hobbyfotograf og det vil nok stort sett bli tatt bilder av familie, barn også er jeg veldig glad i å fotografere i naturen.

Noen som har tips på hvor de selger de beste "pakkene" på EOS450?

Lenke til kommentar
Noen som har tips på hvor de selger de beste "pakkene" på EOS450?

- Denne her ser jo ganske OK ut. Litt mer lyssterk enn den vanlige kitzoomen, noe som kan være greit f.eks. til bruk innendørs for å slippe blits. Har ikke sett tester av dette objektivet enda, da det er ganske nytt, men jevnt over tipper jeg det vil slå kitobjektivet (selv om det nok er helt OK). Ellers har du vel ikke skissert noen behov som tyder på at ikke normalzoom skulle gå fint. Etter hvert vil du kanskje ønske deg en telezoom i tillegg.

Lenke til kommentar

Du kan ikke gi slipp på blits innendørs med Sigma 18-50mm f2.8-4.5 OS. Selv ikke på 18mm og f2.8. Lysforholdene skal i såfall være eksepsjonelt bra.

I min temmelig godt opplyste stue får jeg 1/60-lukkertider med mitt Tamron 17-50mm f2.8, og det er på IS0 1600. Dette gir mye støy i bildene (men kan brukes til nød). Prøver derfor å holder meg på ISO 800, og med lukkertider på 1/30 er godt nok hvis motivet er i ro. Så fort det er litt bevegelse, blir det bevegelsesuskarphet. Bildestabilisatoren er dog fin å ha hvis alt av motiv er stillestående.

For prisen det kitet koster (7700,-) ville jeg nok heller ha kjøpt standardkitet med EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS (som ikke er så veldig mye mindre lyssterkt enn Sigma-objektivet) og heller lagt ved en EF 35mm f2 til innebildene.

Men når sant skal sies. Sigma 18-50mm f2.8-4.5 ser ut til å være et utmerket standardobjektiv. Men det kan ikke reklameres for å gi gode innebilder uten blits :)

Da er det kun lyssterk fastoptikk som gjelder.

Personlig vil jeg anbefale kjøp av pakken med kitobjektiv (18-55mm IS). Du får da med objektivet for 800 kr. (i forhold til hva kamerahuset koster alene). Det er det definitivt verdt. Objektivet koster 1250 kr. alene, og selv da er det et varp, etter min mening.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...