Lysegul Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Men altså, du vet at lissensavgiften kommer en gang i halvåret, og det er en smal sak å finne ut hvor mye den er på. Da burde det også være en smal sak å legge av penger hver mnd slik at regningen ikke kommer som noe sjokk. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Men altså, du vet at lissensavgiften kommer en gang i halvåret, og det er en smal sak å finne ut hvor mye den er på. Da burde det også være en smal sak å legge av penger hver mnd slik at regningen ikke kommer som noe sjokk. Fortell det til en glemsk minstepensjonist. Lenke til kommentar
havfal Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 La det gå over i skatt... Lettere å betale ca 150 mer i mdn, en en feit regning en gang i året.. Er student og lurt meg unna lisensen, men kunne ha gått med på noe annet hvis dem hadde en annen ordning en den feite regningen.. Men mange studenter betaler ikke skatt, så det blir litt vrient å gjøre det på den måten også Ehh, hvorfor da? Så lenge man ikke jobber (Det er det nemlig ikke alle studenter som gjør)betaler man heller ikke skatt. Da måtte man eventuelt selv administrere dette selv ved å sett inn 150,- i måneden på en skattekonto. Om man ikke hadde gjort det ville hele beløpet havnet i postkassen din rett før sommeren som restskatt, og det er det vel få, om noen, som liker. Mulig det var feil å bruke ordet vrient, uheldig/kronglete hadde kanskje passet bedre? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 La det gå over i skatt... Lettere å betale ca 150 mer i mdn, en en feit regning en gang i året.. Er student og lurt meg unna lisensen, men kunne ha gått med på noe annet hvis dem hadde en annen ordning en den feite regningen.. Men mange studenter betaler ikke skatt, så det blir litt vrient å gjøre det på den måten også Ehh, hvorfor da? Så lenge man ikke jobber (Det er det nemlig ikke alle studenter som gjør)betaler man heller ikke skatt. Da måtte man eventuelt selv administrere dette selv ved å sett inn 150,- i måneden på en skattekonto. Om man ikke hadde gjort det ville hele beløpet havnet i postkassen din rett før sommeren som restskatt, og det er det vel få, om noen, som liker. Mulig det var feil å bruke ordet vrient, uheldig/kronglete hadde kanskje passet bedre? Tar en det over skatteseddelen så vil det ikke være x kroner per person, men skatten vil øke med x%. Altså vil ikke studenter betale for å eie tv. Det vil derimot de (veldig, veldig få) som ikke eier TV. Lenke til kommentar
havfal Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 La det gå over i skatt... Lettere å betale ca 150 mer i mdn, en en feit regning en gang i året.. Er student og lurt meg unna lisensen, men kunne ha gått med på noe annet hvis dem hadde en annen ordning en den feite regningen.. Men mange studenter betaler ikke skatt, så det blir litt vrient å gjøre det på den måten også Ehh, hvorfor da? Så lenge man ikke jobber (Det er det nemlig ikke alle studenter som gjør)betaler man heller ikke skatt. Da måtte man eventuelt selv administrere dette selv ved å sett inn 150,- i måneden på en skattekonto. Om man ikke hadde gjort det ville hele beløpet havnet i postkassen din rett før sommeren som restskatt, og det er det vel få, om noen, som liker. Mulig det var feil å bruke ordet vrient, uheldig/kronglete hadde kanskje passet bedre? Tar en det over skatteseddelen så vil det ikke være x kroner per person, men skatten vil øke med x%. Altså vil ikke studenter betale for å eie tv. Det vil derimot de (veldig, veldig få) som ikke eier TV. Men hva med de som ikke betaler skatt i utgangspunktet? Lenke til kommentar
Idioteque Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 De vil jo da ikke betale for å eie en TV. På samme måte som de ikke er med på å betale for sykehusene her i landet. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Overrasket over hvor mange som forsvarer NRK her. Skulle tro at fedrene deres jobber der. Burn. NRK krever penger for et produkt som man ikke har bedt om. Så jævla enkelt er det. Det står NRK med store feite bokstaver på den satans regninga hver gang jeg får den. Det burde ikke være tvil om hva man betaler for. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Det verste er egentlig hvordan de kan ture frem. Jeg ringte dem et par ganger tidlig i juni uten å komme frem (Har ikke lenger kabelTV, har ikke riksTV og har ikke parabol. Bruker TV kun til film (DVD) og spill (div. maskiner). De var så snille at de opplyste om "lang behandlingstid" i denne perioden, så jeg sendte et par, tre mailer hvor jeg forklarer situasjonen. En mnd senere er det forfall på regningen, og med staten som innkrever er det fint lite man kan gjøre. Jeg valgte derfor å betale regningen (i frykt for represalier og mangedobling av "avgiften" jeg ikke skal betale), men kan nå se langt etter retur av pengene siden NRK er statseid.. Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Overrasket over hvor mange som forsvarer NRK her. Skulle tro at fedrene deres jobber der. Burn. NRK krever penger for et produkt som man ikke har bedt om. Så jævla enkelt er det. Det står NRK med store feite bokstaver på den satans regninga hver gang jeg får den. Det burde ikke være tvil om hva man betaler for. Har du lest hva som har blitt skrevet før i denne tråden? "Lisenen" er en avgift for å ha tv-tuner på lik linje med bilavgift. Forskjellen er at NRK er satt til å kreve denne inn istedenfor et eget statlig organ. Det er ingen (burde i alle fall ikke være) tvil om hva en betaler for, nemlig avgiften for å ha tv-tuner. Det verste er egentlig hvordan de kan ture frem. Jeg ringte dem et par ganger tidlig i juni uten å komme frem (Har ikke lenger kabelTV, har ikke riksTV og har ikke parabol. Bruker TV kun til film (DVD) og spill (div. maskiner). De var så snille at de opplyste om "lang behandlingstid" i denne perioden, så jeg sendte et par, tre mailer hvor jeg forklarer situasjonen. En mnd senere er det forfall på regningen, og med staten som innkrever er det fint lite man kan gjøre. Jeg valgte derfor å betale regningen (i frykt for represalier og mangedobling av "avgiften" jeg ikke skal betale), men kan nå se langt etter retur av pengene siden NRK er statseid.. Inneholder tv-apparetet tuner (det gjør vel det så lenge du omtaler det som TV og ikke monitor)? Da har du ingen rett på å slippe avgift før denne er plombert eller fjernet på en eller annen måte av godkjent verksted el. Til dere som klager på at det ikke taes over skatteseddelen istedenfor å ha en egen avgift: Er det ikke bedre at denne biten faktisk betales av dem som faktisk har TV med tuner enn at "regningen" skal sendes til alle i Norge, også dem som ikke har TV i det hele tatt? Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Inneholder tv-apparetet tuner (det gjør vel det så lenge du omtaler det som TV og ikke monitor)? Da har du ingen rett på å slippe avgift før denne er plombert eller fjernet på en eller annen måte av godkjent verksted el. Til dere som klager på at det ikke taes over skatteseddelen istedenfor å ha en egen avgift: Er det ikke bedre at denne biten faktisk betales av dem som faktisk har TV med tuner enn at "regningen" skal sendes til alle i Norge, også dem som ikke har TV i det hele tatt? Dette er feil. Tuneren har ingen funksjon så lenge de har slått av det analoge nettet, og det skjedde en regelendring i vår en gang. Å bruke argumentet "ikke alle har TV" blir spesielt. Hvor mange er det snakk om som ikke har TV? Jeg vet ikke hvor mange kontrollører NRK har ansatt, men totalt vil det nok være billigere for sluttforbruker om det går over skatteseddel. Jeg bruker ikke fastlegen min, likevel får han penger for meg. Jeg bruker ikke biblioteket, likevel dekkes dette over skatteseddel. Tipper det er langt flere som har TV enn det er brukere av bibliotekene her i landet. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Har du lest hva som har blitt skrevet før i denne tråden? "Lisenen" er en avgift for å ha tv-tuner på lik linje med bilavgift.En dårlig sammenligning. Bilavgiften er en avgift for å kjøre på offentlige veier i Norge, ikke på å ha bil. Det er fullt mulig å ha en uregistrert bil som kun kjøres på private veier.Er det ikke bedre at denne biten faktisk betales av dem som faktisk har TV med tuner enn at "regningen" skal sendes til alle i Norge, også dem som ikke har TV i det hele tatt?Ca. 90 % av husstandene betaler til NRK, men ca. 98% burde antagelig gjort det. Hvilke andre offentlige tilbud blir brukt av en større andel av befolkningen? Jeg kan ikke se hvorfor man skal bruke så mye ressurser på å luke ut de få som ikke bruker dette om det er besemt at dette er en viktig og offentlig tjeneste. I tillegg til all ekstra kost og kontraproduktivt arbeid en separat innkrevning fører til så har jo en slik flat tjenestebetaling en veldig usosial profil. En regning på over 1000 kroner er mye å betale inn for en glemsk minstepensjonist, mens en megler ikke vil merket det i det hele tatt. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 En regning på over 1000 kroner er mye å betale inn for en glemsk minstepensjonist/student, mens en megler ikke vil merket det i det hele tatt. *Signed* De fleste studenter har TV, men bare de dumme betaler lisens... Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Har du lest hva som har blitt skrevet før i denne tråden? "Lisenen" er en avgift for å ha tv-tuner på lik linje med bilavgift. Forskjellen er at NRK er satt til å kreve denne inn istedenfor et eget statlig organ. Det er ingen (burde i alle fall ikke være) tvil om hva en betaler for, nemlig avgiften for å ha tv-tuner. Unnskyldninger og bortforklaringer. Pengene går til NRK. Det er alt jeg trenger å si. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Inneholder tv-apparetet tuner (det gjør vel det så lenge du omtaler det som TV og ikke monitor)? Da har du ingen rett på å slippe avgift før denne er plombert eller fjernet på en eller annen måte av godkjent verksted el. Til dere som klager på at det ikke taes over skatteseddelen istedenfor å ha en egen avgift: Er det ikke bedre at denne biten faktisk betales av dem som faktisk har TV med tuner enn at "regningen" skal sendes til alle i Norge, også dem som ikke har TV i det hele tatt? Dette er feil. Tuneren har ingen funksjon så lenge de har slått av det analoge nettet, og det skjedde en regelendring i vår en gang. Å bruke argumentet "ikke alle har TV" blir spesielt. Hvor mange er det snakk om som ikke har TV? Jeg vet ikke hvor mange kontrollører NRK har ansatt, men totalt vil det nok være billigere for sluttforbruker om det går over skatteseddel. Jeg bruker ikke fastlegen min, likevel får han penger for meg. Jeg bruker ikke biblioteket, likevel dekkes dette over skatteseddel. Tipper det er langt flere som har TV enn det er brukere av bibliotekene her i landet. Jeg vet ikke, personlig har jeg ikke tv (og når jeg får det vil jeg ikke bruke den til å ta inn tv-signaler, kabel koster for mye penger), jeg er nok definitivt i stort undertall, men jeg tror det kommer til å bli mer vanlig i "vår genrasjon". AtW Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Vil tørre å påstå at TV betyr langt mer for vår kultur enn opera og annen finkultur. Dette må visst støttes over statsbudsjettet. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 NRK-lisensen er den beste garantien vi har mot at den søpla reklamekanalene står for dominerer fullstendig. Det er den beste garantien vi har for at TV2 fortsatt kan tjene nok til at de kan oppfylle kravene til en almennkringkaster. Det er den beste garantien for at alle seergrupper kan få et nyhets- og programtilbud uansett hva reklamekjøperne prioriterer. Det er en garanti for at vi har et TV-selskap som prioriterer å lage kvalitet uten å kun la seg styre av hvilken vei seertall-vinden blåser til en hver tid. Den er også en garanti for at NRK har råd til å finansiere sin virksomhet uten å være avhengig av hva politikere bestemmer seg for å mene fra dag til dag under budsjettforhandlinger. Det nyter vi godt av også med deres nettilbud som ligger skyhøyt over det TV2 tilbyr (og er gratis!) og samarbeid med for eksempel yr.no. Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Jeg kan være tilbøyelig til å være enig i at lisensen burde være innbakt i skatt. Dog ville det nok vært de som hadde klagd med noe lignende som "...og dette kjedelige dritet betaler skatten MIN for". På den andre siden er det jo folk som klager på alt som skattepenger går til, så hadde kanskej vært greiest. Hadde vel kunne frigjort noen midler i mindre administrasjon i forbindelse med innkreving av lisens osv også? Ser en på NRKs funksjon i dagens mediabilde, er jeg veldig glad for at NRK er et alternativ til de andre reklamefinansierte kanalene selv om jeg ser mest på de sistnevnte selv. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Vil tørre å påstå at TV betyr langt mer for vår kultur enn opera og annen finkultur. Dette må visst støttes over statsbudsjettet. Det kan være så, men jeg mener likefullt at sannsynligvis vil det bli vanligere å ikke se på TV (i betydningen ike se på tv-kanaler). AtW Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Har du lest hva som har blitt skrevet før i denne tråden? "Lisenen" er en avgift for å ha tv-tuner på lik linje med bilavgift.En dårlig sammenligning. Bilavgiften er en avgift for å kjøre på offentlige veier i Norge, ikke på å ha bil. Det er fullt mulig å ha en uregistrert bil som kun kjøres på private veier. Nei. Ikke så lenge det faktisk er snakk om en bil, vel å merke. Forskrift om bruk av kjøretøy §2-1 lister opp en del unntak (hovedsaklig traktor og motorredskap med lav topphastighet, pluss tilhengere til samme) fra plikten til registrering, som er, sitat: "en offentlig tillatelse til at et kjøretøy kan tas i bruk enten på eller utenfor offentlig veg." Kan jo også ta med Vegtrafikklovens virkeområde: §1 Denne lov gjelder all trafikk med motorvogn. Den gjelder også annen ferdsel, men da bare på veg eller på område som har alminnelig trafikk med motorvogn. Jeg er fullt klar over at det i visse deler av landet er ganske så vanlig blant ungdom med såkalte "jordebiler" som verken er registrert, forsikret eller EU-godkjent, men det betyr ikke at denne praksisen (som politiet ser gjennom fingrene på) er lovlig, på samme måte som det heller ikke er lovlig å ha en TV uten lisens, som bare brukes til å ta inn andre kanaler enn NRK. (Noe politiet vel også ser gjennom fingrene på; jeg har i alle fall ikke hørt om noen som faktisk har fått politiet på døra med ransakingsordre etter å ha nektet lisenskontrolløren adgang..) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå