havfal Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 som nevnt tidligere synes jeg NRK er den beste kanalen vi har ettersom de sender så mye forskjellig. Svært mange av de programmene de sender i dag ville nok forsvunnet om man la NRK ut på anbud. Nå er det videre ikke slik at jeg ser alle disse programmene, men jeg unner andre å se dem også. Andre skal tvinges til å betale abonnement på NRK fordi NRK sender mye du ikke er interessert i? Argumentasjonen blir bare bedre og bedre. Vi blir nok ikke enige om NRK og heller ikke om hvordan man argumenterer. Om man skal argumentere for noe mener jeg man først må ha argumenter som er konsistente og som via en logisk oppbygging støtter det man argumenterer for. og så kan man diskutere hvilke av argumentere for og mot man skal gi størst vekt. Det er vanskelig å ta seriøst noen som ikke klarer komme med ett eneste konsistent argument. For å være helt ærlig virker det som at det er du som ikke forsøker å forstå, så jeg tror vi lar denne ligge. Herskertenikker er ikke veien å gå. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Vi blir nok ikke enige om NRK og heller ikke om hvordan man argumenterer. Om man skal argumentere for noe mener jeg man først må ha argumenter som er konsistente og som via en logisk oppbygging støtter det man argumenterer for. og så kan man diskutere hvilke av argumentere for og mot man skal gi størst vekt. Det er vanskelig å ta seriøst noen som ikke klarer komme med ett eneste konsistent argument. Hvis man skal ta deg seriøst, så få du i det minste holde deg til fakta og ikke slenge ut slikt: ... alle i Norge må betale "lisens" for propagandakanalene til Arbeiderpartiet. ... tvangsabonnement på en kanal kontrollert av Arbeiderpartiet. ... betale abonnement på NRK ... ... tvunget til å betale abonnement. ... betaltv-tilbudet fra NRK. ... tvungent NRK-abonnement ... ... skal tvinges til å betale abonnement på NRK ... Vet ikke om disse uttalelsene skal kalles løgn eller feilinformasjon? Eller vet du ikke detaljene om hva vi diskuterer her? Her er fakta: Kringkastingsavgiften er en lovpålagt offentlig avgift, som den som har fjernsynsmottaker er pliktig å betale. Plikten til å betale kringkastingsavgift er uavhengig av hvilken fjernsynsmottaker du har, og hvilke kanaler du velger å se på.Stortinget har fastsatt at kringkastingsavgiften skal kreves inn og tilfalle NRK. I dagligtale brukes også benevnelsen lisensen om kringkastingsavgiften. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 For dere som diskuterer hva NRK sender i forhold til andre så står det i vedtektene til NRK om hva de skal almennkringkaster skal formidle. Og her er det vel ganske mye som dagens kommersielle kanaler ikke leverer: § 3-3 Overordnede krav til NRKs allmennkringkastingstilbud Det samlede allmennkringkastingstilbud skal via fjernsyn, radio og interaktive medier eller liknende sikre den norske befolkning et bredt tilbud av programmer og tjenester. I tilbudet skal det tilstrebes høy kvalitet, allsidighet og mangfold. I tilbudet skal det legges avgjørende vekt på hensynet til informasjons- og ytringsfrihet og de demokratiske grunnverdier. Ved informasjonsformidlingen skal det legges vekt på saklighet, analytisk tilnærming, redaksjonell uavhengighet og upartiskhet. Virksomheten skal sikre befolkningen adgang til vesentlig samfunnsinformasjon og debatt. Den skal bidra til å styrke norsk språk, identitet og kultur. Virksomheten skal preges av høy etisk standard og over tid være balansert. § 3-4 NRKs kjernevirksomhet I sin kjernevirksomhet skal NRKs programtilbud: - ha tematisk og sjangermessig bredde, både når det gjelder sammensetning av programkategorier og sammensetning innenfor den enkelte programkategori. - inneholde programmer som er informerende og utviklende, og som øker befolkningens allmennkunnskap. - ha et innhold som appellerer til brede lag av befolkningen og som ivaretar interessene til minoriteter og særskilte grupper. - i hovedsak bestå av norskspråklige sendinger. Begge de offisielle målformene skal benyttes. Minst 25 pst. av verbalinnslagene skal være på nynorsk. - samlet ha en bred samfunnsmessig dekning og således avspeile mangfoldet av kultur, livssyn og levevilkår som finnes i de forskjellige delene av landet. NRK skal holde et fast orkester som dekker et bredt repertoar fra underholdningsmusikk til symfonisk musikk. NRK skal i sin kjernevirksomhet legge særlig vekt på sin rolle som utvikler og formidler av norsk og samisk kunst og kultur. Allmennkringkastingstilbudet i fjernsyn skal gjøres tilgjengelig for døve og hørselshemmede ved at NRK skal ta sikte på at alle programmene skal tekstes. § 3-5 Programkrav NRKs samlede riksdekkende programtilbud skal både i radio og fjernsyn i det minste inneholde: a) Daglige egenproduserte nyhetssendinger. b) Daglige norskspråklige programmer for barn under 12 år. c) Daglige sendinger for den samiske befolkning d) Jevnlige aktualitets- og dokumentarprogrammer e) Jevnlige norskspråklige programmer for unge. f) Jevnlige programmer for barn og unge på samisk. g) Programmer for nasjonale og språklige minoriteter h) Programmer som gjenspeiler mangfoldet i norsk kulturliv. i) Livssynsprogrammer og religiøse programmer. j) Formidling og produksjon av drama som gjenspeiler norsk språk, identitet og kultur. k) Formidling og produksjon av norsk musikk. Minst 35 pst. av sendingene skal bestå av norsk musikk. l) Underholdningsprogram. m) Sportssendinger som dekker både bredden i norsk idrettsliv – herunder funksjonshemmedes idrettsutøvelse – og store idrettsbegivenheter. n) Formidling av scenekunst og musikk fra statlig finansierte kulturinstitusjoner. o) Regional programvirksomhet, herunder daglige egenproduserte distriktssendinger. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Vet ikke om disse uttalelsene skal kalles løgn eller feilinformasjon? Eller vet du ikke detaljene om hva vi diskuterer her? Her er fakta:Kringkastingsavgiften er en lovpålagt offentlig avgift, som den som har fjernsynsmottaker er pliktig å betale. Plikten til å betale kringkastingsavgift er uavhengig av hvilken fjernsynsmottaker du har, og hvilke kanaler du velger å se på.Stortinget har fastsatt at kringkastingsavgiften skal kreves inn og tilfalle NRK. I dagligtale brukes også benevnelsen lisensen om kringkastingsavgiften. At det formet kalles "kringkastingsavgift" endrer ikke det faktum at dette er penger NRK regelmessig krever inn til seg selv slik at de kan lage programmer og det har da alle kjennetegn av et abonnement og det er i tillegg tvungent for alle som har en TV-mottager. Kringkastingsavgiften er altså et tvangsabonnement på betaltv-kanalen NRK. Språkbruk kan ikke skjule det faktumet. Lenke til kommentar
havfal Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Tvangen her kommer fra staten, ikke NRK, ettersom det er staten som "tvinger" NRK til å kreve inn avgiften. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 (endret) For dere som diskuterer hva NRK sender i forhold til andre så står det i vedtektene til NRK om hva de skal almennkringkaster skal formidle. Og her er det vel ganske mye som dagens kommersielle kanaler ikke leverer:Dette styres av konsesjonsvilkårene og der kan man for andre kanaler legge inn akkurat det man vil, selv identiske krav til det NRK har er faktisk mulig. Her er kravene til TV2, se kapittel 3: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kkd/dok/a...-.html?id=98962 Tvangen her kommer fra staten, ikke NRK, ettersom det er staten som "tvinger" NRK til å kreve inn avgiften.Ingen har påstått noe annet. Endret 30. juli 2009 av robertaas Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Vet ikke om disse uttalelsene skal kalles løgn eller feilinformasjon? Eller vet du ikke detaljene om hva vi diskuterer her? Her er fakta:Kringkastingsavgiften er en lovpålagt offentlig avgift, som den som har fjernsynsmottaker er pliktig å betale. Plikten til å betale kringkastingsavgift er uavhengig av hvilken fjernsynsmottaker du har, og hvilke kanaler du velger å se på.Stortinget har fastsatt at kringkastingsavgiften skal kreves inn og tilfalle NRK. I dagligtale brukes også benevnelsen lisensen om kringkastingsavgiften. At det formet kalles "kringkastingsavgift" endrer ikke det faktum at dette er penger NRK regelmessig krever inn til seg selv slik at de kan lage programmer og det har da alle kjennetegn av et abonnement og det er i tillegg tvungent for alle som har en TV-mottager. Kringkastingsavgiften er altså et tvangsabonnement på betaltv-kanalen NRK. Språkbruk kan ikke skjule det faktumet. Hvis du kaller lisensen et abonnement så mener du at alle avgifter er abonnemnet. Årsavgiften på bil er da et tvangsabonnement på dårlige veier..? Merverdiavgiften er at abonnement på handel osv.. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Hvis du kaller lisensen et abonnement så mener du at alle avgifter er abonnemnet. Årsavgiften på bil er da et tvangsabonnement på dårlige veier..? Merverdiavgiften er at abonnement på handel osv..Ja, om avgiften i hovedsak går til å levere et produkt/tjeneste og spesielt hvor andre selger tilsvarender produkt/tjeneste som abonnement i konkurranse til den man tvinges til å betale for. -Veiavgift er jeg usikker på om den i hovedsak går til veier og det finnes ikke noe abonnement på tilsvarende produkter. Veiabonnement er likevel en ikke fjern benevning. -Momsen går ikke til å levere en spesifikk tjeneste og det finnes ikke abonnementer på konkurrerende tjenester så her passer abonnement veldig dårlig. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Hvis du kaller lisensen et abonnement så mener du at alle avgifter er abonnemnet. Årsavgiften på bil er da et tvangsabonnement på dårlige veier..? Merverdiavgiften er at abonnement på handel osv..Ja, om avgiften i hovedsak går til å levere et produkt/tjeneste og spesielt hvor andre selger tilsvarender produkt/tjeneste som abonnement i konkurranse til den man tvinges til å betale for. -Veiavgift er jeg usikker på om den i hovedsak går til veier og det finnes ikke noe abonnement på tilsvarende produkter. Veiabonnement er likevel en ikke fjern benevning. -Momsen går ikke til å levere en spesifikk tjeneste og det finnes ikke abonnementer på konkurrerende tjenester så her passer abonnement veldig dårlig. Hvis du ikke vet forskjellen på en offentlig lovpålagt avgift og et abonnement så synes jeg at du kan holde deg unna diskusjonen. Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 La det gå over i skatt... Lettere å betale ca 150 mer i mdn, en en feit regning en gang i året.. Er student og lurt meg unna lisensen, men kunne ha gått med på noe annet hvis dem hadde en annen ordning en den feite regningen.. Lenke til kommentar
havfal Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 La det gå over i skatt... Lettere å betale ca 150 mer i mdn, en en feit regning en gang i året.. Er student og lurt meg unna lisensen, men kunne ha gått med på noe annet hvis dem hadde en annen ordning en den feite regningen.. Men mange studenter betaler ikke skatt, så det blir litt vrient å gjøre det på den måten også, men man kunne i det minste gått over til kvartalsvis betaling. 600,- er mye mindre enn 1200,-. Hovedargumentet mot at det skal på skatteseddelen er jo som kjent at NRK skal være en statseid politisk uavhengig kanal som ikke skal påvirkes av regjeringen. Kringkastingsavgiften vedtas årlig i stortinget som en formalitet. (Så så lenge regjeringen har flertall har de kontroll likevel men, men.) Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Dette styres av konsesjonsvilkårene og der kan man for andre kanaler legge inn akkurat det man vil, selv identiske krav til det NRK har er faktisk mulig. Her er kravene til TV2, se kapittel 3: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kkd/dok/a...-.html?id=98962 Har du hørt om Internett før og vet du at det er det fremtidige medie for tv sendinger? Har du hør om en kanal som kaller seg "TV3"? De sender fra utlandet. Det er om få år ingen problemer for TV2 å flagge ut til indre Somalia og levere sendingene via Internett. Da kan ikke de pålegges noen ting av den norske stat. Men jeg har, i likhet med mange andre her, liten tro på at du kommer til å forstå. Du bare gjentar samme og nekter for alle andre synspunkter enn ditt. Du er jo ikke engang åpen for at det kan være kjekt med en nyhetsleverandør som er uavhengig av politiskekrefter og markedskrefter Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 La det gå over i skatt... Lettere å betale ca 150 mer i mdn, en en feit regning en gang i året.. Er student og lurt meg unna lisensen, men kunne ha gått med på noe annet hvis dem hadde en annen ordning en den feite regningen.. Da får vi en situasjon hvor statskanalen dreier seg mer og mer mot den sittende regjerings standpunkt i diverse saker, fordi det er den sittende regjering som lager statsbudsjettet. La det gå over i skatt... Lettere å betale ca 150 mer i mdn, en en feit regning en gang i året.. Er student og lurt meg unna lisensen, men kunne ha gått med på noe annet hvis dem hadde en annen ordning en den feite regningen.. Men mange studenter betaler ikke skatt, så det blir litt vrient å gjøre det på den måten også Ehh, hvorfor da? Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 La det gå over i skatt... Lettere å betale ca 150 mer i mdn, en en feit regning en gang i året.. Er student og lurt meg unna lisensen, men kunne ha gått med på noe annet hvis dem hadde en annen ordning en den feite regningen.. Da får vi en situasjon hvor statskanalen dreier seg mer og mer mot den sittende regjerings standpunkt i diverse saker, fordi det er den sittende regjering som lager statsbudsjettet. Det tviler jeg sterkt på siden NRK objektivitet vel er lovfestet. Samt at en regjering bare sitter i 4år, om det blir et regjeringskifte vil jo det ikke gagne NRK at de har drevet propaganda for den tidligere regjering. Dette er Norge, ikke Iran. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Hvis du ikke vet forskjellen på en offentlig lovpålagt avgift og et abonnement så synes jeg at du kan holde deg unna diskusjonen. Da forventer jeg at du forklarer hva mer enn navnet som skiller en offentlig lovpålagt avgift og et offentlig lovpålagt tvangsabonnement. Kan jeg regne med at du holder deg unna diskusjonen om du ikke kan forklare dette? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Du er jo ikke engang åpen for at det kan være kjekt med en nyhetsleverandør som er uavhengig av politiskekrefter og markedskrefterHva? Hvem har kommet med forslag om at vi skal få noe slikt i Norge? Idag gir TV2 de mest balanserte nyhetene, men det er jo spennende om vi skal få en ny aktør som kan utfordre dem. Hvor har du hørt om denne nye nyhetskanalen? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Hvis du ikke vet forskjellen på en offentlig lovpålagt avgift og et abonnement så synes jeg at du kan holde deg unna diskusjonen. Da forventer jeg at du forklarer hva mer enn navnet som skiller en offentlig lovpålagt avgift og et offentlig lovpålagt tvangsabonnement. Kan jeg regne med at du holder deg unna diskusjonen om du ikke kan forklare dette? Offentlig lovpålagt avgift = Indirekte skatt. Offentlig lovpålagt tvangsabonnement = Et konstruert uttrykk fra kverulanten robertaas. Lenke til kommentar
Adminisrator Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Skjønner ikke at folk forsvarer måten NRK (staten) krever inn denne latterlige avgiften. Hva godt kommer ut av den? Ikke noe som gangner meg hvertfal. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 det er jo helt lattelig, de må revurdere hele greia, om hvem som skal betale.eller så må de begynne å selge TV`er i Norge uten Tunere Det er bare å sende mail og fortelle at du ikke bruker tuneren og at tv'en kun har funksjon som monitor. Jeg slipper å betale lisens og jeg ser til og med på nrk via nett-tv! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 (endret) joda flott det hvis det går. men jeg vil ha TV fra GET, se på discovery og gledelig betale for GET og ikke ha NRK. så på grunn av denne lisensen så får ikke jeg sett på TV i det heletatt. jeg nekter og støtte NRK med 1 øre eller mer, ingenting på NRK appelerer til meg på noen som helst måte. så til NRK: la meg se på Discovery channel uten å betale en formue, for noe jeg ikke vil ha! la de som vil betale for NRK kaste bort pengene sine. Endret 30. juli 2009 av Slettet+981234789 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå