Gå til innhold

Dobbel NRK-lisens hvis du ikke betaler

Gjest Slettet+981234789

Anbefalte innlegg

Da var det dette med å forsøke og forstå. NRK skal lage programmer for alle, også de som ikke ser fotball. Det er derfor NRK sender programmer som andre ikke vil grunnet lave reklame- og sponsorinntekter. Jeg skrev vel aldri upopulære.
Alle kanaler sender programmer som andre ikke ville sendt. Jeg kan ikke se det som noe argument for å forfordele NRK. Og jeg ser det ikke som statens oppgave å skaffe folk underholdning.
Om alle kanalene vi hadde i landet var reklamefinansiert vil det ikke vært annet enn fotball og middelmådige Hollywood-filmer på TV.
Men dette stemmer jo ikke for de som idag er reklamefinansiert. Og i tillegg finnes det en rekke betalkanaler med smalere tilbud for de som ønsker det. Jeg kan ikke se hva som er unikt med betaltv-tilbudet fra NRK.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da var det dette med å forsøke og forstå. NRK skal lage programmer for alle, også de som ikke ser fotball. Det er derfor NRK sender programmer som andre ikke vil grunnet lave reklame- og sponsorinntekter. Jeg skrev vel aldri upopulære.
Alle kanaler sender programmer som andre ikke ville sendt. Jeg kan ikke se det som noe argument for å forfordele NRK. Og jeg ser det ikke som statens oppgave å skaffe folk underholdning.
Om alle kanalene vi hadde i landet var reklamefinansiert vil det ikke vært annet enn fotball og middelmådige Hollywood-filmer på TV.
Men dette stemmer jo ikke for de som idag er reklamefinansiert. Og i tillegg finnes det en rekke betalkanaler med smalere tilbud for de som ønsker det. Jeg kan ikke se hva som er unikt med betaltv-tilbudet fra NRK.

Jepp, jeg satt det litt på spissen. Det jeg prøver å formidle er at det NRK gjør, som ingen andre norske kanaler gjør, er å ha et tilbud som ikke nødvendigvis vil tiltrekke seg pengesterke sponsorer. Det gjør at NRK kan sende noe for alle på sine tre kanaler, og dette forsvarer også kringkastingsavgiften. Jeg tror til og med du har settnoe på NRK en eller annen gang som du likte.

Lenke til kommentar

Det handler jo ikke om NRK sender et bra program nå og da. Det handler om at jeg og du MÅ betale for noe som burde vært valgfritt å bruke. At de i tillegg har et organ som kjører rundt og banker på døra for å kreve inn penger er virkelig på lik linje med mafiavirksomhet. Frekk er de også, lurer folk som ikke vet sine rettigheter. Han hadde fakisk fylt ut faktura til meg, navnet fikk han fra postkassen. Jeg pakket det pent i brystlomma hans og lukket døra.

Nei statlig TV burde vært holdt til et minimum. De kan jo ta litt av veiavgiften, de bruker jo uansett minimalt fra den på veier uansett.

Lenke til kommentar
Det jeg prøver å formidle er at det NRK gjør, som ingen andre norske kanaler gjør, er å ha et tilbud som ikke nødvendigvis vil tiltrekke seg pengesterke sponsorer. Det gjør at NRK kan sende noe for alle på sine tre kanaler, og dette forsvarer også kringkastingsavgiften. Jeg tror til og med du har settnoe på NRK en eller annen gang som du likte.

Alle kanaler sender noe som ingen andre gjør og alle kanaler sender engang noe som passer hver enkelt person, ifølge logikken du legger frem må da alle med TV i Norge betale abonnement på absolutt alle kanaler.

Lenke til kommentar
Det jeg prøver å formidle er at det NRK gjør, som ingen andre norske kanaler gjør, er å ha et tilbud som ikke nødvendigvis vil tiltrekke seg pengesterke sponsorer. Det gjør at NRK kan sende noe for alle på sine tre kanaler, og dette forsvarer også kringkastingsavgiften. Jeg tror til og med du har settnoe på NRK en eller annen gang som du likte.

Alle kanaler sender noe som ingen andre gjør og alle kanaler sender engang noe som passer hver enkelt person, ifølge logikken du legger frem må da alle med TV i Norge betale abonnement på absolutt alle kanaler.

Selvfølgelig sender ikke alle kanalene de eksakt, men jeg er av den oppfatningen at tilbudet både TV2, TV3 og TV Norge (spesielt de to siste) har blir mer og mer likt. De sender sit-coms og gamle dramaserier på dagtid, og et par serier og kanskje en film på kvelden. Selvfølgelig med variasjon, men igjen så føler jeg det blir ganske likt. TV2 sender i tillegg en del sport. Det jeg da liker med NRK er at de har et mer variert program med mye nyheter og dokumentarer, barne-TV, og programmer som egner seg mer som familiehygge, samtidig som de ikke sender så mange, men bedre filmer(Et stort pluss til NRK, og TV2, er at de ikke har reklmaavbrudd i filmer.).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

uansett så er politiken til NRK på tryne når det gjelder lisensen.

dette hadde vært en mye bedre måte å styrt etter hvem som bruker kanalen, ikke om du har en TV (men de er vel for grådige til det)

da en TV idag ikke bare blir brukt til TV titting, og at man må dokumentere eller herje TV`en med plombering bare fordi du vil bruke TV til å spille eller se film på, er for drøyt.

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar
Jepp, jeg satt det litt på spissen. Det jeg prøver å formidle er at det NRK gjør, som ingen andre norske kanaler gjør, er å ha et tilbud som ikke nødvendigvis vil tiltrekke seg pengesterke sponsorer. Det gjør at NRK kan sende noe for alle på sine tre kanaler, og dette forsvarer også kringkastingsavgiften. Jeg tror til og med du har settnoe på NRK en eller annen gang som du likte.

Det er så mange tv-kanaler i dag at vi trenger ikke NRK. Alle kan velge den kanalen som sender den type progammer som de liker uansett.

Så bort med hele NRK, og den fordømte gestapoavgiften deres.

NRK kan heller danne en ny kanal, med Frivillig betal-tv for de som ønsker det.

Lenke til kommentar

Nå skal man ikke skusle den jobben NRK faktisk gjør og står for, de har en mye bredere programkatalog enn andre kanaler. I tillegg sikter de seg inn på minoriteter, ikke for seertall men for å treffe hele befolkningen. F.eks nyheter på tegnspråk . Nrk er nødvendig, men vi betaler nok skatt og avgifter til at man skal slippe å betale for det i en ekstraordinær avgift bare p.g.a av at man eier et TV.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig sender ikke alle kanalene de eksakt, men jeg er av den oppfatningen at tilbudet både TV2, TV3 og TV Norge (spesielt de to siste) har blir mer og mer likt. De sender sit-coms og gamle dramaserier på dagtid, og et par serier og kanskje en film på kvelden.
Akkurat som NRK altså. Og NRK kopierer mye av det TV2 gjør og sender til og med de tilsynelatende like programmene på samme tidspunkt.
Selvfølgelig med variasjon, men igjen så føler jeg det blir ganske likt. TV2 sender i tillegg en del sport.
Akkurat som NRK altså.
Det jeg da liker med NRK er at de har et mer variert program med mye nyheter og dokumentarer, barne-TV, og programmer som egner seg mer som familiehygge,
Du liker altså at NRK sender det samme som TV2 og TV-Norge?
samtidig som de ikke sender så mange, men bedre filmer(Et stort pluss til NRK, og TV2, er at de ikke har reklmaavbrudd i filmer.).
Canal+ og TV1000 har enda bedre filmer.

Jeg har veldig vanskelig for å se at det at NRK er lik andre kanaler skal være et argument for at man skal måtte betale abonnement på dem. Liker du NRK og ønsker å betale abonnement på dem så værsågod, men ikke dra med deg resten av norges befolkning. Det blir som om du synes Vårt Land er en kjempegod avis og skal tvinge alle i Norge til å abonnere på den avisen.

Lenke til kommentar
Nrk er nødvendig,

Den må du komme med en veeeldig god begrunnelse på.

Nevn en kommersiell kanal som f.eks ville hatt nyheter på tegnespråk? Evt en kanal som dekker hele landet og ikke bare Oslo-gryta med sine trafikkmeldinger. Nrk har ikke som mål bare å underholde som f.eks Tv2. Det er Statlig styrt, å dermed regulert av annet enn marked og majoriteten.

Vi trenger rett og slett en kanal som ikke kun er styrt av markedskreftene. Det er mitt argument, men jeg som dere mener at staten skal betale for kanalen. Ikke vi som knapt har det lagret på programvalg.

Lenke til kommentar
Nevn en kommersiell kanal som f.eks ville hatt nyheter på tegnespråk?

Så her er vi ved kjærnen av hvorfor vi trenger NRK. Om dette er det viktigste så burde man gått ut med anbud på hvem som kan lage 20 minutter med nyheter på tegnspråk i uka. Jeg kan garantere at noen ville klart det for under de 3-4 milliardene NRK tar for dette.

Lenke til kommentar
Nevn en kommersiell kanal som f.eks ville hatt nyheter på tegnespråk?

Så her er vi ved kjærnen av hvorfor vi trenger NRK. Om dette er det viktigste så burde man gått ut med anbud på hvem som kan lage 20 minutter med nyheter på tegnspråk i uka. Jeg kan garantere at noen ville klart det for under de 3-4 milliardene NRK tar for dette.

Skjønte jeg ikke skulle sagt det. Hovedpoenget mitt kom faktisk i skyggen for et lite eksempel.

Men god natt, jeg forsvarer ikke den grove pengebruken på NRK. Å når argumenteringen holder et slikt nivå er det jo ikke hensiktmessig å diskutere det heller vel? Særlig ikke siden jeg faktisk aldri har betalt avgiften, å ikke planlegger å gjøre det i nær fremtid heller.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig sender ikke alle kanalene de eksakt, men jeg er av den oppfatningen at tilbudet både TV2, TV3 og TV Norge (spesielt de to siste) har blir mer og mer likt. De sender sit-coms og gamle dramaserier på dagtid, og et par serier og kanskje en film på kvelden.
Akkurat som NRK altså. Og NRK kopierer mye av det TV2 gjør og sender til og med de tilsynelatende like programmene på samme tidspunkt.
Selvfølgelig med variasjon, men igjen så føler jeg det blir ganske likt. TV2 sender i tillegg en del sport.
Akkurat som NRK altså.
Det jeg da liker med NRK er at de har et mer variert program med mye nyheter og dokumentarer, barne-TV, og programmer som egner seg mer som familiehygge,
Du liker altså at NRK sender det samme som TV2 og TV-Norge?
samtidig som de ikke sender så mange, men bedre filmer(Et stort pluss til NRK, og TV2, er at de ikke har reklmaavbrudd i filmer.).
Canal+ og TV1000 har enda bedre filmer.

Jeg har veldig vanskelig for å se at det at NRK er lik andre kanaler skal være et argument for at man skal måtte betale abonnement på dem. Liker du NRK og ønsker å betale abonnement på dem så værsågod, men ikke dra med deg resten av norges befolkning. Det blir som om du synes Vårt Land er en kjempegod avis og skal tvinge alle i Norge til å abonnere på den avisen.

Jeg tok kun noen få eksempler på hva NRK sender, men du er tydeligvis ikke interessert i å høre på noen andre enn deg selv.

Det burde ikke være noe problem å få TV2 til å sende nyheter på tegnespråk om man gjør endringer i konsesjonen deres, men det er heller ikke poenget. Poenget er at NRK er en kanal som skal forsøke å sende programmer for _hele_ befolkningen. De komserielle kanalene sender stort sett (Både TV2 og TV Norge har konsesjonsvillkår m.t.p. programmer så vidt jeg vet.) det som tiltrekker seg annonsører, og jeg er faktisk av den oppfatning at mye av det er veldig likt og kjedelig.

Lenke til kommentar
Jeg tok kun noen få eksempler på hva NRK sender, men du er tydeligvis ikke interessert i å høre på noen andre enn deg selv.
Du kom med eksempler på programmer som også andre sender. Du kan ikke bruke det som argument for at vi skal tvinges til å abonnere på NRK, men ikke andre kanaler. Det er tydeligvis du som ikke er interessert i å se på andre kanaler for da vil du få ødelagt dine fordommer om at de er helt forskjellig fra NRK.
Det burde ikke være noe problem å få TV2 til å sende nyheter på tegnespråk om man gjør endringer i konsesjonen deres, men det er heller ikke poenget.
Hvorfor i alle dager nevner du det da? Det er utrolig mye som er postet om NRk i denne tråden, men ingen har klart å komme med ett eneste argument for tvungent NRK-abonnement som holder vann.
Poenget er at NRK er en kanal som skal forsøke å sende programmer for _hele_ befolkningen. De komserielle kanalene sender stort sett (Både TV2 og TV Norge har konsesjonsvillkår m.t.p. programmer så vidt jeg vet.) det som tiltrekker seg annonsører, og jeg er faktisk av den oppfatning at mye av det er veldig likt og kjedelig.
Selv om NRK får en mindre del av sine inntekter fra reklame er NRK også veldig komersiell og følger nøye med på seertall og lar seg styre av dette. Og hvor i alle dager tar du det fra at for eksempel TV2 ikke er "en kanal som skal forsøke å sende programmer for _hele_ befolkningen"?

Og så motsier du deg igjen med at de andre kanalene er "kjedelige" fordi de prøver å få mest mulig seere rett etter å ha skrytt av ar NRK har enda flere seere.

Klarer du ikke se at du ikke har kommet med et eneste argument som henger på greip?

Lenke til kommentar
Det burde ikke være noe problem å få TV2 til å sende nyheter på tegnespråk om man gjør endringer i konsesjonen deres, men det er heller ikke poenget.
Hvorfor i alle dager nevner du det da? Det er utrolig mye som er postet om NRk i denne tråden, men ingen har klart å komme med ett eneste argument for tvungent NRK-abonnement som holder vann.

Det var ment til det Hyrlen sa angående tegnspråk.

Jeg skjønner at vi har et ganske forskjellig syn på saken, og det er heller ikke overraskende etter å ha lest noen andre diskusjoner du har vært med i.

Jeg tror vi kan være enige i at vi er uenige i hvorfor vi skal beholde NRK, og om hvordan eventuelt skal finansieres.

Jeg liker tanken på en TV-kanal som ikke avbryter programmer hvert 20. minutt med reklame, og som har egenproduksjon av høy kvalitet. Det er ikke det at jeg ikke liker andre TV-kanaler, men som nevnt tidligere synes jeg NRK er den beste kanalen vi har ettersom de sender så mye forskjellig. Svært mange av de programmene de sender i dag ville nok forsvunnet om man la NRK ut på anbud. Nå er det videre ikke slik at jeg ser alle disse programmene, men jeg unner andre å se dem også.

Lenke til kommentar
som nevnt tidligere synes jeg NRK er den beste kanalen vi har ettersom de sender så mye forskjellig. Svært mange av de programmene de sender i dag ville nok forsvunnet om man la NRK ut på anbud. Nå er det videre ikke slik at jeg ser alle disse programmene, men jeg unner andre å se dem også.

Andre skal tvinges til å betale abonnement på NRK fordi NRK sender mye du ikke er interessert i? Argumentasjonen blir bare bedre og bedre. :p

Vi blir nok ikke enige om NRK og heller ikke om hvordan man argumenterer. Om man skal argumentere for noe mener jeg man først må ha argumenter som er konsistente og som via en logisk oppbygging støtter det man argumenterer for. og så kan man diskutere hvilke av argumentere for og mot man skal gi størst vekt. Det er vanskelig å ta seriøst noen som ikke klarer komme med ett eneste konsistent argument.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...