Mr D Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 (endret) Jeg er også imot lisensen, men folk bør lese og vite hva det gjelder før de uttaler seg..... Fakta om kringkastingsavgiftenKringkastingsavgiften er en lovpålagt offentlig avgift, som den som har fjernsynsmottaker er pliktig å betale. Plikten til å betale kringkastingsavgift er uavhengig av hvilken fjernsynsmottaker du har, og hvilke kanaler du velger å se på. Stortinget har fastsatt at kringkastingsavgiften skal kreves inn og tilfalle NRK. I dagligtale brukes også benevnelsen lisensen om kringkastingsavgiften. For 2009 har Stortinget fastsatt avgiften til kroner 2.334,96, inkludert åtte prosent merverdiavgift. Klag til Stortinget (politikerene), NRK gjør bare jobben de er pålagt å gjøre. En annen tilsvarende avgift er årsavgiften på bil. Du må betale uansett om bilen står i garasjen eller du kjører mye. Det koster å ha skilt på bilen slik at du har mulighet til å kjøre. Endret 27. juli 2009 av Mr D Lenke til kommentar
Idioteque Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Sett dere inn i saken og hvilke viktige funksjoner NRK dekker før dere hyler ut med slike tåpelige utsagn. Det er ikke snakk om dobbel lisens, men NRK følger de samme reglene som staten ellers og da blir det fort dyrt og ikke betale. Sponsing og reklame er pr. definisjon IKKE det samme. Det er viktig å ha en uavhengig kanal for å motvirke at enkelt personer/ firmaer får for dominerende makt. Er annonsene man finner på nrk.no reklame eller sponsing? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 (endret) Jeg er også imot lisensen, men folk bør lese og vite hva det gjelder før de uttaler seg..... Fakta om kringkastingsavgiftenKringkastingsavgiften er en lovpålagt offentlig avgift, som den som har fjernsynsmottaker er pliktig å betale. Plikten til å betale kringkastingsavgift er uavhengig av hvilken fjernsynsmottaker du har, og hvilke kanaler du velger å se på. Stortinget har fastsatt at kringkastingsavgiften skal kreves inn og tilfalle NRK. I dagligtale brukes også benevnelsen lisensen om kringkastingsavgiften. For 2009 har Stortinget fastsatt avgiften til kroner 2.334,96, inkludert åtte prosent merverdiavgift. Klag til Stortinget (politikerene), NRK gjør bare jobben de er pålagt å gjøre. En annen tilsvarende avgift er årsavgiften på bil. Du må betale uansett om bilen står i garasjen eller du kjører mye. Det koster å ha skilt på bilen slik at du har mulighet til å kjøre. de pengene burde bli delt ut til alle norske kanaler, ikke kun NRK. Lisensen er og blir uretferdig på alle plan. Det blir ikke det samme som på en bil, du velger selv om du vil ha skilter på bilen Endret 27. juli 2009 av Slettet+981234789 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 ... Det blir ikke det samme som på en bil, du velger selv om du vil ha skilter på bilen Ikke det..? Jo... Du kan velge å ikke ha en tuner og slippe lisens. Kjøp en ren monitor eller be et autoriset verksted om å plombere / fjerne tuneren i TV-en. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 finn en monitor som er 46" da. jeg har aldri hørt plombering, og kan den tas bort igjen Lenke til kommentar
Joystick211 Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 ingen vil gjøre det, da NRK lisensen dekker sikkert mange nyttige ting. Dette er blant de ondene ved å bo i Norge. Men jeg mener de gode veier opp mye mer. Hva? Vil ingen stemme på et parti som vil fjerne NRK-lisensen? Lisenspengene går til drift av NRK. NRKs årsregnskap for 2008 Jeg betaler allerede for å motta TV-signaler, og for de kanalene jeg vil ha. Jeg tvinges i disse dager til å betale for noe jeg ikke har bestilt. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 finn en monitor som er 46" da.Vet ikke hva som er tilgjengelig nå, men det er solgt en del store plasmaer med eksterne tunere og en slik uten tunerdelen er lisensfri. Eller hva med en prosjektor? jeg har aldri hørt plombering, og kan den tas bort igjenDet varierer. På noen TV-er er det greit å fjerne en plombering, mens på andre er deler permanent ødelagt og det vil koste altfor mye å omgjøre det senere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Det er jo helt uaktellt og gjøre slike ting eller kjøpe speielle TV bare fordi NRK skal ha pengene mine. jeg kjøper en TV som jeg vil ha ikke hva NRK mener jeg skal ha jeg nekter også å betale penger til NRK fordi jeg har kjøpt en TV, en sikkelig TV idag koster alt for mye i seg selv Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 (endret) med fare for å gjenta meg selv: S N A K K_M E D_D I N_L O K A L E_T V- F O R H A N D L E R ! Har skrevet fler eganger i tråden at ja det er mulig å ikke betale lisensen, snakk med forhandleren hvordan du unngår dette. Før så var det noe som het plomberinger på TV, i dag så tror jeg de fjerne et kretskort som gjør at tv'en ikke har mulighet for å ta inn tv signaler. Mente selvsagt at det ikke kommer til å bli et parti som vil si at de fjerner nrk lisensen. Blir like dumt som å tro at de fjerner årsavgiften på bil, det skjer rett og slett ikke. Endret 27. juli 2009 av Dammed Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 jeg betaler ikke lisens og jeg tukler ikke med en TV som hadde kostet meg 20.000kr hvis jeg hadde kjøpt en. det er ikke poenget heller, vil man slippe unna er det enkelt. hele greia er bare ekstremt provoserende og uretferdig Lenke til kommentar
xaco Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 fjern kringkastinglisensen og ta det over skatteseddelen i stedet. det er i det minste min mening. Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 nei selvsagt ikke, og biler som koster 30 ganger mer blir heller aldri "tuklet" med på et verksted. Det er et par loddepunkter, er ikke rakettvitenskap. Velkommen til voksen livet. DU vil bare bli mer og mer irritert på staten etter hvert. Helt til du flytter til Spania som pensjonist. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 jeg kjøper en TV som jeg vil ha ikke hva NRK mener jeg skal haUsakelig. NRK har da ingen mening om hva slags TV man skal ha... jeg nekter også å betale penger til NRK fordi jeg har kjøpt en TV,Du kan mene det, men lisensen "er en lovpålagt offentlig avgift som den som har fjernsynsmottaker er pliktig å betale". Det er slik det fungerer her i landet. Jeg ville heller slippe å betale årsavgiften på bil, eller hva med å nekte å betale sjokolade- og sukkervareavgiften når du kjøper godterier? I 2007 var den på kr 16,36 pr kg og da tok staten inn ca 1,1 milliarder kr på dette! en sikkelig TV idag koster alt for mye i seg selvJavel... skal du både ha TV og lisens gratis? Hva kostet en TV for 5 år siden? Og hva hadde den i forhold til dagen apparater? TV-er har relativt sett aldri vært billigere enn nå. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Dette gir meg bare nok en grunn til å stemme FRP .. Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Eller Høyre. I dag har vi Riks-TV, og kan se hva vi vil dersom vi betaler for det. Vil jeg se på Discovery eller TV3, kan jeg betale for det igjennom Riks-TV. Hvorfor kan ikke NRK være slik? Da kan de som vil se det crapet betale for det. Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 ja og når de faktisk gjennomfører det når de komemr til makta komme rjeg til å spise hatten min. Alle partierer lover ting og ca 20% av det de lover blir gjennomført. Lenke til kommentar
arifkarim Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 NRK viser jo bare kjedelige programmer. Hvem gidder å betale for det? ja og når de faktisk gjennomfører det når de komemr til makta komme rjeg til å spise hatten min. Alle partierer lover ting og ca 20% av det de lover blir gjennomført. 1% ville jeg si! Lenke til kommentar
arifkarim Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Dette gir meg bare nok en grunn til å stemme FRP .. Nei, det er Siv Jensens Blinderberg oppmøte som får deg til å stemme på Frp. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Forstår det, men det må da kunne være et valg.ikke at man blir tvunget til å betale noe man ikke bruker, i det heletatt. hadde jeg sett på NRK og brukt produktene deres på noen måte hadde jeg med glede betalt lisensen. Alle bruker NRK fordi rollen NRK har i samfunnet er nyttig, selv om du ikke ser på kanalen. De sørger/skal sørge for at temaer som bør fokuseres på blir fokusert på uavhengig av eiere , viktige kunder og de politiske mydighetene da burde jo NRK ta penger fra skatten vi allerede betaler fjern kringkastinglisensen og ta det over skatteseddelen i stedet. det er i det minste min mening. Det er fordi man prøver å gjøre NRK uavhengig fra partiene som sitter på stortinge og bevilger penger over statsbudsjettet. sorry, men jeg missliker strekt å gi bort pengene jeg har jobbet hardt for til noe jeg ikke støtter. Du støtter nok å ha en uavhengig sterk tvkanal som kan lage rapporter og dokumentarer helt uavhengig av marked- og politiskekrefter. hva dekker NRK lisensen? bortsett fra de grådige NRK folka?hele greia går vell til dem, til utvikling av en dårlig kanal med dårlige programmer. De skal ikke lage verdens beste tvkanal. Det har aldri vært hensikten. Er annonsene man finner på nrk.no reklame eller sponsing? Annonsene på nrk.no er reklame. NRK har lov til å ha reklame innteketer på internett. Dette antas å endre seg nå som Internett har blitt en seriøs kanal for nyheter o.l. Lisensinntektene finansierer NRK og dets innholds- og programproduksjon. Til gjengjeld har myndighetene satt opp en rekke forpliktelser som NRK må følge. Mens kommersielle allmennkringkastere har som mål å skape profitt for sine eiere, har NRK som mål å gi et godt og bredt tilbud til den norske befolkningen. NRK har altså ikke som mål å gi inntjening til sin eier, som er den norske stat, men å levere medieinnhold til publikum. Samtidig som NRK er økonomisk uavhengig, sørger lisensfinansieringen for at NRK også er politisk uavhengig. Det sikres gjennom at NRK ikke finansieres over statsbudsjettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå