Gå til innhold

Lære fransk på egenhånd

Epitaph

Anbefalte innlegg

Jeg synes fransk er nydelig, og skulle ønske jeg kunne snakke det flytende. Har hatt tysk på ungdomsskolen og videregående (dessverre), og har ingen kunnskaper når det kommer til fransk.

I og med at jeg er ferdig med femmedspråk på videregående, har jeg ingen muligheter til å lære meg fransk der. Er det noen som vet om det er helt uoverkommelig å lære seg fransk på egenhånd? Finnes det noen bøker dere anbefaler, eller programmer på nettet? Har hørt at språket er rimelig vanskelig..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er noen viktige ting man må huske på når det gjelder fransk: det er komplisert og inneholder mange ulike bøyinger av ord. Det er også stor forskjell på skrift og tale. Grammatikken er så pass vanskelig at du blir nødt til å prøve og feile mange ganger før den sitter. Ettersom skriftspråket er ganske så konservativt, vil enkelte bøyingsformer uttales likt, men skrives forskjellig. Ordet parler er et eksempel; alle entallsformene ([je] parle, [tu] parles, [il/elle] parle) uttales likt.

Wikipedia har en utfyllende artikkel om Fransk grammatikk (det ligger også lenker til flere emner i en boks øverst til høyre), men jeg vil anbefale å starte med f.eks. BBCs franskkurs. Her finner du bl.a. videoer som viser hvordan du sier forskjellige ting (teksten står ved sida av videoen).

På sida Lexique FLE finner du ordforrådsøvelser (overskrift "Vocabulaire"). I hver kategori er det tre valg. Trykk "Cours en ligne" for å åpne øvelsen rett i nettleseren og "Télécharger le cours (PC/Mac)" for å laste ned. I hver kategori er det flere minikurs. Hvert minikurs har "vocabulaire" (gjennomgang av orda) og "exercice" (prøve).

Google Translate virker greit til enkle setninger og Wiktionary har gode defenisjoner for mange ord (bøyingsskjema er også tilgjengelig for en del ord). Du finner dessuten mange verbbøyingsskjema hos Verbix og Logos.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...