Gå til innhold

Ubuntus default Nvidia drivere og Vdpau

Anbefalte innlegg

Jeg har en standardinstallasjon av ubuntu og da også standard nvidia driverene som følger med. Problemet er at når jeg spiller av HD materiale så ligger CPU'en og jobber over 90%. Kortet er i 8 serien så det skal være støttet av driverene. Fungerer ikke Vdpau med standard driverene?

Edit: Var litt kjapp der. Lastet ned gnome-mplayer og enablet vdpau i output. Da får jeg plutselig bare lyd så det er klart at det er noe som ikke stemmer helt.

Endret av Session^^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ush... viser seg at kortet... et 8800 GTS er bygget på (G80) og er ikke støttet, Iallefall viste "lspci | grep nVid" at det er G80 som står i maskinen (jeg visste ikke dette da det ikke er mitt kort)

Endret av Session^^
Lenke til kommentar

Her er en grei oppskrift for Vdpau i Ubuntu. Jeg laget den for en bekjent som nettop har startet med Linux (Ubuntu) og trengte litt hjelp.

1. Aktiver nVidias siste driver i "Hardware Drivers" (Restricted drivers)

2. Legg til pakkebrønn for MediBuntu for å få med noen godiser av codec's

- Kjør følgende fra kommandolinjen:

sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/`lsb_release -cs`.list --output-document=/etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list; sudo apt-get -q update; sudo apt-get --yes -q --allow-unauthenticated install medibuntu-keyring; sudo apt-get -q update

3. Legg til pakkebrønn for MPlayer, SMPlayer og siste versjoner av nVidias drivere

- Kjør følgende fra kommandolinjen:

wget http://www.avenard.org/files/ubuntu-repos/ubuntu-repos.key && sudo apt-key add ubuntu-repos.key && rm ubuntu-repos.key

- Legg til følgende i programvarekilder:

deb http://www.avenard.org/files/ubuntu-repos jaunty release

4. Søk og installer oppdateringer for Ubuntu

5. I synaptics installerer du følgende:

- ubuntu-restricted-extras

- non-free-codecs

- SMPlayer (eller bare Mplayer hvis du ikke skal bruke SMPLayer)

6. Legg til følgende 2 linjer i /home/<brukernavn>/.mplayer/Config

vo=vdpau

vc=ffh264vdpau,ffmpeg12vdpau,ffvc1vdpau,ffwmv3vdpau,

7. Hvis du skal bruke SMPlayer må følgende gjøres:

- I <Options - Preferences - General - General> må tekstboksen for path/filename for Screenshots være tom da denne kan skape problemer for SMPlayer

- I <Options - Preferences - General - Video> må "Output driver" være satt til "vdpau"

Hvis bare SMPlayer skal brukes kan du la /home/<brukernavn>/.mplayer/Config være tom og i stedet gjøre følgende:

- I <Options - Preferences - Advanced - Options for MPlayer> kan du legge følgende inn i tekstboksen for "Options":

"-vo vdpau -vc ffh264vdpau,ffmpeg12vdpau,ffwmv3vdpau,ffvc1vdpau,"

- I <Options - Preferences - General - Logs> tas vekk alle valg for logging da det kan føre til høy bruk av CPU

Edit: Bug i oppskriften :-)

Endret av GorgonVaktmester
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...