Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trafikkulykke - uaktsomt drapsforsøk?

oma123

Anbefalte innlegg

Hei-hei,

Flere kjenninger av meg - inkludert kjæresten min - har nylig vært i en trafikkulykke. To av personene ble sendt med helikopter til universitetssykehuset her i Nord, for undersøkelse og overvåkning. Jeg har så utrulig lyst til at sjaføren aldri skal sette seg bak et ratt mer, så derfor, hva kan han dømmes for? Uaksomt drapsforsøk?

3 store faktorer spiller inn her;

- Sjaføren var ung, hatt lappen siden april.

- Sjaføren kjørte på ukjent vei.

- Ekstremt stor hastighet. Ble rapportert opp mot det tredobbelte av hva som er max-grensen.

En liten ting til, er at veien er humpete og nedprioritert (heia nord-norge), men da veien var ukjent for sjaføren, spiller det kanskje ikke så stor rolle. Men uansett, farta skulle vært deretter.

I bunn og grunn vil jeg egentlig vite om uaktsomt drapsforsøk er et alternativ i denne saka.

På forhånd, takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså - på generelt grunnlag virker det som du ønsker å hevne deg mer enn å virke preventiv, forstår jeg deg riktig?

Ikke misforstå, var farten vesentlig større enn den burde, så kan en jo diskutere videre - men du oppgir ganske vage tall.

Hva er 3 dobbelt, er det en 30 strekining, er det en 70 strekning?

Jeg greier ikke helt å se for meg at alder og ukjent vei alene skal ha påvirkning som variabler i fastslåelse hvor vidt det er uaktsomt drapsforsøk (finnes det ordet i rettslig sammengheng egentlig?) - hvordan kan en uaktsom prøve å drepe noen?

Lenke til kommentar

Fartsgrensa var 80. Hevn? Jeg vil ikke at han skal kjøre bil mer. En stor fare for andre.

Jeg mener og ha hørt det ordet, ja.

Kan legge til at det ikke er mistanke om ruspåvirket kjøring. Personene er oppe å går, dog klage på smerte i rygg og nakke, om en del tenner + riper og kutt.

De som nettopp har tatt lappen har jo prøvetid på to år..

Endret av oma123
Lenke til kommentar
Fartsgrensa var 80. Hevn? Jeg vil ikke at han skal kjøre bil mer. En stor fare for andre.

Jeg mener og ha hørt det ordet, ja.

Kan legge til at det ikke er mistanke om ruspåvirket kjøring. Personene er oppe å går, dog klage på smerte i rygg og nakke, om en del tenner + riper og kutt.

Jeg tror ikke man kan dømme noen for uaktsomt drasforsøk, det høres noe søkt ut.. (hvis noe dør kan man bli dømt for uaktsomt drap, ja men det blir jo en annen sak)

Derimot så mister han nok lappen for 3 år hvis han har kjørt så fort, det er vanligvis en enkel sak for politiet å finne ut ca hastighet etter en ulykke. - I tillegg blir han nok dømt for uforsvarlig kjøring og får en liten fengsestraff for dette. (Fartsoverskridelser i den størrelsesorden du beskriver medfører ubetinget fengselsstraff.)

Det du kan gjøre for å være pådriver for at føreren får seg en lærepenge og tenker seg om når han en gang får tilbake lappen er evt å anmelde han for uforssvarlig kjøring og sikkert hjelpsomt om de som satt i bilen gjør det samme.

Lenke til kommentar

Hadde han 3 dobbelt av lovlig hastighet trenger du ikke gjøre noe, da poilitiet vil ta ut tiltale helt på egenhånd.

Er det fordi du plutselig kjenner noen som ble berørt i trafikken at du skal ordne opp eller er du like engasjert i trafikale problemer ellers også ?

Lenke til kommentar

Weeey, du er jo ganske smart, du. Vær så snill og løs verdensproblemene for meg.

Ja, selvfølgelig for jeg er blitt direkte berørt. Det har da absolutt ingenting med saken og gjøre.

Endret av oma123
Lenke til kommentar

Virker for meg som om du prøver å hevne deg, men skal ikke si noe sikkert.

Politiet rydder opp i dette, du som privatperson tror ikke jeg kan gjøre stort. Tipper også at han har lært leksa si, og ikke kommer til å gjøre det igjen, han er nok mer berørt av det enn deg.

Lenke til kommentar
Er det fordi du plutselig kjenner noen som ble berørt i trafikken at du skal ordne opp eller er du like engasjert i trafikale problemer ellers også ?

Det er nå en gang slik de fleste ildsjeler innen miljø, trafikksskadde, kreftforskning o.l. starter, ved at de får en "aha-opplevelse".

Ta deg en bolle.

Lenke til kommentar

Uaktsomt drapsforsøk er en selvmotsigelse.

Ingen forsøker å drepe folk uten å vite om det!

Finn på en bedre tiltale, eller enda bedre: Vent på at politiet tar seg av det.

De er kanskje noen Wiggum-inspirerte treiginger, men jeg er sikker på at de ikke lar en idiot som kjørte i 240 slippe unna.

Du kan droppe alle tanker om hevn. Politiet tar seg av det.

Lenke til kommentar

Glem ikke at det er tusenvis av andre ferske sjåfører som tror de er verdensmestre etter 2 måneder bak rattet, så å personlig gå etter en i dag hindrer ikke en annen å gjøre minst like stor skade i morgen.

Tross alt dør 250 mennesker og 12 000 blir skadd i trafikken hvert år.

Det smarteste du kan gjøre nå er å la politiet gjøre jobben sin, og selvfølgelig gjøre andre sjåfører oppmerksomme på at de rett og slett ikke er verdensmestre uavhengig av hvor lenge de har hatt lappen.

En annen ting du kan spørre deg: Tror du han noen gang kommer til å kjøre like uansvarlig, etter å selv ha vært årsaken i en større ulykke?

edit: lesestoff: Veitrafikkulykker med personskade, endelige tall 2008

Endret av Ducktoy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...