Penguin Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Hei. Jeg har en døende Seagate 200GB SATA disk. Og en som er frisk. Noen som har erfaringer med bytte av kontrollerkort mellom disker? I mitt tilfelle er ikke diskene helt dønn identiske. Begge er av model ST3200822AS, men den ene har part# som slutter på -301 den andre på -001. Litt googling indikerer at det hadde vært en fordel med klin identiske kort, men i min verden trumfer faktiske erfaringer teori... Om det er noen som har en ST3200822AS med part# 9w2854-301 så kjøper jeg gjerne, evt bytter i en 500GB disk. Dag B Lenke til kommentar
maedox Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Hva mener du med døende? Mister du kontakten med den eller lager den unormale lyder? Hvis den lager hakkelyder og høres ut som den sliter med å lese platene (omtrent som en CD med hakk i så hopper lesehodet frem og tilbake og lager ganske voldelige lyder). Hvis den høres syk ut bør du få ut viktige data umiddelbart og du kan egentlig bare glemme å fikse den. Bytting av kontrollerkort har jeg desverre ingen erfaring med annet enn at jeg har lest som deg at kortene bør være mest mulig like. Du kan uansett vanskelig skade disken mer ved å bytte kretskort, så jeg ville bare ha prøvd det og se om det fungerer. I hvert fall så lenge oppsettet på kortene ser helt likt ut. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Bytte kontrollerkort til et identisk kontrollerkort vil kun hjelpe i de tilfelel hvor det gamle kontrollerkortet er defekt. Lenke til kommentar
Penguin Skrevet 27. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2009 Bytte kontrollerkort til et identisk kontrollerkort vil kun hjelpe i de tilfelel hvor det gamle kontrollerkortet er defekt. No shit! :-) Jeg har aldri hatt en disk som har oppført seg akkurat slik som denne. Disken spinner opp som normalt, den lager ingen ulyder, og lager helt normale leselyder. Men etter å ha blitt lest fra en stund, så opphører leselydene. Disken spinner like fint, men maskinen får ikke mer data fra disken. Skal forsøke meg med seatools i ettermiddag. Lenke til kommentar
Penguin Skrevet 28. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2009 Skal forsøke meg med seatools i ettermiddag. Og Seatools melder bare at disken slutta å respondere. Jadda. Har snakket med Ibas. De indikerer at bytte av kretskort i seg selv normalt er en trygg operasjon, men at det er usansynlig at det virker på moderne disker. Kontroller må matche det som ligger på disk (det som populært omtales som firmware men som omfatter mer en microkode) *og omvendt*. Så da gjenstår det å finne ut om disken min er så gammel at dette kan funke allikevel. Tenker jeg flytter den suspekte kontrolleren til den friske disken for å se om problemet flytter med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå