Dante80 Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Er jo i denne genren man finner de virkelige klassikere og store forfattere, som Gilgamesh, Homer, Shakspeare, Dante, Goethe, Ibsen osv. Men hvor skal jeg begynne? Har aldri lest noe i genren tidligere, bare noen få sider, og det virker for meg litt vanskelig å komme inn i. Så er det noen som kan anbefale meg en god inngangsport til disse klassikerene av klassikere? Lenke til kommentar
HValder Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 (endret) Kjem an på kva du liker det. Personlig likar eg best Brand av Ibsen og Divina Commedia av Dante. Endret 27. juli 2009 av HValder Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Ibsen er en god start. Ikke for mange referanser å sette seg inn i og språket får du gratis. Brand er sikkert ikke dumt, i likhet med Villanden, En Folkefiende og mye annet. De gangene jeg leser skuespill foretrekker jeg å ha godt med tid, rikelige mengder te og en god stol – synes det er best å lese alt i én omgang. Fordi skuespill er ikke primært tenkt som lesestoff må hjernen jobbe litt ekstra for å sette seg inn i situasjoner; greit å ha lagt tilrette for dette. Det gjelder også å ha litt tålmodighet, så du kommer gjennom de mindre engasjerende delene. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Veldig enig med Eukild mtp å lese alt på ein gong, begynn med korte, lette skodelspel, ellers er det lett for at du blir sliten av ein ny måte å lese på. Finn deg gjerne eit stykke der du trur du kan sympatisere med rollefigurane, f.eks. likar eg Brand godt fordi eg ser mange likheitstrekk mellom meg sjølv og Brand (på godt og vondt ). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå