Gå til innhold

Windows 7 E ikke lansert likevel?

Anbefalte innlegg

huff begynner å bli lei av høre om detta maset om nettleser. kan dem ikke bare bli ferdig med det en gang for alle. dette oppsette det skrives om her høres fornuftig ut for meg.

at Håkon Wium Lie sier at han i "utgangspunktet er tilfreds" får meg til å ane at vi kommer til å høre om dette i lang tid fremover, og selv om noen mener det er trolling så er da virkelig et ønske fra lie om å bli levert med windows. "Lie mener den beste løsningen hadde vært å inkludere alternative nettlesere i selve installasjonspakken. "

nå virker det som om dem fleste her ikke syntes forslaget som er kommet er så dumt. uansett løsning vil det være noen som ikke blir fornøyd, men jeg tror det skal innmari mye til for å tilfredstille alle.

uansett håper jeg denne nettleser saken snart er ferdig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg reagerer på er ikke nødvendigvis dette tullet med nettlesere, men hvor langt dette kommer til å gå.

Det begynte vel med media player, nå nettleser - hva blir det neste?

Hvem skal bestemme for hva et operativsystem skal få inneholde? Hva med tegneprogram? MS har jo oppdatert dette i W7, blir det for avansert? Hva med remote desktop? Finnes jo mange andre alternativer der. Hva med lydinnspilling? Wordpad? Kalkulator?

Jeg skjønner at Opera er sutrete og vil ha sin elendige nettleser til flest mulig folk, men jeg ser ikke at MS har et ansvar for dette. Firefox har da klart å opparbeide seg en meget pen markedsandel uten at de har vært hverken bundlet eller noe annet med Windows.

Opera hadde klart det samme dersom de fortjente det.

Lenke til kommentar

Dette er vel å gå litt for langt. Igjen bruker jeg sammenligningen med Toyota som må spørre om du vil ha en girkasse laget av Ford, WV eller Toyota selv (og hva vil Renault og Chevrolet si til det?). Dette er så tåpelig at om jeg en gang skal installere dette, får jeg lyst til å velge Internett Explorer, kun på trass. Det må jo være bra nok forslaget de hadde om å ha det uten nettleser (egentlig er vel også at kun Internett Explorer er inkludert bra nok, de hadde jo også en mulighet til å avinstallere)

Hvorfor blir ikke flere operativsystemer presset til det? Hvorfor ikke flere programmer i Windows (fritt valg av Notisblokk f. eks.)?

Og herr Lie er selvfølgelig fortsatt ikke fornøyd; hvor frekk går det an å bli?

Endret av S_J
Lenke til kommentar

Dette har vært diskutert til døde. Dette er ikke direkte overførbart til bilmerker, eller andre OS - nettopp fordi det der ikke er snakk om en dominerende aktør i markedet. Det er lover og regler dominerende aktører må følge, og de har i Microsofts tilfelle vært brutt - derav tiltak som dette.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er en ting på programvare som skal gjøre en oppgave i skape ting på egen maskin, det er en annen ting å kunne gjengi andres arbeid, og på det området oppnår ikke IE standarder i langt like stor grad som Chrome, Opera, Fx og Safari. Folk flest vil nok gå med det velkjente, men det er fint å få det gjort klart at det finnes alternativer for folk, og at selv Microsoft er villig til å nevne dem ved installasjon. (Gir et kvalitetsstempel for noen vil jeg tro)

Analogier med girkasser og bilprodusenter synes jeg gjør seg dårlig i å beskrive denne situasjonen.

Lenke til kommentar

Må si jeg er positivt overasket av MS, og synes dette forslaget bør være tilfredsstillende, selv om det ikke er helt hva EU hadde i tankene.

Synes HW går mindre og mindre i dybden på sakene for tiden.

Vi har tidligere fortalt om Microsofts planer om å lansere egen Windows 7-versjon i Europa for rette seg mer mot kravene til EU om at brukeren skal kunne ha muligheten til å eventuelt velge andre nettlesere enn IE i Windows 7.

Windows E hadde nok aldri blitt godkjent av EU, og har aldri vært noe EU har ønsket slik det kan tolkes her.

Nå har Microsoft kommet med et nytt forslag til EU om at Windows 7-brukere skal få muligheten til å velge alternative nettlesere når de installerer Windows 7 for første gangen. Eller rettere sagt, det er Microsoft som har gått med på EU-kravene, nemlig at brukere selv skal kunne velge hvilken nettleser som blir installert.

Dette er ikke noe nytt forslag, slik dette forslaget blir formulert i artikkelen er det akkurat dette Opera, EU, Mozilla og Google har ønsket.

Meningen er at brukere skal under installasjon av Windows 7 få opp en dialogboks hvor vedkommende skal kunnne velge en nettleser som skal installeres. Forslaget krever at PC-en kobles til internett under installasjonen, slik at en annen nettleser kan lastes ned.

Det er ikke slik det kommer frem på diverse andre nettsider:

"Det nye forslaget fra Microsoft innebærer at Windows 7 leveres med Internet Explorer 8 som standard nettleser, men at brukerne blir presentert valgsiden i alle fall første gang de starter opp nettleseren. Ifølge Microsofts forslag skal valgsiden administreres av EU. Det åpnes for at den vil inkludere flere nettlesere enn de fem valgte."

Teknisk sjef i Opera Software, Håkon Wium Lie, sier til nettstedet dailytech.com at han i utgangspunktet er tilfreds med forslaget fra Microsoft, men er litt skeptisk til at PC-en må være koblet til nettet for å laste ned en alternativ nettleser. Lie mener den beste løsningen hadde vært å inkludere alternative nettlesere i selve installasjonspakken.

Kilde som viser til at han er skeptisk. Det han sa var at det hadde vært en bedre løsning å ha muligheter til å installere nettlesere ved første oppstart og at de ikke måtte lastes ned fra nettet. Alikevel, håper Opera og de andre som har lagt inn klage er tilfreds nok til å ikke gå videre med dette, tror også IE kan stenges og åpnes under visse instillinger i W7 også.

For å få litt dypere info rundt saken: http://www.digi.no/819225/microsoft-gir-et...s-nettleserkrav

Hele intervjuet med Håkon Lie: http://www.digi.no/819273/setter-pris-paa-...ettleserforslag

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Håkon Wium Lie er ikke fornøyd.

Han vil at IE skal bannlyses, og så skal opera installeres, med tvang fra EU. For da kan Opera ta betalt pr installasjon og bli superrik. For Opera hadde aldri gitt bort browseren sin gratis, det er bombesikker.

Underlig gjeng dette.

Lenke til kommentar

Hele greia er idiotisk, skal "alle " ha viljen sin her kommer man til å sitte i timesvis med en ny instalasjon bare for å velge dritt.

Hvilken nettleser

Hvilket brenneprogram

Hvilken mailklient

Hvilken IM klient

Hvilken mappeutforsker

Hvilken teksteditor

Jeg skjønner greia med å kjempe mot monopol, men dette er overhode ikke veien.

Lenke til kommentar

Som sagt Zepticon, så er nettelsere brukt til litt andre ting enn brenneprogram, mailklienter, im osv osv. Det at en så stor del av nettleserne leser nettet feil i forhold til standardene som er tilstede, så må nettet gjøre en hel del ekstra arbeid. I og med de fleste ikke "bryr seg" med å installere bedre nettlesere så blir det til at MS ikke har noe insentiv til å bli mer i linje med standardene. Verden føyer seg til IE, ikke IE til verden. Nå gir press fra Mozilla, Chrome og Safari et push i riktig retning, men det er fremdeles en vei å gå. Det blir spennende å se om dette tiltaket fra EU kan gi IE mindre brukerandel i verden frem til de lager en bedre nettleser.

Lenke til kommentar
Håkon Wium Lie er ikke fornøyd.

Han vil at IE skal bannlyses, og så skal opera installeres, med tvang fra EU. For da kan Opera ta betalt pr installasjon og bli superrik. For Opera hadde aldri gitt bort browseren sin gratis, det er bombesikker.

Underlig gjeng dette.

Er dette innlegget seriøst?

Lenke til kommentar

Sitter på en oppgraderingskupong til Windows 7 DVD, men kommer i allafall ikke til å løpe avgårde å innløse denne i oktober i fare for å få noe halvferdige greier. Mulig jeg drøyer til utpå nyåret med å innløse, -innen den tid har det vel kommet SP1 på browser-pakka. :D

Lenke til kommentar
Hele greia er idiotisk, skal "alle " ha viljen sin her kommer man til å sitte i timesvis med en ny instalasjon bare for å velge dritt.

Hvilken nettleser

...

Det er vel grenser for hvor detaljert man vil gå. Det viktigste for min del er at man ikke er avhengig av IE-motoren og ellers kan velge fritt.

Problemet er at brorparten av brukerne er ukyndige eller redde for å velge noe annet enn det som følger med som default. Disse blir på en måte låst til Microsoft fordi det er en symbiose mellom zombiebrukere og MS pga programmer som MS har lagt der "gratis".

Lenke til kommentar

Det er lett å klage på andres løsninger når man slipper å komme med løsningsforslag selv. ;)

Hehe sant det!

Men, etter min mening holder det i lange baner at microsoft leverer et OS, og velger selv hva de vil legge ved. Om de har en nettleser, greit, men så lenge de ikke gjør det umulig/vanskelig å velge en annen nettleser, så bør det gå helt fint!

Selv synes jeg dagens løsning fungerer bra. Bare gjør det lettere å velge bort IE så er jeg solgt (er enda noen vinduer/filer som har IE som førstevalg).

Man kan da ikke forvente at MS skal tvinges til å selge konkurentene sine nettlesere?

Det er vel grenser for hvor detaljert man vil gå. Det viktigste for min del er at man ikke er avhengig av IE-motoren og ellers kan velge fritt.

Avhenging av IE motoren? Hvordan de bruker IE på systemnivå får vell være demmes sak. Om man MÅ ha IE på maksina for å få windows til å funke så er det ikke noe problem det.

Det neste må vell i såfall bli at du skal få velge om du skal benytte linux, windows eller osx kernel når du booter?

Problemet er at brorparten av brukerne er ukyndige eller redde for å velge noe annet enn det som følger med som default. Disse blir på en måte låst til Microsoft fordi det er en symbiose mellom zombiebrukere og MS pga programmer som MS har lagt der "gratis".

At Firefox eller Opera ikke klarer å selge produktet sitt er vell ikke MS sitt problem.

For disse brukerne er IE et mye bedre produkt. Det blir lever med svært få valgmuligheter som kan forvirre, det ligger allerede på maskinen, og det fungerer slik brukeren forventer at det skal fungere.

PS: og om noen tror jeg er fanboi, så er jeg nok det:) men jeg liker eppler, ikke vinduer.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Jeg mener, som mange andre, dette har gått for langt. Og noen bør sette seg litt tilbake å se hva forbrukerne har krev på og ønsker.

At MS har låst IE og windows sammen er hårreisende og feil! Dette må løses og muligheten for å fjerne IE må være der.

Men jeg mener det blir feil at MS skal "tilby" andres produkter gjennom en meny. Dette er gratis reklame for andre. Og hva kreves det for å komme opp på en slik meny. Hvor stor på nettleseren være, må jeg betale MS for å komme inn i varmen? Det kan ikke være strøelsen på firmaet som lager nettleseren, da hadde ikke Opera vært der, ei heller utbredelsen. Og ikke kvaliteten heller, for da måtte dem droppa sin egen IE. Dette åpner bare for nye rettsaker og krangling i framtiden.

Jeg mener oem versjonene av windows skulle vært nettleser frie! Ikke IE og ingen valg om noe annet. Og så hadde det vært opp til HP, Dell, Asus osv. å velge nettleser eller lage en meny. Disse er "nøytrale", i den forstand at de kan sette det ut på anbud, og få betalt for å inkludere en nettleser. Er sånn Opera har blitt store på Wii!

Denne løsningen ville gitt ansvaret til pc produsentene og dermed skapt sunn konkurranse, og i lengden ville IE blitt betydelig nedprioritert. Hvis ikke MS lager et bedre produkt. Og da har jo vi forbrukere vunnet.

Og til alle dere som så stiller spørsmålstegn ved andre MS programmer som paint/mail/calc osv. Jeg mener det samme om disse. Hvis HP ønsker thunderbird og ikke Live Mail eller hva det heter så står de fritt til å gjøre dette, og dermed fjerne MS programvare helt. Dette kan vel allerede gjøres gjennom vLite, men MS har sikkert en aller annen lisens regel mot dette.

Lenke til kommentar
Teknisk sjef i Opera Software, Håkon Wium Lie, sier til nettstedet dailytech.com at han i utgangspunktet er tilfreds med forslaget fra Microsoft, men er litt skeptisk til at PC-en må være koblet til nettet for å laste ned en alternativ nettleser. Lie mener den beste løsningen hadde vært å inkludere alternative nettlesere i selve installasjonspakken.

Her blir jeg sterkt forundret over Håkon W. Lie.

Hvorfor mener han at det er bedre å få inkludert en utdatert og gammel nettleserversjon i stedet for at det automatisk lastes ned og installeres en oppdatert og sikrere utgave fra internett?

Her blir jeg meget skeptisk til hva Opera egentlig holder på med.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvorfor mener han at det er bedre å få inkludert en utdatert og gammel nettleserversjon i stedet for at det automatisk lastes ned og installeres en oppdatert og sikrere utgave fra internett?

Alle nettlesere har autoupdate nå for tiden. Og hvis man ikke har nett tilgjengelig når man installerer, og skal sette opp routeren for å komme på nett, trengs allikevell en nettleser. Og når man kommer på nett, blir den automatisk oppdatert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...