Gå til innhold

Windows 7 E ikke lansert likevel?


Anbefalte innlegg

det jeg prøver å si ( når jeg nå har funnet en bedre måte å forklare det på) er at noen få føler at det ikke får lov til å bruke IE på grunn av "reklamens makt" ergo får de heller ikke noen av nettsidene til å fungere som ønskelig

ganske ille for dem som har det "lile problemet". siden det er så lite så vil jeg også tro at eiren av den siden ikke legger å mye i det å oppdatere siden

Slik jeg ser det prøver du desperat å få det til å se ut som du har et poeng.

 

1. GRUNNEN til denne "reklamen" om å ikke bruke IE6 er at den er en STOR sikkerhetsrisiko for PC'en din. Hvis alle Ford-modeller fra 99 ( ånei, nok en bilanalogi ) hadde en 20% sjanse for å eksplodere dersom du kjørte feil i rundkjøringer ville du vel satt pris på å bli informert om dette?

 

2. IE7 og IE8 er en helt annen historie. Det er ingen som vil prøve å nekte noen å bruke disse nettleserne, men man vil gjøre så mange som mulig oppmerksom på at det finnes alternativer som er minst like bra.

 

3. Kan du være så snill å komme med ihvertfall ETT eksempel på en side som noen er totalt avhengige av, hvor det ikke finnes alternativer, og hvor eieren av siden ikke bryr seg det minste med å oppdatere den?

 

av forskjelige grunner er det noen som forsatt bruker gammelt utstyr.

da bruker de en gammel versjon av Windows.

spørsmålet her blir hvor godt nye versjoner av nettlesere fungerer der

f.eks så tviler jeg på at Firefox 3.5 fungerer på windwos 98.

så da er det egentlig ekskludert fra nettet med så gammelt utstyr eller tvunget til å bruke en gammel nettleser ?

Hvis du bruker en maskin som kjører Windows 98, har du sannsynligvis allerede ekskludert deg selv fra mange nettsider som vil være for tunge for maskinen uansett. Da kan du enten kjøpe deg ny maskin eller installere en lett Linux-distro som kan kjøre en ny og sikrere nettleser.

Endret av Trc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det angående IE 6, har ikke det også litt og gjøre med at IE 8 følger standarer bedre, slik at de som lager websider slipper å passe på at de ser bra ut i IE6?

 

@elg-elg123:

Nå har det seg vel også slik at for å kunne kjøre IE 7 eller nyere må man ha XP med SP2 eller nyere versjon av Windows. MS har også sluttet support for Windows 98.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

1: her mente jeg IE avhengige sider uansett versjon av explorer .

slik jeg har forstått det så har IE 8 en IE6 modus

 

2: med "reklamens makt" mente jeg ikke kampanjen om at IE 6 var en sikkerhetsrisiko for en stund siden men kranglen mellom EU og Microsoft. noen kan sikkert oppfatte det slik at IE8 heller ikke er bra nok slik at de MÅ bruke en annen nettleser.stuntet til Microsoft om å ikke ta med IE i valg listen over nettlesere har mye å si her

 

 

3: du skal få ett eksempel, Microsoft sin nettside for oppdatering av Xp.

det er ikke noe alternativ hvis man er avhengig av å bruke den siden for å få med alle oppgraderingene.

det blir aktuelt hvis man installerer xp på nytt ( fra grunnen av ) og ønsker raskt å få med alle opgraderingene

 

siden krever i tillegg en aktivex kontroll for å vises. hos meg startet IE automatisk da jeg klikket på "windows update" valget i fanen "automatiske opdateringer" i kontrollpanelet

Lenke til kommentar

I og med at XP leveres med IE ferdig installert er jo dette et ikke eksisterende problem. Det har jo aldri vært snakk om å fjerne IE fra XP og Vista. XP selges formelt ikke engang. Muligheten til å fjerne gjelder kun Windows 7 og framtidige OS.

 

"Valgbilde" i IE vil backportes til Vista/XP, men det vil ikke fjerne IE.

 

Om du vil kan du også bruke IE plugin i Firefox.

 

Og løsningen er ikke slik på Vista og Windows 7.

 

Snakk om å konstruere et problem som ikke eksisterer. Personlig har jeg ikke brukt IE som hovednettleser på 5 - 6 år. Har vel installert og reinstallert XP en 10 ganger på den tida. Dette har vært uproblematisk.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
stuntet til Microsoft om å ikke ta med IE i valg listen over nettlesere har mye å si her

Dette er tilbakevist flere ganger. Det var aldri snakk om å fjerne IE fra listen. Microsoft har hatt 2 forslag:

1: Å ikke ha med NOEN nettlesere i Win7

2: Å ha en liste med flere nettlesere INKLUDERT IE

3: du skal få ett eksempel, Microsoft sin nettside for oppdatering av Xp.

det er ikke noe alternativ hvis man er avhengig av å bruke den siden for å få med alle oppgraderingene.

det blir aktuelt hvis man installerer xp på nytt ( fra grunnen av ) og ønsker raskt å få med alle opgraderingene

Bolson har allerede svart på dette, men for sikkerhets skyld:

IE vil ikke fjernes fra XP

Win7 og Vista trenger ikke IE for å få oppdateringer. I tillegg:

siden krever i tillegg en aktivex kontroll for å vises. hos meg startet IE automatisk da jeg klikket på "windows update" valget i fanen "automatiske opdateringer" i kontrollpanelet

Hvis du åpner siden du linker til i en annen nettleser får du bl.a. denne meldingen:

"Hvis du vil bruke en annen webleser, kan du hente oppdateringer fra Microsoft Download Center eller holde deg oppdatert med de nyeste høyt prioriterte oppdateringene og sikkerhetsoppdateringene ved å bruke Automatiske oppdateringer. "

 

Snakk om å konstruere et problem som ikke eksisterer.

QFT

Lenke til kommentar
det fungerer hvis man enten kan bruke automatiske oppdateringer eller at man vet hvilke oppdateringer man trenger.

 

her savner jeg muligheten til at siden sjekker hvilke oppdateringer man trenger. det finer jeg bare på den vanskelige siden.

Igjen:

IE vil ikke fjernes fra XP

Win7 og Vista trenger ikke IE for å få oppdateringer.

Lenke til kommentar

du kan skrive så mange ganger du vil at IE ikke skal fjernes fra listen. jeg er fullstendig klar over et det er meningen. spørsmålet er hvor mye man kan stole på det.

 

når noen få TROR at de ikke kan bruke IE lenger ( selv om det skulle være behov for det ) så hjelper det ikke hvor mange ganger du påstår at IE skal vær med på listen.

Lenke til kommentar
3: du skal få ett eksempel, Microsoft sin nettside for oppdatering av Xp.

det er ikke noe alternativ hvis man er avhengig av å bruke den siden for å få med alle oppgraderingene.

det blir aktuelt hvis man installerer xp på nytt ( fra grunnen av ) og ønsker raskt å få med alle opgraderingene

Litt intressant at du faktisk kommer med et eksempel med en side som er driftet av MS selv, som bare bekrefter det en del prøver å få frem, men etter hva jeg husker så hadde MS et eget program i XP og Vista som tok seg av oppdateringer, slik at man ikke er avhengig av nettleser.

 

I Linux-distroer er det også stort sett alltid dedikerte programmer som tar seg av dette, så hvorfor skal MS kunne utnytte dette som en lock-inmulighet?

 

Tror også at MS har planer om å kanskjke fase ut nettleseren til oppdateringer i Windows 7, det ville vært rart om de ikke gjorde det når EU har kommet med disse kravene, her har de kun seg selv og skylde på.

Lenke til kommentar

får håpe det med tanke på så mange som fortsatt bruker XP.

 

jeg poengterte at man var avhengig av IE hvis man måtte innom opdaterings -siden for å sjekke om at alle oppdateringene var tatt med. hvilken annen mulighet har man hvis man skal laste ned alle oppdateringene på kortes mulig tid ? slik jeg kjenner det fra xp så tar det for lang tid gjennom det innebygde programmet.

 

 

siden den innebygde hjelpe tjeneste har hos meg sluttet å virke for lenge siden

lurer jeg nå på på hvor mye kan man stole på oppgraderingsprogrammet ?

 

 

 

egenlig så hadde jeg håpet på at oppgraderingssiden for xp også ble 100% tilrettelagt for flere nettlesere

Lenke til kommentar
du kan skrive så mange ganger du vil at IE ikke skal fjernes fra listen. jeg er fullstendig klar over et det er meningen. spørsmålet er hvor mye man kan stole på det.

 

når noen få TROR at de ikke kan bruke IE lenger ( selv om det skulle være behov for det ) så hjelper det ikke hvor mange ganger du påstår at IE skal vær med på listen.

Hva i all verden får deg til å tro at MS plutselig skal tilby alle andre nettlesere enn sin egen, når de nærmest har trødd IE ned i halsen på folk i over 10 år?

 

Og HVEM er det som TROR de ikke kan bruke IE lenger? Folk flest er ikke en gang klar over saken mellom EU og MS. De som kjenner til denne saken er de som leser tekniske sider og følgelig har over gjennomsnittet peiling.

 

Du konstruerer problemstillinger over en lav sko.

Lenke til kommentar
Tror også at MS har planer om å kanskjke fase ut nettleseren til oppdateringer i Windows 7, det ville vært rart om de ikke gjorde det når EU har kommet med disse kravene, her har de kun seg selv og skylde på.

 

Ikke bare planer, prøver du å bruke nettleseren (IE 8) får du bare beskjed om at du skal bruke Update i kontrollpanelet. Her listes også tilgjengelige og installerte oppdateringer.

 

post-26625-1252094865_thumb.png

 

Så elg-elg, nå er du ikke bare på bærtur, du er så langt ut av retning som det går. Når du da i tillegg snakker om ting som du beviser at du ikke har greie på.

 

1. Windows XP installer nettleseren som standard. Derfor vil den alltid være der. Internet Explorer kan heller ikke fjernes. Altså vil IE 6 alltid være tilgjengelig for Windows Update. Som tidligere sagt, uansett om du reinstallerer XP vil oppdateringstjenestene være akkurat som i dag. Altså vil 0 personer få noe problem. Du kan fjerne tilgangen til IE i Startmeny og på Skrivebord (snarveiene), men IE er der uansett.

 

2. Windows Vista installer også IE som standard, og den kan ikke avinstalleres. I tillegg gjøres all oppdatering her gjennom kontrollpanelet. Her får du den samme oversikt over tilgjengelige oppdateringer og installerte oppdateringer som på nettsida for XP. Også her kan snarveien i starmenyen og på skrivebordet fjernes. Men IE er der.

 

3. Når det gjelder Windows 7 er ikke svaret helt klart ennå (preinstallert eller ei). Men det vi vet, jf bildet ovenfor er at oppdateringer ikke i det hele kan gjøres via nettleser (om man da ikke laster ned manuelt), samt at IE 8 faktisk kan avinstalleres på en slik måte at ingen nettsider åpnes i IE.

 

Så om 99,9 % av verden brukte andre nettlesere enn IE, ville ikke en eneste, uansett XP, Vista eller Windows 7, ha problemer med å oppdatere Windows om det så er automatisk eller manuelt.

 

Så elg-elg du konstruerer et ikke eksisterende problem.

 

Og hvorfor skal Microsoft tilrettelegge en tjeneste de helst vil avvikle.

Lenke til kommentar

nå er det slik at jeg har problemer med IE av enn elle annen grunn.

den innbydde hjelpe tjenesten i xp fungerer ikke.

hvis nå update i xp også tar kvelden kan jeg ikke lenger opdatere. OG i hvertfall ikkemed andre nettlesere.

oppdatering gjennom IE er høyst usikker.

 

det er en god grunn til at det burde fungere med flere nettlesere.

 

jeg kunne tenke meg Vista , men vet at da må jeg også ut med en omfattende oppgradering av hardwaren.

i mellomtiden vil jeg ikke miste retten til oppgraderinger.

 

Ja , jeg bruker firefox som standard nettleser og bruker IE tab. det er likevel ikke en fullverdig erstatning til IE

Lenke til kommentar

W7 kan bli aktuelt når det kommer ut.

jeg tok det ikke med fordi det ikke er kommet ut enda.

 

jeg er ganske sikker på at jeg likevel må opgradere hvis jeg går over til W7 ( etter å ha prøvd en opgradringstest).

nå har jeg også andre grunner til en oppgradering. ikke minst for å få plass til mere minne

 

normalt så blir det billigere å kjøpe W7 samme med ny hardware en å kjøpe den utenom

Lenke til kommentar
flaks for meg . jeg hadde rett , men klarte ikke å finne noen bevis.

Nei, du hadde kun rett på ett av flere kriterier: At løsningen krevde IE ( til og med en eldre versjon enn IE6 ), men det er ingen som har påstått at det ikke finnes slike løsninger/sider.

 

Bluegarden er en kommersiell aktør som vil tjene penger og er i høyeste grad interesserte i at kunder velger å bruke deres løsning. Som artikkelen sier, har kunden her gitt uttrykk for at løsningen i sin nåværende form ikke er tilfredsstillende, og Bluegarden vil måtte fikse problemet og legge inn støtte for flere nettlesere og systemer eller risikere at kunden(e) finner seg en alternativ løsning.

 

Nå er dette også en løsning for bedrifter, og disse har egen IT-avdeling som selv er i stand til å velge om de skal høre på "reklamen" eller ikke ( selv om de tydeligvis har gjort slett arbeid i denne sammenhengen ).

 

Utifra din argumentasjon burde vi nå forlange at alle tidligere versjoner at IE skal komme forhåndsinstallert på alle fremtidige versjoner av Windows, slik at de som sitte på slike sære løsninger slipper å forholde seg til de faktiske forhold i IT-verdenen.

Endret av Trc
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...