Kallebass Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Som overskriften tilsier det dette som er symptomet. Jeg bruker PC`en i et lydstudio og den får kjørt seg ganske kraftig, og særlig da CPU`en, men det har stort sett gått greitt. Litt bakgrunnsinfo: Jeg har lav PC kunnskap. Like etter at jeg kjøpte PC`en overklokket jeg CPU`en til 3,0 Ghz ved hjelp av "gjør det selv" tråd her på forumet. Husker ikke hva jeg gjorde i BIOSen, men jeg endret ikke volt. Den har fungert uten problemer. Den blir ikke varm (ca 35-50 grader) og vifta går på maks ca 2200 rpm. Det andre er at da fikk PC`en installerte jeg to OS (XP media center og XP Pro Home)på ulike harddisker. Jeg har brukt kun Media Center, men den ville ikke oppdatere mot Windows og kjørte seg fast til slutt. Jeg fikk blåskjerm ved oppstart (prøvde å ta ut en og en RAM-brikke, uten forskjell) Har gått over til den andre OS og det fungerer utmerket, med unntak av at den ikke takler videoredgering (Pinnacle Studio 11) Dette er PC`en. (Strømforsyninga er byttet til en litt svakere da denne sluttet å virke.) Cooler Master Centurion 534, Sort, NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W, 120mm Fan, 12-17dBA, 4xSATA, 2xPCI-E, 20/24pin Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX, socket-775, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16 Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte XFX GeForce 8800GTS 500M 640MB GDDR3,PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP, 320-bit 2 x Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's 2 x Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM 2 x NEC DVD-brenner AD-5170 IDE Black OEMDVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) PC Uten OS, White Box PC Jeg har prøvd å diagnostisere ved hjelp av ulike gratisprogrammer funnet på nett. Jeg har også prøvd å justere opp volt hjelp av Asus PC Probe 2, uten resultat. Vcore veksler mellom 1,38 - 1,44. Ellers er det andre tall jeg ikke forstår 3,26 volt. 4,78 volt. 12,22 volt. Jeg stusset litt over denne testen: TEST MY HARDWARE http://www.testmyhardware.com Memory Info Total Physical Memory : 2.00 GB Free Physical Memory : 2.00 GB Maximum Page File : 4.00 GB Free Page File : 4.00 GB Page File : C:\pagefile.sys Initial Size : 3000 Maximum Size : 6000 Allocated Memory Load : 24 % Windows er oppdatert. Drivere er oppdatert. AVG er oppdatert og finner ingen virus Jeg har brukt mye tid og penger på å installere mye musikkproduksjons-programvare og ønsker ikke å reinstallere alt og miste påbegynte prosjekter. Spørsmål: Går det an å resette BIOS uten å miste alt som er installert og lagret ? Går det an å installere ny RAM og CPU uten å miste alt? Ellers takker jeg for alle innspill. Karl-Erik Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Spørsmål: Går det an å resette BIOS uten å miste alt som er installert og lagret ? Går det an å installere ny RAM og CPU uten å miste alt? Ja til begge deler. (Strømforsyninga er byttet til en litt svakere da denne sluttet å virke.) Min første tanke er att det nettopp er din nåværende strømforsyning som er problemet. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 I tillegg til å bytte strømforsyning så ville jeg prøvd et annet redigeringsprogramm f.eks Sony Vegas for å se om det samme skjer. Kræsjer maskina ved oppstart av programmet eller ved capture eller rendering? (Regner med at du bruker NTFS filsystem....) Lenke til kommentar
Kallebass Skrevet 27. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2009 Sjekket PSU og fant at jeg tok feil. Denne er 600W. Plukket ut og installert av dataforretning. Når det gjelder problemet mitt har jeg oppdatert Pinnacle 11 Plus og kjørt noen flere tester. PC slår seg ikke av under benchmarking. Capture går greit. Men er nok at jeg åpner Pinnacle og gjør enkel redigering så slår PC`en seg av. Det er ikke under rendering. Bruker NTFS-filsystem. Både RAM og CPU bruker minimale ressurser 10 -20 % i det alt slår seg av. (og på igjen) Veldig irriterende å måtte kjøpe et nytt redigeringsprogram. Er på jobb i natt, men i morgen skal jeg avinstallere og reinstallere Pinnacle på nytt i håp om at noe gikk galt under installasjon sist. Jeg vil gi tilbakemelding da jeg vet hvordan dette har gått. Takk for innspill og kom gjerne med flere tips. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Livet er for kort til å bruke videoredigeringsprogrammer fra Pinnacle! (Etter at jeg for en del år siden sleit meg gjennom Pinnacle 7 og 8 med store problemer så har ikke diskene mine sett Pinnacles produkter.) Du er ikke alene som sliter med Studio 11: Bruk windows movie maker (gratis) eller sats på Sony Vegas eller Adobes produkter (som kan lastes ned og prøves gratis) http://www.dinside.no/782369/test-pinnacle-studio-12 Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Jeg har prøvd å diagnostisere ved hjelp av ulike gratisprogrammer funnet på nett. Jeg har også prøvd å justere opp volt hjelp av Asus PC Probe 2, uten resultat. Vcore veksler mellom 1,38 - 1,44. Ellers er det andre tall jeg ikke forstår 3,26 volt. 4,78 volt. 12,22 volt. Det hjelper ikke att en strømforsyning er plukket ut og installert av dataforretning, hvis den ikke yter det den skal. Watt-verdien er i mange tilfeller helt missvisende. Den andre volten på 4,78 volt (5 volt), skal i følge spesifikasjonen ligge mellom 4,75 og 5,25 volt. Som du ser, så ligger du i observert på kun 4,78 volt, bare 0,03 volt over minimum. Det er ikke vanskelig å se att du kan fort komme under minimum med ørlite mer belastning, selv for ett lite øyeblikk. Jeg må si dette med ett forbehold; programmer kan vise feil verdier. For å være helt sikker, så må du bruke ett multimeter. Lenke til kommentar
troari Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 (endret) Du har slått av automatisk restart. Se bilde. Det kan jo være at Pinnacle generer en feil som gir automatisk shutdown? Endret 29. juli 2009 av troari Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå