Robocoop Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Synes ikke jeg ser annet på TV nå. Er dette noe vi ønsker? Lenke til kommentar
Titanica Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Synes ikke jeg ser annet på TV nå. Er dette noe vi ønsker? Ja. Lenke til kommentar
WildGirl Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Er dette noe vi ønsker? Ja selvfølgelig. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Jeg tipper det er som med forsvaret. Kvinneprosenten er fortsatt lav, men hvis det finnes en kvinne i en gitt avdeling/avsnitt, SKAL denne vises på alle bilder, for å gi inntrykk av at det er veldig, veldig mange kvinner. Til det andre spørsmålet: Ja, selvfølgelig ønsker vi kvinner i politiet. Spørsmålet er om vi ønsker flere kvinner i politiet for enhver pris. Kvotering er en uting, og det er også i mine øyne differensiering av fysiske krav. MEN, hvis kvinneandelen blir veldig liten, mister politiet legitimitet på mange saker. En er helt avhengig av en viss kvinneandel. Hvor høy denne trenger å være, vet jeg ikke. Jeg mistenker at politikerne mener at vi må ha flere kvinnelige politibetjenter enn vi egentlig trenger. Altså, for all del, om en kvinne er like kompetent som en mann, ser jeg ingenting galt i å velge kvinnen. Heller ikke om de er like kompetente (men ingen to arbeidstakere er vel helt like). Problemet er når kvinner velges foran menn som er mer kompetente. Dette kan være nødvendig i visse tilfeller, men det er fortsatt ikke en god løsning. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Konksvinger-saken trur eg har fått like mykje oppmerksomhet i media på grunn av den kvinnelege politiadvokaten som saken. Ser ho stadig vekk på TV, og på Nettavisen er det bilete av både ho og offeret. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Kvinner i uniform er noe en legger merke til, og da følger man med på TVen eller klikker seg inn på en nettsak. Det er samme signaleffekt som "neger på ski" (om man unnskylder treminologien). Det bryter med våre fordommer, selv i dag. Forøvrig ser jeg ikke noe problem med kvinner i politiet. Jeg tror det er positivt for politiet å ha kvinner i rekkene, femti femti er i mine øyne helt greit. Det burde vel også være vist gjennom flere tiår med kvinner i politiet, både her og i andre land, at det ikke fører til nevneverdige problemer. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Kvinner i uniform er noe en legger merke til, og da følger man med på TVen eller klikker seg inn på en nettsak. Det er samme signaleffekt som "neger på ski" (om man unnskylder treminologien). Det bryter med våre fordommer, selv i dag. Forøvrig ser jeg ikke noe problem med kvinner i politiet. Jeg tror det er positivt for politiet å ha kvinner i rekkene, femti femti er i mine øyne helt greit. Det burde vel også være vist gjennom flere tiår med kvinner i politiet, både her og i andre land, at det ikke fører til nevneverdige problemer. Selvfølgelig ikke. Det jeg er i mot, er at en skal diskriminere på opptaket til politihøgskolen. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Jeg svarte ingen spesielle. Diskrimminering under opptak er jeg motstander av jeg også, men det må kanskje gjøres enkelte unntak under de fysiske kravene. Kanskje man burde senke de fysiske kravene på enkelte punkter, siden kvinner altså klarer jobben helt fint på tross av lavere krav. Lenke til kommentar
Idioteque Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Jeg svarte ingen spesielle. Diskrimminering under opptak er jeg motstander av jeg også, men det må kanskje gjøres enkelte unntak under de fysiske kravene. Kanskje man burde senke de fysiske kravene på enkelte punkter, siden kvinner altså klarer jobben helt fint på tross av lavere krav. Da vil vel menn som ikke klarer kravene også klare jobben helt fint? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Det var poenget mitt, men det kom nok ikke godt nok frem. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 (endret) Hehe, i en episode av Cops måtte ei jente på 1.60 i Ohio eller noe slikt forsøke å anholde en kjempe på 2.10. Hadde gått særs ille om hun ikke fikk hjelp av bystanders, han ville lett fått fatt på både tazer og håndvåpen. Det jeg legger merke til er at det stort sett er pene og attraktive kvinner som blir politi, ddet gjelder for øvrig i USA også (hvor Cops imidlertid er min eneste kilde ) Endret 30. juli 2009 av Erik den Raude Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Det er mange unntak, mange tror at politimenn alltid er kjekke, men det er de heller ikke. That said, husker jeg en lokal historie der tre ganske (veldig) mandige politimenn var nødt til å bruke langkøller for å stoppe en eneste mann som var veldig sint og brukte nevene. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Det er helt utrolig hvor mye krefter én sint eller desperat person kan fremmane under press. Mange synes jo at politiet ofte sender ubehørlig mange enheter til diverse konflikter, men det er fordi man aldri vet hva vedkommende vil gjøre. Og politifolka vil også hjem til familien sine etter skiftet. Nå har jeg ikke sett mange politijenter riktignok, men de som er eksponert i media er ofte heite. Kanskje tv- og avisfolka bevisst filmer de attraktive Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 (endret) Den berømte diger mann mot liten kvinne er uendelig tåpelig som argument. Hva om en diger mann møter liten mann? Samme resultat. Det meste av politiarbeid og arrestasjoner foregår langt roligere, og man bruker vel så mye psykologi som fysisk makt. Angående Kongsvingersaken og politiadvokaten, så er det ikke en politiutdanning men en jusutdanning. Et politi med fult av treningsgorillaer med en matchvekt på 130kg muskler er vel ikke akkurat et politi som er rustet for alle de forskjellige oppdragene man har innen for dette feltet. En etat som skal være rustet for ufattelige mange forskjellige oppdrag av forskjellige kaliber gjør det ikke bra i rekrutteringsarbeidet om 50% plutselig skulle være tatt vekk fra grunnlaget. Hvis en kvinne er ufattelig god til å organisere ressurser så vil det være dumt å ikke ansette denne kvinnen i en operativ stilling selv om hun er under kravet på 50m sprint (eks). Likeledes med en godt voksen mann med god vom. Endret 30. juli 2009 av Luftbor Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Hvor argumenterte jeg FOR noe som helst? Jeg beskrev bare en morsom scene i Cops, husker dog ikke sesong - tror det var fra 90-tallet et sted, litt Goliath versus David-esque situasjon. Barske politimenn hadde ikke hatt sjans hvis han plutselig satte seg til motverge, heller. Stort sett derfor politi ikke jobber alene i felten, egentlig. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Det er vel logisk at topptrente mennesker tar seg godt ut. Jeg tenker at en bør ha en prosentvis grense på kvinner i grupper som skal pågripe innbruddstyver, bråkmakere o.l. Dette er langtfra politisk korrekt, men sett at to politimenn og en politikvinne er sendt ut til gjengbråk. Da har de rimelig god kontroll. Men tenk dere at det er tre politikvinner som er sendt ut, de vil sannsynligvis få store problemer. Ikke bare har de mindre muskler, de vil også sannsynligvis ha mindre hurtighet enn unge menn som flykter for livet. Til dem som sier at en pågripelse vanligvis er rolig og ordentlig: Da kommer jeg på den muslimske jenta som ville bli politikvinne. Hun hadde ikke lov til å berøre fremmede menn. Hva skulle hun så gjøre ved pågripelse? Hun skulle bare si til mannen at han skulle stå rolig. Hehe. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Frankline: Hvor har du det fra? Så vidt jeg husker var ikke jenta en ekstrem islamist. Ellers minnes jeg en reportasje jeg laget med det lokale politiet en lørdagskveld. Det endte med en arrestasjon, og fremfor å nytte noe vold valgte politifolkene å prate i en halv time. Mannen kom med dem, uten håndjern. Og slik er det - i følge nevnte politifolk - oftest. Det er unntak, og vi leser om dem i politiloggen hver helg. Men i følge samme politifolk (1 kvinne, to menn) hadde de ikke opplevd noen problemer med styrke som kunne vært løst bedre av tre skikkelig sterke menn, er det først problemer trenger man gjerne ganske mange. Dette var politifolk med ganske mange års erfaring, for å ha det nevnt. Politiet trenger mange talenter, men vi trenger ikke et politi som består av bare muskelbunter som kan løpe 60-meteren på 10 blank med en lettmotorsykkel på ryggen. Oftest er nok en mellomting det klokeste. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Enig. Og tilstandene i USA kan ikke helst sammenlignes med kongerikets, heller. Men Cops er et uhorvelig kult show likevel. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Ellers minnes jeg en reportasje jeg laget med det lokale politiet en lørdagskveld. Det endte med en arrestasjon, og fremfor å nytte noe vold valgte politifolkene å prate i en halv time. Mannen kom med dem, uten håndjern. Så de kastet bort 30 minutter som de kunne brukt på å hjelpe noen andre? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 De var inne i en enmannsbolig, der beboerne var kjente for rusmisbruk. I umiddelbar nærhet av nevnte mann som skulle pågripes kunne han ha kniver, skrujern eller et annet våpen. Mannen kunne være sterkere enn de forventet, han kunne være farlig. Dersom de hadde valgt å bruke vold kunne de fint ha endt opp med en skadd politibetjent, de kunne endt opp med å knekke armen til mannen om han satte seg til motverge, de kunne ha skapt mye bråk, og så videre. Det valgte å gjøre det tryggeste, nemlig å være diplomatiske. Vold er siste utvei, og det er - selv om mange har vanskelig for å tro det - liker de færreste politifolk å bruke vold. Jeg var ikke inne i huset (min, deres og offerets sikkerhet), men for alt jeg vet var det barn der. Burde de se noe slikt? Dersom en politimann mener at å bruke vold er første utgangsvei syns jeg det er en dårlig politimann, og det er de fleste politifolk jeg har debattert temaet med enige i. Pokker heller, et flertall av norske politifolk vil ikke bære våpen, det forteller litt av hvert om politiet vårt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå