magb Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 (endret) Hei! Har hatt et par Jbl ND310 ( http://www.jbl.com/home/products/product_d...;CheckProduct=Y )en 5 års tid nå. Kjøpte de da jeg var rundt 17 år, med andre ord opptatt av å ha så store høytalere som mulig. de står på et rimelig lite rom på 10-12Kvm. Vet at dette egentlig er altfor lite til disse høytalerne men hvor mye av lyden blir egentlig "ødelagt"? Om et par år så blir nok rommet oppgradert med et som er endel større (rundt 20 kvm) så tror dermed jeg vi beholde høytalerne. De er for tiden koblet til en Sony 5.1 recierver til en pris av rundt 1999kr tror den leverer 55 sony watt eller no i nærheten. Tenkte dermed det kanskje var på tide å bytte ut forsterkeren med noe annet. (en stereo forsterker til rundt 3000-4000kr tenkte jeg (gjerne brukt). Tror dere jeg vil høre stor forskjell hvis jeg bytter forsterker? bor i leilighet så er egentlig opptatt av lydkvaliteten på et moderat volumnivå. Er ikke så viktig om de spiller bra på veldig høyt volum. Ser at det vanligvis blir anbefalt Nad forsterker til CV høytalere, men som oftest blir det nevnt bra trykk og bass på høyt volum, med andre ord egentlig ikke det jeg er ute etter. Nå har jeg ikke CV høytalere heller selv om de kan likne litt. Hvordan forsterker ville dere anbefalt for bedre lyd på lavt\moderat volum? Harman kardon kanskje? Cambridge? Vil egentlig ikke bruke penger på ny forsterker hvis det ikke blir en merkbar forskjell på lavere volum, tror dere jeg kan oppnå dette? på forhånd takk. Endret 27. juli 2009 av magb Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Jeg tar det første først.. Jeg ville ikke brukt de høyttalerne på et rom mindre enn 15kvm, men det er frontrettet bassport, så det burde gå fint, i alle fall med åpen dør. Du har nok en del å hente på å bytte høyttalere til noen mindre gulvstående eller stativhøyttalere, spesielt når du skal høre musikk på moderat volum. Du kan sjekke om noen vil bytte høyttalere med deg, jeg vet ikke hva nyprisen på dine ligger på, så det er vanskelig å si noe bombastisk om hva du burde bytte til, selv om jeg vil anbefale noen stativhøyttalere fra Monitor Audio, GR10 eller noe slikt. Monitor Audio spiller veldig bra på lavt volum. Når det gjelder bytte av forsterker vil jeg komme med et rungende JA! Det vil hjelpe! Sony-watt kan du få skrekkelig billig av meg, men jeg er litt motstander av lavbudsjett-recievere når det gjelder surround. De tøyser mye med watt og strømforsyning slik at de wattene du får ikke er mye verdt. Jeg ville sett etter en integrert fra noen av følgende: Denon, Cambridge, Roksan, Naim, Musical Fidelity, Harman Kardon, eller tilsvarende. Du får ganske mye for pengene for 3-4k, og du kommer virkelig til å merke forskjell, men vurder om du skal bytte høyttalere. Et par år er ganske lenge å leve med høyttalere som i utgangspunktet ikke egentlig passer bruken din, men det er mitt tips, i all subjektivitet.. Om du holder til i nærheten av en hifi-butikk så kan du sikkert også få teste litt forskjellig før du kjøper, flere butikker, som Hifihuset, tar i mot ting i innbytte, slik at du kan gjøre en god deal med innbytte på høyttalerne dine om du bestemmer deg for å bytte de ut. Lenke til kommentar
magb Skrevet 27. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2009 Tusen takk for et godt og fylldig svar Ja tanken om å bytte høytaler har slått meg, men vi får se. kommer isåfall til å gjøre et forsøk med en annen forsterker først. har sett litt på Harman Kardon og Cambrige. Hvis du ikke bare glemte å nevne Nad så forstår jeg det slik at de du nevnte vil passe bedre for mitt bruk? Holder til i Oslo så bør ikke være noe problem å stikke innom et par sjapper. Vet du forresten om det er mulig å låne med seg en demoforsterker fra en forhandler som feks hifi-klubben eller liknende? Høytalerne kostet en 6000kr for 5 år siden forresten. Tror Jbl sluttet å produsere de pga en "kopieringssak" mot Bose så vet ikke hva de ville kostet i dag. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Nyprisen på 6k er nok "gyldig" i dag. Jeg glemte ikke NAD, men jeg har hatt litt variabel erfaring med NAD, så jeg foretrekker å anbefale noe jeg er trygg på. Det er mange sjapper i Oslo som er verdt å ta turen innom, disponerer du bil også? Hifiklubben er ikke de mest fleksible rundt hjemlån, kan du si. Jeg måtte mase, og signere gjeldsbrev før jeg fikk låne med meg høyttalere, og det var etter å ha vært der tre ganger, i tillegg til at jeg hadde hatt med egen elektronikk. Det er andre jeg heller ville tatt kontakt med. Hifihuset i Asker, tidligere på Jar, er veldig flinke når det gjelder hjemlån slikt. Jeg ville ringt de og hørt hva de har inne av brukte komponenter som er interessante. Lenke til kommentar
magb Skrevet 27. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2009 Okei. takk for hjelpen. tenker jeg tar en telefon til hifi-huset. Disponerer bil ja, eller ikke de neste dagene da viftereima bestemte seg for å hoppe av for ca 2 timer siden Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Viftereim er stas på rett sted Hifihuset har egentlig stengt nå, men André bør være tilgjengelig per mobil. Jeg skal innom der en tur i morgen, send meg en pm om du ønsker at jeg skal se hva som finnes der i din prisklasse når jeg først er der. Lenke til kommentar
magb Skrevet 28. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2009 Hei igjen! Tusen takk for tilbudet men etter å ha testet med en kamerat sin litt dyrere sony forsterker (5.1 til 3500kr) så gamblet jeg litt og bestile meg en Harman Kardon 3490. lyden var betraktelig bedre bare ved å bytte til sony forsterkeren så tenker en Hk3490 blir veldig bra Takk for all hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå