Gå til innhold

Hva er forskjellen på de forskjellige GTX 275 kortene?


Anbefalte innlegg

Hei. Da var tiden inne for meg å kjøpe ny PC. Etter litt research fant jeg ut at det skjermkortet som ville yte best til rundt 2 tusen var geforce GTX 275.

Smart som jeg er skrev jeg inn GeForce gtx 275 i prisguiden. Da fikk jeg plutselig opp mange forskjellige skjermkort! Alle kortene sluttet på geforce GTX 275, men de hadde forskjellige navn forran der injen. feks Gainward, XFX, Evga, Club3d osv osv. Hva er forskjellen på disse kortene? De koster jo forskjellig så noe forskjell må det jo være. En annen ting jeg så var at noen av kortene hadde 896mb minne, mens andre hadde 1792 mb minne. Alikevel var det bare rundt 200 kroner forskjell i pris... Hva er greia med det? Jeg ville gjettet at 1792mb kortet er nesten dobbelt så bra som 896mb kortet, alikevel bare 10% forskjell i pris.

 

For å korte ned mine 2 spørsmål litt. Hva er forskjellen på de forskjellige GTX 275 kortene. Og hvorfor får man samme kort med dobbelt så mye minne til 10% økning i pris? Er det en hake ved det?

 

P.S. Det kortet som ligger i handlekurven min nå er Club3D GeForce GTX 275 1792 MB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dobbel minnemengde har ikke så stor betydning for "Gaming" ytelsen. Det teller dog litt om man driver med bilde eller videoredigering. Når det gjelder minne, så er det vanlig at man får mer for pengene om man velger større mengde.

 

Prisforskjellen varierer også om kortet er ferdig overklokket fra fabrikk, har en annen forbedret kjøler, og hvilken bundle som spill, programmer og utstyr som følger med skjermkortet.

 

Selveste merket har så godt som ingen betydning. Største forskjellen på et standard Gainward GTX 275 og et standard Asus GTX 275 er klistermerket på skjermkortet.

Lenke til kommentar
Hei. Da var tiden inne for meg å kjøpe ny PC. Etter litt research fant jeg ut at det skjermkortet som ville yte best til rundt 2 tusen var geforce GTX 275.

 

Du får kjøpt GTX 285 for 2500 kr nå, hvis du er villig til å betale noen hundrelapper ekstra.

 

Smart som jeg er skrev jeg inn GeForce gtx 275 i prisguiden. Da fikk jeg plutselig opp mange forskjellige skjermkort! Alle kortene sluttet på geforce GTX 275, men de hadde forskjellige navn forran der injen. feks Gainward, XFX, Evga, Club3d osv osv. Hva er forskjellen på disse kortene?

 

Sjekk spesifikasjonene og programvaren som følger med. Det kan være snakk om overklokkede kort eller ulike mengder VRAM. Hvis det følger med spill kan det hende at kortet koster littegrann ekstra. Det er heller ikke unaturlig at de ulike produsentene selger kort med samme spesifikasjoner til litt forskjellige priser.

 

En annen ting jeg så var at noen av kortene hadde 896mb minne, mens andre hadde 1792 mb minne. Alikevel var det bare rundt 200 kroner forskjell i pris... Hva er greia med det? Jeg ville gjettet at 1792mb kortet er nesten dobbelt så bra som 896mb kortet, alikevel bare 10% forskjell i pris.

 

Nei, det gir ikke dobbelt ytelse. Dersom du spiller i høyere oppløsninger (1920 x 1200 eller mer) og bruker "krevende" AA/AF-innstillinger vil mer minne kunne hjelpe litt. Tester har vist at mer minne kan gi en ytelsesgevinst her.

 

Og hvorfor får man samme kort med dobbelt så mye minne til 10% økning i pris? Er det en hake ved det?

 

Minne er relativt billig, derfor er ikke prisforskjellen så stor. Det er ingen betydelige haker ved det, bortsett fra at det koster litt mer.

 

P.S. Det kortet som ligger i handlekurven min nå er Club3D GeForce GTX 275 1792 MB

 

Gainward GTX 285 med 1 GB RAM kan fås kjøpt for 2500 kr. Ifølge ytelsestester er 285 bare litt raskere enn 275, så det blir opp til deg om du ønsker å betale noen hundrelapper ekstra for litt bedre ytelse.

Lenke til kommentar
Dobbel minnemengde har ikke så stor betydning for "Gaming" ytelsen.

 

Minnemengden kan ha en viss betydning, avhengig av oppløsning og AA/AF-innstillinger.

 

Det teller dog litt om man driver med bilde eller videoredigering.

 

I denne sammenhengen brukes stort sett maskinens RAM, ikke skjermkortets (det brukes stort sett bare til å vise skjermbildet). Derfor har ikke minnet til skjermkortet noe å si her.

 

Før i tiden kunne VRAM utgjøre en begrensning i forhold til 2D-ytelse (den gangen skjermkort ikke hadde 3D-aksellerasjon og noen få megabyte med VRAM), men dette er en saga blott med dagens skjermkort som har flere hundre eller flere gigabyte med minne.

 

Mesteparten av minnet på et moderne grafikk-kort brukes til 3D-data: Hovedsakelig vertexer og teksturer. Desto flere 3D-objekter og desto flere/større teksturer, desto mer VRAM kreves det. AA/AF er teknikker som legger beslag på mer minne og båndvidde, det er grunnen til at mer VRAM kan være en faktor her.

Lenke til kommentar

AF bruker ikke ekstra minne. Men derimot kan man også nevne HDR som bruker ekstra minne og multiple render targets der man rendrer flere bilder uavhengig av hverandre i et pass og lagrer forskjellig data fra hver av dem for så å sette det i sammen for diverse effekter. Når bruken av MRT øker samt man med DX10 kan bruke AA med MRT vil dette begynne å ta plass. Spesielt i sammen med høy oppløsning, høy grad AA og HDR.

Lenke til kommentar
AF bruker ikke ekstra minne.

 

Det har du rett i, det er grunnen til at jeg også nevnte båndvidde (siden AF kan være ganske krevende med tanke på båndvidde).

 

... Når bruken av MRT øker samt man med DX10 kan bruke AA med MRT vil dette begynne å ta plass. Spesielt i sammen med høy oppløsning, høy grad AA og HDR.

 

Nå kan man riktignok velge å ikke bruke AA, HDR osv. (jeg bruker ikke HDR og nøyer meg med lave innstillinger for AA), men det vil fremdeles stilles visse krav til minnekapasiteten dersom man f.eks. ønsker detaljerte teksturer (man kan ofte velge kvaliteten på teksturene i spilloppsettet).

Lenke til kommentar
Det har du rett i, det er grunnen til at jeg også nevnte båndvidde (siden AF kan være ganske krevende med tanke på båndvidde).

Ja det avhenger av en del på spillet, men som regel er AF veldig billig med dagens kort.

 

Nå kan man riktignok velge å ikke bruke AA, HDR osv. (jeg bruker ikke HDR og nøyer meg med lave innstillinger for AA), men det vil fremdeles stilles visse krav til minnekapasiteten dersom man f.eks. ønsker detaljerte teksturer (man kan ofte velge kvaliteten på teksturene i spilloppsettet).

Er du sikker på at du ikke bruker HDR? For flere spill i dag som bruker HDR er ikke dette en egen instilling i spillet og er heller ikke noe man får skrudd helt av da lyssettning systemet er bygd opp rundt det.

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke vil ha HDR når du har et såpass kraftig skjermkort. Det er greit nok at enkelte spill overdriver HDR bloom bruken, men HDR er eller kan være mye mer enn dette og når gjordt riktig er det en enorm forbedring.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...