Gå til innhold

Augustfest 2009 - pybalto - Fugler, fisk eller dyr

Anbefalte innlegg

Jo, takk. Ser jo at reinhornet ble ganske bra selv også etterhvert. Laksen er jeg vel ikke så helt fornøyd med egentlig. Jeg var der jo i fjor også, men med mye dårligere objektiv enn det jeg har i dag. Og tok et bilde jeg er mye mer fornøyd med selv. Så det er nok ikke utstyret det avhenger av, iallefall ikke når det gjelder å treffe med trykkingen på knappen. Det var håndholdt med kameraet på øyet.

Det bildet ligger i kritikken, her, det er den samme fossen med mere vann. Der skriver jeg også hva jeg selv ønsket å få bedre til i år. Men jeg har jo ikke klart det da..

I dag tok jeg ikke noen bilder.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er vel på tide med en fugl. Jeg var på en liten tur i dag. Droppa å kjøre noe sted men tok heller med meg hunden på en tur opp i nærområdet. Tenkte jeg fikk sjekke hvordan det ligger an på bærmyrene her i bygda. Og det var et begredelig syn.. det fins nesten ingen ting. :cry: Jeg fant bare nok til en liten skål syltetøy. Så årets bær må jeg nok finne andre steder ser det ut til. Dyr var det heller ikke å se, men jeg så to ryper.. akkurat mens jeg hadde pakket kameraet i veska for å hvile nakken litt. Typisk det, at det er akkurat da de spretter opp. Jeg har lyst på bilder av rype i flukt for å henge på veggen. Kanskje jeg er litt heldigere ved en senere anledning så jeg om ikke annet får prøvd på å fotografere dem. Det er forresten lite ryper her nå, iallefall i skogen utafor her jeg bor. Men jeg fikk bilder av en annen fulg da. En dvergfalk viser det seg at det er. Det er den minste falkefuglen vi har ifølge min nyinnkjøpte fugleguide (Gyldendals store..). Jeg var selvfølgelig ikke sikker på hvilken fulg det var, og spurte derfor om det på et annet nettsted. De sier det er en dvergfalk hunn, og da er det nok det. Når jeg leser i fulgeboka om den så er jeg helt enig.

Bildet er jo egentlig ganske kjedelig, men det er en rovfugl og jeg syns de er litt stilige å se på, så jeg legger det ut allikevel. I spoiler legger jeg også de bildene jeg la ut på det andre nettstedet for å få hjelp til å artsbestemme den. De bildene er selvfølgelig enda kraftigere croppet slik at man kan se hvilken fugl det er.

f/5.6, 1/2000sek, ISO250 og 165mm

Man kan spørre seg om hvorfor jeg valgte disse verdiene opp mot himmelen? Jo, det er fordi jeg jo var på rypejakt.. og da skulle jeg ikke ta bildene mot himmelen egentlig, og da hadde jeg heller ikke fått 1/2000 sek men istede noe omkring 1/500 sek. Men så dukka jo denne opp da. Mot himmelen selvfølgelig.

Nå har jeg jo lagt ut et dyr, en fisk og en fugl. Så da ser jeg på det som litt åpent mtp hva jeg finner på til neste gang. Jeg har egentlig litt lyst til å prøve på fisk igjen. Jeg var og prøvde meg her nede i Tanaelva i går, men det var vanskelig. Det er ikke så lett å forutse hvor de hopper der, alt fra 10-200 m unna er mulig. Fikk to stk på brikka, men begge er så uklare at det egentlig bare er å slette dem. Men vannspruten når de lander er det lett å få klart med i fokus. Kanskje det neste blir et "fiskeplask". :p

Lenke til kommentar

Jo, RandiA, det er gøy å se rovfugler, det er ingen tvil om det..

8. August.

Det bildet jeg vil vise i dag er en helt enkel gråspurv.

En hann jeg så bak huset i morges. Jeg syns den var så "søt" på bildet der det ser ut som den lukter på en liten blomst. Jeg har et bilde fra rett før også der den kikker mot den blomsten, før den hoppet bort dit. Så dette er dagens bilde.

Jeg bytter ut bildet for denne dagen. Jeg var en fototur og fikk noen bilder av havørn i flukt også. Setter isteden inn ett av den. Det er en crop, selvfølgelig.

Exif er f/5, ISO100, 1/1600sek og 200mm

I dag er jo starten på uke to i august om man regner datoene. Så det er betryggende å vite at jeg allerede har lagt ut et bilde denne uka. Hva det blir til neste gang må jeg nesten se litt an. Har litt lyst på dyr igjen, for det så jeg jo ikke noe til i dag..

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

14. august. Siste dag av uke 2, som jeg regner utfordringsukene.

Jeg holdt på å ryke ut av utfordringen nå. Siden den 8. har jeg bare tatt bilder på en kveld, og det var hverken fugl, fisk eller dyr.

I dag var jeg på bærtur til fjells. På tur ned så satt jeg og tenkte litt på denne utfordringen mens jeg hadde meg en 5minutt. Og fant ut at det jo er den 14. i dag, og at jeg ikke har noen bilder som dekker dette. Mens jeg satt slik så dukket denne fuglen opp. Den satt seg på en gren i et lite tre rett ved siden av meg. Kameraet lå i sekken, selvfølgelig, fordi det hadde vært regn rett før. Da fuglen fløy videre og satt seg i et tre lenger unna så tok jeg kameraet frem og tenkte jeg fikk prøve å fange den. Som dere ser er det ikke så vellykket. Jeg var litt sliten, og tenkte det fikk bli med dette så jeg prøvde ikke mer. Selv om det var kveldsol måtte jeg helt opp i ISO 800, og fikk bare 1/2oo sek på f/2.8 Det er sikkert bevegelsesuskarpt, brennvidden er 200mm, håndholdt. Jeg burde nok funnet ut hvilken fugl det er før jeg legger den ut, men jeg orker det ikke nå. Men jeg legger det ut allikevel. Så er jeg enda med og får heller prøve å få noe bedre i uken som kommer.

Lenke til kommentar

Tja.. om det er noen fargefeil der vet jeg ikke, men umulig er det nok ikke. Dette er vel det bildet jeg har behandlet raskest fra RAW til jpeg noensinne. Åpna det i ACR og trykka på den knappen der man stiller alt automatisk. Så inn i PS og forminsket til web.

Jeg ryker vel i utfordringen ser det ut til, er ikke ute enda men nå må det innsats til for å bestå. Har et bilde fra i går der man ser en fugl på himmelen langt bak det egentlige motivet, men det blir juks å bruke det. Etter mine regler. Så jeg får vel ta meg en kjøretur både i morgen og fredag, så jeg får tatt noen bilder. Helst ikke fulger da.. er jo lite dyr og fisk her i tråden..

---------

Oppdatering 21.aug.

Jeg fikk ingen bilder i går. Det dukket opp noe som gjorde at jeg ikke fikke tatt noen bilder da. Så dermed er jeg ute av utfordringen. Jeg har ikke klart å ta to bilder i uka som dekket dette.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...