Bruker-88036 Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 (endret) Bruker: pybalto Utfordring: Fugler, fisk eller dyr Deltakernivå: Pingle Utstyr: Canon EOS 30D Tilleggsutfordringer: Ingen husdyr. Jeg må ta en litt åpen utfordring. ---- Jeg måtte inn å stryke ut tilleggsutfordringen. Skogen er død her i nærområdet. Etter flerårige løvmakkangrep er det bare rester igjen av engang så frodig bjørkeskog. Jeg har vært endel turer ute i det siste. På en 3 timers tur så jeg bare to småfugler. Men jeg skal prøve å la være å ta bilder av hunden eller naboens katter, men setter det ikke som krav. ------ 21.aug. Jeg klarte ikke ta to bilder i løpet av den 3. uka i august, og er dermed ute av utfordringen. Endret 21. august 2009 av pybalto Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 2. august 2009 Forfatter Del Skrevet 2. august 2009 2. august. Jeg tok meg en lang tur i dag. Ned til munningen av elva, en 3-4 mils kjøretur. For å prøve å finne noen (store) fulger som ikke er måker eller kråker. Det er fuglereservat der nede så jeg hadde egentlig ganske store forhåpninger, tenkte til og med at jeg sikkert fikk se havørn når jeg planla å bruke hele dagen der. Men.. det var ikke noe spennende å se der, bare masse måker. Så da satt jeg meg i bilen og kjørte over en liten fjellrygg til et sted tyskerne hadde en leir under krigen. Tenkte at jeg iallefall fikk se litt piggtråd, noen sprengte bunkerser og restene av noen sprengte kanoner som jeg kunne øve meg på med kameraet. Og selvfølgelig er det jo fugler ved sjøen der også, og jeg fikk også fanget en liten fugl på brikka. En som sitter på armeringsjernet til en av kanonbunkersene. Men det er ikke det bildet jeg legger ut i dag, jeg må først finne ut hvilken det er.. og det orker jeg ikke i kveld. Det blir bilde av et dyr i dag. Oppå den fjellryggen så stoppet jeg for å se om jeg fikk tatt noe bra landskapsbilde av fjorden. Mens jeg holdt på så ble jeg oppmerksom på et svært reinhorn som rørte på seg nedi bakken. Det var morsomt. Det var en enslig rein som beita på noe bak en liten haug. Jeg tenkte jeg fikk bruke anledningen til å øve meg på å snike meg nært den, bestefar min sa til meg en gang at jeg måtte gjøre sånt når jeg hadde anledning til det. Han var en god jeger, og han sa at det var det som skulle til for å bli det. Benytte seg av mulighetene når de er der. De er ikke så skye de reinene om man ikke snakker eller står oppreist, så noen bragd er det nok ikke å komme nært dem. Er nok verre med villreinen sørpå kan jeg tenke meg. Hadde noen sett meg mens jeg holdt på så hadde de nok tatt meg for å være en turist der jeg sneik meg bortover, delvis på huk og delvis ålende på magen. Med kameraet i hendene selvfølgelig. Men det var nå litt gøy må jeg innrømme. Reinen ble ikke oppmerksom på meg før jeg var ganske nært. Den hørte klikkinga fra kameraet og først da ble en oppmerksom i min retning. Jeg tenkte at jeg ikke skulle stresse den så jeg tok noen bilder og trakk meg stille tilbake igjen. Resten av dagen ruslet jeg rundt i piggtråd og krøkebærlyng. Og venta på ørna som aldri kom. Sel eller andre sjøpattedyr så jeg heller ikke noe til enda jeg har lest i avisa at det visstnok er massevis av dem der nede. Men det var nå en fin tur i frisk luft allikevel. Først da tåka kom sigende inn fjorden så satt jeg kursen hjemover igjen. Bildet jeg legger ut i dag er reinen sånn som jeg først så den, med bare hornene over bakkekammen. f/3.2, 1/800sek og ISO 100. 200mm Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 På miniatyrbildet ser det ut som om det er en liten kvist - en død plante eller noe. Men - i full størrelse ser man - vent nå litt - at det er en rein! Morsomt bilde, som ikke avslører seg ved første øyekast. ..Men historien ble det veldig tydelig, men det var en fin historie i bildet i seg selv. Bra! Lenke til kommentar
Rodswinger Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 (endret) Den gikk rett hjem !!! Genialt! Og du har rett,reinen jeg har møtt i Finnmark er nok atskillig mer menneskevant enn feks. på Hardangervidda,hvor de stikker når de får se fiskestengene komme vaggende over fjellryggen. Endret 2. august 2009 av Rodswinger Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Med litt hjelp i tråden, så greide jeg den ...ikke alltid at et foto forteller hele sannheten nei :!: Lenke til kommentar
carmelita Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Haha. Fulltreffer! Dette fant veien rett hjem. Geviret, fargene, historien. Liker det. Lenke til kommentar
iamluka Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Flott bilde! Som andre så tok det litt tid før jeg så at det var horn og ikke en død busk. Jeg liker at bakgrunnen er så uskarp som den er. Det framhever horna en del Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Fantastisk godt fanget! Bra at eksponeringen sitter helt 100, bildet hadde mistet en del om teksturen i enten gevir, forgrunn eller bakgrunn hadde vært mindre klar. Lenke til kommentar
lessis Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Morsomt bilde av gevirene til reinen. Historien om hvordan bildet ble til var jo også underholdende. Ikke alle hadde tatt seg så umake for å få til et bilde. Er spent på fortsettelen. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 3. august 2009 Forfatter Del Skrevet 3. august 2009 Takk for kommentarene. Det er alltid hyggelig. I dag tok jeg meg også en kjøretur. I motsatt retning av i går. Tenkte enda på sjøfugler, men jeg tenkte jeg heller fikk se etter dem i Varangerfjorden. Men det var slik sur austavind der så jeg trakk heller ned i en liten elv som jeg er ganske kjent i fra før. Fisk var det som ble målet da. Men fanken.. det er en tålmodighetsprøve det der. Jeg satt skuddklar i over en time og ventet. Den første som hoppa i fossen var i lufta allerede før jeg hadde fått kameraet klart, så jeg ble litt optimist sånn med en gang. Men.. (det er visst alltid et men med meg) så drøyde det. Nr. 2 hadde slik fart at jeg ikke rakk å reagere, den kom ut fra skummet i en sabla fart og jeg tror den klarte å ta seg opp fossen også. Jeg testa også ut noe nytt i dag, å bruke snorutløser mens kameraet sto på stativ, men jeg fikk ikke tommelen til å reagere raskt nok på den andre som hoppa der. Det ble bare vann. Så jeg skifta finger.. tenkte at det nok er pekefingeren som er den rette. Men nei, da slutta de å hoppe. Det eneste jeg fikk var en som prøvde å svømme i overflaten oppover. Det er den som blir dagens bilde fra meg. Sola flytta seg også etterhvert slik at det ble vanskelig med både mørk skygge og sterkt lys i samme bildet. Det var derfor jeg ga så fort opp. Resten av turen ruslet jeg langs elva i et nydelig vær og prøvde å fotografere småfugler og blomster. Så jeg kunne jo lagt ut et bilde av en fugl i dag, men det blir som i går.. da må jeg først finne ut hvilken det er og det orker jeg ikke i kveld. På bildet jeg legger ut måtte jeg croppe bort et helt utbrent områder der sola traff på øversiden av fossen. Jeg har prøvd å gjøre det beste ut av bildet men fikk det ikke helt til. Jeg vet det er vanskelig å se at det er en fisk i det bildet, så jeg legger ut en kraftig crop av fisken i spoiler for dem som måtte tvile på det. Neste gang blir det fugl. Garantert. f/6.3, 1/400sek og ISO 500. 135mm Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 He he, bra bilder begge to:-) Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 4. august 2009 Forfatter Del Skrevet 4. august 2009 Takk for det. Blir nok en rolig dag på meg. Har jo fyllt minimumskravet for antall bilder på en uke allerede, så jeg tenkte jeg ikke skulle stresse så mye. I dag tror jeg ikke jeg har så lyst på noen fototur. Blir nok en liten fisketur isteden. Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Takk for det. Blir nok en rolig dag på meg. Har jo fyllt minimumskravet for antall bilder på en uke allerede, så jeg tenkte jeg ikke skulle stresse så mye. I dag tror jeg ikke jeg har så lyst på noen fototur. Blir nok en liten fisketur isteden. Samme her...får jeg bli med? Fisketur fristet veldig akkurat nå:-) Lenke til kommentar
Anew Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Det første bildet fikk meg til å glise stort. Knallbra! Lenke til kommentar
lessis Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Tålmodighet er en dyd. Kjempefint situasjonsbilde. Morsomt å lese hvordan du strever med å få tatt bilder. Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Ja, fikk meg en latter av det første... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Reinsdyrbildet ble veldig vellykket, synes jeg. Og historien var ikke noe dårligere. Jeg forstår også frustrasjonen du må ha følt når du prøver å fange en fisk i fri flukt. Men trøsten må være at du fikk en god historie å fortelle. Tom Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 5. august 2009 Forfatter Del Skrevet 5. august 2009 Artig å lese kommentarene. Takk for de. Det ble en liten fisketur i går. Ikke lenge etter at jeg skrev det innlegget så ringte bror min og ville ha meg med på en tur. Så da gjorde vi det. Du skulle nok vært med Petteram, det var en skikkelig fin tur helt øverst i Masjokelva. Jeg fikk ikke noen fisk selv (eller egentlig fikk jeg jo fisk men det var bare yngel så de teller ikke) men bror min, som er den av oss som kan fiske, fikk 3 laks. Jeg fikk lov å håve inn den første så jeg også på en måte hadde hatt litt føling med det. Han er grei sånn sett lillebror. Jeg så også noen fugler og prøvde ta bilder av dem, men det ble ikke noe bra. Tok jo også bilder av bror min med de fiskene han fikk, etterhvert som han fikk dem, men hvem vil vel se bilder av døde fisk? Passer som minnebilder i et familiealbum, og det er det de skal få lov til å være. Og jo, jeg strever nok litt med å få gode bilder, har ikke helt funnet noen oppskrift på hvordan man gjør det riktig. Men jeg føler vel egentlig ikke noen frustrasjon over å ikke lykkes helt hver gang. Det kommer nok til slutt om man ikke gir opp. Og det har jeg ikke tenkt til, får heller sette fokus på alt det fine man får med på kjøpet når man tar disse turene. Det er jo enda mange dager igjen av måneden til å prøve. Men jeg lurer litt på om jeg ikke må finne meg et nytt sted, den fossen jeg liker så godt er under en liten bru. En bru det ofte er folk oppå, og jeg føler litt at de ler av meg når jeg sitter der med kameraet. Smiler gjør de iallefall, og det ser litt ut som de skvetter når de ser meg sitte der. Får se det litt an om det blir til noe i dag. Har jo sovet bort halve dagen ser jeg, så noen lang tur blir det nok ikke. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Slenger meg på ovasjonene for bildet av reinen - meget bra utført! Viktig at fokusen sitter så bra som den gjør. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 (endret) Tøft bilde av laksen og reinen. Reinen var jo spot on da! Endret 6. august 2009 av KSolfjeld Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå