Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor får man kjøpt hjerne til Toyota RAV4 (2. gen.)?

Anbefalte innlegg

Som tittel sier ...

Far min har fått diagnose på lysende motorlampe i sin 2001-modell RAV4 (andre generasjon) 2-liter bensin. Toyota-forhandleren kunne her fortelle at en ny hjerne ville koste intet mindre enn 10900,- kroner, en noe stiv pris. Er det noen andre plasser man får kjøpt slike hjerner? Eventuelt en brukt en?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Les ut feilkoden og se hva som er årsaken. I 99% av tilfellene er det ikke feil på motorstyringen, men en sensor.

Lenke til kommentar

Det første dere burde gjøre er å få en "second opinion" på et annet verksted, Som toyotaeier så har jeg erfart at det er langt fra alle forhandlerene som har verksted med tilstrekkelig fagnivå. Kan skjønne at det er vanskelig som lekmann å avgjøre hvorvidt du skal ha tiltro til det du blir fortalt, men desto viktigere er det å få dette undersøkt av noen andre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Når jeg har hatt feil (har skjedd en gang) som kan forårsakes av feil på selve ECUen, har jeg fått låne en ny fra verkstedet for å se om feilen ligger her eller ikke. I mitt tilfelle var det feil på en sensor som (som følgefeil) ga feilmelding på en annen sensor.

Lenke til kommentar

Wow. Det er faktisk så sannsynlig altså. Spesielt ...

Han kunne uansett fortelle at det er feilkode P020/P030 (tror jeg) og det er visst en gjenganger på den første årsmodellen av RAV4 gen. 2. Den tolker signalene fra en sensor i katalysatoren feil og mener det er feil blandingsforhold av gasser der, selv om verdiene er helt korrekt. Både Toyotaforhandleren på Orkanger og i Molde fortalte dette helt uavhengig av hverandre, så noe sant må det ligge i det. Man var visst heller ikke i stand til å kunne oppgradere hjernen, fordi den er for gammel, så en hjerne fra en bil fra samme år hjelper heller ikke. Vel, vel. Nå har ikke denne bilen akkurat vært belemret med så fryktelig mye utgifter utover forsikring og bensin (det er jo tross alt en Toyota), så vi får se om det ikke bare blir en ny hjerne. Eller kanskje benytte anledningen til å skaffe ny bil (!).

Takker for hjelpen, folkens!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom lambdasensoren viser feil, og denne er forsøkt byttet, er det trolig feil på luftmassemåleren (LMM). Ikke alle biler har varsel ved feil på LMM, og når den feiler, vil ECUen gi feil bensin/luftblanding, og lambdasensoren sier fra om dette.

Forøvrig burde det være helt kurant å få oppgradert SW på ECUen, jeg har fått gjort dette på eldre biler enn 2001 (riktignok andre biler enn Toyota).

Lenke til kommentar

Ja, man skulle tro det var kurant, men tydeligvis ikke. Jeg veit ikke hva de har fortalt ham og ikke, men jeg skal selvsagt fortelle ham alle tips jeg får her. :)

LMM var et godt tips, ja. Det burde jeg jo tenkt på selv *dah*. Er jo en gjenganger blant flere bilmerker, den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...