Gå til innhold

Det er forskjell på meglere og menigmann....

mad_arab

Anbefalte innlegg

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article428404.ece

300 meklere må betale 1 milliard ekstra i skatt

Selv om staten mister formuesskatten fra Stein Erik Hagen får den hundrefold igjen når 300 meklere snart må starte innbetalingen av 1,1 milliard kroner i ekstra skatt for årene 2002-2007.

Ved kontroll i 28 såkalte indre selskaper har Skatt øst økt arbeidsinntektene for rundt 300 meklere med 3,5 milliarder kroner.

Årsaken er at meklerne har tatt ut inntektene sine gjennom såkalte indre selskaper i form av kapitalinntekt. Det blir ikke godtatt av ligningsmyndighetene, og så langt har Skatt øst fått fullt medhold i de rettssaker som er ført. Dermed tyder alt på at meklerne må gjøre opp en samlet skatteregning på 1,1 milliarder kroner.

– Vi kan ikke oppgi navnet på 25 av selskapene fordi det er taushetsbelagt, sier seksjonssjef Monica Sivertsen i Skatt øst til NTB.

Så disse 300 snylterne, som har svindlet for milliardbeløp til sammen, skal "beskyttes".

Vanlige folk derimot, må finne seg i at staten publiserer privat informasjon om inntekt og formue i skattelistene.

Hvor er logikken? Jeg kjenner jeg blir forbannet av dette...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik har det alltid vært. Og det som forundrer meg er at samfunnet blir "sjokkert" hver gang slikt oppdages. Slik vil det fortsette også når man har forskjellige typer inntekter, hvor de som kjenner regelverket og praksis vil klare å kunne strekke det litt langt.

Så lenge det går til personlig forbruk er det å anse som lønn, etter min mening.

Lenke til kommentar
Så lenge det går til personlig forbruk er det å anse som lønn, etter min mening.

Det er da bare tull. Utbytter, profit på aksjehandel etc. (kapitalinntekt), der skatten er 28%, kan gjerne gå til personlig forbruk uten at det har noen ting med den vanlige lønninga å gjøre.

Det er vel forresten slik meglere har tatt ut lønna, i form av utbytter. Ingen har svindlet noen ting, de har bare tatt i bruk smutthull i regelverket. Det kan menigmann også gjøre.

Endret av Barcarolle
Lenke til kommentar
http://www.dagsavisen.no/innenriks/article428404.ece

300 meklere må betale 1 milliard ekstra i skatt

Selv om staten mister formuesskatten fra Stein Erik Hagen får den hundrefold igjen når 300 meklere snart må starte innbetalingen av 1,1 milliard kroner i ekstra skatt for årene 2002-2007.

Ved kontroll i 28 såkalte indre selskaper har Skatt øst økt arbeidsinntektene for rundt 300 meklere med 3,5 milliarder kroner.

Årsaken er at meklerne har tatt ut inntektene sine gjennom såkalte indre selskaper i form av kapitalinntekt. Det blir ikke godtatt av ligningsmyndighetene, og så langt har Skatt øst fått fullt medhold i de rettssaker som er ført. Dermed tyder alt på at meklerne må gjøre opp en samlet skatteregning på 1,1 milliarder kroner.

– Vi kan ikke oppgi navnet på 25 av selskapene fordi det er taushetsbelagt, sier seksjonssjef Monica Sivertsen i Skatt øst til NTB.

Så disse 300 snylterne, som har svindlet for milliardbeløp til sammen, skal "beskyttes".

Vanlige folk derimot, må finne seg i at staten publiserer privat informasjon om inntekt og formue i skattelistene.

Hvor er logikken? Jeg kjenner jeg blir forbannet av dette...

Her er du blendet av ditt eget raseri og klarer ikke å skille to atskilte saker:

1) ALLE får offentligjort sin skattebare inntekt og formue samt betalt skatt. Både vanlig folk og rike.

2) Alle som har en sak til behandling i den offtenlige saksforvaltningen har krav på taushetsbeskyttelse. Det gjelder deg også om du skulle klage på din skatt, søke trygde etc.

Hvor er logikken? Den er der! Det er du aom roter.

Endret av KS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...