Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte også det når eg såg 50. Er ikke ofte eg tar bilder inne i hus med min "telelinse" da det alltid blir for nærme.

Sigma sin ja. Myse litt.

Edit: Hva ligger 50mm på? Ser 30mm koster i underkant av 4k. Skal klare å "spare" til den tror eg :p

ASP, HSM, EX, DG

30mm har ikke HSM, det har 50mm. Hva innebærer det? Og hva betyr EX, DG og ASP?

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Les, og du skal finne. :)

Sigma

EX - Toppserien til Sigma.

DG - Objektiver for speilrefleks med fullformatsensor, redusert (crop) sensor og analoge kamera

DC - Objektiver for speilrefleks med redusert (crop) sensor

APO - Bruker SLD glass for mindre kromatisk abberasjon (Sigma/Leica)

ASP - Aspheric (Sigma)

HSM - Ultralyd-motor for rask fokus med lite eller ingen støy (Sigma)

RF - Fokusering på bakerste element for rask og presis fokus med lite støy (Sigma)

OS - Bildestabilisering (Sigma)

IF - Intern fokus uten bevegelser i frontelementet (Tamron/Sigma)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Er det noen som har erfaring med Metz-blitsene på fourthirds?

Eg har brukt Metz 48 AF-1 på E-520 i snart eitt år, og er nøgd med den. Har stort sett brukt den med 14-42, med blitsinnstilling på Auto, og er svært nøgd med resultata. Brukar den med 4 stk. NiMH-batteri (oppladbare), og kan ikkje klage på ladetida.

48 AF-1 er vel erstatta med 44 AF-1 ser det ut til (ut frå prisklasse og tilgjengeleghet), går ut frå at den er like god (med unntak av den opplagte skilnaden i ledetalet).

Lenke til kommentar

I følge ganske sterke rykter er det klart at det neste m4/3 objektivet til Olympus vil bli et 12mm f2. Det vil også være Olympus' første "high grade" m4/3 objektiv, med dertilhørende værtetting, optisk kvalitet og solid konstruksjon. Et hint ble gitt tidligere i år, da Olympus viste en mockup av et slikt objektiv, dette er kun en mockup, men vil nok gi et hint:

MZ_concept1.jpg

MZ_concept2.jpg

Lenke til kommentar

En god vidvinkel til mFT er jo helt perfekt. Panasonic sin 14mm pancace er god, men 12mm er jo helt konge. Håper på et optisk bra, men litt lettere og mindre alternativ til High grade.

Det er viktig å ha et lommevennelig alternativ. Panserkvalitet er kanskje ikke det viktigste i denne klassen? I så fall bør Olympus velge et design som Panasonic G3 tror jeg....

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg kanskje det virker som stor blenderåpning og fastobjektiv er hakket mindre nyttig på vidvinkel-delen. Hva er argumentet for at det er en viktig nisje? Ellers synes jeg objektivene per i dag for olympus er helt fine kvalitetmessig, virker mer enn solide nok for meg, og de er lette og fine.

AtW

Lenke til kommentar

Det er viktig å ha et lommevennelig alternativ. Panserkvalitet er kanskje ikke det viktigste i denne klassen?

Min mening er i hvertfall at jeg håper prohus og -objektiver til µ4/3 blir tolket mer mot betjening og bilderesultater enn pansrede ubåter. Altså gode optiske egenskaper uten at det blir for tungt og solid.

Lenke til kommentar

Håper at dere har hatt en flott dag!

En 12mm f/2 skulle väre fint. En god normalzoom er også intressant (dog må den begynne på 12mm for at jeg skal väre fristet).

Min mening er i hvertfall at jeg håper prohus og -objektiver til µ4/3 blir tolket mer mot betjening og bilderesultater enn pansrede ubåter. Altså gode optiske egenskaper uten at det blir for tungt og solid.

Helt enig.

--

Hmmm... Fikk denne melding via Flickr idag:

Subject: Olympus is looking for you

Dear Helena,

we like your picture

http://www.flickr.com/photos/helenanormark/5511987194/

We're currently searching for real PEN photography to be featured in our marketing activities. Are you generally interested?

Tror dere at det virkeligen er fra Olympus? Jeg er skeptisk, men kanskje? Hva skulle dere svare på dette? Jeg lurer på å svare at jeg evt. er intressert, men at jeg trenger mer informasjon.

Endret av HelenaN
Lenke til kommentar

Jeg er ikke overrasket over at Olympus er interessert i å bruke bilder du har tatt. Det betyr jo ikke at henvendelsen er ekte, men jeg ville anbefale at du følger opp, og bruker sunn skepsis. Det bør jo f.eks. ikke være vanskelig å formidle kontakt via Olympus Norge/Skandinavia? Lykke til :)

12-50 eller 12-60 er vel blant pro-zoomene som ventes / ryktes å være på vei...

Lenke til kommentar

Jeg er ikke overrasket over at Olympus er interessert i å bruke bilder du har tatt. Det betyr jo ikke at henvendelsen er ekte, men jeg ville anbefale at du følger opp, og bruker sunn skepsis. Det bør jo f.eks. ikke være vanskelig å formidle kontakt via Olympus Norge/Skandinavia? Lykke til :)

Jeg er overrasket (og skeptisk), men det var snillt sagt av deg. :)

Jeg svarte omtrent det jeg skrev i forrige inlegget (at jeg er intressert, men trenger mer informasjon), så får vi se hva som skjer. Jeg er forresten fortsatt fornöyd med E-PL2.

Lenke til kommentar

Det er rykter om at Samsung er villig til å selge sensorer til bl.a. Olympus. Det er snakk om en 16MP 4/3's sensor med 1080p video.

Kjekt at det blir litt konkurranse på disse sensorene. Samsung bruker mye penger på utvikling av nye sensorer, har de mulighet til å lage bedre sensorer enn Sony og Panasonic?

Lenke til kommentar

Samsung bruker mye penger på utvikling av nye sensorer, har de mulighet til å lage bedre sensorer enn Sony og Panasonic?

En sensorprodusent til i FT-markedet hadde gjort seg. Hittil har ikke Samsungs sensorer klart å hevde seg helt i toppen, men om det er kun sensoren eller kombinasjonen av sensor + prosessering er ikke god å vite. At Samsung satser hardt er det imidlertid ingen tvil om og jeg ser ingen grunn til at Samsung ikke skulle greie å konkurrere med de beste på litt sikt, kanskje allerede neste generasjon?

Lenke til kommentar

Hmmm... Fikk denne melding via Flickr idag:

Dear Helena,

we like your picture

http://www.flickr.com/photos/helenanormark/5511987194/

We're currently searching for real PEN photography to be featured in our marketing activities. Are you generally interested?

Tror dere at det virkeligen er fra Olympus? Jeg er skeptisk, men kanskje? Hva skulle dere svare på dette? Jeg lurer på å svare at jeg evt. er intressert, men at jeg trenger mer informasjon.

Finner ikke noe med google om at det er SPAM e.l. Kan godt være. Søk litt med google på avsenderen og se hva du får. Du må spørre om du får et nytt PEN hus og noen bra objektiver for å ta bildene med ;)

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...