Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter å ha brukt både E-620 og Panasonic GH2 en stund, så er det galskap for Olympus å ikke erstatte E-620 med en µ-4/3 modell. Det eneste argumentene pro-speilrefleks gjengen har for seg er stor optisk søker og rask AF. Og det er færre enn de tror som det er viktig for.

Ingen tvil om at Olympus også burde ha et slikt µ4/3-hus. Det er jo en feature å kunne ta vekk litt av huset og bruke små objektiver når det passer seg, selv om man i utgangspunktet ønsker et hus til de store objektivene sine. Men da må AF fungere. GH2 går ut den samme døren som L10 gjorde i sin tid, døren for kameraer uten stabilisering.

..Og dyr og god eksisterende optikk - såvidt jeg forstår kunne autofokus via 43/43-adapteret vært bedre..

GH2 har stort sett ikke problemer med AF og 43 objektiver. Tidligere modeller sliter litt. Dvs det går tregt, eller man må bruke manuell fokus. Sistnevnte gjelder kun eldre Panasonic hus.

Jeg har ikke sjekket alt for nøye opp rundt AF på GH2 siden jeg ikke har vurdert å kjøpe kameraet, men jeg skjønner det slik at det er et stykke igjen å gå for E-PL2. Hovedgrunnen for å oppgradere fra E-520 for meg hadde vært AF og søker :|

Etter min oppfatning kan en eventuell E-30 etterfølger (E-50?) godt bli noe mindre en E-30. Samme størrelse som Pentax K-5 kanskje, eller til og med E-620. I tillegg håper jeg de fortsatt kan få til den samme layouten i forhold til knapper og hjul...

Enig med deg. Jeg har nå skiftet strategi til å være ordentlig pessimistisk i den saken, slik at jeg uansett skal kunne ta det som en positiv nyhet dersom det kommer et nytt speilkamera.

Lenke til kommentar

Bare en liten observasjon; Vi har tidligere snakket litt om at E-PL2 (og muligens andre PEN kameraer) er mer følsomme for IR. Jeg har nå testet dette litt mer, og konklusjonen er klar;

E-3 vs E-PL2; Med samme lukker og blender, må E-3'n ha ISO-1600 for å få samme eksponering som E-PL2 med ISO 200 - Altså 8 ganger mer følsomt for IR (!). Det er gode nyheter for de som liker det.

Lenke til kommentar

Etter å ha brukt både E-620 og Panasonic GH2 en stund, så er det galskap for Olympus å ikke erstatte E-620 med en µ-4/3 modell. Det eneste argumentene pro-speilrefleks gjengen har for seg er stor optisk søker og rask AF. Og det er færre enn de tror som det er viktig for.

Ingen tvil om at Olympus også burde ha et slikt µ4/3-hus. Det er jo en feature å kunne ta vekk litt av huset og bruke små objektiver når det passer seg, selv om man i utgangspunktet ønsker et hus til de store objektivene sine. Men da må AF fungere. GH2 går ut den samme døren som L10 gjorde i sin tid, døren for kameraer uten stabilisering.

Klarer Olympus å lage et MFT-hus med AF-ytelse som GH2 - også med FT-optikk er jeg enig i at en speilrefleks FT-oppfølger er bortkastet. Klarer de GH2 ytelse på MFT-optikk og brukbart med FT-optikk (burde la seg gjøre) er jeg fortsatt enig, men jeg tror det er viktig for Olympus å gi en mulighet til oppgradering til et mer moderne lite hus som fungerer rimelig bra med eksisterende FT-optikk. Og for mange med hus i 3xx/4xx/5xx/6xx seriene som har valgt kamera nettopp pga kompakthet er ikke E-5 eller en E-30-oppgradering noe særlig godt alternativ.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

I tilfelle noen skulle være på jakt etter batterigrep så kom jeg over dette: PS-HLD-4 til 995,-

Merk dette er demobrukt men alikevel omtrent tusen kroner billigere enn et ubrukt. Dersom jeg hadde hatt økonomien til det så hadde jeg holdt kjeft og kjøpt det selv i stedet for å tipse om det her. =)

... men om man er villig til å handle på eBay så ser jeg nå at man kan få det enda billigere, ubrukt, ettersom dollaren er en fryd for lommeboka.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har ei lita datter eg ønsker å fotografere en del. Når hu er ute og leker bruker eg ofte 40-150 (sånn ca) linsa mi da det aldri er problem med lys osv.

Men inne kunne eg tenkt meg et objektiv til. Hva anbefales da?

E620 kamera med standard linsen. Er denne liksom like grei som å spandere på meg en annen linse?

Lenke til kommentar

Har ei lita datter eg ønsker å fotografere en del. Når hu er ute og leker bruker eg ofte 40-150 (sånn ca) linsa mi da det aldri er problem med lys osv.

Men inne kunne eg tenkt meg et objektiv til. Hva anbefales da?

E620 kamera med standard linsen. Er denne liksom like grei som å spandere på meg en annen linse?

Til innendørsbruk ville jeg anbefalt ZD 14-54 f2,8-3,5; en god, lyssterk og relativt kompakt zoom. Koster litt ny, men det er mulig å få brukte eksemplarer av den forrige utgaven for ned mot 2500 kr. Som påpekt ovenfor, vil også en blits, som for eksempel FL-36R, også være kjekt å ha til innendørsbruk.

Lenke til kommentar

FL-36R lader ganske treigt - særlig når man skyter i taket. Jo nærmere maks effekt man går, jo lenger tid tar det å lade for neste skudd. Når man skyter i taket med en FL-36 så blir det ganske plagsomt å vente på at blitsen skal bli kar. Er det noen som har erfaring med Metz-blitsene på fourthirds? FL-50R er knall - men veldig dyr. Det går også an å kjøpe en softboks som man monterer på den eksterne blitsen, da slipper man å bounce i taket. Tak-bouncing har forresten en litt uheldig effekt - at øynene ofte blir litt mørke. Men det er mye bedre enn rett-i-trynet popup-blits.

Best: Blits med softboks påmontert.

Nest-best: Blits i taket

Verst: Popup-blits.

Lenke til kommentar

FL36R har jo bare to batterier, så litt tid må det ta. Men det spiller til dels stor rolle hva slags batterier man bruker. Jeg har ikke brukt min veldig mye, og da holder et par Lithiumbatterier lenge. De er minst dobbelt så raske som alkaliske. Og softboks/bouncer er en god idé.

Lenke til kommentar

FL36R har jo bare to batterier, så litt tid må det ta. Men det spiller til dels stor rolle hva slags batterier man bruker. Jeg har ikke brukt min veldig mye, og da holder et par Lithiumbatterier lenge. De er minst dobbelt så raske som alkaliske. Og softboks/bouncer er en god idé.

Jeg har brukt oppladbare batterier - de er også raskere enn alkaliske.

Hvor kjøpte du de lithiumbatteriene, kaian?

Lenke til kommentar

Anbefaler brukere av FL-36 å skru av TTL... I stedet for "TTL-AUTO", bruk bare "AUTO". Forskjellen er ofte marginal, men blitsen bruker en del mindre strøm. TTL gjør at blitsen skyter ut en liten pre-flash for å måle lys, for så å justere litt i etterkant slik at eksponeringa blir "perfekt". Forskjellen, er som regel minimal.

TTL gjør ofte at folk lukker øynene også pga pre-flashet.

Hadde FL-36 i en periode før jeg fikk FL-50R, så nå er jeg bortsjemt med FL-50 ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen steder her til lands man har inne Panasonic gh2 + kit linse? Fotovideo satt nettopp leveringsdatoen en hel måned fremover (uaktuell ventetid).

Japan Photo har huset inne. panasonic sliter med GH2 leveransene sine, så jeg tror jeg hadde kjøpt huset og et passende obejtiv ved siden av - hvis du trenger det nå. Ellers, så må du nok belage deg på lang ventetid. Du kan jo se etter brukt.

Lenke til kommentar

Hvor kjøpte du de lithiumbatteriene, kaian?

Narvesen, fotobutikk, Claes Ohlson, -forbruket har vært for lite til at jeg har bekymret meg for prisen, -jeg er vel i gang med tredje pakke nå

Anbefaler brukere av FL-36 å skru av TTL

Godt råd! Jeg og sleit med gjennlukte øyne, og oppdaget at eksponeringen blir fin uten TTL.

Eg har blitz. Er det ikke så mye å vinne på annet objektiv altså?

Når du først har blits, så er det en annen sak :yes: Men, hva ønsker du deg? Lyssterkt og bokeh, portrettele? Videre vidvinkel? Mer lyssterk normalzoom? Raskere autofokus?

edit: Men, har blits og bruker blitsen optimalt er jo ikke nødvendigvis det samme. Føler du at du har stor glede av blitsen, og at resultatene blir bra?

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Eg har blitz. Er det ikke så mye å vinne på annet objektiv altså?

Når du først har blits, så er det en annen sak :yes: Men, hva ønsker du deg? Lyssterkt og bokeh, portrettele? Videre vidvinkel? Mer lyssterk normalzoom? Raskere autofokus?

edit: Men, har blits og bruker blitsen optimalt er jo ikke nødvendigvis det samme. Føler du at du har stor glede av blitsen, og at resultatene blir bra?

Hadde eg visst ka eg ville ha, så hadde eg ikke spurt :p

Nei, for å være helt ærlig så vet eg ikke. Kunne tenkt meg en linse som var bedre til den typen fotografering som eg nevner over her, altså at schnuppa sitter og leker, veiver med armene og ler og herjer osv. Løper rundt o.l Uten at eg nødvendigvis MÅ bruke blitzen, men har muligheten til det om eg vil. Så da tenker eg lyssterk selvsagt, vidvinkel osv har eg ikke peiling på.

Blitzen og bruken er eg kjempefornøyd med, bortsett fra det faktum at den må lade seg av og til og det begrenser jo selvsagt litt, og da hadde det jo vært gull og kunne skru opp iso litt og hatt en lyssterk linse.

Men har for lite peiling....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...