Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bildene jeg får ved f/7.1 er dog svärt uskarpe, men som a_aa skrev kanskje det ikke er särlig ofte det blir et problem

Av det jeg har testet er MFT ofte best opp til F5.6 og diffraksjon begynner å ta litt skarphet ved F8, men ikke så mye at det er et problem på normale bilder. Jeg har brukt både F8 og F11 når jeg må, selv på GH2.

Kraftig uskarphet på F7.1 forårsakes ikke av diffraksjon. Jeg har ikke pvøvd siste versjon av kitzoomen til Olympus, men den første ga noe dårligere skarphet på lengste brennvidde. Jeg ville startet med å teste på ulike brennvidder for å se om det påvirker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I dag mottok jeg en pakke og inni lå det et E-5 kamera! Endelig! :D

Jeg venter fortsatt på 14-35mm som ikke er på lager. Men jeg fikk adorama til å sende 35-100mm separat så jeg slipper å vente på det (med et par softboxer som jeg også trengte). Så da blir det å teste E-5 i påske med objektivene jeg har, også 35-100mm rett etter påske!

:cool:

EDIT: Også har jeg solgt det ene E-3, litt for billig syns jeg men hva skal man gjøre. 3 hus er litt overkill så...

Endret av Zamot
Lenke til kommentar

Ettersom jeg har skrivet så mye her i tråden om problem med min Olympus 14-42II ville jeg bare si at jeg tok mange bilder med den nye nå i uken, og om jeg holder meg mellom f/3.5 og 5.6 blir bildene skarpe. Dessuten, den nye kameraen/zoomen ser ikke ut til å ha problemet med IS. Det var jo en lettelse.

God påske!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor god treffprosent 43rumors har med ryktene sine, men de (han?) mener å være rimelig sikker på at det kommer en videreføring av E30 snart. Også et par hus og litt gromglass til µ4/3 da, men det er jo kjent(?) fra før.

edit: Jeg håper det stemmer, for det ville være trist om Olympus bare lot sine gamle 4/3-kunder i stikken, med kun E5 som oppgraderingsspor. Jeg er glad for at µ4/3 har litt bredere produsentbasis, og håper det kommer enda en hus-produsent der. :yes:

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor god treffprosent 43rumors har med ryktene sine

En del > 0, men det står mye rart der også. Jeg tolket det forøvrig som intervjuet ryktet var basert på sa noe nytt FT, og at 43rumors mente en E-30-oppgradering ville være fornuftig. Det er det nok mange som er enige i, men en E-620-oppgradering hadde også vært interessant. Det spørs litt om neste pen-kamera blir bra nok til å erstatte E-620. Hvis ikke har Olympus akutt behov for å fornye på det nivået.

Et annet interessant rykte i denne sammenheng er Panasonic G3 med ny (16MP?) sensor. Får Panasonic entry level ny sensor så burde jo Olympus også få det, og da kan vi få den interessante situasjonen (igjen) at nest høyste FT-kamera får bedre sensor enn E-5.

Lenke til kommentar

Hvis Olympus øyner plass for to 4/3-hus håper jeg egentlig de velger å erstatte E-620 isteden, og "proer" det opp isteden. Jeg syntes alltid E-30 var for likt E-3 i størrelse, uten alle de gledene størrelsen brakte med seg i E-3.

Når det gjelder sensorer er de tydeligvis mindre opptatt av dette enn det vi er, og siden det ganske raskt etter E-3 kom kameraer med mer snobbete sensor er det kke helt usannsynlig om det vil være en nyere sensor enn i E-5 om det faktisk kommer et nytt 4/3-hus.

Jeg tror forresten at når 43rumors markerer et rykte med "FT5", så er det ikke bare normalt riktig, men det er gjerne en nært forestående hendelse også. De har vel noen kilder de stoler på.

Lenke til kommentar

Etter å ha brukt både E-620 og Panasonic GH2 en stund, så er det galskap for Olympus å ikke erstatte E-620 med en µ-4/3 modell. Det eneste argumentene pro-speilrefleks gjengen har for seg er stor optisk søker og rask AF. Og det er færre enn de tror som det er viktig for.

Lenke til kommentar

..Og dyr og god eksisterende optikk - såvidt jeg forstår kunne autofokus via 43/43-adapteret vært bedre..

GH2 har stort sett ikke problemer med AF og 43 objektiver. Tidligere modeller sliter litt. Dvs det går tregt, eller man må bruke manuell fokus. Sistnevnte gjelder kun eldre Panasonic hus.

Lenke til kommentar

Etter min oppfatning kan en eventuell E-30 etterfølger (E-50?) godt bli noe mindre en E-30. Samme størrelse som Pentax K-5 kanskje, eller til og med E-620. I tillegg håper jeg de fortsatt kan få til den samme layouten i forhold til knapper og hjul...

Lenke til kommentar

Jeg syns den er meget god. Solgte unna E-P2 + utstyr, men beholdt VF-2. Har store planer om å kjøpe Oly XZ-1 snart. Det blir meget snart, Sigma DP2'en min ble solgt etter å ha vært annonsert i under 5min. på foto.no :D

Edit: Hva skal du bruke den til?

Endret av Kenta F1.8
Lenke til kommentar

Og hvis det kommer en 12mm f/2 til m4/3 så er ikke det å forakte det heller.

Da hadde jeg løpt og kjøpt et mFT kamera med dette objektivet, og et 4/3 adapter i samme slengen. :)

Fikk forresten 35-100mm før jeg dro på påskeferie og fikk testet det litt sammen med E-5. :) Rett på stranda med sand og vann, og vannpistol leking, hehe. Det er litt for treg autofokus til å ta bilder av en rask hund, skulle vært SWD. Det er jo selvsagt også litt tungt, men kanskje enda verre veldig stort (med blender), slik at man vegrer seg for å bruke det blant folk.. Men du verden for noen fine bilder det blir når fokusen sitter.

Og jeg angrer ikke på oppgradering til E-5. Som det skrives i tester så er bildene så utrolig skarpe. For tidlig å si så mye annet, men det er hvertfall superrask til å fokusere med 12-60mm. Og deilig å kunne bruke litt høyere ISO enn 800. Filming tror jeg ikke det blir mye av ettersom fokuseringen tar litt tid med jaging (og bråker), og jeg har ikke tenkt å bli god på manuell fokusering. Men småsnutter med ting som ikke beveger seg til/fra kamera blir jo fint. :)

Legger ved et par bilder, rett fra kamera (medium fine, vivid og +1 på saturation, sharpness og kontrast, tror jeg), alle 35-100mm unntatt siste med 12-60mm.

post-20360-0-38922400-1303666520_thumb.jpg

post-20360-0-49895100-1303666630_thumb.jpg

post-20360-0-65334000-1303667001_thumb.jpg

post-20360-0-83471800-1303667488_thumb.jpg

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg syns den er meget god. Solgte unna E-P2 + utstyr, men beholdt VF-2. Har store planer om å kjøpe Oly XZ-1 snart. Det blir meget snart, Sigma DP2'en min ble solgt etter å ha vært annonsert i under 5min. på foto.no :D

Edit: Hva skal du bruke den til?

?

Viewfinderen skal vel brukast til å sjå i ??????? når du tek bilete?

Lenke til kommentar

Viewfinderen skal vel brukast til å sjå i ??????? når du tek bilete?

Fungerer bra til det! Jeg har ikke all verdens erfaring med søkeren til Olympus, men har brukt den litt på E-PL1. Positivt er ganske stort søkerbilde og bra oppløsning. Ulempen med løs søker er at den ikke er en integrert del av kameraet. Forsåvidt også en fordel hvis man bruker den lite, men når du setter den i blitsskoen sitter den litt utsatt til og det er ikke noen skrumekanisme slik du finner på noen blitser. Det er dermed bare friksjon som gjør at den ikke faller av. Ikke noe stort problem hvis du er litt forsiktig, men for eksempel å ha XZ-1 i en lomme med søkeren montert ville jeg betenkt meg litt på. Uansett, hadde jeg hatt et Olympus Pen eller en XZ-1 selv ville VF-2 vært første ekstrautstyret jeg hadde kjøpt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...