Trondster Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Og - prøv også på stativ - med og uten bildestabilisering. Lenke til kommentar
wharfinger Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Hei Rune, jeg vet ikke om jeg skal väre glad eller skuffet over å höre at fler har det samme problemet! Det var dog kjedelig å väre den eneste, fordi det var vanskelig å spöre om det. Her på Akam har alle värt hyggelige, men jeg prövde på et annet forum og da fikk jeg sinte svar om at det ikke er noe feil på objektivet og at jeg ikke burde skrive om det fordi det er så rykten starter. Har du direktlink til noen annen diskusjon om dette? Dessverre hjelper det ikke å slå av bildestabilisering for meg. Fortsatt uskarpe bilder. Bortsett fra dette, er du fornöyd med ditt kamera? Hva planerer du å gjöre? Her er en lenke til en ganske fersk tråd på dpreview Ser nå at det er mest om e-pl1 og generelt om bildestabilisering, men det er også med et svar fra Olympus. Lenke dpreview Jeg har gjort noen raske tester og på mitt kamera virker det som det er bildestabiliseringen som er problemet. Dersom jeg skrur den av får jeg stort sett bedre resultat ved de problematiske lukkertidene. Dette har ført til at jeg har skrudd av IS til vanlig og kun aktivert den ved lange lukkertider. Forøvrig er jeg svært godt fornøyd med kameraet, men har begrenset sammenligningsgrunnlag. Jeg var en ganske ivrig fotoamatør i de gamle analoge dagene (med en OM-4), men fallt delvis av lasset da alt ble digitalt. Da jeg oppdaget Oly Pen og muligheten til å bruke gammel OM-optikk fikk jeg imidlertid lyst til å ta bilder igjen (vellykket markedsføring av Olympus!). Savner imidlertid søker og kommer nok til å kjøpe VF-2 etterhvert. Er usikker på hva jeg kommer til å gjøre, men vil kanskje kontakte Olympus når jeg har testet litt mer. Merkelig at vi opplever nesten samme problem, men at det gir ulik effekt å skru av bildestabiliseringen. I løpet av helgen, eller i neste uke kan jeg legge ut noen bilder som viser forskjellen med og uten stabilisering med mitt kamera. Rune Lenke til kommentar
HelenaN Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 (endret) Takk Rune! Ja, kitobjektivet til E-P1 (den originale versjonen av 14-42) har et dokumentert problem. Det som er rart er at du og jeg ser ut at ha akkurat det samme problemet med 14-42II til tross for at tester sier at Olympus har fikset det. Nå har jeg tatt en masse testbilder. Stativ gjör ingen forsjell i det hele tatt ved disse lukkertidene. Nesten alle bilder blir uskarpe (stabilisering skrudd av). Uten stativ blir faktisk bildene uten IS litt skarpere, men fortsatt nesten ubrukelige. Ja takk, hvis du har tid, legg gjerne opp noen av dine testbilder. Med 20/1.7 er jeg også fornöyd (skarpt og bra), men det er anelse for "trangt" for meg til vardaglig bruk. I kombinasjon med 14-42 funker det, men kan jeg ikke lite på 14-42 blir det jo ikke särlig morsomt å fotografere. Dessuten, med 20/1.7 funker ikke E-PL2 som komplement til 5D hvilket var grunnen til at jeg kjöpe Olympusen. (Planen var å bruke 5D + 35mm med E-PL2 + 14-42 istedet for en Canon normalzoom, eller kun E-PL2 + 14-42 + 20/1.7.) Det finnes jo andre zoomer, f.ex. 9-18, men de koster mye penger og jeg trenger en liten normalzoom. Skal jeg kjöpe mer utstyr til Olympus må jeg selge noen Canon-objektiver og det er jeg ikke moden å gjöre. Endret 1. april 2011 av HelenaN Lenke til kommentar
kaian Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Synes dette er rart. Og litt leit. Helena og Rune, dere klarer jo forsåvidt godt å holde øye med lukkertiden og holde den vekk fra intervallet 1/100 - 1/200, men jeg vil jo si at dette gjør det litt vanskeligere å anbefale kameraet til mindre erfarne fotografer. Dersom dette ikke er tilfeldige feil som vi har to eksemplarer av her, men en systemfeil, så vil jeg tro at Olympus snart løser det med en firmwareoppdatering, enten av hus eller objektiv. Jeg er nesten fristet til å ta en liten runde og teste i noen fotobutikker... Det som er helt klart, er at jeg ikke er imponert over behandlingen/konklusjonen fra verkstedet. Tror ikke de egentlig har tatt inn over seg og forstått feilbeskrivelsen. Hallo Olympus? Er det ikke noen fra Olympus Norge her som kan gi lyd? Det var det for en tid siden, men jeg har ikke lagt merke til dere på en stund. Hvordan bør man gå fram for å få et godt svar når kompetente fotografer finner et sånt problem og beskriver det så greit? Enten er det en systemfeil, og må fikses med firmware, eller så har vi minst to her som bør få nye kit uten å stadig være uten objektiv eller hus i ukesvis. Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Hallo Olympus? Er det ikke noen fra Olympus Norge her som kan gi lyd? Det var det for en tid siden, men jeg har ikke lagt merke til dere på en stund. Hvordan bør man gå fram for å få et godt svar når kompetente fotografer finner et sånt problem og beskriver det så greit? Enten er det en systemfeil, og må fikses med firmware, eller så har vi minst to her som bør få nye kit uten å stadig være uten objektiv eller hus i ukesvis. Som jeg skrev tidligere (vel, det kan ha blitt forandret, men tviler), så er det i praksis ingen som jobber i Olympus Norge i forhold til foto-produktene. Tidligere markedssjef var tidligere aktiv på forumet, men sluttet hos Olympus for lenge siden. Ta kontakt med [email protected] (eller eventuelt [email protected] hvis det ikke fører fram. Han er "Försäljningschef Imaging Systems Sverige och Norge" som var hyggelig mot meg hvertfall). 1 Lenke til kommentar
wharfinger Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Zamot og kaian, takk for støtte og gode råd. Jeg kommer nok til å kontakte Olympus. Jeg skal teste litt mer i helgen og satser på å få lagt ut noen bilder som viser problemet. Helena, jeg blir veldig nysgjerrig på om våre kamerarer oppfører seg likt. Er det noen mulighet for at vi kunne møtes i Trondheim i neste uke for å teste under like forhold? Jeg har jo sett at jeg ofte får bedre resultat uten stabilisering, men blir usikker på hvor skarpe bildene egentlig er. Rune Lenke til kommentar
HelenaN Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Mange takk Kai og zamot! Det varmer å vete at man har stötte. Zamot og kaian, takk for støtte og gode råd. Jeg kommer nok til å kontakte Olympus. Jeg skal teste litt mer i helgen og satser på å få lagt ut noen bilder som viser problemet. Helena, jeg blir veldig nysgjerrig på om våre kamerarer oppfører seg likt. Er det noen mulighet for at vi kunne møtes i Trondheim i neste uke for å teste under like forhold? Jeg har jo sett at jeg ofte får bedre resultat uten stabilisering, men blir usikker på hvor skarpe bildene egentlig er. Rune Det var ingen dum idé! Er ikke helt sikker på at jeg har tid, men det tror jeg. Jeg har egen firma og jobber hjemme, så du kanskje kan sende meg en melding når det passer deg. Etterpå kan vi kanskje gå til Japan Photo sammen og höre hva de har å si? Evt. er det fototreff imorgen. Det er litt usikkert, men hvis det blir treff og vi er i byen (og hvis du har tid) kan vi ta det da? Her kan du lese om fototreffene (gå til siste siden): https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=966497 Lenke til kommentar
se# Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Olympus satser på MicroFourThirds nå og har uttalt at E-5 er siste kamera i FourThirds format Sa de det? Godt spørsmål, problemet er vel at Olympus har sakt litt forskjellig, og kanskje litt for mye. I de mest bombastiske utalelsene jeg har sett har de sagt at fra nå av er det MFT som gjelder, ingen flere FT hus eller objektiver. I de mer balanserte intervjuene sier de at Pen tar Low/mid end, E-5 high end og at alt vil bli MFT på sikt. Men at det er en viss sjanse for en dSLR E-5 erstatning hvis MFT ikke er bra nok når den tid kommer. Jeg har dessverre ikke linker til alt sammen, men en fyr på dpreviewforumet laget en "status" over hva Olympus har sagt pr 22 september i fjor. Mye interessant lesning der, og en god del linker. Personlig synes jeg det er litt tidlig å kutte FT og jeg tror Olympus hadde vært tjent med en E-620 oppgradering som et minimum for å holde eksisterende FT-kunder fornøyde frem til MFT blir er reelt alternativ i denne klassen (fra Olympus, Panasonic er nesten der allerede). Uansett hvordan man tolker det er det vanskelig å anbefale et bytte til FT nå selv om både E-620 og E-5 er bra modeller. 1 Lenke til kommentar
wharfinger Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Det var ingen dum idé! Er ikke helt sikker på at jeg har tid, men det tror jeg. Jeg har egen firma og jobber hjemme, så du kanskje kan sende meg en melding når det passer deg. Etterpå kan vi kanskje gå til Japan Photo sammen og höre hva de har å si? Evt. er det fototreff imorgen. Det er litt usikkert, men hvis det blir treff og vi er i byen (og hvis du har tid) kan vi ta det da? Her kan du lese om fototreffene (gå til siste siden): https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=966497 Hei, fototreff i helgen ble vanskelig for meg, men håper dere hadde en fin dag. Jeg har heller ikke fått testet noe mer, men har gått igjennom bildene mine og har lagt ut noen som er representative. Med mitt kamera ser det ut til at det er bildestabiliseringen som av og til gir dårlige resultater og da på noen lukkertider. Dette skjer ikke hver gang, men jeg har ikke funnet ut hva det er som gjør at stabiliseringen av og til svikter. Kanskje det er knyttet til enkelte brennvidder, enkelte blenderåpninger, avstand til fokuspunkt eller hvordan jeg bruker kameraet? Er det ved bruk av bildestabilisering nødvendig å holde kameraet rolig en stund etter at bildet er tatt? Etter at jeg oppdaget problemene med stabilisering har jeg slått den av og da har kameraert oppført seg fint. Har også lagt ut et par bilder på 1/30s hvor bildestabiliseringen har fungert svært bra. Bildene tatt uten stabilisering er nok ikke alltid helt sylskarpe, men det er nok fordi jeg ikke klarer å holde kameraet rolig nok på 1/100s. Ser jo at tilsvarende bilder på f.eks 1/500s vil være skarpere når jeg ser på 100% størrelse. Lenken til bildene er her: Runes IS demo Bildene er lagt ut i full størrelse og ved å klikke på forstørrelsesglasset oppe til høyre og deretter bruke zoom-funksjonen i nedre høyre hjørne skal det være mulig å se bildet i full størrelse (fungerer ikke i Opera). Helena: Det ser ut til at kameraene våre oppfører seg forskjellig i og med at du har problemer både med og uten stabilisering. Ved å bruke begge objektivene på begge kamerahusene bør det være mulig å finne ut om det er kameraet, objektivet eller en kombinasjon som gir de ulike resultatene. Jeg sender deg en melding. Rune Lenke til kommentar
Rmatt Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Kan tiden stabilisatoren har å jobbe på ha betydning? Er det noen som har prøvd, når bilde blir uskarpt, og la stabilisatoren jobbe bådde lengere og kortere for å se om det har noen betydning. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Det er viktig at stabilisatoren "kommer i gang" - det tar litt tid før den roer seg. Kikker du i søkeren på et system som har stabilisert søker vil du se hvordan den virker - den forsinker og utjevner bevegelsene. Hvis jeg panner bortover uten at stabilisatoren vet at det er det som er hensikten, så blir det en litt ujevn, luggende bevegelse, hvor stabilisatoren prøver å motvirke den jevne bevegelsen. Er du uheldig og tar bilde akkurat i det stabilisatoren gir opp og "flytter seg" litt, så kan det i spesielle situasjoner bli mer uskarpt enn om det ikke var noen stabilisator. Generelt - ta alltid bilder som om du ikke hadde noen stabilisator (i den forstand at man skal holde kameraet stille også med stabilisator), og gjerne hold knappen halvveis inne en brøkdel av et sekund så stabilisatoren får roet seg. Lenke til kommentar
Rmatt Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Generelt - ta alltid bilder som om du ikke hadde noen stabilisator (i den forstand at man skal holde kameraet stille også med stabilisator), og gjerne hold knappen halvveis inne en brøkdel av et sekund så stabilisatoren får roet seg. Det er et generelt godt råd. Jeg bruker å la stabilisatoren jobbe litt før jeg tar bilde når jeg er nede på lukkertider som kan gi uskarpe bilder uten stabilisator. Lenke til kommentar
wharfinger Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Generelt - ta alltid bilder som om du ikke hadde noen stabilisator (i den forstand at man skal holde kameraet stille også med stabilisator), og gjerne hold knappen halvveis inne en brøkdel av et sekund så stabilisatoren får roet seg. Det er et generelt godt råd. Jeg bruker å la stabilisatoren jobbe litt før jeg tar bilde når jeg er nede på lukkertider som kan gi uskarpe bilder uten stabilisator. Takk for råd om bruk av stabilisering, Trondster og Rmatt. Godt mulig at problemene jeg opplevde skyldes en form for brukerfeil. Skal teste ut dette nærmere, men hvis dette er tilfelle kunne det vært greit med litt mer info om bruk av stabilisering i brukermanualen. Rune Lenke til kommentar
HelenaN Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Takk for alle gode tips! Jeg er dog helt sikker på at mine problemer ikke skyldes brukerfeil, fordi jeg får skarpe bilder ved f.eks. 1/60 og 1/400, samtidlig som det blir mange uskarpe mellom 1/100 og 1/200. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Tror det er på tide å snakke med noen i Olympus jeg. Uten hjelp fra Olympus er det neppe noe særlig Japan Photo kan gjøre. Men noen i Olympus kan i hvertfall formidle problembeskrivelsen til Olympus i Japan, og eventuelt finne ut om dette er et anerkjent problem der. Lenke til kommentar
se# Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 (endret) Tror det er på tide å snakke med noen i Olympus jeg. Snakke med noen i Olympus, er ikke det jobben til Japan Photo? Har ikke kameraet akkurat vært inne til reperasjon da? Tror HelenaN må gå hardere ut mot kunderservice hos Japan Photo for å få problemet opp på et litt høyere nivå, de pleier å være hjelpsomme og det kan være at saken bare ikke har vært hos riktig person. Jeg ville også startet en ny tråd på forumet med spørsmålet om problemet spesifikt, hittil har diskusjonen vært "gjemt" dypt inne i denne generelle tråden og det kan være mange som ikke ser spørsmålene. Det er også minst to som jobber i Japan Photo som er brukere på forumet og kanskje kan hjelpe til å ta tak i saken. Edit: Et par endringer for å få frem poenger bedre Endret 4. april 2011 av se# 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Jeg har sett man får endel billige wide-angle-convertere feks 0,45x. Jeg skjønner man ikke får all verden av kvalitet på slikt, men hvor er kvaliteten dårlig? Mye distorsjon? Og er det noe man kan få til å funke på olympus 9-18mm-objektivet? Hvordan vet jeg om det funker eller ikke? Man kan vel ikke få uendelig vidvinkel med en slik converter, det må vel avhengig av den fysiske utformingen? AtW Lenke til kommentar
kaian Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Tror det er på tide å snakke med noen i Olympus jeg. Snakke med noen i Olympus, er ikke det jobben til Japan Photo? Det har du selvfølgelig helt rett i. En ny tråd med en oppsummering av funnene fra denne tråden og spørsmål om andre har observert det samme, eller kan teste og bekrefte/avkrefte om deres E-PL2/14-42 oppfører seg likt er en god idé. Lenke til kommentar
HelenaN Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 wharfinger og jeg skal mötes imorgen for å teste og sammenligne våre objektiver. Etterpå planerer jeg å gå til JapanPhoto, så får vi se hvordan det går. 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 wharfinger og jeg skal mötes imorgen for å teste og sammenligne våre objektiver. Etterpå planerer jeg å gå til JapanPhoto, så får vi se hvordan det går. Hvordan gikk det idag? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå