kaian Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Nå angrer jeg på at jeg ikke brukte angreretten istedet för å la Japan Photo sende objektivet til verksted. Det var jo mindre enn to uker etter at jeg hadde kjöpt kitet. Så kjedelig Helena. Men jeg anbefaler at du en liten stund til lar tvilen komme kameraet til gode, og retter iritasjonen mot JapanPhoto og Olympus Norge. Kan du få prøvd et kit i butikken og se om du får framprovosert problemet der, sammen med betjeningen? Helst med alle kombinasjoner av butikkens kit, ditt hus deres 14-42, deres hus dit 14-42, på aktuelle lukkertider. Forskjeller eller systematisk? Hus eller objektiv? De bør bli med på å gjøre en sånn test en rolig dag/tid. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Imaging Resources har jo en fin artikkel om problemet, men de skriver også at de ikke kan reprodusere det med II-versjonen av objektivet.. Lenke til kommentar
HelenaN Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Så kjedelig Helena. Men jeg anbefaler at du en liten stund til lar tvilen komme kameraet til gode, og retter iritasjonen mot JapanPhoto og Olympus Norge. Kan du få prøvd et kit i butikken og se om du får framprovosert problemet der, sammen med betjeningen? Helst med alle kombinasjoner av butikkens kit, ditt hus deres 14-42, deres hus dit 14-42, på aktuelle lukkertider. Forskjeller eller systematisk? Hus eller objektiv? De bør bli med på å gjøre en sånn test en rolig dag/tid. Mange takk Kai, det var et bra tips! Skal stikke innom Japan Photo så snart jeg får tid. Grunnen til at jeg er litt frustrert er at jeg kjöpte E-PL2 + 14-42 istedet for normalzoom til 5D. Funker det ikke med 14-42 har jeg egentlig ikke nok bruk for Olympusen. Jeg er relativt tålmodig og ble ikke irritert når jeg fikk vete at objektivet skulle til verksted og det var ingen problemer med å vente 4 uker, men nå når jeg fikk det tilbake med den samme feilen er det ikke greit. Imaging Resources har jo en fin artikkel om problemet, men de skriver også at de ikke kan reprodusere det med II-versjonen av objektivet.. Det er det som er så rart. Mitt objektiv later til å ha akkuratdet feilet. Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Puh, da klarte jeg ikke å holde ut lenger med sikling, og bestilte 14-35mm og 35-100mm. Bestilte hos Adorama som hadde en 35-100mm og skulle få inn 14-35mm neste uke. Tilbud som går ut i morgen (fra Olympus USA?). (Fikk også en varslingsmail om at 14-35mm har kommet inn til olympus shoppen igjen, US, så da er det håp). Spennende å se om FT-utstyret blir brukt om 5 når man garantert sitter på et kompakt speilløst system. Så den mest fornuftige/smarteste investeringen er det neppe. Men er man gadget-mann med fotoineresse og sans for "det beste", så føles det likevel godt. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Spennende å se om FT-utstyret blir brukt om 5 når man garantert sitter på et kompakt speilløst system. Så den mest fornuftige/smarteste investeringen er det neppe. Men er man gadget-mann med fotoineresse og sans for "det beste", så føles det likevel godt. Du skal ikke se bort i fra utstyret vil bli brukt da også. Har brukt 14-54mm f/2.8-3.5 på GH2 - det fungerte faktisk overraskende greit. Lenke til kommentar
eks Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Har brukt 14-54mm f/2.8-3.5 på GH2 - det fungerte faktisk overraskende greit. Var det gamle 14-54 fra 2003, eller den oppdaterte som ble lansert med E-30...? Den gamle skal visst nok ikke være noen høydare i kombinasjon med kontrastbasert AF, jeg opplevde den som merkbart dårligere på AF i live view enn 12-60. Puh, da klarte jeg ikke å holde ut lenger med sikling, og bestilte 14-35mm og 35-100mm. Bestilte hos Adorama som hadde en 35-100mm og skulle få inn 14-35mm neste uke. Tilbud som går ut i morgen (fra Olympus USA?). (Fikk også en varslingsmail om at 14-35mm har kommet inn til olympus shoppen igjen, US, så da er det håp). Spennende å se om FT-utstyret blir brukt om 5 når man garantert sitter på et kompakt speilløst system. Så den mest fornuftige/smarteste investeringen er det neppe. Men er man gadget-mann med fotoineresse og sans for "det beste", så føles det likevel godt. Gratulerer masse, blir mildt sagt litt grønn av å lese dette... Sikle, sikle... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Var det gamle 14-54 fra 2003, eller den oppdaterte som ble lansert med E-30...? Den gamle skal visst nok ikke være noen høydare i kombinasjon med kontrastbasert AF, jeg opplevde den som merkbart dårligere på AF i live view enn 12-60. Den nye utgaven. AF med Olympus optikk på GH2 er litt snålt, men det blir riktig til slutt. Et eksempel: Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Jeg holder på å skal oppgradere kamera-ustyret mitt og har sett på nytt objektiv til mitt Nikon D40, men jeg lurer litt på om jeg ikke bør oppgradere huset også. Jeg får igjen litt skattepenger i år, så jeg prøver å finne en "smart" løsning. Ønsker å benytte meg av utstyret en god stund framover, men er desverre ikke kjent med verken Olympus eller FourThird som merke. Er dette holdbart og vil det forsette å selge i tiden framover? Vil f.eks Olympus E620 være en god oppgradering fra Nikon D40? Hvordan er det med kvaliteten på Olympus sine FourThird objektiv, f.eks denne: https://prisguiden.no/produkt/olympus-zuiko-digital-ed-70-300mm-f40-56-67122 Eller Sigma sin 70-200 https://prisguiden.no/produkt/sigma-70-200mm-f28-ex-dg-macro-ii-hsm-for-four-thirds-89707 Vet ikke helt hva jeg skal spørre om, men er FourThird noe å satse på? Er det like "trygt" som Nikon eller Canon? Lenke til kommentar
Cax Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Puh, da klarte jeg ikke å holde ut lenger med sikling, og bestilte 14-35mm og 35-100mm. Bestilte hos Adorama som hadde en 35-100mm og skulle få inn 14-35mm neste uke. Tilbud som går ut i morgen (fra Olympus USA?). (Fikk også en varslingsmail om at 14-35mm har kommet inn til olympus shoppen igjen, US, så da er det håp). Spennende å se om FT-utstyret blir brukt om 5 når man garantert sitter på et kompakt speilløst system. Så den mest fornuftige/smarteste investeringen er det neppe. Men er man gadget-mann med fotoineresse og sans for "det beste", så føles det likevel godt. Oi, det er ikke dårlig. Den eneste kuren for kjøpelyst er å kjøpe Jeg er optimist, og regner met at Olympus kommer til å holde de objektivene nyttige i lang tid fremover. Og du sliter vel ikke ut et E-5 så fort heller? Lenke til kommentar
Olykainen Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Puh, da klarte jeg ikke å holde ut lenger med sikling, og bestilte 14-35mm og 35-100mm. Bestilte hos Adorama som hadde en 35-100mm og skulle få inn 14-35mm neste uke. Tilbud som går ut i morgen (fra Olympus USA?). (Fikk også en varslingsmail om at 14-35mm har kommet inn til olympus shoppen igjen, US, så da er det håp). Spennende å se om FT-utstyret blir brukt om 5 når man garantert sitter på et kompakt speilløst system. Så den mest fornuftige/smarteste investeringen er det neppe. Men er man gadget-mann med fotoineresse og sans for "det beste", så føles det likevel godt. Du kommer til å bli veldig positivt overrasket når du får prøvd dem . Sammens med E5 så har jeg ingen problem med å si att de er blant verdens beste objektiver . Lenke til kommentar
se# Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Vet ikke helt hva jeg skal spørre om, men er FourThird noe å satse på? Er det like "trygt" som Nikon eller Canon? Olympus satser på MicroFourThirds nå og har uttalt at E-5 er siste kamera i FourThirds format, i tillegg selges det noen litt eldre modeller som E-620. Om de fortsatt lages vet jeg ikke. Firmaer har ombestemst seg før så ingenting er 100% sikkert, men å bytte fra Nikon til FourThirds nå virker ikke spesielt lurt. Vil du ha noe mindre er nok et speilløst systemkamera som Panasonic G2 med MicroFourThirds-format et bedre alternativ. Olympus har foreløpig ikke noe med innebygd søker i MicroFourThirds-format, men det kommer sikkert også. Ellers er Nikon D3100 et bra alternativ, og en ny Nikon D5100 med vridbar skjerm er også ventet lansert i løpet av kort tid. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 takk for svar. tror jeg dropper fourthirds og heller oppgraderer innenfor noe mer normale dslr. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 ..Men hvis du vil ha noe lite og kompakt - vurder micro Four Thirds - kikk på en Panasonic GH2 - og se i den elektroniske søkeren - jeg ble i alle fall veldig positivt overrasket. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 blir micro 4/3 supportert i framtiden? er det egnet for natur og action-foto? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Det vil nok komme et tidspunkt hvor m4/3 kan måle seg med "vanlige" dslr-kamera, men det er en stund til ennå. Personlig har jeg 7D og GF1. GF1 er et fantastisk kamera, og jeg har det med meg over alt, men jeg tror jeg ville følt meg ganske begrenset om det bare var det jeg hadde. Per akkurat nå er det for få virkelig gode objektiver i salg (20mm 1.7 og 45mm 2.8 macro er de beste), men de kommer jo, smått om senn. Vanlig 4/3 ville jeg aldri investert i nå. Dødt system. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Olympus satser på MicroFourThirds nå og har uttalt at E-5 er siste kamera i FourThirds format Sa de det? Jeg ser at det er endel som refererer dem sånn, men sånn jeg leste pressemeldingen så oppfattet jeg at de ikke (for tiden) jobbet med nye Four Thirds modeller, men at det vil komme flere. Fokus nå er imidlertid på Micro Four Thirds, og med så svakt uttrykt støtte framover til Four Thirds, så ville nok ikke jeg anbefale å satse på et Four Thirds system. Samtidig så er bruktprisene veldig hyggelige. blir micro 4/3 supportert i framtiden? er det egnet for natur og action-foto? Med to kameraprodusenter og stadig flere objektivprodusenter, så vil jeg si det virker veldig trygt i overskulig framtid. Jeg satser på det. Natur er det velegnet for, men ingen µ4/3-hus (eller objektiver) er værtettet, så beskytt utstyret litt når det regner. Action, ikke optimalt, men det kommer litt an på hvor mye motivet flytter seg, hvor fort, og din egen teknikk (f.eks. forhåndsplassere fokus der du vet motivet snart vil være, vent, vent, DER! starter bursten, når du ser at følgefokus ikke holder i den aktuelle situasjonen. Hvis actionfoto store bevegelser (ballidrett, banerace, ...) er helt sentralt for deg, så ville jeg anbefale å vente med µ4/3 og gå for noe med speil. Hvis det bare er ett av mange motivfelt og du ikke er avhengig av å treffe hver gang og lære litt teknikk så kan du få flotte actionbilder med µ4/3 også. Lenke til kommentar
wharfinger Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Idag, etter ca 4 uker, fikk jeg Olympus 14-42II tilbake fra verkstedet, men dessverre er problemet fortsatt der (uskarpt mellom 1/100 og 1/200 lukkertid). Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjöre. Når jeg snakket med JapanPhoto sa de at jeg ikke kunne få et nytt (fordi de ikke hadde objektiven separat, kun som kit), men jeg kan/vil ikke vente 4-6 uker enda en gang og sen kanskje få objektivet tilbake med det samme problemet. I brevet fra verkstedet står det kun: Feil: Linse Årsak: Automatisk fokus Handling: Tilpasset Tjensten vår har undersökt utstyret ditt og anbefaler at DET AUTOMATISK FOKUSSYSTEMET blir undersökt. Hvorfor snakker de om AF!? Jeg hade jo lagt ved et kort brev der jeg forklarte at objektivet er skarpt på alle lukkertider, blender og brennvidder, foruten mellom 1/100 og 1/200, og at dette ikke skjer med 20/1.7 som jeg hadde fått låne av Randi. Dessverre har dette gjort at jeg blitt mye mindre positiv til kameraet til tross for at feilen er i objektivet. Nå angrer jeg på at jeg ikke brukte angreretten istedet för å la Japan Photo sende objektivet til verksted. Det var jo mindre enn to uker etter at jeg hadde kjöpt kitet. Hei Helena, jeg kjøpte en e-pl2 med kitobjektivet 14-42 II hos Japan Photo i Trondheim for ca tre uker siden og opplever et tilsvarende problem som deg. På noen lukkertider, vanligvis mellom 1/100 og 1/200 blir bildene av og til uskarpe med bildestabilisering aktivert. Har ikke vært i kontakt med Japan Photo eller Olympus om dette, men har fulgt med her og på forumet på dpreview. Det er flere på dpreview som har opplevd lignende problemer. Jeg har liten erfaring med stabilisering fra tidligere (EOS 400D), men det virker som en gjengs oppfatning at det kan være gunstig å skru av bildestabilisering når den ikke trengs. Uten bildestabilisering oppfører kameraet og objektivet seg som forventet. I og med at vi har kjøpt kameraet omtrent på samme tid og i samme butikk kan en jo lure på om Japan Photo har fått inn en dårlig batch? Rune Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 HelenaN - er problemene bare med bildestabilisering eller hele tiden? Og med bildestabilisering - prøv både med skudd så kjapt som mulig og med utløseren hold halvveis nede litt, så bildestabiliseringen får stabilisert seg. Lenke til kommentar
HelenaN Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Hei Rune, jeg vet ikke om jeg skal väre glad eller skuffet over å höre at fler har det samme problemet! Det var dog kjedelig å väre den eneste, fordi det var vanskelig å spöre om det. Her på Akam har alle värt hyggelige, men jeg prövde på et annet forum og da fikk jeg sinte svar om at det ikke er noe feil på objektivet og at jeg ikke burde skrive om det fordi det er så rykten starter. Har du direktlink til noen annen diskusjon om dette? Dessverre hjelper det ikke å slå av bildestabilisering for meg. Fortsatt uskarpe bilder. Bortsett fra dette, er du fornöyd med ditt kamera? Hva planerer du å gjöre? Lenke til kommentar
HelenaN Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Glemte si at jeg kjöpte mitt kamera fra JapanPhoto nettbutikk - ikke her i Trondheim. Trondster: Jeg testede litt med og uten bildstabilsering för jeg sendte objektivet til verksted og da fikk jeg fortsatt uskarpe bilder. Skal teste igjen idag og bruke dine tips. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå