Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Takk for innspill.

Har kommet inn et nytt moment også, hun ønsker også søker, og da blir alternativene ikke så mange.. Så da blir det kanskje G2. Også fordel at det er lite/lett.

G10 har jo også søker, men ikke like bra som G2. LX5 får du søker til, men det er litt urpaktisk i forhold til ha en innebygd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for innspill.

Har kommet inn et nytt moment også, hun ønsker også søker, og da blir alternativene ikke så mange.. Så da blir det kanskje G2. Også fordel at det er lite/lett.

G10 har jo også søker, men ikke like bra som G2. LX5 får du søker til, men det er litt urpaktisk i forhold til ha en innebygd.

Tror det blir G2. Nesten så hun kjøpte GH2, men spørs om det er verdt 2000,- mer for henne (som er amatør, og ikke skal filme så mye). Jeg sa hun betaler ekstra for bra søker, fokushastighet, bra videofunksjonalitet, og bedre bilder i mørket. Det er vel ikke helt galt å si?

Hvorfor heter den forresten G2K noen steder?

Lenke til kommentar

Tror det blir G2. Nesten så hun kjøpte GH2, men spørs om det er verdt 2000,- mer for henne (som er amatør, og ikke skal filme så mye). Jeg sa hun betaler ekstra for bra søker, fokushastighet, bra videofunksjonalitet, og bedre bilder i mørket. Det er vel ikke helt galt å si?

Sensoren til GH2 er ihvertfall en blender bedre enn den til GF1; ISO 3200 er bedre enn 1600 på GF1. Det er verdt 2 lapper i mine øyne.

Bokstaven(e) på slutten angir hvilket kitobjektiv som er i pakken.

Lenke til kommentar

Sensoren til GH2 er ihvertfall en blender bedre enn den til GF1; ISO 3200 er bedre enn 1600 på GF1. Det er verdt 2 lapper i mine øyne.

Bokstaven(e) på slutten angir hvilket kitobjektiv som er i pakken.

Har G2 samme sensor som GF1, siden du nevner denne? Eller hvor stor er forskjellen til G2, og er det da verdt pengene for en amatør tro?

Er det så mange valg i forhold til kit (spesielt til under kr 5000,-)? Er det ikke 14-42mm F3.5-5.6 uansett? (K står kanskje for Kit?)

Lenke til kommentar

Kan også være farge, vel? S for silver, B for blue, R for red og ultralogiske K for black - mener i hvertfall å ha sett noe sånt :hmm:

Det er vel isåfall kompaktkameraene.

GF1/GF1C/GF1K er henholdvis hus, 20mm kit og 14-45mm kit. GH2 manualen har gjemt seg, så jeg fikk ikke sjekket GH2 variantene.

Lenke til kommentar

Har G2 samme sensor som GF1, siden du nevner denne? Eller hvor stor er forskjellen til G2, og er det da verdt pengene for en amatør tro?

Skal kun være små forskjeller hvis noen. Hvis ikke bruk av høy ISO er et stort tema, så er G2 helt greit. Så kan de sparte pengene brukes på en ekstern blits i stedet :)

Er det så mange valg i forhold til kit (spesielt til under kr 5000,-)? Er det ikke 14-42mm F3.5-5.6 uansett? (K står kanskje for Kit?)

Jeg vet ikke om det er et kit med 14-140mm. Den fordyrer en del ...

14-42mm er grei som kit. 20mm f/1.7 er vel mer for de spesielt interesserte.

Lenke til kommentar

Sjekket "fargebokstavene" - og joda, de brukes også på Panas sytemkamera. MEN - det står alltid en bindestrek foran dem og det står alltid aller sist i betegnelsen. Så K-en nevnt over var nok en angivelse av kit-type, ja.

(Dessuten er ikke blue representert med B, men med A, som jeg antar kan knyttes til Azur - men at brown representeres av T er litt verre....)

Lenke til kommentar

Sjekket "fargebokstavene" - og joda, de brukes også på Panas sytemkamera. MEN - det står alltid en bindestrek foran dem og det står alltid aller sist i betegnelsen. Så K-en nevnt over var nok en angivelse av kit-type, ja.

(Dessuten er ikke blue representert med B, men med A, som jeg antar kan knyttes til Azur - men at brown representeres av T er litt verre....)

Den som leter finner ;)

T er nok for Terra.

Lenke til kommentar

Takk! Sjekket prisguiden, men jeg var usikker på om jeg så på feil siden det ikke virket som noen hadde den på lager, pluss at nesten ingen førte den virket som.

Jeg har vært usikker på valg av kamera leeeenge nå, endte med at jeg kjøpte både Samsung NX5 til 1999.-, samt et Olympus E-PL1 til 1999.- Har brukt begge to et par dager, og de har sine styrker og svakheter begge to. Siden jeg skyter mest JPEG og vil bruke minst mulig tid på redigeren så synes jeg Olympus kommer best ut. Men jeg kan få en 30mm Samsung til under halv pris av Pana 20mm, mister riktignok stabilisering da NX5 ikke har stabilisering i hus. Det er uansett mye penger å spare for en student.

Lenke til kommentar

Kaian, det var sikkert min 20mm du så på foto.no Den gikk ikke fort unna, jeg solgte den for 2650kr. inkl. poto etter mange hendvendelser på annonsen min. Ingen var interessert i å betale 2800kr. inkl porto. GF1 solgte jeg meget kjapt, tok 1800kr. for den. Kjøperen var han som solgte DP2 til meg.

Komplett har hatt 20mm til 3300kr. lenge. De var tomme da jeg solgte min 20mm.

Kesse, skulle ikke du kjøpe NX100?

Du bør lære deg å redigere bildene dine. Det tar ikke lang tid med programmer som Lightroom og Aperture. Du får bedre kontroll ved å bruke RAW.

Lenke til kommentar

Jo, jeg hadde tenkt til å kjøpe NX100, men så fant jeg NX5 på tilbud. Den passer meg bedre da den har blitz, VF (dårlig riktignok), bildestabilisering og et vesentlig bedre grep. Den er riktignok litt større, men forskjellen er faktisk ikke så stort som man skulle tro. Dagen etterpå fant jeg E-PL1, så jeg kjøpte det også :) Begge er kjøpt på Elgiganten (Elkjøp) her i Danmark, så jeg har mulighet til å returnere det ene, men har ikke helt bestemt meg for hvilket enda. Det frister veldig med billige objektiver fra Samsung.

Lenke til kommentar

Den som leter finner ;)

T er nok for Terra.

K har vært brukt for svarte Panasonic-produkter ganske lenge tror jeg. K for Kuro kanskje?

Lenke til kommentar

Idag, etter ca 4 uker, fikk jeg Olympus 14-42II tilbake fra verkstedet, men dessverre er problemet fortsatt der (uskarpt mellom 1/100 og 1/200 lukkertid). :(

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjöre. Når jeg snakket med JapanPhoto sa de at jeg ikke kunne få et nytt (fordi de ikke hadde objektiven separat, kun som kit), men jeg kan/vil ikke vente 4-6 uker enda en gang og sen kanskje få objektivet tilbake med det samme problemet.

I brevet fra verkstedet står det kun:

Feil: Linse

Årsak: Automatisk fokus

Handling: Tilpasset

Tjensten vår har undersökt utstyret ditt og anbefaler at DET AUTOMATISK FOKUSSYSTEMET blir undersökt.

Hvorfor snakker de om AF!? Jeg hade jo lagt ved et kort brev der jeg forklarte at objektivet er skarpt på alle lukkertider, blender og brennvidder, foruten mellom 1/100 og 1/200, og at dette ikke skjer med 20/1.7 som jeg hadde fått låne av Randi.

Dessverre har dette gjort at jeg blitt mye mindre positiv til kameraet til tross for at feilen er i objektivet.

Nå angrer jeg på at jeg ikke brukte angreretten istedet för å la Japan Photo sende objektivet til verksted. Det var jo mindre enn to uker etter at jeg hadde kjöpt kitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...