Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Hmmm... Jeg begynner å skjönne hvordan Bykatt og tomsi42 kunne ende opp med å selge Canon-utstyret... :ohmy: Nei, jeg skal ikke selge 5D, men... flere ganger har dette skjett når jeg har tatt 5D med ut på fototur:

Förste timen er alt greit. Herligt lys söker og kameraet föles raskt og stabilt. Etter ca en time begynner sekken å föles tung, men jeg tröster meg med å tenke på hvor mye bedre fotografiene vil bli.

Etter to timer gir jeg opp å drar hjem fordi sekken er altfor tung, og jeg angrer litt på at jeg ikke tok E-PL2 istedet.

Det aller verste er at når jeg kommer hjem og ser på fotografiene så er de kun marginellt bedre enn det jeg får fra Olympusen. (Dette gjelder selvfölgelig kun bilder tatt i daglys og den typ av bilder jeg tar.)

Hjelp, dette hadde jeg ikke ventet meg, jeg elsker jo min 5D. :cry: Er det sånn det begynner..? :ohmy:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:cry: Er det sånn det begynner..? :ohmy:

Er nok fare for det. Om et par uker finner du ut at selv i en situasjon med relativt dårlig lys får du brukbare bilder, selv om 5D ved en glipp ble igjen hjemme og du kun hadde E-PL2 med deg... Deretter følger en situasjon der du bærer deg skakk for å sikre deg virkelig gode bilder i dårlig lys, for så å lure på om bildene ble tilstrekkelig mye bedre til at det var verdet det.

A slippery slope... :ohmy:

Lenke til kommentar

Er nok fare for det. Om et par uker finner du ut at selv i en situasjon med relativt dårlig lys får du brukbare bilder, selv om 5D ved en glipp ble igjen hjemme og du kun hadde E-PL2 med deg... Deretter følger en situasjon der du bærer deg skakk for å sikre deg virkelig gode bilder i dårlig lys, for så å lure på om bildene ble tilstrekkelig mye bedre til at det var verdet det.

A slippery slope... :ohmy:

"A slippery slope" er en bra beskrivelse. :ohmy: Ja, jeg kan da ikke klage på dere, dere sa jo at det kunne gå sånn... 5D selger jeg som sagt ikke, og ikke 35L, men kanskje et eller to av de andre Canon-objektiven.

Håper jeg får 14-42 tilbake snart. Savner det.

Lenke til kommentar

Håper jeg får 14-42 tilbake snart. Savner det.

Du har 5D og 35L, og savner 14-42. Dette ser veldig, veldig skummelt ut altså. :hmm:

:D Det er når jeg vil bruke 5D+35L (eller 50mm) som E-PL2+14-42 er et perfekt komplement. Nå når jeg kun har 20/1.7 må jeg velge og da ender jeg nesten alltid opp med E-PL2. Hmmm, du har rett, det er litt skummelt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eg har ikke misforstått når eg tror at mine objektiver til E620 ikke passer på noe micro 4/3 system?

Finnes det adaptere?

De passer med adapter, autofokus kan bli veldig treg (med Olympus, Pansonic gir ikke AF med absolutt alle FT-linser).

Endret av se#
Lenke til kommentar

Hmmm, du har rett, det er litt skummelt.

Du burde prøve å sammenligne den løse søkeren til E-PL2, eller kanskje G(H)2-søkeren med 5D-søkeren en gang.

Hehe, hvis det allerede er et "problem" at E-PL2 kjennes som et sterkt alternativ til 5D, så går det neppe "rett" vei ved å sette på en søker.

Helena: du skal få prøve min løse optiske søker sammen med 20mm'eren når du kommer til Oslo :)

Lenke til kommentar

:D Det er når jeg vil bruke 5D+35L (eller 50mm) som E-PL2+14-42 er et perfekt komplement. Nå når jeg kun har 20/1.7 må jeg velge og da ender jeg nesten alltid opp med E-PL2. Hmmm, du har rett, det er litt skummelt.

Jeg vil heller si det sånn: Det perfekte komplement til E-PL2+14-42 er 20mm f/1.7... ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har måttet klype meg selv et par ganger etter å ha vært på FotoVideo og prøvd E-PL2, kunne fort blitt dyrt det der. Jeg har også mulighet til å låne min brors E-PL1, Pana 20/1,7 og VF-2 for å "evaluere" litt... :p

Lenke til kommentar

Hehe, hvis det allerede er et "problem" at E-PL2 kjennes som et sterkt alternativ til 5D, så går det neppe "rett" vei ved å sette på en søker.

:) Nå når jeg vet at jeg skal beholde kameraet kommer jeg trolig å kjöpe en VF2, men skal vente til BLS-5 finnes på lager (trenger et ekstrabatteri).

Helena: du skal få prøve min løse optiske søker sammen med 20mm'eren når du kommer til Oslo :)

Takk, det var snilt! Gleder meg til en Oslotur, men vil vente til jeg har fått 14-42 tilbake. Då reiser jeg kanskje lett med bare E-PL2. (Har jeg kun 20/1.7 blir det vanskelig å sette sammen et bra "reise-kit".)

Jeg vil heller si det sånn: Det perfekte komplement til E-PL2+14-42 er 20mm f/1.7... ;)

:thumbup:

Endret av HelenaN
Lenke til kommentar

Eg har ikke misforstått når eg tror at mine objektiver til E620 ikke passer på noe micro 4/3 system?

Finnes det adaptere?

Som det allerede er nevnt, så finnes det adapter. Hvilke objektiver har du?

Har bare to. Det som følger med og 50-200 (?) sånn ca. Kan ikke inn og myse da schnuppa sover på rommet :p

Lenke til kommentar

trenger et ekstrabatteri

Ja, man er nesten helt nødt til å ha to batterier, minst. Jeg har tre nå.

Jeg er nesten helt sikker på at BLS-1 kan brukes, det er det som brukes på veldig mange av Olympusene, inklusive E-P1, E-P2, E-PL1, E-420... Og på Olympus er et og greit å bruke billigere kopier. Et av mine er kopi, kjøpte det brukt av en luring på forumet her, funker flott!

Lenke til kommentar

Mange takk for tipset! Googlet litt nå og Olympus rekommenderer ikke at man bruker BLS-1 i E-PL2s lader, men mange sier at det går greit. Siden priset er samme, og det nye batteriet skal klare nesten dobbelt så mange eksponeringer, pröver jeg å vente på BLS-5. Det er dog er fint å vete at BLS-1 funker hvis den nye typen fortsatt ikke finnes i lager når jeg skal dra på ferie.

Lenke til kommentar

det nye batteriet skal klare nesten dobbelt så mange eksponeringer

Å, ja da ville jeg satse på det nye. Det kan og tyde på at batteriene er mindre kompatible enn jeg trodde. Det kan og være sånn at det batteriene kan brukes om hverandre, men at de trenger ulik lader. :hm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...