Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Det vil absolutt være et interessant objektiv. Men hvis du kan klare deg med f/2.8, så har Panasonic et utrolig lekkert objektiv i 45mm f/2.8. Brukte den i oktoberfesten min.

Du har tatt mange gode bilder med det, ser jeg. Om jeg husker rett så har Randi det objektivet, så jeg kan jo be å få pröve hennes. Om du sammanligner AF med 20/1.7 sin, merker du noen forsjell?

Men egentlig tror jeg min grens går ved f/2 og helst vil jeg ha 50mm eller lenger. Jeg skal i hvert fall vente på Olympus 50/2 för jeg bestemmer meg (om det ikke tar altfor lang tid - er som sagt ikke sikker på om det er fakta eller kun et rykte).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da ser det ut som om det blir E-5 på meg! :)

Ser ut som det finnes personer i Olympus (sverige) som også tar ansvar for å gjøre norske kunder fornøyde. Så da blir det ikke systembytte på meg, og jeg kan fortsette å sikle på 14-35 f2 og 35-100 f2. :p

Er det noen som har E-5 her egentlig?

Lenke til kommentar

Du har tatt mange gode bilder med det, ser jeg. Om jeg husker rett så har Randi det objektivet, så jeg kan jo be å få pröve hennes. Om du sammanligner AF med 20/1.7 sin, merker du noen forsjell?

Jeg synes AF er noenlunde lik - det er en limit knapp på objektivet som kan brukes de dagene man ikke er i makro mood.

Men egentlig tror jeg min grens går ved f/2 og helst vil jeg ha 50mm eller lenger. Jeg skal i hvert fall vente på Olympus 50/2 för jeg bestemmer meg (om det ikke tar altfor lang tid - er som sagt ikke sikker på om det er fakta eller kun et rykte).

f/2 - den ser jeg. Vi får alle håpe på en m.ZD 50mm f/2 :)

Lenke til kommentar

Da ser det ut som om det blir E-5 på meg! :)

Gratulerer.

Ser ut som det finnes personer i Olympus (sverige) som også tar ansvar for å gjøre norske kunder fornøyde. Så da blir det ikke systembytte på meg, og jeg kan fortsette å sikle på 14-35 f2 og 35-100 f2. :p

Så det er i Sverige det skjer ...

Jeg mener å huske at det var en som bestilte en E-5 fra Scandinavian Photo før jul. Men det var kanskje deg?

Jeg har "bare" lånt en i noen få dager (en helg). Det var trivelig nok det.

Lenke til kommentar

Det ser ut å väre et flott (men relativt dyrt, nå lurer jeg på hva et evt. OM 50/2 kommer å koste...) objektiv.

Men med Macro så må du MF'e uanskvett, så kanskje det er bedre å finne ei rimeligere macrolinse i 4/3 e.l. og kjøpe en adapter.

Du har definitivt en poeng, men jeg vil som sagt at det skal kunne dublere som kort tele (det er nok egentlig det jeg mest kommer å bruke det som). Dog er muligheten for macrofoto artig å ha. Ekte macro er jeg ikke särlig intressert i, men jeg liker å gå näre motiven.

Og det er den glatt verdt. HelenN har tross alt en EF 35mm 1.4L* og ser nok verdien av godt glass.

Jeg har hatt min 45mm snart i et halvt år og bruker den ganske mye. Men har ikke rukket å ta makro bilder enda :D

*) Hvis jeg husker rett.

Det er riktig, og det er mitt favorittobjektiv. :) Uansett hvordan det går for meg med µ4/3 (meget positivt so far) kommer jeg å selge et eller to lite brukte Canon-objektiver. Har jeg lust kan jeg bruke disse pengene til µ4/3, så penger er egentlig ikke noe problem, men jeg skal ta det rolig. Det er dog göy å snakke utstyr og drömme litt. :)

Noe må ju Sverige gjöre bra når det går så dårlig med ski... :cry:

Lenke til kommentar

Jeg har lånt både Tomsi's og Bykatt's 45mm, det er veldig skummelt å gjøre sånt. Det har vært vanskelig å ikke bare kjøpe en selv, for det er et flott objektiv, ikke minst til portretter. Men jeg og håper på et raskere portrettobjektiv, macro er uansett ikke min greie. Bra nærgrense er fint, men jeg trenger ikke 1:1 eller deromkring. Og, jeg trenger det ikke så sylskarpt på full åpning heller, for den saks skyld, men det tror jeg kanskje du vil like Helena? Uansett, 45/2.8 er flott, men jeg tror det kommer mye spennende i løpet av året, så jeg ser an en stund. Det er jo en fare for at det jeg venter på kommer til å få 45/2.8 til å virke økonomisk, men om så skjer, så får det bli en 45 :D

Lenke til kommentar

Og så var det den dårlige nyheten: https://prisguiden.no/produkt/113346

Og det er den glatt verdt. HelenaN har tross alt en EF 35mm 1.4L* og ser nok verdien av godt glass.

Jeg har hatt min 45mm snart i et halvt år og bruker den ganske mye. Men har ikke rukket å ta makro bilder enda :D

*) Hvis jeg husker rett.

Neste måneds utfordring, macro av spirende liv ;) (Vel, kanskje ikke så lurt her i snøbedekte nord...)

Kikket på denne anmeldelsen: http://www.dpreview.com/lensreviews/panasonic_45_2p8_o20/page5.asp samt bildene til forrige link, og ble ikke helt overbevist i forhold til den prislappen (~7000,-).

Lenke til kommentar

Kikket på denne anmeldelsen: http://www.dpreview.com/lensreviews/panasonic_45_2p8_o20/page5.asp samt bildene til forrige link, og ble ikke helt overbevist i forhold til den prislappen (~7000,-).

Det jeg syntes ikke var overbevisende i den testen, hadde mer med at de testet på E-P1 i Oktober 2009. Det har f.eks. kommet firmware oppgraderinger til E-P1 som har fikset det kameraets AF ytelse. At det kun har f/2.8 kan være et ankepunkt; men det er 1:1 makro, ikke 1:2 som Olympus ZD 50mm f/2.

Det er forøvrig ikke første gang jeg har lest objektivtester og tenkt at de bildene der var da ingenting å skrive hjem om ... Man så har jeg prøvd objektivet og oppdaget at det å lese tester, det burde man kanskje slutte med.

Lenke til kommentar

Gratulerer.

...

Takk!

Ja, fortalte litt om min uflaks på en ryddig måte, og at jeg var interessert i E-5 (eller systembytte), og så fikk jeg tilbud om et E-5 med litt rabatt, så har takket ja. Aner ikke når jeg får det, men forhåpentligvis snart (i motsetning til de fleste butikker?)..

Jeg mener å huske at det var en som bestilte en E-5 fra Scandinavian Photo før jul. Men det var kanskje deg?

Jeg har "bare" lånt en i noen få dager (en helg). Det var trivelig nok det.

Nei det var nok ikke meg. Jeg hadde vurdert å bestille fra USA nå. Kursen er ikke så ille, og besparelsen er grei nok, selv om jeg skulle måtte spandere en reparasjon selv pga. manglende norsk reklamasjonsrett (noe som egentlig burde være lite sannsynlig, selv om min erfaring tilsier noe annet).

Jeg er ingen ISO-racer, men de gangene jeg trenger det, får man liksom aldri høy nok ISO-verdi. Så selv om det fortsatt henger etter konkurrentene (og spesielt FF), så vil dette gi meg mer muligheter for bedre bilder under vanskelige forhold. Tar jo endel bil-interiørbilder der det er kjekt å kunne bruke litt høyere ISO-verdi (også fordi jeg ikke vil ha for liten dybdeskarphet).

Og skjermen blir utrolig kjekk å ha for kontroll, på E-3 så kan man være fornøyd med et bilde på kamera, mens når man ser det på PC er det faktisk uskarpt (f.eks. bevegelsesuskarphet).

Jeg filmet også endel for noen år tilbake, kanskje den interessen vekkes litt igjen når muligheten finnes (søren, må vel bruke mer penger på en OK mic nå da). Men jeg synes at det "hakker" litt (eller litt urolig bilde) på panorering og actionfilming på de eksemplene jeg har sett, må bare teste selv og se om det duger.

EDIT:

Desverre er Olympus tomme for E-5 på sentrallageret, så må vente en stund, måtte regne med ca 4 uker kanskje.. :(

Spurte også om det var noe på gang i forhold til kampanjer, E-5 bundling med objektiv, eller prisreduksjon, men det var det ikke (som han visste/ville si noe om hvertfall).

Endret av Zamot
Lenke til kommentar

Det jeg syntes ikke var overbevisende i den testen, hadde mer med at de testet på E-P1 i Oktober 2009. Det har f.eks. kommet firmware oppgraderinger til E-P1 som har fikset det kameraets AF ytelse. At det kun har f/2.8 kan være et ankepunkt; men det er 1:1 makro, ikke 1:2 som Olympus ZD 50mm f/2.

Regner med at det dukker opp noen makrobilder i mars-tråden ;):yes:

Lenke til kommentar

Det ser ut å väre et flott (men relativt dyrt, nå lurer jeg på hva et evt. OM 50/2 kommer å koste...) objektiv.

Blir nok ikke den prisklassen pga 1:2. Om man ikke skal bruke det til macro, så er vel et fastobjektiv bedre.

Hva med Helios 44-2 58mm f/2 til 300-500,- og en adapter. Det er noe jeg skal kjøpe til E-P1/D40'en.

Her har du bilde med objektivet og macro extension tube

Shimmer

Red reflection

Helios 44-2 58mm f/2 (Macro Extension Tubes)

Portrett:

http://www.flickr.com/search/?q=helios+44-2+portrait&w=all&m=&s=int&mt=&referer_searched=

Du har definitivt en poeng, men jeg vil som sagt at det skal kunne dublere som kort tele (det er nok egentlig det jeg mest kommer å bruke det som). Dog er muligheten for macrofoto artig å ha. Ekte macro er jeg ikke särlig intressert i, men jeg liker å gå näre motiven.

Det sier du nå, men du blir sikkert bitt av basillen ;) Skulle bare ønske den forbaska snøen kunne forsvinne snart. Er bare deprimerende ute for tida.

Lenke til kommentar

Jeg har lånt både Tomsi's og Bykatt's 45mm, det er veldig skummelt å gjøre sånt. Det har vært vanskelig å ikke bare kjøpe en selv, for det er et flott objektiv, ikke minst til portretter.

Det er det jeg er litt redd for, ja... :D

Og, jeg trenger det ikke så sylskarpt på full åpning heller, for den saks skyld, men det tror jeg kanskje du vil like Helena? Uansett, 45/2.8 er flott, men jeg tror det kommer mye spennende i løpet av året, så jeg ser an en stund. Det er jo en fare for at det jeg venter på kommer til å få 45/2.8 til å virke økonomisk, men om så skjer, så får det bli en 45 :D

Det er kanskje vanskelig å tro når man vet at jeg har 5D og altfor dyr optikk :blush: , men jeg er egentlig ikke opptatt av skerpe. Jeg er definitivt ingen "pixel peeper" og f.eks. Olympus 14-42II synes jeg er skarpt nok. Farger, DoF og andre typer av karakteristikk er mye viktigere for meg.

Det ser ut som at E-PL2 gir meg den typ av filkarakteristikk jeg virkeligen liker og det er meget positivt. Uten 5D tror jeg dog jeg skulle savne muligheten for liten DoF med vidvinkel. Vi får se. Jeg er i hvert fall meget glad for at jeg gav µ4/3 en andre sjanse.

Lenke til kommentar

Hva med Helios 44-2 58mm f/2 til 300-500,- og en adapter. Det er noe jeg skal kjøpe til E-P1/D40'en.

Flotte bilder. Ser ut som et intressant objektiv, men jeg er redd at MF er vanskelig til noe av det jeg planerer å bruke objektivet til (litt gatufoto etc..). Troligtvis kjöper jeg noe med AF, og pröver meg kanskje på MF-optikk senere.

Det sier du nå, men du blir sikkert bitt av basillen ;) Skulle bare ønske den forbaska snøen kunne forsvinne snart. Er bare deprimerende ute for tida.

He he! Vi får se.

Jeg liker vinter, men er helt enig i at når den er som den er nå vore det mye bedre med vår. :)

Lenke til kommentar

Det er kanskje vanskelig å tro når man vet at jeg har 5D og altfor dyr optikk :blush: , men jeg er egentlig ikke opptatt av skerpe. Jeg er definitivt ingen "pixel peeper"

Jeg ble det etter jeg fikk Sigma DP2'en. Noe som ikke er bra for lommeboka...

Lenke til kommentar

Flotte bilder. Ser ut som et intressant objektiv, men jeg er redd at MF er vanskelig til noe av det jeg planerer å bruke objektivet til (litt gatufoto etc..). Troligtvis kjöper jeg noe med AF, og pröver meg kanskje på MF-optikk senere.

Gatufoto? Leica er vel kongen av gatefoto og den er kun MF (unntatt X1)

MF er gøy! :yes:

Endret av Epp
Lenke til kommentar

EDIT:

Desverre er Olympus tomme for E-5 på sentrallageret, så må vente en stund, måtte regne med ca 4 uker kanskje.. :(

Spurte også om det var noe på gang i forhold til kampanjer, E-5 bundling med objektiv, eller prisreduksjon, men det var det ikke (som han visste/ville si noe om hvertfall).

Gratulerer med nytt kamera (På vei, om ikke annet...) :w00t:

Når det gjelder problemer med levering, så sliter tydeligvis Olympus med det samme som Panasonic gjør på sin toppmodell GH-2, de klarer ikke å produsere nok av dem til å mette behovet i markedet. På 4/3 og µ4/3 sider klages det stadig over tilgjengeligheten på GH-2, og at de stort sett alltid er "out of stock"... Hitler er heller ikke fornøyd... :p

http://www.youtube.com/watch?v=BhDoZbWOPQc

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...