Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Tror etterspørselen er større enn tilgangen foreløpig. Du får gå til en av de store butikkene og spørre om de kan klare å få til en hyggeligere pris? Den burde ligge nærmere Canon 7D i pris - dvs. rundt 11-12.000,-

Tviler på at det funker. kanskje man kan presse den ned til underkant av 14k som dustin selger for, men tror ikke det er noe særlig mer margin.. Men skader jo ikke å prøve :)

Søker de etter folk da?

Ikke som jeg vet(eller spurte om), men det virket som om resepsjonsdama var enig i meg i at det går ikke ann å ha ingen, og at ledelsen burde vel finne ut av det etter hvert. Men er ikke alle bra firmaer på utkikk etter gode folk uansett da? Igjen, det skader jo ikke å prøve. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apropos AF på E-520, jeg hadde med mitt på rally her om dagen, og det er vel egentlig første gang jeg virkelig har brukt C-AF. Det fungerte egentlig veldig bra, også da det ikke var allverdens godt lys, og det gikk tydeligvis greit at jeg fulgte bilen med zoomen. Da bilene kom veldig nær hang det ikke helt med, så typisk det siste bildet i en serie var ikke nødvendigvis skarpt, men der er også farten såpass stor at lukkertiden også ble en begrensning. Det viste seg ihvertfall at man ikke på død og liv må ha D3 for å kunne fotografere noe som beveger seg litt.

post-171067-0-76583200-1298738067_thumb.jpg

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hmmm... Kjedelig å höre at Olympus ikke har noen service i Norge. :( Da tar det sikkert flere uker för jeg får tilbake objektivet hvis jeg sender det inn. Skal kontakte JapanPhoto nå, så får vi se.

mer enn 10 dager så har du rett på låneobjektiv.

Lenke til kommentar

Hmmm... Kjedelig å höre at Olympus ikke har noen service i Norge. :( Da tar det sikkert flere uker för jeg får tilbake objektivet hvis jeg sender det inn. Skal kontakte JapanPhoto nå, så får vi se.

mer enn 10 dager så har du rett på låneobjektiv.

En uke.

http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_fra_butikk/viewNG?section=laringnegjenstand#laringnegjenstand

Det tok over en mnd før jeg fikk tilbake kameraet mitt. Men det var nok hovedsaklig fordi de glemte å si at det var ferdig og lå og ventet. Jeg leverte det direkte til Olympus og fikk lånekamera derfra (da var det en service-fyr der, men ikke nå lenger). I mellomtiden så skjedde jo samme feil med mitt andre E-3, så jeg beholdt lånekamera litt til mens det andre blir fikset. Har vært der oppe 6-7 ganger (x2) for å levere/hente ting på under 3 år. VIP servicen som ble innført i 2009 har jeg bare sett noe til en gang mener jeg. Dvs. få tilsendt låneprodukt og frankert emballasje..

Er ikke noe stort problem å levere ting til service, men hadde vurdert å levere det til Olympus direkte bare for å korte ned tiden (dvs. spare tiden for transport fra butikk til Olympus Norge). Men butikken har kanskje mer låneutstyr..

Nei, tilbake til E-5 drømmingen...

Litt off topic, men kanskje noen har lyst å se noen bilder jeg har tatt med E-3:

Med Elinchrom blitser:

http://www.porsche.no/index.php?page_id=7&page=2&carId=886214

http://www.porsche.no/index.php?page_id=7&page=2&carId=885568

http://www.porsche.no/index.php?page_id=7&page=1&carId=885567

http://www.porsche.no/index.php?page_id=7&page=1&carId=876663

http://www.porsche.no/index.php?page_id=7&carId=871032

Uten blitser:

http://www.porsche.no/index.php?page_id=7&carId=867292

http://www.porsche.no/index.php?page_id=7&carId=856074

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk Epp og Zamot (flotte bilder forresten!)! Det er bra å vete.

Gjorde et seriöst test av 14-42II idag og fant at det er mer vanskelig enn man tror å teste objektiv. Fikk gjöre testet flere ganger fordi jeg glemte noe (f.eks slå av IS når jeg brukte stativ). :)

Selv med stativ ble ca 80% av bilder tatt mellom 1/100 og 1/200 uskarpe.

Fikk svar fra JapanPhoto idag til tross for at det er söndag. Han sier at jeg kan gå in i butikken her i Trondheim så sjekker de objektivet, og er jeg heldig får jeg bytte det mot et nytt, ettersom det ikke er så lenge siden jeg mottok det. Men det er jo ikke sikkert at de har 14-42II i lager i butikken. Håper det. Tar nok en tur dit imorgen og skriver igjen når jeg vet mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk svar fra JapanPhoto idag til tross for at det er söndag. Han sier at jeg kan gå in i butikken her i Trondheim så sjekker de objektivet, og er jeg heldig får jeg bytte det mot et nytt, ettersom det ikke er så lenge siden jeg mottok det. Men det er jo ikke sikkert at de har 14-42II i lager i butikken. Håper det. Tar nok en tur dit imorgen og skriver igjen når jeg vet mer.

Det er god service fra JapanPhoto! Og Olympus har også enormt god policy i forhold til ting som utløser servicebehov de første tre (?) månedene etter kjøp. Spent på fortsettelsen... :yes:

Lenke til kommentar

Kai, det höres bra ut!

Var innom JapanPhoto idag. Dessverre hadde dom ingen 14-42II i butikken, så dom har sendt mitt objektiv til verksted og det kan ta 6 uker. Det var litt kjedelig, men det er sånn det er.

Jeg har fått lånet Randis 20/1.7 denne uken (har også bestillt et selv) og brukte det litt idag i byen. Noe som slo meg igjen var at det har tregere AF enn 14-42II. Det er uventet. Det er dog fortsatt et flott objektiv.

Endret av HelenaN
Lenke til kommentar

Ser det er blitt nevnt flere ganger i denne tråden at Olympus sin DSLR satsing trolig er et dødt prosjekt. Gjelder dette andre produsenter også, eller kun Olympus?

Panasonic har gått helt over m-4/3. Samsung har vel gått helt over til NX systemet.

Når det gjelder Olympus, så kommer de nok til å ha ihvertfall en DSLR modell i salg i ganske lang tid fremover. For tiden heter modellen E-5. Den kommer nok til å bli oppgradert i fremtiden. Det er også mulig (men ikke like sikkert) at det kommer en erstatter for E-30 i løpet av året.

Lenke til kommentar

Ser det er blitt nevnt flere ganger i denne tråden at Olympus sin DSLR satsing trolig er et dødt prosjekt. Gjelder dette andre produsenter også, eller kun Olympus?

Andre digitale speilrefleksformater lever i beste velgående - men jeg ville heller anbefalt å gå for micro four thirds enn four thirds - altså speilløst systemkamera i stedet for Olympus' til del utfasede speilrefleks. De har nettopp lansert en ny modell, men det kommer nok ikke til å komme så veldig mye nytt på four thirds-fronten framover.

Lenke til kommentar

Alltid interessant å lese Hogans betraktninger. Det er to tre ting som gjør at jeg har betydelig tro på µ4/3, f.eks.:

• mer enn en produsent av hus, mange av objektiver
  • bredt objektivutvalg (men kunne gjerne hatt et tydeligere veikart på hva som kan ventes, når)
  • teknologisk utvikling minker stadig avstanden til større sensorer, fasedetektert autofokus

Ellers nevner han noe viktig som han og har vært inne på tidligere: produsentene vet ikke enda nøyaktig hva markedet egentlig vil ha i et speilløst, og det synes på mange nokså "schizofrene" modeller, men det ser og ut til at de er i ferd med å få et bedre bilde enn de hadde for et par år siden, naturlig nok.

Lenke til kommentar

Alltid interessant å lese Hogans betraktninger.

"Enig med du"

Jeg er spent på hva Olympus kommer med fremover - jeg synes E-PL2 og den nye 14-42mm-en er et meget positivt tegn. Men de må bli mer aggressiv på markedsføringen.

Panasonic sliter tydeligvis med å levere - ser stadig at folk i USA og Canada prøver å finne en butikk som faktisk har GH2 inne. Markedsføringen er rimelig mangelfull hos Panasonic også.

Lenke til kommentar
Forresten, jeg liker E-PL2 mer jo mer jeg bruker det. :love:
Det er vel bare å begynne å tippe på hvor lang tid det går før du selger alt Canon utstyret ;)Jeg gjetter på før jul.

Tror du? Hmmm... Jeg er skeptisk. :) Er jeg fortsatt fornöyd om en måned eller to selger jeg nok et lite brukt Canon-objektiv og kjöper noe til Olympus istedet. 35L og noen fler favoritter selger jeg neppe, men hvem vet hva som skjer i fremtiden...

Jeg önsker meg et AF 50/1.4 for µ4/3!
50mm ekvivalent eller faktisk 50mm. Jeg mener med crop faktor på 2 så blir det som 100mm å regne...

Jeg tenkte faktisk 50mm (har allaredan 20/1.7). Til min 5D bruker jeg nå nesten bare 35 og 100mm, så 20/1.7 + 50/1.4 skulle väre perfekt for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...