tomsi42 Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Det var da ikke dumt gjort. Noe må vi jo snakke om for å holde tråden i gang... :-) Det var ihvertfall mer interessant enn om jeg skulle gnåle om min nye GH2 Lenke til kommentar
HelenaN Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Jeg ville prøvd å kontakte Olympus direkte. Si fra at du har et problem, og det kan se ut som at det skyldes IS med enkelte brennvidder på kit-objektivet (og at du har testet med andre). Dersom dette er et generelt problem, kommer det nok noe med en firmware update. Bra tips! Skal som sagt först gjöre en ordentlig test. Ser jeg da at det virkeligen er noe feil kontakter jeg Olympus. Her er vi enige. Digg kamera, men hjulet er litt... err... "1000-kroners kompaktkamera"-aktig. He he. Enig. Ja ja, man kan ikke få alt som man vil ha det. Det var da ikke dumt gjort. Noe må vi jo snakke om for å holde tråden i gang... :-) Takk, nå föler jeg meg bedre. Det var da ikke dumt gjort. Noe må vi jo snakke om for å holde tråden i gang... :-) Det var ihvertfall mer interessant enn om jeg skulle gnåle om min nye GH2 Er du fornöyd så langt? Hadde jeg ikke värt så opptatt av JPG hadde jeg nok kjöpt GH2 istedet. Vendbar skjerm og inbygd söker er fint å ha. 1 Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Det var ihvertfall mer interessant enn om jeg skulle gnåle om min nye GH2 +1 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Er du fornöyd så langt? Hadde jeg ikke värt så opptatt av JPG hadde jeg nok kjöpt GH2 istedet. Vendbar skjerm og inbygd söker er fint å ha. Veldig fornøyd. Det gjør alt jeg håpet på og litt til. Jeg synes fargene er litt bedre enn GF1, nærmere Olympus, og støy på høy ISO er mye bedre enn GF1. Litt uvanlig med touch-skjerm men det blir jeg vant til. EVF-en er bare lekker. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 (endret) Jeg angrer forresten på at jeg tok opp det der "problemet" för jeg er helt sikker på at der er et problem. Det var dumt gjort. Unnskyld! Nei, det er alltid bra at man får frem problemer og løsninger. Jeg skal få sjekket 14-42mm på E-P1 og se om den har samme problem. Endret 23. februar 2011 av Epp 1 Lenke til kommentar
Cax Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Veldig fornøyd. Det gjør alt jeg håpet på og litt til. Jeg synes fargene er litt bedre enn GF1, nærmere Olympus, og støy på høy ISO er mye bedre enn GF1. Litt uvanlig med touch-skjerm men det blir jeg vant til. EVF-en er bare lekker. Du har ikke prøvd litt 4/3-objektiver med adapter og sjekket hvordan AF fungerer på dem? Jeg lurer på hvordan 25/1.4 og 14-50/2.8-3.5 oppfører seg på det kameraet, men jeg har ikke forsket noe videre etter erfaringer med dem. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Du har ikke prøvd litt 4/3-objektiver med adapter og sjekket hvordan AF fungerer på dem? Jeg lurer på hvordan 25/1.4 og 14-50/2.8-3.5 oppfører seg på det kameraet, men jeg har ikke forsket noe videre etter erfaringer med dem. Jeg har testet mine objektiver - og det har egentlig gått greit. Fokus oppfører seg veldig uvant - det virker som kamera fokuserr veldig rask til sånn ca. riktig sted, så virker det som om den flytter den seg vekk fra fokus, for så å prikke inn riktig fokus. Det skjer ikke alltid eller på alle objektiver. Men er som sagt uvant. Testede objektiver er 35mm f/3.5, 40-150mm, 9-18mm, 70-300mm og 14-54mm. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Helena: Så bra at det ikke er kameraet, eller bare kameraet i kombinasjon med det/enkelte objektiver. Da kommer det helt sikkert en firmwareoppdatering, men fint om du sender en epost til Olympus så den kommer før heller enn senere. Jeg synes det er flott at du tok det opp i stedet for å vente, noen kommer til å få glede av at det allerede er behandlet Lenke til kommentar
Epp Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Er du fornöyd så langt? Hadde jeg ikke värt så opptatt av JPG hadde jeg nok kjöpt GH2 istedet. Vendbar skjerm og inbygd söker er fint å ha. En ting jeg har funnet ut etter å ha testet min lille Sigma DP2, er at jeg skal aldri mer bry meg om JPG fra kamera. DP2 må man bruke RAW og da blir bildene meget bra. Sigma har eget program for RAW filene (Sigma Photo Pro) som er meget bra og gratis for alle... Så, Resistance is futile... Ellers må jeg bare si at det er utrolig mye gøy med Foveon. Gleder meg til kommende generasjoner av Foveon sensoren... Lenke til kommentar
kaian Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Gleder meg til kommende generasjoner av Foveon sensoren... Jeg og. Håper bare de kommer bak en µ4/3-fatning Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 (endret) ... Skal som sagt först gjöre en ordentlig test. Ser jeg da at det virkeligen er noe feil kontakter jeg Olympus. Et moment som kan være lurt å inkludere i testen, er å se om funksjonen ANTI-SHOCK (se under Tannhjul E i menyen, der ligger det i hvert fall på E-P1) har noen virkning på bildene. Lukkeren på speilløse kamera står jo normalt i åpen posisjon (i motsetning til på DSLR) - når et bilde skal tas, må en av lukkergardinene først dras over sensoren og mørklegge denne, før lukkeren deretter fungerer som en "normal" fokalplanlukker. Det har vært spekulert i at denne ekstra operasjonen like før eksponering kan bidra med såpass vibrasjon at det kan gi bevegelsesuskarphet på bildene - spesielt dersom det kombineres med en brikkestabilisator "i utakt" og/eller et objektiv med en konstruksjon der vibrasjon kan forplante seg og evt selvforsterkes. Jeg har ikke selv opplevd dette som noe problem Dersom det skulle være et problem, burde ANTI-SHOCK satt til feks 1/8sek kunne være en løsning. Da dras lukkergardina over sensoren, kameraet venter i 1/8sek mens vibrasjoner dør ut, og deretter kjøres eksponeringen. Dersom bildene dine blir bedre med ANTI-SHOCK satt til noe annet enn OFF, er det altså en indikasjon på at det er behov for å la vibrasjoner dø ut mellom utløsertrykk og eksponering. E: Feilretting Endret 23. februar 2011 av a_aa Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Gleder meg til kommende generasjoner av Foveon sensoren... Jeg og. Håper bare de kommer bak en µ4/3-fatning Et slikt beist kan jeg tenke meg også. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Min E-520 har jævlig upålitelig autofokus. Spesielt ved store blendere, hvor stor dybdeskarphet ikke kan skjule unøyaktigeter. LiveView med Imager AF treffer nesten bestandig, men er ekstremt tregt og bråker som fy. Dessuten kan du ikke se gjennom søkeren når du bruker det. Og den forbanna søkeren er så liten at det, til tross for iherdig mysing, ikke er mer nøyaktig å fokusere manuelt. Er det mitt eksemplar det er noe galt med? Andre med lignende problemer? Er det noe å gjøre noe med? Jeg vegrer meg for å eventuelt sende bort kamera for reparasjon/sjekk, siden jeg har bruk for det mer eller mindre daglig, og ikke har noen backup-digital. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Min E-520 har jævlig upålitelig autofokus. Spesielt ved store blendere, hvor stor dybdeskarphet ikke kan skjule unøyaktigeter. LiveView med Imager AF treffer nesten bestandig, men er ekstremt tregt og bråker som fy. Dessuten kan du ikke se gjennom søkeren når du bruker det. Og den forbanna søkeren er så liten at det, til tross for iherdig mysing, ikke er mer nøyaktig å fokusere manuelt. Er det mitt eksemplar det er noe galt med? Andre med lignende problemer? Er det noe å gjøre noe med? Jeg vegrer meg for å eventuelt sende bort kamera for reparasjon/sjekk, siden jeg har bruk for det mer eller mindre daglig, og ikke har noen backup-digital. Jeg har brukt E-500 på ca 40.000 eksponeringer, og jeg slet ikke med den, utenom når det var mørkt da..., da var den nesten ubrkelig. Jeg kjøpte Olympus ME-1 for å få en 1,2x forstørrelse av søkeren (som jo er forferdelig liten), og handlet i tillegg en split-image focus screen fra VirtualVillage (tror jeg det het) på e-bay for noen dollars. Da fikk jeg slik fokus-skjerm som er på gamle speilrefleks, som gjør det utrolig mye enklere å fokusere (hvorfor har de ikke tatt dette videre!?). Konsekvens av disse to tiltaken er at det blir mye lettere å fokusere manuellt (samt sjekke at autofokusen treffer riktig). Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Min E-520 har jævlig upålitelig autofokus. Spesielt ved store blendere, hvor stor dybdeskarphet ikke kan skjule unøyaktigeter. LiveView med Imager AF treffer nesten bestandig, men er ekstremt tregt og bråker som fy. Dessuten kan du ikke se gjennom søkeren når du bruker det. Og den forbanna søkeren er så liten at det, til tross for iherdig mysing, ikke er mer nøyaktig å fokusere manuelt. Er det mitt eksemplar det er noe galt med? Andre med lignende problemer? Er det noe å gjøre noe med? Jeg vegrer meg for å eventuelt sende bort kamera for reparasjon/sjekk, siden jeg har bruk for det mer eller mindre daglig, og ikke har noen backup-digital. Hvis kameraet sliter med fokus i godt lys, så er det noe galt. I dårlig lys, så sliter AF. Jeg har en E-420 selv og den oppfører seg slik du beskriver kun i dårlig lys. Lenke til kommentar
HelenaN Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Veldig fornøyd. Det gjør alt jeg håpet på og litt til. Jeg synes fargene er litt bedre enn GF1, nærmere Olympus, og støy på høy ISO er mye bedre enn GF1. Litt uvanlig med touch-skjerm men det blir jeg vant til. EVF-en er bare lekker. Det höres veldig bra ut. Fint at du er fornöyd! Et moment som kan være lurt å inkludere i testen, er å se om funksjonen ANTI-SHOCK (se under Tannhjul E i menyen, der ligger det i hvert fall på E-P1) har noen virkning på bildene. Lukkeren på speilløse kamera står jo normalt i åpen posisjon (i motsetning til på DSLR) - når et bilde skal tas, må en av lukkergardinene først dras over sensoren og mørklegge denne, før lukkeren deretter fungerer som en "normal" fokalplanlukker. Det har vært spekulert i at denne ekstra operasjonen like før eksponering kan bidra med såpass vibrasjon at det kan gi bevegelsesuskarphet på bildene - spesielt dersom det kombineres med en brikkestabilisator "i utakt" og/eller et objektiv med en konstruksjon der vibrasjon kan forplante seg og evt selvforsterkes. Jeg har ikke selv opplevd dette som noe problem Dersom det skulle være et problem, burde ANTI-SHOCK satt til feks 1/8sek kunne være en løsning. Da dras lukkergardina over sensoren, kameraet venter i 1/8sek mens vibrasjoner dør ut, og deretter kjøres eksponeringen. Dersom bildene dine blir bedre med ANTI-SHOCK satt til noe annet enn OFF, er det altså en indikasjon på at det er behov for å la vibrasjoner dø ut mellom utløsertrykk og eksponering. E: Feilretting Mange takk for tipsen! Skal ta med dette i testet (har dog masser å gjöre med min firma nå, så det får nok vente noen dager). Lenke til kommentar
se# Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 (endret) SLR Gear har testet ny versjon av Olympus kit lens og skriver blant annet om vibrasjonsproblemene de fant i første versjon: "The good news is that we repeated our tests with both the original lens and the new lens on both the original E-P1 and the E-PL2, and while the old lens again exhibited the problem on both cameras, the new lens does not show the problem on either camera. We’re happy to report that Olympus’s redesign of the collapsible kit lens eliminates what we saw as a noticeable flaw, and we can safely recommend the 14-42mm II kit lens that’s now bundled with the E-PL2." Totalt en ganske positiv test. Endret 25. februar 2011 av se# 1 Lenke til kommentar
HelenaN Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 SLR Gear har testet ny versjon av Olympus kit lens og skriver blant annet om vibrasjonsproblemene de fant i første versjon: "The good news is that we repeated our tests with both the original lens and the new lens on both the original E-P1 and the E-PL2, and while the old lens again exhibited the problem on both cameras, the new lens does not show the problem on either camera. We’re happy to report that Olympus’s redesign of the collapsible kit lens eliminates what we saw as a noticeable flaw, and we can safely recommend the 14-42mm II kit lens that’s now bundled with the E-PL2." Totalt en ganske positiv test. Det er en lettelse å höre at mitt problem ikke er et generelt feil. Da ordner det seg sikket for meg også. Jeg skal kontakte Olympus (eller kanskje JapanPhoto först) i helgen. Det er dog litt rart at jeg har akkurat det problem som ble beskrivet for E-P1 og 14-42I, men det er vel bare et av livets merkelige sammentreff. 1 Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Hm, burde ikke prisen på E-5 synke snart? Sikler fælt, men den har jo ikke sunket i det hele tatt etter det jeg forstår.. Det koster under 13k fra USA, 14800 hos JP (eller 13700 hos dustinhome - ingen på lager). E-3 sank jo litt hver måned de første mnd, og kraftig den 3. måneden. Hvis dette stemmer da: http://www.43rumors.com/ft3-big-olympus-e-3-price-drop-in-germany-is-that-a-sign/ Noen som husker hvordan E-3 prisene var (når) og når Olympus hadde kampanjer? (Kanskje det finnes en egen E-5 tråd for oss særinger som faktisk vurderer å oppgradere i et system som det trolig blir lite satsing på fremover?) Forøvrig kan jeg opplyse om at det så og si ikke finnes noen Olympus (foto) organisasjon/folk i Norge for øyeblikket. Det er hva jeg forstår kun en person, og denne jobber som selger(men ikke 100%). Olympus legger også om servicen, de skal ikke håndtere den i det hele tatt, men setter det bort til et annet firma som bare sender ting til utlandet.. Kanskje man kan søke jobb der nå, hehe.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Hm, burde ikke prisen på E-5 synke snart? Tror etterspørselen er større enn tilgangen foreløpig. Du får gå til en av de store butikkene og spørre om de kan klare å få til en hyggeligere pris? Den burde ligge nærmere Canon 7D i pris - dvs. rundt 11-12.000,- Forøvrig kan jeg opplyse om at det så og si ikke finnes noen Olympus (foto) organisasjon/folk i Norge for øyeblikket. Det er hva jeg forstår kun en person, og denne jobber som selger(men ikke 100%). Olympus legger også om servicen, de skal ikke håndtere den i det hele tatt, men setter det bort til et annet firma som bare sender ting til utlandet.. Kanskje man kan søke jobb der nå, hehe.. Søker de etter folk da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå