Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Jeg har kommet over på Olympus E-P1 til 2500kr, er det et godt tilbud? Eller er det bedre med Olympus EPL-1 til 3500kr?

Hvis det følger objektiv med E-P1 til 2500,- så ville jeg tatt E-P1.

 

Fordel E-PL1: mulighet for ekstern elektronisk søker hvis du får lyst på det (snaut 2000,-), den muligheten har ikke E-P1.

 

Fordel E-P1: prisen da, og mye bedre betjening enn E-PL1, men det teller egentlig bare hvis du bruker mye manuelle innstillinger. Ett trinn raskere korteste lukkertid (1/4000 sekund mot 1/2000 sekund), betyr lite i praksis med mindre du bruker veldig lyssterk fastoptikk eller mer avansert blitsbruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste jeg er bekymret for er at det kamera mangler blitz?

Vel.... bruk av intern blits synes jeg ofte blir styggere enn å skru opp ISO. Høyere ISO gir mer støy, men ofte mye bedre bilder enn ved å bruke blits...

.., så spørsmålet er jo om du tror du kommer til å bruke mye blits.

 

Du fikk et tips i en annen post om å spare til panasonic sin 20mm f/1.7. Det er et godt tips ettersom et f/1.7 objektiv slipper inn mer 2 ganger mer lys enn 14-42 objektivet gjør ved 20mm. En får derfor brukt mye mer av det naturlige lyset i tillegg til at en får mer diffus bakgrunn.

 

Hvert blendertrinn er en dobling/halvering i lysstyrke;

f/1, 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du fikk et tips i en annen post om å spare til panasonic sin 20mm f/1.7. Det er et godt tips ettersom et f/1.7 objektiv slipper inn mer fire ganger mer lys enn 14-42 objektivet gjør ved 20mm.

Fixed. :)

Ah... ja.., jeg tenkte "man dobler lyset 2 ganger ... og litt mer".

Har man 1 og dobbler 2 ganger, får man 4.

Note to self; vær mer nøyaktig.

 

Med 20/1.7 kan man i praksis bruke ISO 640-800 hvor man med kit-objektivet måtte brukt ISO-3200. Det er en stor forskjell.

Innelys uten blits er vel omtrent eneste årsaken til at jeg kjøpte mitt Leica 25/1.4.

Lenke til kommentar

Hvordan er feks en av de minste DSRL kamera i forhold til E-P1?

 

Jeg så feks at man kan få Olympus 450 til 2999kr med standard kitobjektiv og zoom objektiv. Selvsagt to helt forskjellige kameraer, men hva gir mest for pengene?

Du får mest kamera med E-P1. E-450 tilbudet gir deg mest objektiv (begge objektivene er zoomobjektiver, en normal-zoom og en telezoom)

 

E-450 er et OK kamera, men jeg synes E-P1 har et par fordeler slik at det hadde vært valget mitt.

Lenke til kommentar

Hvordan er feks en av de minste DSRL kamera i forhold til E-P1?

 

Jeg så feks at man kan få Olympus 450 til 2999kr med standard kitobjektiv og zoom objektiv. Selvsagt to helt forskjellige kameraer, men hva gir mest for pengene?

da ville jeg heller kjøpt brukt

 

Hva som gir mest for pengene er avhengig av dine behov. Personlig ville jeg heller kjøpt meg inn i et system som er i utvikling enn å satse på Olympus speilrefleks som sannsynligvis er et dødt system. Jeg solgte selv mitt E-420 i går.

Lenke til kommentar

E-P1 hadde jo et problem med at stabilisatoren ga uskarpe bilder i et spesielt område med lukkertider. Olympus kom med en firmwareoppdatering som til dels fikset det (hvis jeg husker riktig). Har ikke hørt om tilsvarende for noen av de nyere modellene, men det kan jo være at dette har "gjenoppstått" i kombinasjon med ny versjon av objektivet. Det blir interessant å høre om dere finner årsaken.

 

Å? Det hadde jeg ikke fått med meg. Husker du firmware nummer?

 

Ifølge olympus.no:

 

Versjon 1.4 - 22.april 2010

- forbedret Auto fokus

- forbedret tracking avC-AF (kontinuerlig autofokus) når du spiller inn film mens du bruker M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18mm F4.0-5.6 eller M.ZUIKO DIGITAL ED 14-150mm F4.0-5.6.

- støtte for det nye M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18mm F4.0-5.6 objektivet. Hastigheten på Live view-funksjonen kan bli redusert om du ikke oppdaterer firmwaren.

 

Versjon 1.3 - 3.mars 2010

- Løste saken i firmware versjon 1.2 hvor LEVEL GAUGE ikke flyttet seg når en brukte MF (manuell fokus).

 

Versjon 1.2 – 13.januar 2010

- Redusert tid til MF ASSIST, forstørret visning for å forbedre opererbarhet.

- REC VIEW aktivert når skjermens baklys er slått av.

 

Versjon 1.1 – 15.september 2009

- Forbedringer når du bruker C-AF (kontinuerlig autofokus).

 

PS: Hvordan setter man in disse spoiler-boksene? Finner ingen knapp for dem og vet ikke ML koden.

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Fikk teste Dramatic Art Filter litt idag. Jeg tror man skal väre restriktiv med å bruke det, fordi det kan nok lett bli "altfor mye" (og det passer ikke alle motiver), men det var moro! :)

 

Disse er JPG fra kameraet. Det er sikkert enda bedre at fotografere RAW og legge til effektene i datorn etterpå. Har hört at det også går at fotografere RAW og lage en JPG direkt i kameraet. Fotograferer man RAW+JPG får man da to stykker JPG-filer. En vanlig og en med de effekter man har valgt.

 

 

1

 

Uten filter:

 

post-178020-0-50225300-1298305213_thumb.jpg

 

Med filter:

 

post-178020-0-16655200-1298305225_thumb.jpg

 

 

2

 

Uten filter:

 

post-178020-0-26003000-1298305178_thumb.jpg

 

Med filter:

 

post-178020-0-17591500-1298305170_thumb.jpg

 

 

3

 

Uten filter:

 

post-178020-0-14227600-1298305191_thumb.jpg

 

Med filter:

 

post-178020-0-95791700-1298305146_thumb.jpg

 

Litt lysere eksponert:

 

post-178020-0-28807600-1298305154_thumb.jpg

Endret av HelenaN
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Saken ble som sagt slått opp på IR, søk etter "Anomalous image blurring" på denne siden.

 

De skriver at Firmware 1.1 reduserte problemet, står ennå litt lenger nede på siden.

 

HelenaN, se på den linken over. Søk etter Image-doubling og se på bildene over og les teksten. Ser ut til at E-P1 hadde problemer i 1/160 - 1/200 området. Er det slikt du er på E-PL2?

Endret av Epp
Lenke til kommentar

HelenaN, se på den linken over. Søk etter Image-doubling og se på bildene over og les teksten. Ser ut til at E-P1 hadde problemer i 1/160 - 1/200 området. Er det slikt du er på E-PL2?

 

Takk! Ja, alle bilder som er (uventet) uskarpe er tatt mellom 1/100 og 1/200. Inget i disse bildene er helt skarpt. Legger ved et eksempel (stor fil, original fra kameraet):

 

post-178020-0-53341900-1298314828_thumb.jpg

 

Har prövd å slå av bildestabiliseringen, men så ingen forsjell. Bilder tatt ved andre lukkertider er svärt skarpe.

 

Om jeg får tid gjör jeg et kontrollert test imorgen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk teste Dramatic Art Filter litt idag. Jeg tror man skal väre restriktiv med å bruke det, fordi det kan nok lett bli "altfor mye" (og det passer ikke alle motiver), men det var moro! :)

 

Disse er JPG fra kameraet. Det er sikkert enda bedre at fotografere RAW og legge til effektene i datorn etterpå. Har hört at det også går at fotografere RAW og lage en JPG direkt i kameraet. Fotograferer man RAW+JPG får man da to stykker JPG-filer. En vanlig og en med de effekter man har valgt.

Synes opplegget med ART-filtere er litt morro jeg. Dramatic Tone er jo det som gjerne gir tøffest effekt hvis man bruker det på riktig motiv, og det er ganske praktisk å få et "HDR"-bilde rett ut fra kameraet uten å måtte sitte i opptil flere minutter forran PC'n å trykke iherdig.

Anbefaler jo selvsagt RAW+JPG, slik at man får et "orginal" (og raw) i tillegg.

 

Morro at Olympus gir brukerene mulighet til å legge disse effektene på i etterkant med softwaren sin, men synes det er TOTALT forkastelig at de sperrer for å gjøre det med raw-filer fra tidligere modeller.

 

Gleder meg litt til å leke litt med disse effektene. - det er jo tross alt gøy!

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar

Ville bare si at idag fikk jeg teste Randis 20/1.7. Alle bilder ble skarpe, uansett lukkertid, så hvis der er et problem er det i kitzoomen - ikke i kameraet, og det er en lettelse. Finner jeg at der virkeligen er et problem med min 14-42II (har ikke hatt tid for et seriöst test) kan jeg sikkert få den utbytt eller reparert.

 

Jeg blir mer og mer fornöyd med kameraet jo mer jeg bruker det. Kan ikke si at jeg elsker instillingshjulet, men det er det eneste jeg kan finne på å klage på, og JPG-filene er nydelige. :) Nå er jeg sikker på at jeg skal ha E-PL2 kvar.

 

Jeg angrer forresten på at jeg tok opp det der "problemet" för jeg er helt sikker på at der er et problem. Det var dumt gjort. Unnskyld!

Endret av HelenaN
Lenke til kommentar

Finner jeg at der virkeligen er et problem med min 14-42II (har ikke hatt tid for et seriöst test) kan jeg sikkert få den utbytt eller reparert.

Jeg ville prøvd å kontakte Olympus direkte. Si fra at du har et problem, og det kan se ut som at det skyldes IS med enkelte brennvidder på kit-objektivet (og at du har testet med andre). Dersom dette er et generelt problem, kommer det nok noe med en firmware update.

 

Jeg blir mer og mer fornöyd med kameraet jo mer jeg bruker det. Kan ikke si at jeg elsker instillingshjulet, men det er det eneste jeg kan finne på å klage på, og JPG-filene er nydelige. :) Nå er jeg sikker på at jeg skal ha E-PL2 kvar.

Her er vi enige. Digg kamera, men hjulet er litt... err... "1000-kroners kompaktkamera"-aktig.

 

Jeg angrer forresten på at jeg tok opp det der "problemet" för jeg er helt sikker på at der er et problem. Det var dumt gjort. Unnskyld!

Det var da ikke dumt gjort. Noe må vi jo snakke om for å holde tråden i gang... :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...