# offline Skrevet 19. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2011 VF-2 anbefales uansett. Kjekt å ha når de lyse dager kommer sigende etterhvert Komplett/mpx selger den til 1600kr. JP til 1900kr. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 (endret) Jeg skal öve litt, men funker det ikke kjöper jeg VF2. Når man holder kameraet fram foran seg sånn, så er det ekstra viktig å være forsiktig med utløseren. Jeg prøver å rulle fingeren rolig over utløseren for å unngå å trykke ned kameraet. edit: men jeg gleder meg til jeg får et hus med evf Endret 19. februar 2011 av kaian Lenke til kommentar
HelenaN Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Mange takk for tipsen! Jeg sjekket litt bilder fra igår nå, og det aller merkeligste er at jeg har mange bilder (fra E-PL2) på 1/30 som er skarpe. T.o.m. to på 1/6 som er brukbare. Alle som er uskarpe er tatt med lukkertider mellom 1/100 og 1/200 og alle er av samme type av motiv (dörer). Rart! Jeg skal teste litt imorgen, med og uten "IS". IS var slått på igår, eller kameraet sier i hvert fall det. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Siden det ble nevnt IR tidligere i tråden, testet jeg E-PL2 sammen med 14-54/2,8-3,5 og et IR-filter i dag, og det ser ut til at E-PL2 faktisk er ganske følsomt for IR-lys! Liten utfordring: Ta et bilde på stativ hvor du gjenskaper rød flare. Sett objektivet på manuell fokus så fokus ikke flytter seg og sett på IR-filter uten å endre fokus. Ta IR-bilde. Sammenlign den røde flaren på det vanlige bildet med IR-bildet. Er det lyse IR-flekker samme sted det var rød flare? Jeg gjetter på det. Et objektiv med IR-flare kombinert med sensor med svakt IR-filter er i alle fall en forklaring på fenomenet. Det vil være et interessant forsøk. Det må testes. Her er testbildet jeg tok tidligere. Filteret som ble brukt er et IR720 filter. Standard IR-bilde behandling...; Sjekk Exif. ISO-200, f/2.9 1/4 sek. Ofte må en mye høyere opp med lukkertider eller ISO for å få slik eksponering. Skal sammenligne med E-3 når jeg får tid. ... i morgen blir det barnedåp. 1 Lenke til kommentar
kaian Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 (endret) Mange takk for tipsen! Jeg sjekket litt bilder fra igår nå, og det aller merkeligste er at jeg har mange bilder (fra E-PL2) på 1/30 som er skarpe. T.o.m. to på 1/6 som er brukbare. Alle som er uskarpe er tatt med lukkertider mellom 1/100 og 1/200 og alle er av samme type av motiv (dörer). Pussig! Og det slo meg da jeg postet at du er slett ikke den som trenger tips om stødig kamera. Du tar jo alltid knivskarpe bilder. Det eneste jeg kan tenke på da er at du holder mye stødigere enn kameraet forutsetter, og at is lager problemer for deg på kortere lukkertider. Det er litt rart, for min erfaring er at det ikke spiller noen rolle om is på E-P1 står på selv om kameraet er på stativ. Blir spennende å høre etter dagens testing Endret 20. februar 2011 av kaian Lenke til kommentar
kaian Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Sjekk Exif. ISO-200, f/2.9 1/4 sek. Ofte må en mye høyere opp med lukkertider eller ISO for å få slik eksponering. Wow, så kult! Men det har jo sine sider Blir spennede å se videre resultater. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 VF-2 anbefales uansett. Kjekt å ha når de lyse dager kommer sigende etterhvert Komplett/mpx selger den til 1600kr. JP til 1900kr. Jeg forstår ikke hvorfor viewfindere er så sinnsykt dyre. Er VF-2 elektronisk eller optisk? Kikket på viewfinderen til Sigma DP2 og den kostet 1700,- !!! Det er jo for pip bare et lite glassstykke uten noe elektronikk i det heletatt! Nei, takke meg til en billig Helios VF... Lenke til kommentar
# offline Skrevet 20. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2011 1250kr hos FV Lenke til kommentar
Epp Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Mange takk for tipsen! Jeg sjekket litt bilder fra igår nå, og det aller merkeligste er at jeg har mange bilder (fra E-PL2) på 1/30 som er skarpe. T.o.m. to på 1/6 som er brukbare. Alle som er uskarpe er tatt med lukkertider mellom 1/100 og 1/200 og alle er av samme type av motiv (dörer). Rart! Jeg skal teste litt imorgen, med og uten "IS". IS var slått på igår, eller kameraet sier i hvert fall det. Test med å sett ned kamera (evt stativ) og bruk tidutløser. Det kan være det er noe galt i forhold til IS på visse lukkertider, dog det er merkelig. Lenke til kommentar
kesse Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Er Olympus EPL-1 fortsatt et godt kamera for en som egentlig har lyst på DSLR men som er redd for at det ikke vil bli brukt pga størrelsen? Kamera vil først og fremst bli brukt til by/feriebilder samt "in the moment" portrett bilder av venner og kjente. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 (endret) Er Olympus EPL-1 fortsatt et godt kamera for en som egentlig har lyst på DSLR men som er redd for at det ikke vil bli brukt pga størrelsen? Ja, det vil jeg si. Forbedringene fra E-PL1 til nye E-PL2 går mest på bedringer i betjening, og har mest å si hvis du sjelden bruker auto. Til 3500,- så er det et veldig godt kjøp. Endret 20. februar 2011 av kaian Lenke til kommentar
se# Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Test med å sett ned kamera (evt stativ) og bruk tidutløser. Det kan være det er noe galt i forhold til IS på visse lukkertider, dog det er merkelig. E-P1 hadde jo et problem med at stabilisatoren ga uskarpe bilder i et spesielt område med lukkertider. Olympus kom med en firmwareoppdatering som til dels fikset det (hvis jeg husker riktig). Har ikke hørt om tilsvarende for noen av de nyere modellene, men det kan jo være at dette har "gjenoppstått" i kombinasjon med ny versjon av objektivet. Det blir interessant å høre om dere finner årsaken. Lenke til kommentar
HelenaN Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Test med å sett ned kamera (evt stativ) og bruk tidutløser. Det kan være det er noe galt i forhold til IS på visse lukkertider, dog det er merkelig. Takk for tipset! Fikk ikke tid for å teste noe idag, men håpentligvis imorgen. E-P1 hadde jo et problem med at stabilisatoren ga uskarpe bilder i et spesielt område med lukkertider. Olympus kom med en firmwareoppdatering som til dels fikset det (hvis jeg husker riktig). Har ikke hørt om tilsvarende for noen av de nyere modellene, men det kan jo være at dette har "gjenoppstått" i kombinasjon med ny versjon av objektivet. Det blir interessant å høre om dere finner årsaken. Hmmm... Intressant! Husker du om det var relatert til kitobjektivet, eller om alle objektiver gav den samme feilen? Jeg har dessverre kun 14-42II nå, men får evt. teste 20/1.7 på onsdag. Lenke til kommentar
Erik--- Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Har nå vært og sett på gf2 og e-pl2. Ett vanskelig valg. Var innstilt på Oly pga is, men panasonic har jo en mye bedre byggekvalitet og følelse? Olympus bedre grep, men mer plastikkfølelse. Noen vektige argument for det ene fremfor det andre? Lenke til kommentar
se# Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Hmmm... Intressant! Husker du om det var relatert til kitobjektivet, eller om alle objektiver gav den samme feilen? Jeg har dessverre kun 14-42II nå, men får evt. teste 20/1.7 på onsdag. Jeg tror det var kitobjektivet, imaging resources hadde en del om det i sin E-P1-test og det var mye diskusjoner på dpreview-forumet også, men jeg har ingen linker. Lenke til kommentar
HelenaN Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Hmmm... Intressant! Husker du om det var relatert til kitobjektivet, eller om alle objektiver gav den samme feilen? Jeg har dessverre kun 14-42II nå, men får evt. teste 20/1.7 på onsdag. Jeg tror det var kitobjektivet, imaging resources hadde en del om det i sin E-P1-test og det var mye diskusjoner på dpreview-forumet også, men jeg har ingen linker. Takker! Skal google når jeg får tid, men först skal jeg teste litt mer. Det er godt mulig at det egentlig ikke er noe feil. Skriver mer når jeg vet mer. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Er Olympus EPL-1 fortsatt et godt kamera for en som egentlig har lyst på DSLR men som er redd for at det ikke vil bli brukt pga størrelsen? Ja, det vil jeg si. Forbedringene fra E-PL1 til nye E-PL2 går mest på bedringer i betjening, og har mest å si hvis du sjelden bruker auto. Til 3500,- så er det et veldig godt kjøp. +1 på denne. E-PL2 med det nye kit-objektivet er litt raskere på autofokus. I tillegg er det noen andre småting som er justert og rettet, men alt i alt; E-PL1 er et meget bra kamera til prisen. Dersom du ikke har "sære behov og store krav" (som jeg har), vil dette være et glimrende kamera for deg (kesse). Lenke til kommentar
kesse Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Jeg har kommet over på Olympus E-P1 til 2500kr, er det et godt tilbud? Eller er det bedre med Olympus EPL-1 til 3500kr? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Hovedforskjellene er at PL1 har blitz og støtte for ekstern søker, men er i tillegg litt forenklet i forhold til P1. Om 2500kr inkluderer kitlinsen, så ville jeg absolutt kjøpt den, og brukt tusenlappen mot Panasonic sin 20/1.7. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Jeg har kommet over på Olympus E-P1 til 2500kr, er det et godt tilbud? Eller er det bedre med Olympus EPL-1 til 3500kr? Er vel egentlig mer eller mindre det samme kameraet, bare at de har ulikt design. ... .., men man bør kanskje tenke på om man trenger blits; E-PL1 har en liten innebyggd en, mens E-P1 kun har hot-shoe for ekstern blits. Er ikke helt stødig på forskjellen mellom disse to kameraene, men mener også at E-PL1 har tilbehørsporten slik at man kan bruke elektronisk søker dersom man vil ha det. Jeg har prøvd E-P1 litt, og likte det godt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå