Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

GF-1 fordi du kan bytte objektiver.

X100 fordi den har bedre ISO ytelse og (sannsynligvis) et bedre objektiv.

..Og for en søker.. :dribble:

 

Uansett tilsier økonomien å avvente til neste år - og så har sikkert Canikon kommet med sin speilløse - kjekt å se hva de andre i feltet leverer..

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett tilsier økonomien å avvente til neste år - og så har sikkert Canikon kommet med sin speilløse - kjekt å se hva de andre i feltet leverer..

Vel... iflg ryktene, blir nikon sitt system basert på coolpix 1/2.33 sensor...... så ingen reell kandidat til å true 4/3 egentlig.

Lenke til kommentar

GF-1 med 20/1.7 eller X100? :hmm:

 

Gå for X100. Du kan bytte optikk på GF1, men kommer du virkelig å gjøre det så ofte? Kanskje du kjøper 14mm f/2.5 pga at det også er pancake. Da har du GF1 + 14/2.5 og 20/1.7 (28 og 40mm), med X100 får du 35mm f/2, MYE bedre søker, større sensor, manuelle justeringer over hele linja og rått utseende.

 

 

Edit: X100 har faktisk noe av det samme tullet med kjappeste lukkertid og blenderåpning som LX5 har. LX5 må ha blender f/4 eller mindre for å kunne benytte seg av 1/4000sek. lukkertid. X100 må ha blender f/8 eller mindre for å benytte seg av 1/4000s.

 

• 1/4 - 1/4000 sec (P mode)

• 30-1/4000 sec (all other modes)

• Bulb (max 60 min)

1/4000 sec limited to F8 or smaller aperture

Endret av Haandværkaren:-/
Lenke til kommentar

2. Når jeg bruker manuelle objektiver (m/adapter) på mitt E-3, stiller jeg stabilisatoren til å vite hvilken brennvidde objektivet har. E-3 tar det derimot ikke med som brennvidde i EXIF info. Er dette forbedret i E-P1/P2/PL1/PL2?

 

 

Innstilt brennvidde blir ikke med i exif på E-P1.

 

Hey! Jeg oppdaget nettopp at brennvidden fra IS-innstillingen faktisk blir med i exif fra E-P1! Jeg har ikke sett det i Bibble5, åpnet igjen og finner det ikke der, men niks. Allikevel, når jeg eksporterer fra Bibble, f.eks. for opplasting til akam, så blir det med gitt. Antar da at resten av Pen-kameraene også legger dette i exif, og at det er nokså nytt at eksportrutiner finner fram den verdien når ordinær brennvidde mangler data.

Lenke til kommentar

Sånn, nå har jeg hentet kameraen og batteriet er satt på lading. :) Kitobjektivet er utrolig litet. Gleder meg til å pröve kameraet, men det er troligtvis mörkt når batteriet er ferdig. Får ta en fototur imorgen.

Grattis! Har du prøvd litt knipsing med blitz enda? Hvordan liker du byggkvaliteten og følelsen av å holde kameraet?

Lenke til kommentar

Sånn, nå har jeg hentet kameraen og batteriet er satt på lading. :) Kitobjektivet er utrolig litet. Gleder meg til å pröve kameraet, men det er troligtvis mörkt når batteriet er ferdig. Får ta en fototur imorgen.

Grattis! Har du prøvd litt knipsing med blitz enda? Hvordan liker du byggkvaliteten og følelsen av å holde kameraet?

 

Takker! Det var mörkt när batteriet var färdigladdat och jeg har haft fullt upp med att läsa manualen (det finns massor med alternativ i menyerna att sätta sig in i), så jag har inte testat så mycket. Blitz har jag inte ens tänkt på att den har! :) Ska testa imorgon.

 

Jag är dålig på att bedömma byggkvalitet (är inte så kritisk när det gäller sånt), men den känns stabil. Inte plastig i alla fall. Jag kan skriva mer när jag har använt den mer. Hoppas som sagt på en liten fototur imorgon.

 

Jag tog några testbilder i ett relativt mörkt rum och den hade inga problem med att finna fokus. Det var positivt, for jag har läst så mycket klagomål på att Olympus saknar AF assist-lys. Dock har jag inte fört över några bilder till datorn än, så jag kan inte garantera att bilderna har fått rätt fokus. Jag menar bara att AF inte jagade trots att det var ganska mörkt.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått lekt litt.

 

Byggekvaliteten er bra. Ingenting å utsette på plasten; den virker solid og fin. Til og med kit-objektivet virker helt ok, selv om det føles som det kjipeste på kameraet. ...foruten instillingshjulet da. Sånne "wobly" hjul faller aldri helt i smak hva kvalitet angår, men til tross for at det virker kjipt, så fungerer det faktisk bra. Er vant med 2 deilige hjul på mitt E-3, så dette er et lite trinn ned for å si det slik. Blitsen popper fint opp og er helt grei å ha.

 

Bildekvaliteten virker meget lovende. Med støyreduksjon satt til standard, er bildene absolutt brukbare ved ISO-1600 og over dette også. HER er et bilde tatt på ISO-2500, og jeg synes dette absolutt er brukbart. Ikke det beste bilde på noen måte, men det var ihvertfall et som var tatt på ISO-2500.

Som Kirk Tuck, synes jeg også at det er gull at noen hos Olympus faktisk har TENKT når de har laget sorthvitt algoritmen. Sorthvitt gir virkelig fine resultater rett fra kameraet.

 

Har brukt en led-lykt + et par spot-lights for å "fremprovosere" red-dots effekten, men fant den ikke. Får prøve utendørs mot sola, men tror seriøst det problemet kun er for de som virkelig gjør en innsats for å finne det, så det kommer jeg ikke til å ofre en tanke.

 

..., så det er mine tanker sålangt. Mer kommer nok. Hva er deres tanker om bildet ved ISO-2500?

Lenke til kommentar

Har brukt en led-lykt + et par spot-lights for å "fremprovosere" red-dots effekten, men fant den ikke. Får prøve utendørs mot sola, men tror seriøst det problemet kun er for de som virkelig gjør en innsats for å finne det, så det kommer jeg ikke til å ofre en tanke.

 

Ok, takk for at du undersøkte. Da kan det se ut som at det er variasjoner innad mellom eksemplarene, da jeg stort sett uten problemer kan få røde flekker. Det ene vedlagte bildet viser fenomenet med en blender på f/7,1. Jeg er som sagt helt fersk med kameraer i det hele tatt, men man må vel så langt ned for å ta bilder i motlys?

 

Pokker heller, jeg hadde håp om at problemet i det minste var konsekvent over alle enhetene, da ville jeg hatt lettere for å beholde mitt. Nå frykter jeg det blir en kameraløs ferie.

 

Med f/7.1

post-229202-0-26539400-1297897199_thumb.jpg

 

Med f/13

post-229202-0-57154500-1297897212_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Kjøpte på Mandag en Panasonic GF-1 med Panasonic 20mm F 1.7. Har lenge siklet etter ett kompakt system og samtidig gode bilder. Panasonic 20mm F 1.7 har fått meget god kritikk, og etter å ha surfet på nettet, fant jeg ut at FotoKnudsen i Bergen hadde 2 kit igjen, til nkr 4799,- Jeg dro avgårde og kjøpte ett, sammen med Sandisk extreme 3, 8 gb, 30m/min. Tror nok dette er noen av de siste kittene med GF-1 som er å oppdrive, da GF-2 nå har kommet.

 

Så hvorfor kjøpte jeg da ikke GF-2? Fordi dette leveres ikke md 20mm, men med en ny 14mm, 2.8. Noe som jeg ikke ønsket. Jeg liker heller ikke at GF-2 har mindre og dårligere batteri, ikke mulighet for kablet remote og liker heller ikke touch skjermen på GF-2.

 

Jeg er meget godt fornøyd med GF-1 og 20mm. Har lest på mange forum som klager over JPEG kvaliteten, jeg tar JPEG i beste kvalitet, i-Auto, og bildene blir het utmerket. Er på jobb nå, og alle sier hvor perfekte og naturlige fargene er. Jeg tror at mange av de som klager på JPEG kvaliteten kanskje blir lurt av skjermen? Jeg ser bildene på en Samsung T260 HD.

 

Dette er ett kamera jeg virkelig liker, og nå blir mine speilreflekser solgt....

Lenke til kommentar

Ok, takk for at du undersøkte. Da kan det se ut som at det er variasjoner innad mellom eksemplarene, da jeg stort sett uten problemer kan få røde flekker. Det ene vedlagte bildet viser fenomenet med en blender på f/7,1. Jeg er som sagt helt fersk med kameraer i det hele tatt, men man må vel så langt ned for å ta bilder i motlys?

Det er godt mulig at mitt kamera oppfører seg likt, men jeg har ikke prøvd med sola enda. ..., derimot, så trenger du ikke å blende ned så mye for å ta bilder i motlys. ISO-200, Lukker 1/2000-4000... f/5.6 ... skulle tro du kom langt med det. Må gjerne opp til f/8-11 av og til da. .., men seriøst..., hvor mange ganger er det et problem?

 

.... og på f/7 bildet ditt, ville jeg nok bare skrevet det av som flare. På f/11, var det mer tydelig da. Ser nesten ut som en har tatt bilde ut gjennom en bussrute...

Har du andre objektiver?

 

Merkelig fenomen egentlig.

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar

Hva er deres tanker om bildet ved ISO-2500?

Det viser for det første at man kan skru opp iso og allikevel få ok albumbilder. Men jeg synes nok det er et argument for å ta raw+jpeg i dårlig lys og eventuelt bruke bedre støyfjerningsalgoritmer i et bildebehandlingsprogram, og eventuelt for et 20/1.7

 

En annen ting er at jeg tror jeg ville ha ofret høylysene her og eksponert for ansiktet i stedet for matrisemåling, hvis lukkertiden/is tillater det. Det hjelper veldig å få motivet over mot høyre i histogrammet.

 

 

Det ene vedlagte bildet viser fenomenet med en blender på f/7,1. Jeg er som sagt helt fersk med kameraer i det hele tatt, men man må vel så langt ned for å ta bilder i motlys?

På f/7.1-bildet har du egentlig lite flare for et bilde rett inn i sola. Det er en type situasjon som alltid krever litt oppmerksomhet inntil du eventuelt har funnet at din aktuelle kombinasjon av kamera og objektiv alltid takler det fint, hvilket er sjelden.

Ser at på det (f/7.1) har du fortsatt 1/1000 sekund lukkertid, og på 14mm. På så kort brennvidde kan du trygt åpne blenderen til både 5.6 og 4 og allikevel få alt i fokus, og lukkeren ville fortsatt klart det (i hvertfall på f/5.6 -jeg husker ikke i farten om kameraet ditt har 1/2000 eller 1/4000 sekund lukker som raskeste?) Jeg vil anbefale å bruke A-modus, blenderprioritet, i sånne situasjoner for å unngå at kameraet blender ned for mye på auto. Selv bruker jeg blenderprioritet nesten alltid.

 

 

Jeg er meget godt fornøyd med GF-1 og 20mm.

:

Dette er ett kamera jeg virkelig liker, og nå blir mine speilreflekser solgt....

Gratulerer med flott kamera! Du er ikke førstemann til å havne på den konklusjonen, men jammen var du kjapp! :D

Lenke til kommentar

In other news: nå skal jeg på posten og hente OM 180/2.8 :p

Og den er nå annonsert på foto.no igjen. For tung for bruk uten søker, og i overkant mye CA og derav følgende lav oppløsningsevne. Jeg mente å huske at dette var en klassisk perle, så jeg trengte ikke :roll: gjøre noe research da jeg så den til salgs. Det finnes en 180/2 som skal være legendarisk, men til 10-15x prisen.

 

Velvel. Livet går videre og nå er nyeste anskaffelse et 50/1.2 AIs :!:

Lenke til kommentar

Og den er nå annonsert på foto.no igjen. For tung for bruk uten søker, og i overkant mye CA og derav følgende lav oppløsningsevne. Jeg mente å huske at dette var en klassisk perle, så jeg trengte ikke :roll: gjøre noe research da jeg så den til salgs. Det finnes en 180/2 som skal være legendarisk, men til 10-15x prisen.

 

Velvel. Livet går videre og nå er nyeste anskaffelse et 50/1.2 AIs :!:

Det gikk fort over :)

50/1.2 AIs er ikke dumt. Jeg sitter og vurderer en Sigma 50mm f/1.4 i Four Thirds utgave - noen som har erfaring med den på µ-4/3 kameraer?

Lenke til kommentar

.... og på f/7 bildet ditt, ville jeg nok bare skrevet det av som flare. På f/11, var det mer tydelig da. Ser nesten ut som en har tatt bilde ut gjennom en bussrute...

Har du andre objektiver?

 

Merkelig fenomen egentlig.

 

Ja, jeg har en 40-150 mm også, og det virker dessverre til å være akkurat like utsatt for fenomenet.

 

På f/7.1-bildet har du egentlig lite flare for et bilde rett inn i sola. Det er en type situasjon som alltid krever litt oppmerksomhet inntil du eventuelt har funnet at din aktuelle kombinasjon av kamera og objektiv alltid takler det fint, hvilket er sjelden.

Ser at på det (f/7.1) har du fortsatt 1/1000 sekund lukkertid, og på 14mm. På så kort brennvidde kan du trygt åpne blenderen til både 5.6 og 4 og allikevel få alt i fokus, og lukkeren ville fortsatt klart det (i hvertfall på f/5.6 -jeg husker ikke i farten om kameraet ditt har 1/2000 eller 1/4000 sekund lukker som raskeste?) Jeg vil anbefale å bruke A-modus, blenderprioritet, i sånne situasjoner for å unngå at kameraet blender ned for mye på auto. Selv bruker jeg blenderprioritet nesten alltid.

 

Jeg prøver å stort sett holde meg til A-modus, men har nok en del å lære når det gjelder eksponeringskompensasjon og slikt, da bildene stort sett ser friskere ut fra iAuto. Raskeste lukker er på 1/4000 sekund, så da vil det nok være mulig å ta med langt større blenderåpning i den situasjonen, ja.

 

Til nå har fotograferingen min vært såpass farget av at jeg har flekkene i bakhodet hele tida, til den grad at jeg ubevisst "søker" etter bilder med sterke lyskilder, bare for å se om det oppstår. Dette er selvsagt en helt idiotisk måte å gå rundt på. Jeg bytter det om jeg finner ut at mitt eksemplar er mer utsatt for flekkene. Hvis ikke satser jeg på å legge det bak meg, og heller kose meg med kameraet.

 

Beklager at jeg har spora av tråden, og takk for all hjelp.

Lenke til kommentar

Jeg bytter det om jeg finner ut at mitt eksemplar er mer utsatt for flekkene. Hvis ikke satser jeg på å legge det bak meg, og heller kose meg med kameraet.

 

Beklager at jeg har spora av tråden, og takk for all hjelp.

Høres ut som en god plan.

 

Og denne tråden er til for nettopp sånne ting, så jeg synes ikke det var noen avsporing i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Hva er deres tanker om bildet ved ISO-2500?

Det viser for det første at man kan skru opp iso og allikevel få ok albumbilder. Men jeg synes nok det er et argument for å ta raw+jpeg i dårlig lys og eventuelt bruke bedre støyfjerningsalgoritmer i et bildebehandlingsprogram, og eventuelt for et 20/1.7

 

En annen ting er at jeg tror jeg ville ha ofret høylysene her og eksponert for ansiktet i stedet for matrisemåling, hvis lukkertiden/is tillater det. Det hjelper veldig å få motivet over mot høyre i histogrammet.

Fullt klar over det..., men dette var en demonstrasjon på "point and shoot".

Skulle jeg "tatt bilde" hadde jeg nok brukt min panaleica 25/1.4 ..., med tilsvarende endringer i instillinger.

 

Hvordan i svarte fungerer multisitat forresten?

Lenke til kommentar

In other news: nå skal jeg på posten og hente OM 180/2.8 :p

Og den er nå annonsert på foto.no igjen. For tung for bruk uten søker, og i overkant mye CA og derav følgende lav oppløsningsevne. Jeg mente å huske at dette var en klassisk perle, så jeg trengte ikke :roll: gjøre noe research da jeg så den til salgs. Det finnes en 180/2 som skal være legendarisk, men til 10-15x prisen.

 

Velvel. Livet går videre og nå er nyeste anskaffelse et 50/1.2 AIs :!:

Jeg har en 180/2, og synes den rett og slett er sexy... (ihvertfall montert på et OM-1n). Blir nok litt drøyt for et E-PL2 eller tilsvarende smått, men på E-3'n fungerer den fint. CA-problemet er ikke så ille på mitt eksemplar ihvertfall..., og bruker man mye sorthvitt, er det ihvertfall ikke noe problem. Det kommer an på hvor mange trær med lyse skyer i bakgrunnen man tar bilde av.... Jeg mener dette er et godt kjøp. 1600 er ingen upris.

 

Dersom du vil ha en meget kompakt tele, vet jeg om en OM Zuio 135/2.8 til salgs........... Den er ikke lagt ut ennå, men den kommer nok ila kvelden.

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...