Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Så du vil ha nytt 4Mpix kamera i 2015?

Tjah - med pikseltettheten fra kommende SD1, så skulle det bli en 3460x2600 piksler i micro four thirds, eller 9 Megapiksler. Med tre photosites i hver piksel, og estimert tilsvarende oppløsning og detaljer som en 18Mpx sensor, eller like mye detaljer som de aller mest høyoppløste APS-C-husene.

 

Det hadde faktisk vært ganske så ok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tjah - med pikseltettheten fra kommende SD1, så skulle det bli en 3460x2600 piksler i micro four thirds, eller 9 Megapiksler. Med tre photosites i hver piksel, og estimert tilsvarende oppløsning og detaljer som en 18Mpx sensor, eller like mye detaljer som de aller mest høyoppløste APS-C-husene.

 

En dobling for Foveon i forhold til Bayer-sensor virker litt optimistisk, men regner du 50% økning blir det fortsatt ganske respektabelt. Jer er spent på hva Sigma får ut av den nye sensoren, blir det bra er jo faktisk Foveon konkurransedyktig.

Lenke til kommentar

Bare Sigma kunne tatt til fornuften og lansert optikk + mft kamera med Foveon sensor :dribble:

Så du vil ha nytt 4Mpix kamera i 2015?

2015? Det er 4,6MP, ikke 4MP :p

SD1 har 15,4MP, så en mFT med Foveon sensor vil kunne ha noe mellom 8 og 12MP. Forhåpenligvis komme Sigma med et nytt DP kamera med en ny sensor. Men hvorfor vente? Jeg blir mest sannsynlig å kjøpe DP2s iløpet av våren.

Lenke til kommentar

Det er fint med flere produsenter på. At de har meldt seg på er dessverre ingen garanti for at det dukker opp spennende produkter, men det kan ikke skade å være optimistisk. Jeg skulle gjerne hatt Sigma, Pentax og Fuji på jeg. Det jeg tror gjør det litt skummelt for Sigma er at de vet veldig godt at de lever av å selge billig optikk til billigmodellene til Canon og Nikon, og jeg tror kanskje ikke de har lyst til å sette igang med å konstruere optikk hvis de går og mistenker på at Canon og Nikon skal lage noe lignende, og at de velger å beholde sine respektive sensorstørrelser for EF-S/DX, og at de da får egnede konstruksjoner for N(E)X med på kjøpet. På den annen side er µ4/3 på vei til å bli ganske etablert og populært, særlig i Japan, og det vil være det eneste systemet der de vil ønskes velkommen og ikke må krangle med udokumenterte kommunikasjonsprotokoller og får en realistisk mulighet til å levere firmwareoppdateringer. Dette er de selvfølgelig kjent med, siden de leverer objektiver til 4/3 i dag. For både Sigma og Fuji må jo også µ4/3 være mest interessant hvis de er interessert i å utnytte sin egen sensorteknologi og komme seg inn på markedet for hus. Fuji har dessverre aldri laget lyd fra seg i 4/3-sammenheng, selv om de har vært medlem lenge.

 

 

 

Men hva tror dere, har Zeiss/Schneider-engasjementene en del med profesjonell video å gjøre? Og hva med Komamura? Og blir det noe Tokina?

Lenke til kommentar

Men hva tror dere, har Zeiss/Schneider-engasjementene en del med profesjonell video å gjøre?

Det er jo flere måneder siden Zeiss annonserte at de ville levere sine proffe video-objektiver med µ4/3-fatning (og da snakker vi svindyrt, stort og tungt), så at det har en del med det å gjøre, kan vanskelig overses.

 

Men jeg tror og håper at suksessen til CV med 25mm'ern har åpnet øynene for at µ4/3-folket også har en ganske bra andel med entusiaster - hvem ellers slenger ut en haug med grunker for å få et objektiv med manuell fokus og null kommunikasjon med kameraet? (Svaret er vel Leica-eiere?) Jeg tror ikke µ4/3 hadde vært like interessant om det kun var avanserte kompaktbrukere, eller DSLR'ere på jakt etter kamera nummer to.

 

Så håpet er at de vil nøre opp under entusiasmen med noe gromoptikk - selvsagt med mål om å tjene penger på det markedet de nå aner konturene av ;)

Lenke til kommentar

På den annen side er µ4/3 på vei til å bli ganske etablert og populært, særlig i Japan, og det vil være det eneste systemet der de vil ønskes velkommen og ikke må krangle med udokumenterte kommunikasjonsprotokoller og får en realistisk mulighet til å levere firmwareoppdateringer.

 

Huh, det kan virke som om Sony bare ventet på at noen skulle si noe sånt: http://www.dpreview.com/news/1102/11020726sonyemountspecifications.asp

 

Veldig usonysk, veldig bra.

 

 

Edit: Ah, sleipe Sony, når jeg ser datoen for offentliggjøringen gir det mer mening :whistle:

Endret av Cax
Lenke til kommentar

Heretter kommer det til å bli utdelt offentlig truserøsk til de som måtte finne på å lansere ny fatning til 2x crop som ikke er 43.

Truserøsk bør også utdeles til de som lanserer ny fatning til APS-C crop ettersom vi E-system bør dekke det behovet.

 

Jeg gleder meg til å utdele truserøsk til Canon og Nikon - men mest fordi de sikkert kommer med et eller annet som er anderledes - bare for å ikke være med på noe standarisert.

Lenke til kommentar

Ei heller står det noe om muligheten til å bruke f2,0 objektiver .

 

Jeg tror faktisk disse menneskene virkelig tror innerst inne at å sammenligne bildekvalitet fra to forskjellige kamerasystemer er så enkelt som å sammenligne to bilder på samme ISO-følsomhet. Alle andre hensyn kan man liksom ignorere.

 

 

Det er også morsomt hvordan E-5 er en betydningsløs oppgradering fra E-3 fordi de ikke har slengt på flere fokuspunkter eller endret i konstruksjonen unødig. Antageligvis burde de gjort som Canon og Nikon gjør med å inkrementere underversjonsnumre eller slenge på en liten bokstav for å unngå akkurat den kritikken.

Å si att E5 er en liten oppgradering fra E3 , er like dumt som å si att 5D mkll er en liten oppgradering fra 5D .

Alt er nytt på E5 , omtrent bare navnet " Olympus " er likt .

Jeg ser da bort fra sånne ting som burde finnes på alle kamera uansett merke .

AF feks , testet de den ? , på min E5 er den kraftig forbedret fra E3 .

Den er mye kjappere og mere nøyaktig .

E3 hadde verdens raskeste AF , E5 er raskere , det er liksom ingenting verdt det da ...

Min 150 mm f2,0 med EC 2,0 montert , der går AF fra uendelig til 1,4 m fortere enn øyet klarer å omstille seg . Hvilken andre kamera produsenter kan si det samme om sine produkter .

Jeg hadde en TC 2,0 versjon ll til Canon , der virket AF kunn på enkelte objektiver .

For å ikke glemme att bilde kvaliteten ble ubrukelig , får håpe deres TC 2,0 versjon 3 er bedre .

Jpeg bilde kvaliteten som E5 produserer kom litt for dårlig frem .

E5 har faktisk den beste jpeg bilde kvaliteten av nesten alle kamera som finnes på markedet .

Mindre høy iso støy er det og i jpeg , enn i raw , litt merkelig det da .

De syntest prisen var for høy , hallo .

E5 er ett profft kamera med en bygge kvalitet/ værtetting på høyde med de beste .

Kanskje man da bør sammenligne prisen med en Nikon D3 eller noe sånnt .

Nei jeg synes testen var utrolig dårlig , ikke pga det de skriver , men pga det de ikke skriver .

Lenke til kommentar

Siste tall fra Olympus er ute.

 

http://www.olympus-global.com/en/corc/ir/brief/pdf/n110210aE_n.pdf

 

Interessant er kanskje side 3.

 

Er allerede noen kommentarer til dette paa 43rumors.

http://www.43rumors.com/olympus-will-become-less-japanese-bad-financial-results/#comments

Det er vel ingen som synes det er rart att salgs tallene går nedover for Olympus kamera relaterte ting .

Hvor er reklamen for Olympus kamera ?.

På m4/3 siden er Panasonic ledende , hvorfor ? , AF og video .

Nei Olympus sine ingeniører må slutte å klø seg der Endoskopien skal inn .

Når en kamera produsent sitter på verdens beste objektiv , pluss E5 .

Hvis de da ikke klarer å få frem hvor god de er , lykke til .

Jeg har no det jeg trenger av objektiver nå , mulig jeg må kjøpe meg en E5 til for å ha i reserve hvis hele Olympus går i dass :)

Hus nr 3 da .

Endret av Olykainen
Lenke til kommentar

Det er jo et helt greit resultat det. ..., og jeg blir tryggere og tryggere på at E-PL2 er kameraet jeg skal ha i hende i løpet av neste uke. :-)

 

Hadde besøk av en kompis med E-P1 i går, og fikk testet autofokus med både PanaLeica 25/1.4 og Oly 7-14, i tillegg til en liten drøss med OM-optikk. ..., og jeg ble positivt overrasket. Fokus fungerte bedre enn jeg hadde fryktet, så med E-PL2 som gjerne er hakket vassere på det området, er jeg trygg på at det går helt fint. :-)

Han, som tidligere har hatt kameraer som 5DMII, D700, +++, inrømmer at han faktisk er blitt meget glad i sin PEN. Dette skjønner jeg godt, ettersom det faktisk var veldig morro å bruke det.

 

Det blir garantert en E-PL2 på meg. Den må bare komme inn på en butikk i Haugesund. Når det kommer til kameraer, liker jeg faktisk å kunne gå i en butikk. Kall meg gjerne gammeldags.

 

Ang de finansielle tallene til Olympus; tjah. Gjerne litt som ventet. En del har begynnt å bruke PEN, men nå som systemet vokser, blir det gjerne enda flere (som Oly trenger). Mangelen på satsing videre med FourThirds, gjør gjerne sitt til at salget av Fourthirds optikk og "entry level" kameraer har stupt. E-5'n har visst solgt ok, men det er jo ikke så mange som vil anbefale å kjøpe seg inn i et "dødt" system i disse dager. Disse kundene havner nok på andre systemer. Eventuellt PEN. ..., men Olympus hadde nok hatt godt av mer aggressiv markedsføring. Noe er ihvertfall galt.

Lenke til kommentar

Det höres bra ut kiskogl! Jeg og blir altmer sikker på at jeg skal ha en E-PL2 (men skal til tross for dette vente til mars eller april).

 

Fuji X100 er fortsatt fristende, men jeg vil ha noe som duger som eneste kamera når jeg ikke trenger 5D, men også noe som funker som komplement. Når jeg reiser lett vore det fint at sammen med 5D + 35/1.4 ha E-PL2 + en zoom, istedet for en eller to ekstra objektiver til 5D. Da trenger jeg ikke skifte objektiv og får dessuten en backup-kamera. Blir jeg nok fornöyd med µ4/3 kan jeg la 5D bli hjemme og reise meget lett med kun E-PL2 og 20/1.7 of kitzoomen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...