# offline Skrevet 4. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2011 Schneider Kreuznach er blitt med Micro Four Thirds teamet Lenke til kommentar
Olykainen Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Jeg synes det er litt for tidlig å avskrive 4/3 enda. Det er gjerne det..., og det ville vært trist, for jeg har enda ikke holdt i drømmeobjektivet...; 35-100 f/2 ... DET er sweet det. 35mm ekv 70-200 f/2. Med 1,4x teleconverter, får en respektable 98-280 f/2,8. Med 2x teleconverter, får en fortsatt lyssterke 140-400 f/4 (og beholder nærgrensen på 140cm!). Det objektivet + convertere dekker altså brennvidder fra 70-400 uten å passere f/4. Det er ikke dumt. Ingen grunn til å avskrive 4/3 pga 1 dårlig test Det tar nok sin tid før folk begynner å skjønne hvilken bilde kvalitet E5 har . Detaljer / skarpheten i bilder på iso 100 - 400 står det lite om i testen . Ei heller står det noe om muligheten til å bruke f2,0 objektiver . Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Ingen grunn til å avskrive 4/3 pga 1 dårlig test Det tar nok sin tid før folk begynner å skjønne hvilken bilde kvalitet E5 har . Detaljer / skarpheten i bilder på iso 100 - 400 står det lite om i testen . Ei heller står det noe om muligheten til å bruke f2,0 objektiver . Testen er jo egentlig ikke dårlig. Har lest mange tester (inkl dpreview sin), og konklusjonene er at dette er det desidert beste fourthirds huset noensinne. .., og ja, selvfølgelig har jeg lyst på. :-) ..., men Olympus har jo mer eller mindre innrømmet at dette kan være det siste DSLR fra deres side. ..., med mindre de begynner å tjene fett med penger på DSLR igjen da. (hvis ikke, vil mFT fortsatt være satsingsområde til Oly). Schneider Kreuznach er blitt med Micro Four Thirds teamet Du er ikke den eneste som har fått med deg den. .... Det blir spennende å se hva det vil bringe inn på markedet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 http://dpreview.com/reviews/olympuse5/ Er vel stort sett som ventet. Jepp. Så jeg ser ikke noe behov for å bytte ut E-3en min enda. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Jepp. Så jeg ser ikke noe behov for å bytte ut E-3en min enda. Jeg har ikke E-3, men har prøvd E-5. Den frister, men jeg er ikke helt tent. Lenke til kommentar
Cax Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Ei heller står det noe om muligheten til å bruke f2,0 objektiver . Jeg tror faktisk disse menneskene virkelig tror innerst inne at å sammenligne bildekvalitet fra to forskjellige kamerasystemer er så enkelt som å sammenligne to bilder på samme ISO-følsomhet. Alle andre hensyn kan man liksom ignorere. Det er også morsomt hvordan E-5 er en betydningsløs oppgradering fra E-3 fordi de ikke har slengt på flere fokuspunkter eller endret i konstruksjonen unødig. Antageligvis burde de gjort som Canon og Nikon gjør med å inkrementere underversjonsnumre eller slenge på en liten bokstav for å unngå akkurat den kritikken. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Schneider Kreuznach er blitt med Micro Four Thirds teamet Zeiss har også meldt seg på Tror jeg hopper helt over på µ-4/3 jeg. 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Håper Zeiss kommer med objektiver laget for 43 - litt bortkastet med fullframe-bildesirkel når objektivet heller kan lages mindre og lettere. Og ja - husk også elektriske kontakter. Lenke til kommentar
HelenaN Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Oj, det blir mer og mer fristende med µ4/3! Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Begynner å klø litt i fingra for å få E-PL2 nå ja. Må bare vente til lønna er i hus (og noen flere får det på lager.., ser scandinavianphoto har det inne). Kult at Zeiss joiner ja. Blir mer og mer etterhvert. Vi får se hvordan det går når også Nikon kommer med noe speilløst. Canon ser jo ut til å være tregest av de store. Kanskje de rett og slett ikke gidder. ..., men når skal MegaFourThirds komme (= 35mm fullformatbrikke)? hehe. Tenker det vil ta litt tid. Det hadde også vært kult med adaptere til Nikon og Canon optikk som også gav autofokus (ikke for min del, men det hadde gjerne åpnet døra for et større marked). Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 ..., men når skal MegaFourThirds komme (= 35mm fullformatbrikke)? hehe. Tenker det vil ta litt tid. Skal jeg tippe? Aldri. Da må det komme enda et nytt objektivformat, og det er Olympus for små til å takle. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 ..., men når skal MegaFourThirds komme (= 35mm fullformatbrikke)? hehe. Tenker det vil ta litt tid. Skal jeg tippe? Aldri. Da må det komme enda et nytt objektivformat, og det er Olympus for små til å takle. Vel... det trenger egentlig ikke å by på så store utfordringer. De har jo OM-serien som er designet for fullformat..., selvfølgelig må de jo lage en liten serie med nye proffesjonelle objektiver, men det finnes jo leverandører som kan gjøre tilpasninger på sine eksisterende (som f.eks Sigma og Tamron). Husk også at en 2x teleconverter i bunn og grunn er det som trengs for å spre lyset fra en fourthirds bildesirkel ut til fullformat... En kan også løse det ved å la kameraet automatisk omstille seg til 2x crop når man setter på et "vanlig" fourthirds objektiv. Du har nok rett i at det aldri kommer. Koster nok for mye å hoppe på den nå. :-) ..., men det hadde jo vært morro. Lurer på hvem som blir den første produsenten til å glemme at hele vitsen med speilløse kameraer er at de skal være små og hendige..., og lanserer speilløs fullformat. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Skal jeg tippe? Aldri. Da må det komme enda et nytt objektivformat, og det er Olympus for små til å takle. Et "Micro OM" med adapterringer til all mulig annen FF-optikk? Hadde vært kult. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 (endret) Lurer på hvem som blir den første produsenten til å glemme at hele vitsen med speilløse kameraer er at de skal være små og hendige..., og lanserer speilløs fullformat. Som f.eks. et Leica M9? Vel, det er på markedet. edit: jeg glemte å ta med at jeg oppfatter M9 som lite og hendig Endret 7. februar 2011 av kaian Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Lurer på hvem som blir den første produsenten til å glemme at hele vitsen med speilløse kameraer er at de skal være små og hendige..., og lanserer speilløs fullformat. Som f.eks. et Leica M9? Vel, det er på markedet. edit: jeg glemte å ta med at jeg oppfatter M9 som lite og hendig Jo..., jeg er jo enig, men nå finnes det ingen 14-150 i det systemet. Den ville gjerne vært noe større enn Olympus og Panasonic sine. Det er naturligvis ingen som kjøper en M9 som vil ha en 28-300 zoom, og det er akkurat der skille ligger. Mindre sensor = mindre optikk (zoom etc) = mFT = størst marked Stor sensor = kun fast optikk = M9 = lite marked (og dyrt). Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 (endret) Jo..., jeg er jo enig, men nå finnes det ingen 14-150 i det systemet. Den ville gjerne vært noe større enn Olympus og Panasonic sine. Det er naturligvis ingen som kjøper en M9 som vil ha en 28-300 zoom, og det er akkurat der skille ligger. Mindre sensor = mindre optikk (zoom etc) = mFT = størst marked Stor sensor = kun fast optikk = M9 = lite marked (og dyrt). Vel - til Leica M finnes det ikke noe særlig tele å snakke om i det hele tatt, eller for eksempel makrooptikk - begge deler er stort sett umulig å få fokusert skikkelig med Leicas rammesøkersystem. Det med "kun fast optikk" er under forutsetningen "hvis du skal ha det lite og hendig". Og jeg er helt enig - et objektiv i størrelsen av Canons 28-300 ville fullstendig ødelegge poenget med en "liten" rammesøker. Endret 7. februar 2011 av Trondster Lenke til kommentar
# offline Skrevet 7. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2011 Schneider Kreuznach er blitt med Micro Four Thirds teamet Zeiss har også meldt seg på Tror jeg hopper helt over på µ-4/3 jeg. Tokina, Schneider Kreuznach og Carl Zeiss på noen få måneder. Vi får vente å se, de er med på Micro Four Thirds standerden, men vil de lansere noe? Bare Sigma kunne tatt til fornuften og lansert optikk + mft kamera med Foveon sensor Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Tokina, Schneider Kreuznach og Carl Zeiss på noen få måneder. Glem nå ikke Cosina Voigtländer, da - vil tro at i hvert fall Zeiss (som Cosina produserer for) har merket seg at CV 25mm f/0.95 selger fortere enn Cosina klarer å produsere. Da venter jeg på at en av de habile merkene snekrer sammen en 42mm f/0.95 (den må i hvertfall være raskere enn f/1.2, siden det allerede finnes et par sånne trege dingser blant forumets micro-brukere ) Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Bare Sigma kunne tatt til fornuften og lansert optikk + mft kamera med Foveon sensor Så du vil ha nytt 4Mpix kamera i 2015? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå