Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg leste testen som Dpreview har gjort.

Fikk med meg dette med JPEG.

 

Angående det objektivet som følger med, det er vel 14-42.

14-42 sier ikke meg så mye, er litt nybegynner på dette.

Hvor nært/langt ifra kan jeg fotografere ?

Hvis du går inn her, og velger "35mm camera" (viktig), og ser på forkjellen mellom 28mm og 84mm*, så får du en viss ide. Dette er ganske vanlig område for en kit-zoom til speilreflekser og speilløse.

 

*) µ-4/3 sensoren er mindre enn et "35mm" negativ, så derfor må vi gange med to. Faktoren for NX100 er 1,5 slik at 20-50mm objektivet dekker det same som 35mm - 75mm.

Lenke til kommentar

Panasonic har stabilisatoren i objektivene, så det er kun en ulempe hvis du ønsker å bruke Olympus optikk på et Panasonic hus.

 

<brille>Eller du vil bruke et kompakt fastobjektiv (pannekake), eller du vil bruke et lyssterkt objektiv, eller du vil bruke et vidvinkelobjektiv, eller du vil bruke et gammelt objektiv med adapter. Normalzoom, telezoom og superzoom får man gjerne med stabilisering.</brille>

Lenke til kommentar

E-PL2 finns i lager nå, men, jeg fant ut at den ikke har hjelpelys for AF! Tok for gitt at Olympus hade fikset det nå. :( Nå vet jeg ikke om jeg skal kjöpe en.

Olympus nok desverre ikke fikset det enda. Kan løses ved å kjøpe ekstern blits med hjelpelys, da ;)

 

Eller slå av den irriterende pre-flashen. den hjelper ikke på fokus allikevel...

Lenke til kommentar

E-PL2 finns i lager nå, men, jeg fant ut at den ikke har hjelpelys for AF! Tok for gitt at Olympus hade fikset det nå. :( Nå vet jeg ikke om jeg skal kjöpe en.

Olympus nok desverre ikke fikset det enda. Kan løses ved å kjøpe ekstern blits med hjelpelys, da ;)

 

Eller slå av den irriterende pre-flashen. den hjelper ikke på fokus allikevel...

 

Takk for svar. :) Jeg likte hjelpelyset min G1 hade. Synd at Olympus ikke har detsamme, men jeg vet ikke, kanskje man klarer seg uten det (tenker på normalt innendörslys, f.eks. foto av venner og familie ved middagsbordet)? Noen som har en Olympus E-P1/2/PL1 og har en mening om dette?

Lenke til kommentar
Jeg likte hjelpelyset min G1 hade. Synd at Olympus ikke har detsamme, men jeg vet ikke, kanskje man klarer seg uten det (tenker på normalt innendörslys, f.eks. foto av venner og familie ved middagsbordet)? Noen som har en Olympus E-P1/2/PL1 og har en mening om dette?

Jeg synes Olympus snart må ta til seg dette, så mye mas det har vært ved lanseringen av hvert eneste hus uten. Ryktene forteller at neste hus kanskje får det... -det hadde vært fint!

 

Jeg har ikke savnet hjelpelys selv, vanligvis finner jeg noe som er lyst nok i passe avstand, fokuserer og rekomponerer. Men jeg har nesten alltid manuelt utløst fokus på AEL/AFL-knappen, veldig sjelden jeg har autofokus på utløseren. Og jeg bruker jo vanligvis 20mm/1.7 inne.

Lenke til kommentar

Takker! Det höres ut som det kan funke da, men jeg skal i hvert fall vente med å kjöpe til det finnes reviews og priset har gått ned litt.

 

Eller så fortsetter som jeg gjör nå og bruker 5D + S95. Venner og familie har vant seg ved at jeg tar med 5D nesten overalt. :)

 

Eller så begynner jeg med RAW og kjöper en Panasonic igjen.

 

Eller sparer litt penger og kjöper E-PL1.

 

Ikke lett dette.

Lenke til kommentar

Eller så fortsetter som jeg gjör nå og bruker 5D + S95.

 

Har du 5D og S95 vil jeg absolutt anbefale å vente til ut i mars med valget. Det kan godt komme lanseringer av speilløst utstyr i løpet av januar/februar som tradisjonelt er lanseringsmåneder for mange fabrikanter. Det er riktignok ingen PMA-messe nå, men i hvert fall en messe i begynnelsen av februar hvor mange (alle ryktesidene) forventer at det kommer en del nytt. I tillegg vil du da få med tester av GF2 og E-PL2.

 

Personlig mener jeg at E-PL2 (hvis det ikke viser seg å være noe spesielt galt med det) er en betydelig oppgradering av E-PL1, ikke minst pga nytt kit-objektiv som sannsynligvis vil redusere treghet med autofokusen betraktelig.

 

Hjelpelys for autofokus er noe jeg gjerne skrur av siden det virker forstyrrende. De fleste kameraer fungerer helt utmerket uten, i hvert fall så lenge fokushastighet ikke er kritisk. Det er selvsagt bedre å ha det tilgjengelig enn ikke å ha det, men jeg ville ikke lagt stor vekt på det i valg av kamera. Prøv å skru av hjelplyset på S95 (hvis S95 har det) og se hvordan det fungerer. Fokus er mer kirtisk med en større sensor, men du kan likevel få et inntrykk av hvor viktig det er for dine typer bilder.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange takk se#! Börjar bli trött, så jag fortsätter på ren svenska. Då behöver jag inte tänka så mycket. Hoppas det är OK. :)

 

Ja, E-PL2 ser ut att ha flera positiva nyheter, men ditt råd om att vänta till framåt våren är klart vettigt. Glömde Fuji X100 som också är på gång och evt. kan vara intressant (den är dock litt större enn jag hade hoppats) och dessutom ganska dyr.

 

Bra att du påminde mig om hjelplyset på S95! Det slog jag av redan första veckan och glömde sen helt bort det, fordi AF har fungerat bra utan det, och nå husker jag att det lyset var ganska irriterande for personerna jag fotograferade.

 

Jag är väldigt nöjd med kombinationen 5D och S95, men S95 är inte god nog att vara den eneste kameran på en resa känner jag. Vi ska evt. till Kuba i år och då hade det varit trevligt med en liten kvalitetskamera.

 

Bortsett fra S95 (och G1 som jag köpte ifjol och sålde igen for samma pris) var det snart 2 år siden jag köpte noe nytt, så det handlar nog om lust på nytt utstyr også... Alltså, kanske mer "want" enn "need" egentlig... :) Men det är väl inget fel med det.

Endret av HelenaN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg også blitt den stolte eier av et pent brukt Olympus E-P1. Fra før av er jeg canonist, men som mange andre er det ikke alltid like fristende å dra med seg hele objektivparken på tur. Har så langt bare fått tuklet litt med olympusen, men skal ut å lære det å kjenne bedre en av de nærmeste dagene når Oslo-været ikke er alt for trist. Har på forhånd bestemt meg for å jakte ned en greit priset panasonic 20mm i tillegg til kitzoomen, men det skulle vise seg å være lettere sagt enn gjort. Adorama er beste alternativ så langt; med dagens dollarkurs kommer objektivet ferdig fortollet med frakt på ca. 2800 NOK. Det er jo absolutt ikke halvgærnt, men rop gjerne ut hvis dere kjenner til en bedre deal :)

Lenke til kommentar

Mange takk se#! Börjar bli trött, så jag fortsätter på ren svenska. Då behöver jag inte tänka så mycket. Hoppas det är OK. :)

 

Vi forstår svensk godt vi. Tallefjant, pjäx, vurpa, simhopp!

 

Nå er vi off topic, men...

Vurpa og simhopp vet jeg hva det er, og pjäx tror jeg du mener pjäxa, men hva er tallefjant!? :D

 

Skal i hvert fall lyde se# sitt råd og vente til våren. Har sjekket litt og det er mye intressant på gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...